Gå til innhold

Hva er mest normalt når man spleiser på gaver og noen er par mens andre er single?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vennegjengen skal i bursdag til Gry, og spleiser på gave. Blir det 400 fra hver husstans må den single ut med 400 kr for en, mens du og mannen bare betaler 200 kr pr pers. Det er det man mener med å komme dårligere ut av, for det er dobbelt så dyrt for den enkelte. 

I slekten deler vi pr husstand, i vennegjengen pr hode.

Anonymkode: 7f85a...4e3

Men uken etter har Jens, mannen sin gjeng bursdag og gutta skal ut og feire og spleise på gave…
Har man ikke mann, slipper man jo unna gaver til svigerfamilie og partnerens venner.

Når jeg har vært singel, har jeg ikke hengt meg opp i slikt, og når jeg er i forhold, betaler jeg det samme til mine venner og familie, så får han styre gaver til sine venner og familie. 

Anonymkode: c74d3...b87

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, alle sammen, interessant å høre hvordan andre gjør det. Jeg har aldri tenkt over at par kjøper til dobbelt så mange (gitt like store familier), ser at det kan være et poeng.

At single uten barn har bedre råd enn familier er jeg ikke nødvendigvis enig i. Det er ogte dyrere å være alenehusholdning sett opp mot samlet inntekt, og man sitter blant annet på bilkostnader og huskostnader alene. Matbudsjettet er heller ikke halvparten av hva det er for et par.

Anonymkode: 9076e...d2a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar, alle sammen, interessant å høre hvordan andre gjør det. Jeg har aldri tenkt over at par kjøper til dobbelt så mange (gitt like store familier), ser at det kan være et poeng.

At single uten barn har bedre råd enn familier er jeg ikke nødvendigvis enig i. Det er ogte dyrere å være alenehusholdning sett opp mot samlet inntekt, og man sitter blant annet på bilkostnader og huskostnader alene. Matbudsjettet er heller ikke halvparten av hva det er for et par.

Poenget er at det er så tilfeldig. Jeg har stort sett jobbet i dårlig betalt "kvinneyrke", vi må ha større hus og bil på grunn av barna,  mens vi har en del single venner med skikkelig karrierelønn, de bor i leiligheter som er mindre og billigere, trenger ikke bil ++

Ingen av våre gifte venner med barn reiser så mye og kjøper så mye klær og dyre møbler som de single. Så uansett om det ikke alltid er sånn er det heller ikke alltid motsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler selvsagt på antall (voksne) hoder. 
Som singel kjøper man jo to julegaver og to bursdagsgaver til bror og svigerinne, men får kun en tilbake.

Får da være grenser for hvor dårlig man skal komme ut om svigerinne ikke skal spleise på julegave til svigers (som hun selvsagt får egen gave fra). 

Anonymkode: 5af11...dc8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (3 timer siden):

Er forresten ikke helt enig i premisset. Våre single venner har virkelig ikke dårligere økonomi enn oss, er man singel og barnløs kan få ganske mye bedre råd enn familier med barn. Da burde man i så fall dele etter inntekt? Eller bare gi det man føler for..

Mange single som har barn.. 

Anonymkode: 92cea...f90

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Som singel kjøper man jo to julegaver og to bursdagsgaver til bror og svigerinne, men får kun en tilbake.

Får da være grenser for hvor dårlig man skal komme ut om svigerinne ikke skal spleise på julegave til svigers (som hun selvsagt får egen gave fra). 

Her får vi felles gaver, sjelden vi får noe til bursdag annet enn en liten tullegave/oppmerksomhet fra søsken dersom vi tilfeldigvis skal være sammen når en av oss har bursdag. Så vi får ikke mer igjen enn hva vi gir.

Når det er sagt så pleier vi å avklare det før vi kjøper gavene. Det vanligste i min krets er å dele per husstand, men jeg kan tilby meg å betale litt mer siden vi er 2 i forhold til min søster som er 1 når jeg vet hun har dårlig råd, samtidig gjorde hun det samme når hun visste at en av oss var arbeidsledig og vi hadde det trangt en periode.

(Søsteren min fikk lasersverd til 60 kr sist gang for eksempel pga en intern vits, hun ble kjempe glad. Så ikke tullegave som i søppel men som humor)

Anonymkode: 0b806...0a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her får vi felles gaver, sjelden vi får noe til bursdag annet enn en liten tullegave/oppmerksomhet fra søsken dersom vi tilfeldigvis skal være sammen når en av oss har bursdag. Så vi får ikke mer igjen enn hva vi gir.

Når det er sagt så pleier vi å avklare det før vi kjøper gavene. Det vanligste i min krets er å dele per husstand, men jeg kan tilby meg å betale litt mer siden vi er 2 i forhold til min søster som er 1 når jeg vet hun har dårlig råd, samtidig gjorde hun det samme når hun visste at en av oss var arbeidsledig og vi hadde det trangt en periode.

(Søsteren min fikk lasersverd til 60 kr sist gang for eksempel pga en intern vits, hun ble kjempe glad. Så ikke tullegave som i søppel men som humor)

Anonymkode: 0b806...0a2

Om dere gir gaver i 60-kroners klassen så er det vel ikke så krise om man betaler 30 hver, nei. Men gir man hverandre gaver til rundt tusenlappen, så blir det mye penger over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen med som følge, så betaler den ikke selvstendig. 

Hvis man er selvstendig invitert så betaler man selvstendig. 

Men enklest er vel å ikke drive med noen fellesgaver som kan skape diskusjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo dere som har valgt å gjøre det på denne måten. Hvorfor gir dere bursdagsgaver, og hvorfor får ikke heller bror og svigerinne en felles julegave?

Jeg har ingen søsken, men min mann og de fire søsknene hans driver ikke og gir hverandre bursdagsgaver. Unntaket er når noen fyller rundt år. Julegaver har de droppet.

Anonymkode: 64843...f09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om dere gir gaver i 60-kroners klassen så er det vel ikke så krise om man betaler 30 hver, nei. Men gir man hverandre gaver til rundt tusenlappen, så blir det mye penger over tid. 

Så dropp å gi så dyre gaver til voksne folk som kan kjøpe ting selv!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som singel alenemor med dårlig råd kjenner jeg veldig ofte på at det føles veldig urettferdig å måtte betale det samme som et par med 2 gode lønninger inn. 
Så kan folk si hva de vil, men jeg kjenner veldig på en sårhet rundt å alltid komme dårlig ut økonomisk. 

Anonymkode: b967c...274

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som singel alenemor med dårlig råd kjenner jeg veldig ofte på at det føles veldig urettferdig å måtte betale det samme som et par med 2 gode lønninger inn. 
Så kan folk si hva de vil, men jeg kjenner veldig på en sårhet rundt å alltid komme dårlig ut økonomisk. 

Anonymkode: b967c...274

Til familie så har som regel også partneren en familie. Så da betaler parret også til hans familie, slik at totalen blir lik for deg som er singel og de som er par. Hun betaler til sine og han til sine. Hvis de skulle betalt for to til begge sider av familien hadde det blitt mye mer for dem å betale totalt. Du betaler ikke til en svigerfamilie du ikke har. 

Og det samme gjelder ofte til venner. Om venninnen din har en partner så han mannen som oftest også venner. Hvis de skal betale dobbelt så mye som en singel på begge sider, vil de totalt betale dobbelt så mye som en singel. 

Anonymkode: f7350...527

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tidligere vennegjeng skulle alt splittes på at et par = 1 og singel = 1. Om det var gaver, overnatting, felles mat.

Som singel betalte jeg like mye som par på en gave til venner. Når det var min tur å få gave fikk jeg fra de samlet, men det ble forventet at jeg gav gave til begge ved deres bursdager.

Som den tråden det ble referert til (tenker ikke på at mor kjøpte uten avtale). Men ofte vil da ene familien få gave til mann, kone og tre barn. Men da ønsker å gi like mye tilbake som en singel person uten barn (som får da mindre og).

Par henger seg opp i det de gir, og glemmer hva de får tilbake. Nå skal ikke gaver være et rent økonomisk regnestykke, men synes det er likevel veldig skjev fordeling. Skal jeg i 50 års lag til min søsters kone, så kan jeg da ikke komme tomhendt fordi det ikke er min del av familien?

Jeg sluttet med spleising med par. Så nå er vi single venner som evt spleiser. Da er det like mye per hode. 

Anonymkode: 731b4...d49

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (17 timer siden):

Er forresten ikke helt enig i premisset. Våre single venner har virkelig ikke dårligere økonomi enn oss, er man singel og barnløs kan få ganske mye bedre råd enn familier med barn. Da burde man i så fall dele etter inntekt? Eller bare gi det man føler for..

Er man et par betaler man halv pris på mye! F eks ved innkjøp av leilighet. (Har man fem barn og trenger et kjempehus er det noe annet, men prøv å by på treromsleiligheter som single - du konkurrerer med par som i praksis får leiligheten til halv pris.) Eller bil. Mye billigere om man er to om bilen. Strøm og strømmetjenester, kommunale avgifter, husleie. Skal man på ferie og booke hotell - som singel er det dobbel pris. Drar man på gruppereiser og vil ha enkeltrom kommer et saftig tillegg.

Så har man stordriftsfordeler på veldig mye, f eks matforbruk der det ofte lønner seg med større pakninger av ting.

Det er dyrere å bo alene enn å dele bolig med en annen voksen.

Anonymkode: 2698c...efc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men uken etter har Jens, mannen sin gjeng bursdag og gutta skal ut og feire og spleise på gave…
Har man ikke mann, slipper man jo unna gaver til svigerfamilie og partnerens venner.

Når jeg har vært singel, har jeg ikke hengt meg opp i slikt, og når jeg er i forhold, betaler jeg det samme til mine venner og familie, så får han styre gaver til sine venner og familie. 

Anonymkode: c74d3...b87

Noen har mange venner og stor familie, noen har liten familie og svært få venner, det har ingenting med om man er i et parforhold å gjøre. Konseptet er at skal man gi gave spleiser man pr pers, så alle personer gir like mye.

For øvrig er det flere i denne tråden som bør lære seg at man det å være to i en husstand gir noen stordriftsfordeler man ikke har som singel. Kommunale avgifter er like mye uavhengig av antall personer i husstanden f.eks, det koster like mye å varme opp en stue der det bor en som der det bor tre (eller faktisk mer, siden mennesker også gir varme), en bil koster ikke halvparten i statlige avgifter fordi man er en, ferier koster ofte mer fordi man må betale for ett dobbeltrom ect. 

Anonymkode: 7f85a...4e3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avtaler slikt fra gang til gang og antar ikke at alle har god råd hver gang. Så handler vi etter det sommblir budsjett den gangen når alle er enige.

Kanskje har de i et forhold det økonomisk tøft samtidig som den single har vunnet i lotto.

Jeg har dårligst råd i familien (ufør) men er også den eneste med partner. Min bror tjener langt mer enn dobbelt så mye alene som det jeg og mannen har til sammen men han skal da ikke betale etter inntekten sin alikevel. 

Min mann er ikke vant med det gavestyret min familie driver med og synes det er både uvant og ukomfortabelt å lage så mye oppstyr rundt bursdagene til voksne mennesker så han skulle helst sluppet hele greia. Han gir ikke gaver til sine foreldre eller tvillingen sin engang og de gir heller ikke gaver til han eller hverandre. 

Anonymkode: 5abad...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så har man stordriftsfordeler på veldig mye, f eks matforbruk der det ofte lønner seg med større pakninger av ting

Hørt om konseptet «fryser»? Det er et apparat som konstant holder minusgrader der man for eksempel kan oppbevare matvarer over tid. Større forpakninger av mat kan deles i mindre porsjoner og oppbevares i dette apparatet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I min tidligere vennegjeng skulle alt splittes på at et par = 1 og singel = 1. Om det var gaver, overnatting, felles mat.

Som singel betalte jeg like mye som par på en gave til venner. Når det var min tur å få gave fikk jeg fra de samlet, men det ble forventet at jeg gav gave til begge ved deres bursdager.

Som den tråden det ble referert til (tenker ikke på at mor kjøpte uten avtale). Men ofte vil da ene familien få gave til mann, kone og tre barn. Men da ønsker å gi like mye tilbake som en singel person uten barn (som får da mindre og).

Par henger seg opp i det de gir, og glemmer hva de får tilbake. Nå skal ikke gaver være et rent økonomisk regnestykke, men synes det er likevel veldig skjev fordeling. Skal jeg i 50 års lag til min søsters kone, så kan jeg da ikke komme tomhendt fordi det ikke er min del av familien?

Jeg sluttet med spleising med par. Så nå er vi single venner som evt spleiser. Da er det like mye per hode. 

Anonymkode: 731b4...d49

I tillegg til at de får gaver til hvert medlem i familien når det er brusdag, så får de også mye mer. Per og Kari får gaver når de gifter seg, gjerne fine, dyre gaver. Og så får de gave når hvert av de tre barna blir født, og når hvert av de tre barna blir døpt. Og så kommer jo hvert av de tre barna til å konfirmere seg, og gifte se. Og det er sikkert mye mer.

Som evig singel får jeg en bursdagsgave i ny og ne om det blir husket. Men jeg er jo voksen, så meg er det ikke så viktig med. Bare om man er del av et par man kan forvente skikkelig gave, tydeligvis. Jeg har også hatt viktige milepæler i mitt liv, men de kan tydeligvis ikke måle seg med å bli gift å få barn. Så i sum koster det faktisk en god del å være venn med gifte par med barn. Og man kan virkelig ikke forvente å få noe i retur. 

Og nei, jeg kommer aldri til å bli gift og få barn, så det er ikke som at jeg har det til gode.  

Anonymkode: 3f8a0...488

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 19.18):

Litt inspirert fra en annen tråd, så er jeg litt nysgjerrig på hva som er vanlig i deres familie og omgangskrets (ikke nødvendigvis hva som er «rett», men hva som er vanlig).

Hvis man feks er flere søsken som spleiser på gave til foreldre, og noen søsken har ektefelle mens noen er singel - hvordan pleier dere å dele beløpet? Likt pr søsken eller pr hode? 

I min familie og omgangskrets er det mest vanlige å dele på antall søsken/antall husstander slik at den single betaler forholdsmessig mer enn de som er en del av et par. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det er «galt», men ser jo at den single kan komme skjevt ut av det. Jeg er for ordens skyld den single.

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det.

Jeg tenker at man tar hensyn til økonomien til de som skal være med å spleise. Man ber ikke en alenemor å betale like mye, eller en student, noen som akkurat har kjøpt hus, noen man vet ikke tjener så mye osv. 

Jeg er den med dårligst råd i familien,  så jeg sier fra hvor mye jeg kan bidra med. Og det syntes jeg er fint. Da slipper jeg å bli presset til å bruke penger jeg ikke har.  Jeg har ingen gjeld, og det er jo fordi jeg ikke bruker mer enn jeg har. 

Anonymkode: b7218...07c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...