AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #21 Del Skrevet 10. februar 2024 Vi har som nevnt over ektepakt. I ekteskapet er alt felles. Ved brudd er det en viss skjevdeling. Her er også enkeltgjenstander, samt hvem som får beholde eiendom og til hvilken pris, bestemt. Ellers har vi hver vår lønnskonto, og drar kortet om hverandre. Jeg følger opp sparing og pensjonssparing til begge, og er den som handler inn det meste av forbruksvarer. Fra hans går det trekk til lån, samt faste regninger. Men vi har ikke innsyn på hva den andre ellers trekker kortet på. Om jeg kommer hjem med sko til 2000 ville han ikke brydd seg. Men vurderer jeg en veske til en betydelig høyere sum ville jeg nevnt det for han, men fått "ja". Begge har samme forhold til økonomi og forbruk, og vi har nok. Hadde jeg vært sammen med en som sløste og ikke tenkte bolig og pensjon ville jeg innrettet meg veldig annerledes. Anonymkode: a9075...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. februar 2024 #22 Del Skrevet 10. februar 2024 (endret) Jeg ser ikke problemet. I begge mine lange forhold har vi eid sammen, men hatt hver vår økonomi. Vi har felles utgiftskonto og matkonto, som vi overfører til hver måned. Egen brukskonto er egen og vi har ikke innsikt i den (men det er selvsagt ikke hemmelig heller). Jeg liker best å ha oversikt selv. Endret 10. februar 2024 av Kålrota Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #23 Del Skrevet 10. februar 2024 Kålrota skrev (1 minutt siden): Jeg ser ikke problemet. I begge mine lange forhold har vi eid sammen, men hatt hver vår økonomi. Vi har felles utgiftskonto og matkonto, som vi overfører til hver måned. Egen brukskonto er egen og vi har ikke innsikt i den (men det er selvsagt ikke hemmelig heller). Jeg liker best å ha oversikt selv. Jeg ville faktisk sett på det som et problem i et langvarig forhold. Tidlig i forholdet var jeg fortsatt student, mens han gikk ut i godt betalt jobb. Han ville bo bedre og eie bil. Han stod da for husleie og bilhold, og var raus når han handlet inn mat til begge. Så tok han etterutdanning mens jeg tjente godt. På det tidspunktet var vi gift. Jeg tok da alle faste utgifter og lånet, så han kunne bruke det han tjente på eget forbruk. Det er jo et ganske kjipt forhold om den ene sitter der med biff og burgunde på fredagen, mens den andre nipper til et glass vann. Eller for den som tjener mest å reise på ferie for å måtte bo på tostjerners hotell år man med felles økonomi hadde hatt råd til femstjerners. Et slikt forhold ville føltes veldig egoistisk, og er ikke noe for meg. Anonymkode: a9075...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #24 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gift i 16 år. Felleseie på eiendommer, men ikke felles økonomi. Dette hadde vi samme syn på. Anonymkode: 6971d...064 Samme her. Økonomi er aldri et konfliktområde, alltid enige om alt som gjelder dette. Det som er felles, betaler vi halvparten hver på. Mat handler noen gang partner, noen ganger jeg uten at vi fører regnskap over slikt. Egne spare/fondskontoer, kunne overhode ikke tenkt meg felles økonomi. Liker friheten og ansvarligheten som ligger i å forvalte egne midler. Anonymkode: b049b...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #25 Del Skrevet 10. februar 2024 Jeg og mannen har separat økonomi. Ingen felles kort eller konto. Vi sparer selv av egen lønn, og jeg betaler alt av faste utgifter, som han har fast overførsel til meg for å betale sin del av. Ellers handler vi begge inn mat felles, og sitter ikke og regner ut hvor mye det blir der hver gang, for det går opp i opp. Er det en større utgift til hjemmet som en av oss har betalt for, vippser bare den andre. Aldri hatt noe problem med den ordningen. Det funker supert for oss! Anonymkode: 869d6...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. februar 2024 #26 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg ville faktisk sett på det som et problem i et langvarig forhold. Tidlig i forholdet var jeg fortsatt student, mens han gikk ut i godt betalt jobb. Han ville bo bedre og eie bil. Han stod da for husleie og bilhold, og var raus når han handlet inn mat til begge. Så tok han etterutdanning mens jeg tjente godt. På det tidspunktet var vi gift. Jeg tok da alle faste utgifter og lånet, så han kunne bruke det han tjente på eget forbruk. Det er jo et ganske kjipt forhold om den ene sitter der med biff og burgunde på fredagen, mens den andre nipper til et glass vann. Eller for den som tjener mest å reise på ferie for å måtte bo på tostjerners hotell år man med felles økonomi hadde hatt råd til femstjerners. Et slikt forhold ville føltes veldig egoistisk, og er ikke noe for meg. Anonymkode: a9075...c94 Men det er jo ikke sånn? Hvor leser du dette? Vi deler utgifter. Akkurat nå tjener vi like mye, hvis det forandrer seg blir det prosentvis innbetaling til felles regninger. Hvis en ikke har penger, overføres det til den andre, men det skjer nesten aldri. Jeg har bært lutfattig etter et samlivsbrudd tidligere og trenger oversikt for å føle meg trygg. Det er en ordning som fungerer svært godt for begge (siden han tidligere har betalt på partners kredittkort). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 10. februar 2024 #27 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har brent meg før på å ha felles økonomi som gift, skal gifte meg igjen å ønsker separat økonomi, er det rart å ha som gift? Anonymkode: bd6bc...981 Nei, det er helt normalt, særlig ved andregangs ekteskap vil jeg tro. Det er viktig å lære av erfaringer man har gjort seg her i livet og nå ønsker du å unngå den fella du tidligere ramlet i. Det er verken kaldt eller egoistisk, det er fornuftig og det må etableres en felles forståelse for dette før ekteskapet inngås. Det går fint an å være raus med separat økonomi, men da er man raus av fri vilje, ikke fordi partner har sløst bort felles midler på en uvettig måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #28 Del Skrevet 10. februar 2024 Kålrota skrev (1 minutt siden): Men det er jo ikke sånn? Hvor leser du dette? Vi deler utgifter. Akkurat nå tjener vi like mye, hvis det forandrer seg blir det prosentvis innbetaling til felles regninger. Hvis en ikke har penger, overføres det til den andre, men det skjer nesten aldri. Jeg har bært lutfattig etter et samlivsbrudd tidligere og trenger oversikt for å føle meg trygg. Det er en ordning som fungerer svært godt for begge (siden han tidligere har betalt på partners kredittkort). Men da har du jo fellesøkonomi. Dere bidrar etter evne. Hvorfor påstå noe annet? Anonymkode: a9075...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #29 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men da har du jo fellesøkonomi. Dere bidrar etter evne. Hvorfor påstå noe annet? Anonymkode: a9075...c94 Felles økonomi er jo når alt er felles, altså man deler konto, sparing og kort. Ikke at man betaler inn felles (50/50 eller etter evne) til kun regninger og faste utgifter. Anonymkode: 869d6...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #30 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Felles økonomi er jo når alt er felles, altså man deler konto, sparing og kort. Ikke at man betaler inn felles (50/50 eller etter evne) til kun regninger og faste utgifter. Anonymkode: 869d6...94b Da har jeg ikke felles økonomi. Selv om vi har delt alt i 20 år, og aldri tenkt mitt og ditt. Fasinerende hvordan man definerer seg ut av ting i denne tråden... Anonymkode: a9075...c94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #31 Del Skrevet 10. februar 2024 Vi er gift på 15 året, men barn på hver vår kant. Siden jeg tjener tre ganger mer enn partner, har jeg et ønske om å skille mine penger fra hans, ene og alene for å sikre arv til mine barn hvis jeg dør. Derfor har vi skeivdeling på huset og ektepakt. Selvsagt betaler jeg mye mer av faste utgifter enn ham, siden jeg både eier mer og tjener mer. Skulle vi skille oss, vil jeg sitte igjen med mye mer enn ham og skulle jeg dø, vil han og mine barn arve meg, hans barn slipper å nyte godt av mine penger. Anonymkode: efcd2...299 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. februar 2024 #32 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men da har du jo fellesøkonomi. Dere bidrar etter evne. Hvorfor påstå noe annet? Anonymkode: a9075...c94 Hvis du gidder å lese innlegget mitt, så sier jeg jo at vi begge bidrar inn til felles utgifter (huslån, strøm) og til egen matkonto vi begge disponerer. Resten er delt. Vi har hver våre lønnskontoer og sparekontoer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #33 Del Skrevet 10. februar 2024 Vi har hver vår konto og en felleskonto hvor utgiftene går. Juridisk sett har jo gifte felles økonomi, med mindre man opptetter særeie. Nytter ikke å si at man har separert økonomi med mindre man har opprettet særeie. For om man blir skilt skal jo alt deles 50/50 uten en særeieavtale. Uansett hvor separert økonomi man har, så har man jo og forsørgelsesplikt så lenge man er gift. Så om den ene bruker alle penga på fest og morro må den andre sørge for mat likevel (om ekteskapet varer veldig lenge om det skulle vært tilfelle😂). Anonymkode: 501ba...e1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #34 Del Skrevet 10. februar 2024 Kålrota skrev (1 minutt siden): Hvis du gidder å lese innlegget mitt, så sier jeg jo at vi begge bidrar inn til felles utgifter (huslån, strøm) og til egen matkonto vi begge disponerer. Resten er delt. Vi har hver våre lønnskontoer og sparekontoer. Vi har hver våre lønnskontoer. Jeg har all sparing (pensjon og øvrig) og forbruk. Han tar lånet og faste regninger. I perioder der forskjellene har vært store skifter vi bare hvem som tar regninger, og stort sett er den som trekker kortet. Vi står begge som 50-50 eiere på biler, hus og hytte. For meg er det du beskriver like mye felles økonomi som det jeg har. Anonymkode: a9075...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #35 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da har jeg ikke felles økonomi. Selv om vi har delt alt i 20 år, og aldri tenkt mitt og ditt. Fasinerende hvordan man definerer seg ut av ting i denne tråden... Anonymkode: a9075...c94 Hehe, for meg så er felles at virkelig alt er felles. At man ikke lenger skiller på lønningene, men alt går i samme pott, og man ikke har ulike sparekontoer. Høres ut som vi gjør det likt (deler faste utgifter etter evne slik at det blir rettferdig, kjøper inn mat til husstanden felles og bytter på hvem som handler), men at jeg definierer det som separat økonomi 😅 Mulig andre deler din deinisjon også da. Anonymkode: 869d6...94b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #36 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hehe, for meg så er felles at virkelig alt er felles. At man ikke lenger skiller på lønningene, men alt går i samme pott, og man ikke har ulike sparekontoer. Høres ut som vi gjør det likt (deler faste utgifter etter evne slik at det blir rettferdig, kjøper inn mat til husstanden felles og bytter på hvem som handler), men at jeg definierer det som separat økonomi 😅 Mulig andre deler din deinisjon også da. Anonymkode: 869d6...94b Det er der jeg detter helt av det logiske i dette. På en bankkonto vil det være en kontoinnehaver og en disponent. Man gjør det således mer separat enn å bare beholde hver sin konto, som man også har alle rettigheter til umiddelbart om disponenten faller fra eller skulle finne på noe rart. Og så fordele etter evne, dra kortet litt om hverandre. Mange av disse som sparer på egen konto og så videre forstår heller ikke at dette er penger opptjent i ekteskapet, som vil deles likt ved brudd. Så å separere det på denne måten har ingen mening før du avtaler særeie, og etablerer ektepakt for å regulere fordeling. Det du har er i alle tilfeller ikke separat økonomi. Men du kan jo bruke begrepet blandet økonomi, om felles økonomi er definert ut i fra at man kun har en konto. Anonymkode: a9075...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. februar 2024 #37 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hehe, for meg så er felles at virkelig alt er felles. At man ikke lenger skiller på lønningene, men alt går i samme pott, og man ikke har ulike sparekontoer. Høres ut som vi gjør det likt (deler faste utgifter etter evne slik at det blir rettferdig, kjøper inn mat til husstanden felles og bytter på hvem som handler), men at jeg definierer det som separat økonomi 😅 Mulig andre deler din deinisjon også da. Anonymkode: 869d6...94b Ja, dette er min definisjon også. Bare tanken på at begge lønninger skal gå inn i en pott stresser meg. Det er en gammel skade etter å ha bodd med et økonomisk rotehode. Det hadde nok vært helt annerledes nå, men jeg ser ingen grunn til å endre på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 10. februar 2024 #38 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har brent meg før på å ha felles økonomi som gift, skal gifte meg igjen å ønsker separat økonomi, er det rart å ha som gift? Anonymkode: bd6bc...981 Så lenge dere ikke har barn sammen, så er det ikke rart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #39 Del Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Gift i 16 år. Felleseie på eiendommer, men ikke felles økonomi. Dette hadde vi samme syn på. Anonymkode: 6971d...064 Vi og, vært oss to i 26 år❤️ Anonymkode: ed86a...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #40 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 23.22): For oss er det mest et praktisk anliggende. Vi har en lik holdning til økonomi, men ønsker likevel å bruke egne midler som vi selv vil. Jeg elsker å reise, og mannen er mer glad i å være på hytta. Så lenge jeg bare bruker "mine" penger, kan jeg dra på de turene jeg ønsker, og spandere på barn om de vil være med. Mannen har akkurat kjøpt masse nytt fiskeutstyr, og jeg har ingen formening om denne pengebruken. Anonymkode: f1fd0...c0d Man trenger ikke å ha «formening» om hverandres pengebruk selv om man har felles økonomi. Anonymkode: 8f398...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå