AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #1 Skrevet 9. februar 2024 Hei! Jeg har ingen kjente allergier, men opplevd to ganger nå at inntak ved en type mat at jeg har begynt å klø. Jeg har ikke påvist allergi, men har tatt en zyrtec? Vil dette hjelpe eller gå fint selvom jeg ikke har allergi? Tok også en tablett etter inntak av mat å det sto at man skulle ta det før mat. Er dette ok? Anonymkode: bd776...ea9
enkefru Skrevet 9. februar 2024 #2 Skrevet 9. februar 2024 Det vil gå fint selv om du ikke har allergi, men det vil jo ikke hjelpe noe dersom du ikke har det...
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #3 Skrevet 9. februar 2024 Husk at dosering av Zyrtec er 1 tablett per dag for voksne, det står på pakken. Du merker vel allerede nå om det virker, det skjer som regel i løpet av en times tid. Vil ellers råde deg til å ikke spise den maten som gjør at du klør flere ganger før du har hatt en time hos legen. Anonymkode: 0418a...18c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #4 Skrevet 10. februar 2024 Hvilken type mat er det? Du kan f. eks ha kryssallergi, har du pollenallergi? En venn av meg gikk plutselig pollenallergi som gravid og reagerte voldsomt på et eple. Anonymkode: e47d8...1f6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 On 2/9/2024 at 6:06 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg har ingen kjente allergier, men opplevd to ganger nå at inntak ved en type mat at jeg har begynt å klø. Jeg har ikke påvist allergi, men har tatt en zyrtec? Vil dette hjelpe eller gå fint selvom jeg ikke har allergi? Tok også en tablett etter inntak av mat å det sto at man skulle ta det før mat. Er dette ok? Anonymkode: bd776...ea9 Det er ikke farlig å ta Zyrtec etter anvisning på pakken, om du så ikke skulle ha allergi, så det hadde jeg ikke vært bekymret for. Om det hjelper noe særlig, når du spiser først og tar den etterpå er derimot vanskelig å si, men uansett ikke farlig. Men jeg hadde tatt meg en tur til legen for å høre av to grunner: 1. Det som er skummelt med matallergier, er at plutselig en dag så overreagerer kroppen din, så du ikke lengre bare får litt kløe, men et fullt anafylaktisk sjokk. Det er lite sannsynlig, men det er flere faktorer som kan spille inn. Og hvis du plutselig har fått allergi, uten andre kjente allergier fra før av, så ville jeg forhørt meg med legen om hen tror det er en grunn til at du utviklet den, og om du bør ta noen forsiktighetsregler. 2. Hvis du i tillegg har mild pollenallergi, som du aldri har gjort noe med, men som nå medfører kryssallergi, så ville jeg bedt om Zyrtec/Cetirizin Sandoz (samme greia) på resept. Samme tingen som du får uten resept på apoteket/matbutikken, men du får flere tabletter om gangen, til mindre penger. Det er i alle fall ikke unormalt at mild pollenallergi plutselig ikke er så mild lengre, når det utvikler seg kryssallergier, så like greit å være forberedt på pollensesongen 2024 Anonymkode: 4d8a4...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå