Gå til innhold

Hva er mest normalt når man spleiser på gaver og noen er par mens andre er single?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert fra en annen tråd, så er jeg litt nysgjerrig på hva som er vanlig i deres familie og omgangskrets (ikke nødvendigvis hva som er «rett», men hva som er vanlig).

Hvis man feks er flere søsken som spleiser på gave til foreldre, og noen søsken har ektefelle mens noen er singel - hvordan pleier dere å dele beløpet? Likt pr søsken eller pr hode? 

I min familie og omgangskrets er det mest vanlige å dele på antall søsken/antall husstander slik at den single betaler forholdsmessig mer enn de som er en del av et par. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det er «galt», men ser jo at den single kan komme skjevt ut av det. Jeg er for ordens skyld den single.

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det.

Anonymkode: 9076e...d2a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er til foreldre synes jeg ikke det er rart, da er det vel først og fremst barna, ikke svigerbarna, som gir.

Ellers har jeg bare vært med på det til felles gaver til venner/bekjente, da har alle kunnet gi det de selv ville.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Deler på hustander ☺️

Anonymkode: 68ef0...2da

• Liker 3
Skrevet

Til familiemedlemmer deler vi per husstand. Til foreldre deler vi barna likt. 

Til venner er det langt mer komplisert. De fleste ganger er det naturlig at vi som er to venner betaler dobbelt av enslige, også dobbelt så mye som en venn med (ny) kjæreste hvor denne ikke er mottakerens gode venn.

Kjøpte nettopp en presang til en venninne sammen med to andre venninner. Delte på tre selv om min mann også står på kortet. Naturlig for meg i den settingen, da han aldri ville kjøpt en gave til denne venninnen.

Anonymkode: 4e19d...f81

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Til familiemedlemmer deler vi per husstand. Til foreldre deler vi barna likt. 

Til venner er det langt mer komplisert. De fleste ganger er det naturlig at vi som er to venner betaler dobbelt av enslige, også dobbelt så mye som en venn med (ny) kjæreste hvor denne ikke er mottakerens gode venn.

Kjøpte nettopp en presang til en venninne sammen med to andre venninner. Delte på tre selv om min mann også står på kortet. Naturlig for meg i den settingen, da han aldri ville kjøpt en gave til denne venninnen.

Da skjønner jeg ikke hvorfor han skal være en gratispassasjer på kortet. 

Anonymkode: 1da78...0b0

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da skjønner jeg ikke hvorfor han skal være en gratispassasjer på kortet. 

Anonymkode: 1da78...0b0

Dt er vel heller ikke viktig at han står der. Denne gangen ble det sånn, ikke jeg som ordnet kortet. Andre ganger står verken han eller barna på kortet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man gir det man ønsker/har råd til, også ser man hva man får for det. At Per og Lise kan gi 2000 kr. betyr ikke at Kari og Ola må eller kan gi det samme. 

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ikke noe erfaring med spleis i familie, for jeg har ingen søsken. Men i vennegjengen har vi delt på antall hoder, ikke husstand. 

Anonymkode: e5620...d9b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det vanlig å dele på antall husstander, både blant familie og venner.

Ser ikke helt hvordan de single kommer dårlig ut av det heller selv om jeg ser mange skriver det. F.eks har både jeg og mannen to søsken. Si at vi kjøper julegaver til foreldrene våre og deler med søsken. Da deler vi på tre, selv om jeg er gift. Jeg betaler da 1/3 gave til foreldrene mine, mannen betaler 1/3 av gave til sine, single søsken betaler også 1/3. Det blir altså 1/3 pr person med inntekt. Er ikke det rettferdig da? Vi er to stykker men vi har jo også dobbelt så mange å kjøpe til 🤷‍♀️

Anonymkode: 021df...3f8

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at en singel skal betale mindre enn et par, men vet også at mange ikke tenker sånn.

Vi kjøper ofte spleisegaver i familien min og den ene broren min krever likt beløp av alle, mens hvis jeg skal spleise med den andre broren min som bor alene, så betaler han mindre enn oss. 

Anonymkode: e9e38...690

• Liker 2
Skrevet

Min mann får jo gaver til jul og bursdag av mine foreldre og søsken, så det blir jo bare dumt om vi skal snylte på gaver andre veien. Men vi gjør det da gjerne slik at spleisegaven er fra meg og søsken, så kjøper vi noe annet i tillegg som er fra meg og mannen.

Jeg har deltatt i den andre tråden, og synes mange av meningene der er merkelige. Som ektefelle/svigersønn vil man få en del gaver fra svigerfamilien, men å bidra tilbake, selv om man tjener godt, er visst noe mange mener er unødvendig. 

Anonymkode: 1e984...e29

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser ikke helt hvordan de single kommer dårlig ut av det heller selv om jeg ser mange skriver det. F.eks har både jeg og mannen to søsken. Si at vi kjøper julegaver til foreldrene våre og deler med søsken. Da deler vi på tre, selv om jeg er gift. Jeg betaler da 1/3 gave til foreldrene mine, mannen betaler 1/3 av gave til sine, single søsken betaler også 1/3. Det blir altså 1/3 pr person med inntekt. Er ikke det rettferdig da? Vi er to stykker men vi har jo også dobbelt så mange å kjøpe til 🤷‍♀️

Og ingen i din familie gir gaver til din mann? Det i seg selv er jo ganske merkelig. 

Anonymkode: 1e984...e29

• Liker 7
Skrevet

Her kjøper jeg til min familie, og mannen til sin, og så skriver vi begge på kortet. Det har ikke skjedd at vi har spleiset til noen, men om vi hadde gjort det, hadde vi nok delt på antall personer (voksne) i husstanden ja. 

Anonymkode: ed8bd...85b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er singel, og spleiser jeg sammen med par, gir jeg samme beløp som dem. Nå er det jo slik at de som er par stort sett har bedre økonomi enn oss som er single, og er det sånn at de ønsker å gi en gave jeg ikke har råd til å være med på, så blir jeg heller ikke med på spleisen.

Anonymkode: 92cea...f90

• Liker 4
Skrevet

Er forresten ikke helt enig i premisset. Våre single venner har virkelig ikke dårligere økonomi enn oss, er man singel og barnløs kan få ganske mye bedre råd enn familier med barn. Da burde man i så fall dele etter inntekt? Eller bare gi det man føler for..

• Liker 2
Skrevet

Vi deler per husstand. Vi søsken gir ofte gaver sammen til andre søsken eller til foreldre. De single er bare en, men de har også bare en familie å gi gaver til.. 

Anonymkode: 52b1f...e49

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Litt inspirert fra en annen tråd, så er jeg litt nysgjerrig på hva som er vanlig i deres familie og omgangskrets (ikke nødvendigvis hva som er «rett», men hva som er vanlig).

Hvis man feks er flere søsken som spleiser på gave til foreldre, og noen søsken har ektefelle mens noen er singel - hvordan pleier dere å dele beløpet? Likt pr søsken eller pr hode? 

I min familie og omgangskrets er det mest vanlige å dele på antall søsken/antall husstander slik at den single betaler forholdsmessig mer enn de som er en del av et par. Jeg har egentlig aldri tenkt over at det er «galt», men ser jo at den single kan komme skjevt ut av det. Jeg er for ordens skyld den single.

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det.

Anonymkode: 9076e...d2a

Man deler på de som gir til den som mottar.

Så enkelt. Dersom tre par og en singel skal gi noe sammen skal man altså dele på 7. Dersom 4 søsken skal gi til sine foreldre skal man dele på 4. Da skal eventuelle partnere ikke stå på lappen.

Dersom man har søsken, venner eller andre som ser på et par som «en enhet» så gir man hver sin gave, så får det paret heller tåle stå i pinligheten av å gi samme gave som en person.

Anonymkode: d4a3a...bfa

• Liker 3
Skrevet

Feks med meg og mine søsken hvor to av oss har partnere og den ene er singel, så betaler vi likt på gaver til våre foreldre. Vi bruker jo våre egne penger til vår familie, ikke partnerens penger. Partnere skrives allikevel på kortet, selv om de ikke har brukt egne penger. 
Min samboer gjør det likt, han bruker sine penger på gaver til sin familie/slekt, mens jeg står på kortet.

Anonymkode: ab459...46b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vennegjengen skal i bursdag til Gry, og spleiser på gave. Blir det 400 fra hver husstans må den single ut med 400 kr for en, mens du og mannen bare betaler 200 kr pr pers. Det er det man mener med å komme dårligere ut av, for det er dobbelt så dyrt for den enkelte. 

I slekten deler vi pr husstand, i vennegjengen pr hode.

Anonymkode: 7f85a...4e3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er ikke jeg i et forhold lenger, men når jeg hadde partner så var det vanlig at vi betalte «per person». Altså, dersom både jeg og han skulle stå på kortet, så spleiset vi selvfølgelig som to mennesker også.

Så dersom jeg og min bror kjøpte gave sammen til faren vår, og partneren min også var med på denne gaven, så delte vi summen på 3.

Syns det er veldig rart med par som mener de skal betale som én person 😅

Anonymkode: 8765c...ed1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...