Gå til innhold

Hva syns vi om folk som går i skiløypa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge man ikke tråkker i sporene så er det helt greit det 👍

Anonymkode: fea8e...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på jeg deler veien med syklister, gående og enda verre rulleski folk om sommeren. Så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne utnytte fellesskapets goder på vinteren. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst! De irriterer meg noe innmari! Egoistisk og lite gjennomtenkt å ødelegge skiløypa. Gå der det er ment å gå. 

Anonymkode: 164a5...dc1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt nærområde er det ikke mulig å gå ute i naturen på vinteren uten å gå i lysløypa, så ja, da går jeg i lysløypa. Jeg bor i et område med mange småbarn som ikke kan gå på ski eller som er så nybegynnere på ski at det er lettere å følge dem til fots enn på ski selv (mer kontroll på barnet da). Det hadde vært stusselig om ingen av småbarna kunne ferdes i naturen på vinteren. Vi går dog ikke i de oppkjørte sporene.

Anonymkode: eb3be...465

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke på ski selv , men vært med barna i løype. Da går barna på ski i spor og  jeg går ved siden. Barna hadde ikke kunnet brukt sporet hvis ikke jeg er med og jeg ødelegger ikke sporene , så det ser jeg ikke på som noe problem. Å gå midt i løypa ville jeg ikke gjort . Men tror noen som ender med å gå i løypa ikke tenker over at de ødelegger , at det er litt uvitenhet der som gjør at de ender med å gå der . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Egoistiske idioter som ødelegger for de om har brukt masse tid og penger på å preparere løypene, de ødelegger også for de som bruker løypene riktig.

Ofte kommer de med egoistiske unnskyldninger som at de bruker å gå der hele året og det finnes ingen andre steder å gå, de argumenterer med at de har like mye rett til å ferdes som alle andre.

Anonymkode: d49ea...7d0

Merkelig, men jeg fikk en følelse av at du er egoistisk🤷‍♀️ Har dem feil, altså skal dem ikke få lov å gå der de går ellers i året, men vike for ski"folkene"?

Anonymkode: c2342...c0b

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle dere som sier at det ikke går an å gå i skogen fordi der er det masse snø, husk at dere kunne ikke gått i skiløypene om det ikke var nettopp skiløyper da. Hvis dere på død og liv må gå i skiløypene, gå så langt til høyre for klassisk sporet som mulig, eller helt ut i høyre kant. Og ikke mer enn en person i bredden. For som nevnt tidligere, fotspor i løypa er vanskelig for spesielt nybegynnere og andre som ikke har gått mye på ski. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (27 minutter siden):

Alle dere som sier at det ikke går an å gå i skogen fordi der er det masse snø, husk at dere kunne ikke gått i skiløypene om det ikke var nettopp skiløyper da. Hvis dere på død og liv må gå i skiløypene, gå så langt til høyre for klassisk sporet som mulig, eller helt ut i høyre kant. Og ikke mer enn en person i bredden. For som nevnt tidligere, fotspor i løypa er vanskelig for spesielt nybegynnere og andre som ikke har gått mye på ski. 

I skiløypene her jeg bor går det ikke an å gå til høyre for klassisksporet. Hvis løypa ser slik ut: skøytespor - klassiskspor - «kant» - så går det ikke an å gå på denne «kanten». Både fordi den er kun 10-20 cm bred, og fordi man synker gjennom der. Så om jeg må gå i løypa så går jeg i skøytesporet, men så langt ut mot siden som mulig (altså den siden som er lengst unna klassisksporet da). Håper det blir riktig.

Unngår å gå i skiløyper der jeg kan, men noen steder må man gå noen hundre meter i skiløype før man kommer til den opptråkka stien videre.

Anonymkode: 25377...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke går i skisporet og plukker opp etter hunden sin, så ser jeg ikke problemet med å gå der. 

Noen skiløpere ser ut til å mene at de eier og har førsterett på ski og turløyper 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (27 minutter siden):

Så lenge man ikke går i skisporet og plukker opp etter hunden sin, så ser jeg ikke problemet med å gå der. 

Noen skiløpere ser ut til å mene at de eier og har førsterett på ski og turløyper 😄

Men det er jo nettopp dette - hele sporet er jo skispor! Det er klassiskspor og skøytespor ved siden av. Så da kan man egentlig ikke gå der da? 😅 Eller mener du at det er greit så lenge man går i skøytesporet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men det er jo nettopp dette - hele sporet er jo skispor! Det er klassiskspor og skøytespor ved siden av. Så da kan man egentlig ikke gå der da? 😅 Eller mener du at det er greit så lenge man går i skøytesporet?

Så lenge man ikke går i skøytesporet ja 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (9 minutter siden):

Så lenge man ikke går i skøytesporet ja 😄

Men hvor kan man gå da? 😅

Hvis man ikke kan gå i skøytesporet, og ikke i klassisksporet, så er det ingen steder igjen å gå, annet enn ute i djupsnøen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvor kan man gå da? 😅

Hvis man ikke kan gå i skøytesporet, og ikke i klassisksporet, så er det ingen steder igjen å gå, annet enn ute i djupsnøen 😅

Man får holde seg hjemme 😂 Da er det ingen som klager 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som skigåer synes jeg det er ok, så lenge man går på siden, og ikke drasser med seg akebrett og hunder i bånd som går på tvers av sporet. 

En frest og preppet løype er et fint sted for en fottur, i motsetning til isete eller ikke måkte steder, her om dagen. Så bra at folk. kommer seg ut. 

Anonymkode: 908ce...aca

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du noen gang skøytet på ski?

1. at noen går i sporet vil ikke ødelegge det. Løypa er frest og satt. 

2. når man skøyter har man kroppskontroll nok til å skli forbi de som går uten problemer. 

Så min eneste innvending er som nevnt over; ingen unger som dras på akebrett, ingen hunder i bånd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 15.43):

Egoistiske idioter som ødelegger for de om har brukt masse tid og penger på å preparere løypene, de ødelegger også for de som bruker løypene riktig.

Ofte kommer de med egoistiske unnskyldninger som at de bruker å gå der hele året og det finnes ingen andre steder å gå, de argumenterer med at de har like mye rett til å ferdes som alle andre.

Anonymkode: d49ea...7d0

Litt rart at allemannsretten til utmark plutselig ikke eksisterer lenger. Gående blir ekskludert fra store deler av skogen ettersom vanlige skogsveier blir skiløyper og vanlige veiforbindelser blir delvis eller helt utelukket. I tillegg er det ikke trygt for vanlig dødelige i skiløypene ettersom fartsfantom i kondomdress kjører ned folk som går på ski i søndagsturtempo. 

Anonymkode: c0b83...1e5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I skiløypene her jeg bor går det ikke an å gå til høyre for klassisksporet. Hvis løypa ser slik ut: skøytespor - klassiskspor - «kant» - så går det ikke an å gå på denne «kanten». Både fordi den er kun 10-20 cm bred, og fordi man synker gjennom der. Så om jeg må gå i løypa så går jeg i skøytesporet, men så langt ut mot siden som mulig (altså den siden som er lengst unna klassisksporet da). Håper det blir riktig.

Unngår å gå i skiløyper der jeg kan, men noen steder må man gå noen hundre meter i skiløype før man kommer til den opptråkka stien videre.

Høres ut som du tar bra hensyn, takk!

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du noen gang skøytet på ski?

1. at noen går i sporet vil ikke ødelegge det. Løypa er frest og satt. 

2. når man skøyter har man kroppskontroll nok til å skli forbi de som går uten problemer. 

Så min eneste innvending er som nevnt over; ingen unger som dras på akebrett, ingen hunder i bånd

Alle som skøyter har ikke sykt bra kroppskontroll, for når noen holder på å lære seg å skøyte kan fortspor være vanskelig i snøen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ivrig skigåer selv, men selv jeg syntes at folk som går i og tråkker ned skiløyper er unødvendig gjort. Det er som regel så mange andre steder å gå. Og det «naturen er for alle»-argumentet blir for meg litt for dumt og bare litt trassing. Litt som «lufta er for alle» når vi var barn. Man MÅ ikke bare fordi man kan. Samtidig må skigåere som stikker staver i folk og hunder som går der roe litt ned. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å gå utenfor de klassiske sporene.

Skøytesporet blir ikke ødelagt av at noen går

der -

så lenge det et kaldt og frost. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt rart at allemannsretten til utmark plutselig ikke eksisterer lenger. Gående blir ekskludert fra store deler av skogen ettersom vanlige skogsveier blir skiløyper og vanlige veiforbindelser blir delvis eller helt utelukket. I tillegg er det ikke trygt for vanlig dødelige i skiløypene ettersom fartsfantom i kondomdress kjører ned folk som går på ski i søndagsturtempo. 

Anonymkode: c0b83...1e5

Nei. Du ville ikke gått der hvis det ikke var kjørt skispor. Skispor kjøres nettopp fordi folk ønsker å gå på ski. Du blir ikke "ekskludert".

Anonymkode: 57f4b...52f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...