Gå til innhold

Bare jeg som reagerer på tidspunktet for foreldremøte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I kommunen her vi har flyttet blir vi alltid innkalt før kl 16 for da skal lærerne hjem. Sist foreldresamtale var kl 14:15….

Anonymkode: 40cb0...6bb

Foreldresamtale/ utviklingssamtaler og foreldremøte er to ulike ting. Åpenbart at foreldre må tåle å bli innkalt til utviklingssamtale i arbeidstiden. Foreldremøtet bør derimot arrangeres på kveldstid. Lurer på om TS blander sammen disse? 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Topper og daler said:

Foreldresamtale/ utviklingssamtaler og foreldremøte er to ulike ting. Åpenbart at foreldre må tåle å bli innkalt til utviklingssamtale i arbeidstiden. Foreldremøtet bør derimot arrangeres på kveldstid. Lurer på om TS blander sammen disse? 

Enig👍 Dette gjør vi ved min skole.

Anonymkode: 51b19...dec

Skrevet

Tror ikke på det her.

Anonymkode: b1bab...181

Skrevet

Det kan jo hende at det har vært dårlig oppmøte tidligere, fordi foreldre ikke får barnepass, barn som skal på fritidsaktivitet eller foreldre selv som skal på trening? Så da har kanskje skolen tenkt at det kan hjelpe å legge møtet til en tid hvor SFO/aks er åpen? 

Anonymkode: c252f...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde foretrukket om det var slik. Kan flekse en del med jobb, og dette ville gjort at vanlige kveldstrutiner og andre forpliktelser ikke ble påvirket. 

Men ser jo problemet det skaper for mange. 

Anonymkode: de7d7...f95

Jeg også. Da hadde vi greid å møte opp begge to. 

Anonymkode: 6987d...5d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er ikke midt i arbeidstiden, men på slutten av dagen for de fleste. Jeg tror de fleste klarer å få fri fra jobb for utviklingssamtaler og foreldremøter. 

Alternativet er at lærer skal bruke av din fritid/familietid.

Anonymkode: b5f88...472

Det er ikke lærer sin fritid/familietid, lærer har ørten uker avspasering i året for å holde slikt etter normal arbeidstid.

Så klager de på at foreldre ikke dukker opp, snedig greier. 

Anonymkode: f076e...a6d

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke lærer sin fritid/familietid, lærer har ørten uker avspasering i året for å holde slikt etter normal arbeidstid.

Så klager de på at foreldre ikke dukker opp, snedig greier. 

Lærere har ikke avspassering for å holde slikt. 
Foreldremøter og utviklingssamtaler er del av den planfestatiden, som normalt er i ordinær arbeidstid.

lærere har avspassering fordi de må planlegge og rette 20-25 undervisningstimer (alt etter skoleslag) hver uke på ettermiddag/helg… 

Endret av Thalis
  • Liker 1
Skrevet
Thalis skrev (9 minutter siden):

Foreldremøter og utviklingssamtaler er del av den planfestatiden, som normalt er i ordinær arbeidstid.

lærere har avspassering fordi de må planlegge og rette 20-25 undervisningstimer (alt etter skoleslag) hver uke på ettermiddag/helg… 

Hvorfor kan de ikke planlegge undervisningstimene i den perioden av arbeidsdagen de ikke har undervisning? 

Anonymkode: 33cfb...018

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns også det er litt rart å sammenligne med tannlegetimer osv, hos oss har disse ofte vært lette å flytte på, og det ganske mye lettere å finne et tidspunkt i arbeidstiden man kan ta fri, kontra å måtte ha fri akkurat den tirsdagen det klokkeslettet. Samme med time hos fastlegen, noe annet med sykehustimer selvfølgelig, men det er også noe jeg vekter høyere opp mot arbeidsgiver. 

Noen av oss har jobber med mye fleks, men også visse tidspunkter vi må være på jobb. Arbeidsgiver er veldig flink til å tilrettelegge, men det kommer altså en grense for hva jeg mener man kan kreve.

Anonymkode: d5dd9...61e

• Liker 5
Skrevet
Thalis skrev (1 time siden):

De planlegger og retter ikke 20-25 timer hver eneste uke.

En uke i halvåret kan de fint bytte ut noen av disse med foreldresamtaler og foreldremøte.

• Liker 9
Skrevet

Er det ikke derfor lærerne har så lang ferie, fordi de må ta foreldremøter o.l på ettermiddagen/kvelden? Kunne ikke falt meg inn å ta fri fra jobb for å delta på foreldremøte kl. 14.

Anonymkode: c65a0...0d6

• Liker 2
Skrevet

Har blitt praktisert her i kommunen de siste 6 årene. Men vi bor på landet da, og det merkes kanskje ikke så godt her når 20-30 foreldre må ta fri fra jobben rundt kl 14  For alle vi som ikke er lærere, jobber jo på ssmme sted. Da er det enklere å ta seg fri for å gå til legen, for det involverer ikke alle barna eller deres foreldre. 

Anonymkode: 0e731...d11

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor kan de ikke planlegge undervisningstimene i den perioden av arbeidsdagen de ikke har undervisning? 

Anonymkode: 33cfb...018

Kort fortalt. På barneskolen er en 33t i uken på skolen. En har 26 undervisningstimer (a 45min). 
I friminuttene hjelper en elevene ut av klasserommet, går vakt, henter nytt utstyr etc, spiser selv og hvis en er heldig spiser litt selv/pause. 
Uken har da ca 7 t igjen. I disse 7 timene er det ofte 4 t med felles arbeid (personalmøte, trinnmøter, klassestørrelser, utviklingstid osv) I de 3 siste timene skal en ha samarbeid om elevene, fagsamarbeid, møte med eksterne etater(bup, ppt, barnevern m.m), møter med foresatte, løse mobbesaker og alt annet foreldresamarbeid.

Det betyr at forberedelser til egen undervisning ofte blir prioritert ned.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det ikke derfor lærerne har så lang ferie, fordi de må ta foreldremøter o.l på ettermiddagen/kvelden? Kunne ikke falt meg inn å ta fri fra jobb for å delta på foreldremøte kl. 14.

Anonymkode: c65a0...0d6

I kommunen jeg bor velger ikke lærerne dette selv. 
Jeg er usikker på om det er skoleledelsen eller kommuneledelsen som har bestemt det, men jeg vet det har blitt krav om at all møtevirksomhet på skolen skal holdes innenfor lærernes kontortid (som er mellom 8 og 16),

Anonymkode: 415cc...74e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En uke i halvåret kan de fint bytte ut noen av disse med foreldresamtaler og foreldremøte.

En forbereder og retter til 20-25 undervisningstimer hver eneste uke i arbeidsåret. 
helt nøyaktig har en barneskolelærer 26 undervisningstimer i uken og ungdomsskolen 23… 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ta deg et år som lærer du. For det nytter visst ikke å SI at det ikke funker sånn. Det tror du ikke på. Kjempestor lærermangel og da kan du jo erfare det med egen kropp? 

Anonymkode: 51b19...dec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Lærere maser om at de ikke har ferie, men avspasering!! Når tjener de om denne avspaseringen hvis de ikke kan ta to foreldremøter på kveldstid, to ganger i året?! De fleste har ikke mulighet til å ta to timer fri, uten lønn, å kun fordi en lærer ikke gidder å jobbe 2 kvelder i året! 

Anonymkode: 88e1d...a7c

Er ikke dette netopp disse 2 mnd ferie dem har? Og et par andre. Ja dem har ikke hele sommeren som elevene, men dem har mere en 5 uker i året. Netopp pga dette. Og dette er ingen debatt i mot at dem ikke fortjener det, for det gjør dem.

jeg kan komme på foreldremøte den tiden jeg, men det er det mange som ikke kan. Og dem fleste har ikke et barn heller, så det blir allerde på alt annet man skal stille opp på og ta fri for i arbeidstiden, enkelte kan jo ikke stille opp på alt det heller pga jobben. Men foreldremøte er ganske viktig. Så da håper jeg dem fleste avlyser og viser med dette at det fungere ikke.

Anonymkode: d88fb...858

• Liker 1
Skrevet

For det første: foreldremøte der alle må kunne møte på ett spesifikt tidspunkt burde bli plassert på kveldstid der færre er på jobb. Det må skolene klare å finne en løsning på. 

men grunnen til at sånt i større og større grad blir lagt til dagtid er regelverk. En del skoleledere rundt omkring vil styre mer og mer av arbeidsdagen forbindelse med det er det utarbeidet et klarere regelverk for hva som styres og hva som er tid til egen disposisjon. 
mannen min har fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Da er det ikke problematisk å ta noen av timene på kveldstid etter at ungene er lagt. Har han derimot møter på kveldstid fører han timer med kveldstillegg, eventuelt overtid. Det er det samme som har blitt avtalt for lærere. For min del har jeg 29t i uka som arbeidsgiver disponerer, der jeg må være på jobb og der jeg underviser, har møter, snakker med elever osv., og planlegger hvis jeg har tid , og 14,5t jeg disponerer selv. Skal skolen bruke av den tida jeg har til for- og etterarbeid til møter må det kompenseres for på et vis. 
det er ganske stor forskjell på å måtte være fysisk på jobb på et spesifikt tidspunkt på kvelden og å sitte hjemme og jobbe hjemme når det passer

Anonymkode: 82d8c...c55

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er ikke midt i arbeidstiden, men på slutten av dagen for de fleste. Jeg tror de fleste klarer å få fri fra jobb for utviklingssamtaler og foreldremøter. 

Alternativet er at lærer skal bruke av din fritid/familietid.

Anonymkode: b5f88...472

Det er jo i arbeidstiden, de jeg kjenner som har fleksitid har fortsatt kjernetid til 14:30/15. Er ikke rart man blir uglesett på jobb når man i tillegg til 10-15 sykt barn dager, skal ta fri til foreldresamtaler 3x/halvår, helsestasjon, legetimer, og nå også foreldremøter? Helt uaktuelt.

Anonymkode: 3c925...71b

• Liker 6
Skrevet

Å, gjesp. Det er mange her som er bitre på lærere av en eller annen grunn.... Så orginalt. 

Dette var jo et upassende tidspunkt, men det rareste med det var tidsfristen. Det er vanlig å ha det i skolens årsplan, så alle vet i august at de skal på møte i februar. Konferansetimer har gjerne litt kortere frister, men disse kan flyttes på. Skolen bør i alle fall gjøre mulig å delta digitalt når de setter opp tidspunkt midt i arbeidstida. 

Anonymkode: b30d1...e63

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...