Gå til innhold

Halsbånd mot bjeffing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med sånt halsbånd  med vibrasjon mot bjeffing?

Anonymkode: 4f60f...b66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vibrasjon? Tror ikke en deilig nakkemassasje vil lære hunden å ikke bjeffe. 

Du tenker på halsbånd som gir elektrisk støt. Det er heldigvis forbudt med strømhalsbånd i Norge. Det vil kun føre til mer bjeffing i lengden, fordi hunden vil bli et nervevrak av å få støt i tide og utide. 

Anonymkode: b4916...6cc

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du tenker på halsbånd som gir elektrisk støt. Det er heldigvis forbudt med strømhalsbånd i Norge. Det vil kun føre til mer bjeffing i lengden, fordi hunden vil bli et nervevrak av å få støt i tide og utide. 

Det finnes helt lovlige halsbånd som skal motvirke bjeffing. Noen av de vibrerer, de gir ikke støt. Om det har særlig effekt aner jeg ikke. Om det er bra for hunden aner jeg heller ikke. Men det finnes altså livlige midler som ikke gir støt. 

Skrevet

Du må lære den..hvor bjeffer hunden at du ikke vil at den bjeffe?

Skrevet

Er større fare for at du får en nervøs hund ved bruk av dette enn at du får en som slutter å bjeffe. Få heller hjelp av profesjonelle med hvordan du skal trene for å minimere bjeffingen. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Først vil jeg si at jeg synes det er fint at du forhører deg om bruken av et slikt halsbånd før du velger å prøve det ut. Kort sagt er ikke bjeffehalsbånd noe jeg vil anbefale. 

Et bjeffehalsbånd har som mål å lære hunden at det ikke lønner seg å bjeffe. Dette gjøres ved at halsbåndet påfører hunden et ubehag som er stort nok til at hunden unngår å bjeffe i frykt for å igjen oppleve dette ubehaget. Dette er svært problematisk av flere grunner:

Hunden forstår ikke at det er bjeffingen som utløser ubehaget:
Bjeffing er i mange tilfeller en ufrivillig respons utløst av en eller annen følelse, særlig dersom hunden bjeffer fordi den er usikker eller redd. Tenk bare på hvordan vi mennesker ofte hyler eller roper dersom vi skvetter eller blir redde – dette skjer helt automatisk og er ikke viljestyrt. Dersom vi i dette redselens tidspunkt i tillegg hadde blitt påført ett eller annet ubehag, er det svært liten sjanse for at vi hadde forstått at ubehaget kom som følge av at vi laget lyd (og vi hadde i alle fall ikke blitt noe mindre redde). Dette er selvsagt ikke noe annerledes for hundene våre. 

I de tilfellene hvor bjeffingen er viljestyrt, er det fremdeles langt ifra sikkert at hunden greier å koble at det er denne atferden som utløser straffen. Hvis den for eksempel bjeffer hver gang det kommer besøk og deretter straffes for dette, kan hunden begynne å tro at den straffes fordi det kommer besøk. 

Fare for en rekke uheldige bivirkninger:
Som vi ser kan det være veldig vanskelig for hunden å forstå at det er bjeffingen av alle ting som utløser ubehaget. Derimot er det stor fare for at bruken av bjeffehalsbåndet har ført til en helt motsatt effekt enn det som var intensjonen. Hunder som bjeffer fordi de er redde kan bli mer redde. Bjeffer de fordi de er frustrerte blir de jo ikke akkurat mindre frustrerte av å bli påført et ekstra ubehag på toppen av det hele. Altså vil årsaken til at hunden bjeffe med all sannsynlighet øke, og dermed vil hunden ha enda større grunn til å bjeffe. 

I tillegg kan det være verdt å nevne at hunder som straffes uten at de skjønner hvorfor, fort kan utvikle lært hjelpeløshet. De opplever straffen som ukontrollerbar, at konsekvens er uavhengig av atferd, og at de ikke kan gjøre noe for å endre situasjonen. I denne tilstanden gir de rett og slett opp å prøve, og opplever det som tryggere å ikke gjøre noe som helst enn å prøve å gjøre noe riktig. Det sier seg selv at dette er svært hemmende både for hundens velferd, selvtillit, selvstendighet og læring. 

Bjeffehalsbånd behandler ikke årsaken til at hunden bjeffer:
Det er alltid en eller annen årsak til at hunden bjeffer – bjeffingen i seg selv er altså bare et symptom. Skal en lykkes i å redusere symptomet, bør en jobbe med årsaken. Dette vil ikke et bjeffehalsbånd bidra til. Som nevnt er det lite sannsynlig at hunden i det hele tatt forstår at det er bjeffingen den straffes for, men hvis den likevel skulle greie å forstå det, har man bare greid å fjerne symptomet. Årsaken har vi ikke fått gjort noe med – hunden kjenner fremdeles like mye på de følelsene som utløste bjeffingen. Noen bryr seg kanskje ikke om hunden er frustrert eller redd så lenge den holder kjeft om det, men da kan en jo spørre seg om hvorfor en da har valgt å skaffe seg et dyr som nettopp har bjeffing som en del av sitt kommunikasjonsrepertoar.  

Til sist: de bjeffehalsbåndene som er lovlige i Norge reklameres ofte med at de ikke utsetter hunden for smerter eller ubehag. Dette er jo i og for seg bra, men da faller jo egentlig hele poenget med et slikt utstyr bort. Dersom en har som mål å redusere atferd gjennom bruk av positiv straff, MÅ ubehaget være stort nok til at hunden ønsker å unngå det. Når vi vet at det kan være veldig vanskelig for hunden å forstå at det er bjeffingen som utløser ubehaget, er det jo klart at det er både meningsløst og urettferdig å utsette den for det.

Bjeffing kan være utrolig slitsomt og frustrerende for oss mennesker, men heldigvis finnes det andre gode metoder for å redusere dette, og som i tillegg ivaretar hundens velferd. Jeg vil anbefale deg å finne en belønningsbasert atferdsrådgiver som kan hjelpe deg på veien, dersom du står fast😊

• Liker 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Vi hadde ett halsbånd som ga en liten dusj når hunden bjeffa men det virket bare i 2-3 uker, da fant han ut hvordan han skulle bjeffe uten at han fikk dusj. :D

• Liker 1
Skrevet

Synes det er irriterende med de som skal "ta fra" hunden dens naturlige instinkter. La den få bjeffe noe, men lær den å minske bjeffingen. Det kan trenes, men ikke gjennom å gi den ubehag som gjør den nervøs..

Anonymkode: 2f69b...376

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

TS her. Jeg bruker ikke slikt halsbånd på min hund, den varsler kun når noen kommer på døra og det er ikke noe problem synest jeg. Grunnen til at jeg spør er at flere som jeg jobber med har tatt dette i bruk, og er veldig fornøyde. Jeg er selv skeptisk da jeg er av den oppfatning at bjeffing har en årsak som en må jobbe med/fjerne. Den ene har en hund som trenes som redningshund og hun andre har en valp….

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Neida. Finnes halsbånd med vibrasjon 

Anonymkode: c8966...913

Skrevet

Dette er ikke tillatt å bruke for vanlige folk i hverdagen.  I tillegg er det bare ren symptombehandling hvor man straffer bort symptomet (bjeffingen) i stedet for å ta tak i årsaken til at hunden gjør. 

"All bruk av utstyr som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, som for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd, vil bli vurdert som i 15 strid med dyrevelferdsloven. Det samme gjelder for fjernstyrte dressurhalsbånd som påfører hunden ubehag som lyd, sitronsprut eller vibrasjon. Disse må bare brukes under direkte overvåking av kompetent person som aktivt trener hunden i avgrensede perioder."

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/tilsynsveileder-for-hund?kapittel=6-trening-fremvisning-underholdning-og-konkurranser

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Tabris skrev (2 timer siden):

Dette er ikke tillatt å bruke for vanlige folk i hverdagen.  I tillegg er det bare ren symptombehandling hvor man straffer bort symptomet (bjeffingen) i stedet for å ta tak i årsaken til at hunden gjør. 

"All bruk av utstyr som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, som for eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd, vil bli vurdert som i 15 strid med dyrevelferdsloven. Det samme gjelder for fjernstyrte dressurhalsbånd som påfører hunden ubehag som lyd, sitronsprut eller vibrasjon. Disse må bare brukes under direkte overvåking av kompetent person som aktivt trener hunden i avgrensede perioder."

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/tilsynsveileder-for-hund?kapittel=6-trening-fremvisning-underholdning-og-konkurranser

Dette er ikke fjernstyrt halsbånd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her. Jeg bruker ikke slikt halsbånd på min hund, den varsler kun når noen kommer på døra og det er ikke noe problem synest jeg. Grunnen til at jeg spør er at flere som jeg jobber med har tatt dette i bruk, og er veldig fornøyde. Jeg er selv skeptisk da jeg er av den oppfatning at bjeffing har en årsak som en må jobbe med/fjerne. Den ene har en hund som trenes som redningshund og hun andre har en valp….

Men tenker du å bruke den på din hund? Og i hvem situasjon vil du ha vekk bjeffing 

Skrevet
Sofakona skrev (8 minutter siden):

Men tenker du å bruke den på din hund? Og i hvem situasjon vil du ha vekk bjeffing 

Jeg tenker ikke å bruke det på min hund nei. Grunnen til at jeg lurte er at da dette ble diskutert blande de jeg kjenner så virket det som om det var helt vanlig blant hundefolk som trener hund aktivt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenker ikke å bruke det på min hund nei. Grunnen til at jeg lurte er at da dette ble diskutert blande de jeg kjenner så virket det som om det var helt vanlig blant hundefolk som trener hund aktivt. 

Leit å høre at dette virker å være vanlig blant hundefolket rundt deg. Veldig fint at du velger å ta avstand fra dette selv, og dermed går fram som et godt eksempel!🙌🏻 Så får vi bare håpe at de andre følger etter, tar til seg ny kunnskap og benytter seg av bedre metoder i fremtiden. 

• Liker 2
Skrevet

Ble litt nysgjerrig på om dette var vanlig rundtomkring i Norge, og ev. hvilket type hundemiljø det blir brukt i😄

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ble litt nysgjerrig på om dette var vanlig rundtomkring i Norge, og ev. hvilket type hundemiljø det blir brukt i😄

Ikke vanlig i de hundemiljø jeg vanker. 

Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Ikke vanlig i de hundemiljø jeg vanker. 

Hvilket er det? Agility, lydighet, redningshund osv?

Skrevet

I hundemiljøet der jeg trener er det helt uaktuelt med sånne metoder. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket er det? Agility, lydighet, redningshund osv?

Har ikke sett det i agility, rallylydighet, søksmiljø og hundeinstruktørmiljø. Men jeg vanker hovedsaklig med folk som trener belønningsbasert, dvs ikke bevisst benytter seg av ubehag i hundetrening.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...