AnonymBruker Skrevet 9. februar #1 Del Skrevet 9. februar Jeg har brent meg før på å ha felles økonomi som gift, skal gifte meg igjen å ønsker separat økonomi, er det rart å ha som gift? Anonymkode: bd6bc...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #2 Del Skrevet 9. februar Vi har felleseie, men det har ingen betydning før ekteskapet tar slutt, ved dødsfall eller skilsmisse. Ellers har vi separat økonomi, egne lån, bankkontoen, fond osv. Fordeler felles utgifter mellom oss. Jeg får barnetrygden, og betaler barnehage og SFO. Anonymkode: f1fd0...c0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 9. februar #3 Del Skrevet 9. februar Hva mener den du skal gifte deg med? For jeg regner med at du synes denne personens mening er viktigst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #4 Del Skrevet 9. februar Vi er gift og har felleseie men separat økonomi. I den forstand at vi har hver våre bankkonti/fond/aksjer, og vi er ikke disponent på hverandres konti. Han betaler sine regninger, jeg betaler mine. Tidligere har vi spleiset på fellesting som kommunale utgifter, strøm osv. Men nå har han fått en jobb som gjør at han tjener tre ganger så mye som meg, så nå bare betaler han uten å be meg om å bidra. Anonymkode: 3dd0e...fba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 9. februar #5 Del Skrevet 9. februar Det er opp til en selv, men vi foretrekker felles økonomi. Men, det må man jo finne ut av selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 9. februar #6 Del Skrevet 9. februar Vi synes det virker så kaldt med separat økonomi. Vi skal jo være partnere livet ut, som for oss innebærer at vi er sammen om alt. ❤️ Så ja, vi synes det er rart, men dere må jo gjøre det som er riktig for dere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #7 Del Skrevet 9. februar Gift i 16 år. Felleseie på eiendommer, men ikke felles økonomi. Dette hadde vi samme syn på. Anonymkode: 6971d...064 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #8 Del Skrevet 9. februar Jeg syns det virket knotete, men full forståelse for at du ønsker deg det etter erfaring med ulemper med det. Her er alle penger inn i samlet pott og og vi tenker aldri at noe er mitt og noe hans (utenom bursdagspenger vi avogtil får da). Anonymkode: ca7be...3bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #9 Del Skrevet 9. februar MariaIsabel skrev (5 minutter siden): Vi synes det virker så kaldt med separat økonomi. Vi skal jo være partnere livet ut, som for oss innebærer at vi er sammen om alt. ❤️ Så ja, vi synes det er rart, men dere må jo gjøre det som er riktig for dere. For oss er det mest et praktisk anliggende. Vi har en lik holdning til økonomi, men ønsker likevel å bruke egne midler som vi selv vil. Jeg elsker å reise, og mannen er mer glad i å være på hytta. Så lenge jeg bare bruker "mine" penger, kan jeg dra på de turene jeg ønsker, og spandere på barn om de vil være med. Mannen har akkurat kjøpt masse nytt fiskeutstyr, og jeg har ingen formening om denne pengebruken. Anonymkode: f1fd0...c0d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #10 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gift i 16 år. Felleseie på eiendommer, men ikke felles økonomi. Dette hadde vi samme syn på. Anonymkode: 6971d...064 Bare gift i 8 år, men akkurat samme greia her. Vi prøvde en kort periode, men gikk raskt tilbake til separate økonomier. Godt å ha råderett over egne penger og kilde til mindre konflikt. Anonymkode: fa08c...6ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar #11 Del Skrevet 9. februar Nå er jeg singel men jeg ville nok ha seperat økonomi om jeg noen gang skulle vært i et nytt forhold. Ville hatt en ordning med felles regning og matkonto. Jeg og min x hadde uendelige diskusjoner om økonomi og jeg bar på mange måter forholdet alene føltes det som. Anonymkode: 8e3d7...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 10. februar #12 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): For oss er det mest et praktisk anliggende. Vi har en lik holdning til økonomi, men ønsker likevel å bruke egne midler som vi selv vil. Jeg elsker å reise, og mannen er mer glad i å være på hytta. Så lenge jeg bare bruker "mine" penger, kan jeg dra på de turene jeg ønsker, og spandere på barn om de vil være med. Mannen har akkurat kjøpt masse nytt fiskeutstyr, og jeg har ingen formening om denne pengebruken. Anonymkode: f1fd0...c0d Vi bruker begge penger som vi selv vil, og har begge to hobbyer som koster. Så lenge det er nok igjen til regninger og mat, så har ikke vi heller noen formening om den andres pengebruk. Vi har bare en generell enighet om prioriteringsrekkefølge, og det har aldri vært noe problem at en av oss har brukt penger. Noen mnd bruker jeg mer, andre mnd bruker han mer, og noen mnd bruker vi mest på felles ting, men ingen holder telling. Det er forståelig at det ikke fungerer for alle, men det er veldig naturlig for oss. 😊 Kjøp over 10 000 snakker vi om på forhånd, og har også der tilgode å være uenige. Vi har faktisk aldri hatt en eneste uenighet om pengebruk, til tross for felles økonomi siden bare et par mnd sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10. februar #13 Del Skrevet 10. februar (endret) Nei det er ikke rart derimot smart spesielt om den ene er gjerrig og den andre er raus lettere og bruke andres penger enn sine egne Endret 10. februar av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #14 Del Skrevet 10. februar Maskinfører skrev (2 minutter siden): Nei det er ikke rart derimot smart spesielt om den ene er gjerrig og den andre er raus lettere og bruke andres penger enn sine egne Da gifter man seg ikke Anonymkode: 7c1e0...dea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontorotta Skrevet 10. februar #15 Del Skrevet 10. februar Tenker det er fornuftig jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 10. februar #16 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da gifter man seg ikke Anonymkode: 7c1e0...dea Man kan vel gifte seg men smart med separat økonomi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet 10. februar #17 Del Skrevet 10. februar Vi har separat økonomi, men eier enkelt ting felles som huset, hytta og bilene. Felles sparing til barn og større ting. Det er helt gull. Da har vi full råderett over egen økonomi. Hvordan vi ønsker å spare. Jeg kan spise ute med venner så ofte jeg vil. Og han kan bruke tusenvis av kroner på jakt. Aldri noe krangel om økonomi. Alle større investeringer diskuteres før vi går sammen om det. Null stress om det skulle bli et brudd selv om vi begge nå føler at dette er for livet. Vi kjenner begge altfor mange som har brent seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #18 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har brent meg før på å ha felles økonomi som gift, skal gifte meg igjen å ønsker separat økonomi, er det rart å ha som gift? Anonymkode: bd6bc...981 Nei Anonymkode: 52439...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #19 Del Skrevet 10. februar Hvorfor gifte seg? Mye enklere å ha separat økonomi som samboere. Anonymkode: d830e...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #20 Del Skrevet 10. februar Det er ikke noe problem å ha separat økonomi som ektefeller, men man må huske at man som ektefeller også har gjensidig forsørgerplikt, og at hvis den ene parten blir ufør vil trygden reduseres på grunn av nettopp dette. Derfor velger de aller fleste ektefeller en mellomløsning dersom de ikke vil ha helt felles økonomi. (Felles husholdningsøkonomi, men separat privatøkonomi) Hvordan de deler eiendommer varierer sterkt. Noen velger særeie, andre velger andre fordelingsbrøker. Men noe som er veldig lite brukt i Norge, men som er mer vanlig i andre land, er ektepakt. Da sikrer man verdier man tar med seg inn i ekteskapet, og hvis det er spesifisert også verdier man opparbeider seg under samlivet, uansett om man velger å ha felles, separat, eller devis separat økonomi. Og bare for å ha det sagt, mange tror at det kun er de som har mye penger og eiendommer som har fordel av en ektepakt. Jeg mener det motsatte. Hvis noen har med seg 10 000 kr inn i ekteskapet er det like viktig for denne personen å beskytte disse midlene som det er for den som tar med seg 10 000 000 kr inn i ekteskapet. Anonymkode: d8da3...78f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå