AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #161 Skrevet 10. februar 2024 1 hour ago, Forvirret23 said: Ingenting som sier at man har RETT på velferdspermisjon til foreldremøte. Man kan ha rett på dette, men det avgjør lederen på de fleste steder. At foreldremøte gir rett er helt feil. Hvor finner du denne rettigheten? https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2024/KAPITTEL_10-8-2-1 Her. De fleste arbeidsplasser anerkjenner oppfølging av barn under dette, men noen ikke. Det synes jeg er rart, siden man ikke bestemmer når barn må til tannlegen eller ha foreldremøter. Synd at dere ikke får disse tingene dekket. Det gjør vi der jeg jobber. (Jobber som samfunnsøkonom.) Anonymkode: 51b19...dec 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #162 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2024/KAPITTEL_10-8-2-1 Her. De fleste arbeidsplasser anerkjenner oppfølging av barn under dette, men noen ikke. Det synes jeg er rart, siden man ikke bestemmer når barn må til tannlegen eller ha foreldremøter. Synd at dere ikke får disse tingene dekket. Det gjør vi der jeg jobber. (Jobber som samfunnsøkonom.) Anonymkode: 51b19...dec Hvis jeg skulle gjette så nevner verken min eller min manns arbeidsplass foreldremøte i Personalhåndboken under velferdspermisjon fordi det er helt søkt å legge dem i arbeidstiden. HR-avdelingen vår har nok aldri hørt om denne problemstillingen (og ikke jeg heller). Anonymkode: 024a6...e83 2
Forvirret23 Skrevet 10. februar 2024 #163 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2024/KAPITTEL_10-8-2-1 Her. De fleste arbeidsplasser anerkjenner oppfølging av barn under dette, men noen ikke. Det synes jeg er rart, siden man ikke bestemmer når barn må til tannlegen eller ha foreldremøter. Synd at dere ikke får disse tingene dekket. Det gjør vi der jeg jobber. (Jobber som samfunnsøkonom.) Anonymkode: 51b19...dec Som jeg skrev da med andre ord, ligger i arbeidsgivers hender og er ikke en lovfestet rett for å dra på foreldremøte. Når du har 3 barn blir det 6 møter i året, pluss 6 samtaler, mulig tannlege, lege, osv man har ikke uendelig med mulighet til å ta fri. Så har du barn under 12 år så har du rett til å følge til lege med omsorgsdagene, de kan også brukes til dette. Men ikke foreldremøte 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #164 Skrevet 10. februar 2024 On 2/9/2024 at 3:31 PM, AnonymBruker said: Problemet oppstår når du har tre barn, og ulike foreldremøter, du har syke barn, og du har pendlervei...og en irritert arbeidsgiver som føler at du alltid må noe. Du skal følge til lege, til tannlege osv osv. Det er ikke rart at folk bare får ett barn. Det går jo ikke. DVS, nå går det i alle fall bedre enn for noen år siden, da ingen hadde hjemmekontor. Men det er jo fremdeles folk som må være på jobb i arbeidstiden. Det er de med ressurser og kontorjobber som kan sjonglere tiden, og ikke resten. Anonymkode: 0f27f...b66 Dette. Jeg er sykepleier og det er utrolig stressende med alt som skjer midt i arbeidstiden, alt fra utviklingssamtaler til forestillinger til julefrokost. Kan ikke akkurat flekse, jeg må være ferdig kledd i uniformen klokka 07.30 og kan ikke gå før ny sykepleier er på jobb og har fått rapport kl 15. Er utrolig fortvilende. Hadde ærlig tatt en annen utdanning i mine yngre år kun pga dette. Anonymkode: 1fb2d...17a 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #165 Skrevet 10. februar 2024 28 minutter siden, Forvirret23 said: Som jeg skrev da med andre ord, ligger i arbeidsgivers hender og er ikke en lovfestet rett for å dra på foreldremøte. Når du har 3 barn blir det 6 møter i året, pluss 6 samtaler, mulig tannlege, lege, osv man har ikke uendelig med mulighet til å ta fri. Så har du barn under 12 år så har du rett til å følge til lege med omsorgsdagene, de kan også brukes til dette. Men ikke foreldremøte Men likevel.. Du valgte å få tre barn og tanken om at du skulle følge dem opp slo deg ikke? Anonymkode: 51b19...dec 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #166 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men likevel.. Du valgte å få tre barn og tanken om at du skulle følge dem opp slo deg ikke? Anonymkode: 51b19...dec Dette blir for dumt. Anonymkode: 12a17...08d 6 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #167 Skrevet 10. februar 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Dette. Jeg er sykepleier og det er utrolig stressende med alt som skjer midt i arbeidstiden, alt fra utviklingssamtaler til forestillinger til julefrokost. Kan ikke akkurat flekse, jeg må være ferdig kledd i uniformen klokka 07.30 og kan ikke gå før ny sykepleier er på jobb og har fått rapport kl 15. Er utrolig fortvilende. Hadde ærlig tatt en annen utdanning i mine yngre år kun pga dette. Anonymkode: 1fb2d...17a Hva gjør du når de skal til legen eller annen medisinsk behandling? Bup? Fysio? Du tenker at deres arbeidstid er viktigere enn læreres? Altså. Jeg elsker sykepleiere. Dere reddet både meg og yngste (har tre) da han måtte legges inn en uke md alvorlig sykdom. Som lærer selv har jeg stor forståelse for deres arbeidstid og jobber gjerne gratis for å ordne tid som passer blant foreldrene der de har jobber som ikke kan kombineres med vanlige tider. At du ikke kan følge til tannlege og skole i din egen arbeidstid skjønner jeg altså. Men denne tanken om at jeg er vrang fordi jeg vil bruke kveldene mine med egen familie når jeg ikke har arbeidstid. Det skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: 51b19...dec 1 1
Forvirret23 Skrevet 10. februar 2024 #168 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men likevel.. Du valgte å få tre barn og tanken om at du skulle følge dem opp slo deg ikke? Anonymkode: 51b19...dec Ehh jo er på alt jeg, men her legges det ikke til slike idiotiske tidspunkt. De ønsker samarbeid, forstår godt at foreldre reagerer. Er det kun foreldre som skal samarbeide, for jeg mener at det står i utdanningsloven at skolen skal legge tilrette for godt samarbeid med foreldre. Og om det er slik at de som får barn ikke skal jobbe hva da med samfunnet? Hvordan blir samfunnet uten at vi får barn. Hvem skal drive det videre uten barna? 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #169 Skrevet 10. februar 2024 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg skulle gjette så nevner verken min eller min manns arbeidsplass foreldremøte i Personalhåndboken under velferdspermisjon fordi det er helt søkt å legge dem i arbeidstiden. HR-avdelingen vår har nok aldri hørt om denne problemstillingen (og ikke jeg heller). Anonymkode: 024a6...e83 Men de nevner tannlegebesøk eller fysio spesifikt? Anonymkode: 51b19...dec
Forvirret23 Skrevet 10. februar 2024 #170 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva gjør du når de skal til legen eller annen medisinsk behandling? Bup? Fysio? Du tenker at deres arbeidstid er viktigere enn læreres? Altså. Jeg elsker sykepleiere. Dere reddet både meg og yngste (har tre) da han måtte legges inn en uke md alvorlig sykdom. Som lærer selv har jeg stor forståelse for deres arbeidstid og jobber gjerne gratis for å ordne tid som passer blant foreldrene der de har jobber som ikke kan kombineres med vanlige tider. At du ikke kan følge til tannlege og skole i din egen arbeidstid skjønner jeg altså. Men denne tanken om at jeg er vrang fordi jeg vil bruke kveldene mine med egen familie når jeg ikke har arbeidstid. Det skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: 51b19...dec Når man jobber turnus, kan slike timer tilpasses til en viss grad. Og det er forskjell på et foreldremøte og time hos spesialist for barnet har behov for hjelp 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #171 Skrevet 10. februar 2024 43 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis jeg skulle gjette så nevner verken min eller min manns arbeidsplass foreldremøte i Personalhåndboken under velferdspermisjon fordi det er helt søkt å legge dem i arbeidstiden. HR-avdelingen vår har nok aldri hørt om denne problemstillingen (og ikke jeg heller). Anonymkode: 024a6...e83 Kan du lenke til denne personalhåndboken så vi tror deg på at oppfølging av egne barn vektlegges lavere enn enn for eksempel tannlege? Anonymkode: 51b19...dec
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #172 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør du når de skal til legen eller annen medisinsk behandling? Bup? Fysio? Du tenker at deres arbeidstid er viktigere enn læreres? Altså. Jeg elsker sykepleiere. Dere reddet både meg og yngste (har tre) da han måtte legges inn en uke md alvorlig sykdom. Som lærer selv har jeg stor forståelse for deres arbeidstid og jobber gjerne gratis for å ordne tid som passer blant foreldrene der de har jobber som ikke kan kombineres med vanlige tider. At du ikke kan følge til tannlege og skole i din egen arbeidstid skjønner jeg altså. Men denne tanken om at jeg er vrang fordi jeg vil bruke kveldene mine med egen familie når jeg ikke har arbeidstid. Det skjønner jeg ikke helt. Anonymkode: 51b19...dec Hva mener du med å jobbe gratis? Har ikke lærere rundt 43 timer i uken de jobber? Og elever med korte dager? Jeg jobber selv på skole sammen med mange lærere og jeg deltar på foreldremøter. Jeg jobber ikke gratis når jeg kommer på kvelden, det er innbakt i stillingen min og det samme gjelder lærerne jeg jobber sammen med. Enda det er en vgs med lenger dager enn barneskolene. Anonymkode: bbb96...562 3
Fjaselina Skrevet 10. februar 2024 #173 Skrevet 10. februar 2024 Eg har aldri opplevd at foreldremøte ligg i arbeidstida, dei brukar å vere kl 17.30-18.00. Forstår at det er ulike forsøk på å treffe fleire, for enkelte er der vanskelig å komme på kveldstid pga barnevakt etc. Og for andre er det umulig å kome før vanlig arbeidstid er over. For min del er kveld best. Det er mange ring som må ligge i arbeidstid, som tannlege, lege og slikt. Også foreldresamtale med eit og eit foreldrepar kan ligge tidlegare på dag. Men felles foreldremøte bør helst skje på kveldstid.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #174 Skrevet 10. februar 2024 Just now, Forvirret23 said: Når man jobber turnus, kan slike timer tilpasses til en viss grad. Og det er forskjell på et foreldremøte og time hos spesialist for barnet har behov for hjelp En rutinekontroll hos tannlege da? Da er deg ikke behov for spesialist. Hvordan ordnes det? Er tannlege viktigere enn barns generelle trivsel? Anonymkode: 51b19...dec
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #175 Skrevet 10. februar 2024 Just now, Fjaselina said: Eg har aldri opplevd at foreldremøte ligg i arbeidstida, dei brukar å vere kl 17.30-18.00. Forstår at det er ulike forsøk på å treffe fleire, for enkelte er der vanskelig å komme på kveldstid pga barnevakt etc. Og for andre er det umulig å kome før vanlig arbeidstid er over. For min del er kveld best. Det er mange ring som må ligge i arbeidstid, som tannlege, lege og slikt. Også foreldresamtale med eit og eit foreldrepar kan ligge tidlegare på dag. Men felles foreldremøte bør helst skje på kveldstid. Men hvorfor «må» tannlege, lege og slikt legges på dag og oppfølging av barn legges på kveld? Anonymkode: 51b19...dec 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #176 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men de nevner tannlegebesøk eller fysio spesifikt? Anonymkode: 51b19...dec Jepp. Det er en lang liste med ting velferdspermisjon dekker: "Undersøkelse hos lege, tannlege, fysioterapeut, kiropraktor, psykolog og annet helsepersonell som kan sykemelde, når det ikke er mulig å få time utenom arbeidstiden. Permisjon gis også i disse tilfellene når det gjelder den ansattes mindreårige barn." I tillegg er konferansetime spesifikt nevnt. Anonymkode: 024a6...e83 1 1
Forvirret23 Skrevet 10. februar 2024 #177 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En rutinekontroll hos tannlege da? Da er deg ikke behov for spesialist. Hvordan ordnes det? Er tannlege viktigere enn barns generelle trivsel? Anonymkode: 51b19...dec Den kan flyttes på å legges til en fridag, seinvakt osv. kan foreldremøte det? Og tannhelse er super viktig. Så regner jeg med at om barnet mistrives på skolen så er det en samtale med lærer og ikke noe som tas felles, 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #178 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 15.14): Dette er ikke midt i arbeidstiden, men på slutten av dagen for de fleste. Jeg tror de fleste klarer å få fri fra jobb for utviklingssamtaler og foreldremøter. Alternativet er at lærer skal bruke av din fritid/familietid. Anonymkode: b5f88...472 Hvis jeg skal på foreldremøte kl 14, må jeg gå fra jobb kl 1130…. De fleste i min bransje klarer «ikke fint» å bare gå fra jobb… Lærere har innarbeidet overtid til slike ting, derav all avspasering utenom de 5 ukene med ferie alle har…. Det er så klart mye lettere for de fleste å ha foreldremøte på fritiden enn i arbeidstiden…. Anonymkode: 6390a...8fc 3
Fjaselina Skrevet 10. februar 2024 #179 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor «må» tannlege, lege og slikt legges på dag og oppfølging av barn legges på kveld? Anonymkode: 51b19...dec Fordi lærarane har innarbeida ein god del kveldsarbeid som blir tatt ut som avspasering i skuleferien. Det er ikkje slik for tannlegen, derfor blir det rart å sammenligne. 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #180 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du lenke til denne personalhåndboken så vi tror deg på at oppfølging av egne barn vektlegges lavere enn enn for eksempel tannlege? Anonymkode: 51b19...dec Personalhåndboken vår ligger bak innlogging, i Simployer. Men det er helt riktig at jeg kan gå til tannlegen, og få lønn, men ikke delta på foreldremøte med lønn. Nå har denne problemstillingen aldri oppstått, da, for alle de ca. 20 foreldremøtene jeg har deltatt på har startet enten kl. 17 eller kl. 18. Jeg ville personlig ikke møtt opp hvis skolen innkalte til foreldremøte kl. 14. Anonymkode: 024a6...e83 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå