AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #21 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men foreldremøtet er jo for barnet ditt da. Anonymkode: f3dd0...ed4 Det aller meste, om ikke alt, på et foreldremøte kan skrives i et referat på under en side. Det skjer ikke noe revolusjonerende på de møtene. Anonymkode: 2c38e...e89 11 2
Vera Skrevet 9. februar 2024 #22 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke kom hvis det ikke passer for deg. Ellers har du valgt å få barn, ta avspasering, ferie eller fri uten lønn. Anonymkode: 364b8...9e3 Hva skulle du gjort om folk valgte å ikke få barn? 4
Fireflies Skrevet 9. februar 2024 #23 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Klokka 14 er midt i arbeidsdagen for mange, jo. Og at 30 mann må ta seg fri fra jobb, fremfor at 1 lærer kan jobbe overtid noen dager i året er åpenbart best løsning for flertallet. Anonymkode: 9a89b...a41 Lærere planlegger allerede mye utenfor arbeidstid. Hvis man ikke kan delta, så ikke delta. De jeg kjenner får betalt fri, eller kan legge opp dagen sin rundt slike møter.
MariaIsabel Skrevet 9. februar 2024 #24 Skrevet 9. februar 2024 (endret) Hmm, her er vanligvis foreldremøter i 18-tida, og det er vel vanlig de fleste steder tror jeg? Forstår du reagerer. Utviklingssamtaler er forståelig at må gjøres i arbeidstida, men foreldremøter burde da være mulig å ta på ettermiddag/kveld. For meg personlig kunne det godt ha vært kl 14, men for de fleste er jo det vanskelig. Endret 9. februar 2024 av MariaIsabel 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #25 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mannen er i helsesektoren (lege) og har ikke fleks, ikke kjernetid en gang, men selv han rydder to timer til dette, tannlege, lege, elektrikere hjemme, og alt mulig annet, det er nok av dager der han må bli over eller gå ekstra vakt. Vi foretrekker som sagt at kveldene ikke fylles opp av slikt. Vil tro at minst en av partene har fleks på en måte. Sier ikke annet enn at jeg forstår det er krevende for enkelte. Men at det nok har blitt slik fordi de aller fleste foretrekker å få unna alt praktisk på dagtid, for å prioritere andre ting kveld. Anonymkode: de7d7...f95 Her har flere foreldre reagert, og tidspunktet kom ikke etter forespørsel fra foreldrene. Jeg har hatt barn i 21 år, og aldri opplevd foreldremøter på dagtid før. Anonymkode: aae13...f05 10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #26 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har flere foreldre reagert, og tidspunktet kom ikke etter forespørsel fra foreldrene. Jeg har hatt barn i 21 år, og aldri opplevd foreldremøter på dagtid før. Anonymkode: aae13...f05 Og jeg sier at vel så mange vil reagere om det er kl 18. Uten å si at noe er feil eller rett. Bare påpeke at samfunnet har endret seg en del når det gjelder hvor fleksibel arbeidstiden er. Og at MANGE derfor foretrekker kl 14. Anonymkode: de7d7...f95
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #27 Skrevet 9. februar 2024 Fireflies skrev (Akkurat nå): Lærere planlegger allerede mye utenfor arbeidstid. Hvis man ikke kan delta, så ikke delta. De jeg kjenner får betalt fri, eller kan legge opp dagen sin rundt slike møter. Hva er da problemet med å planlegge mellom 14 og 16 og ta møtet på kvelden? Og nei, de fleste får ikke betalt fri til sånt, selvom en del lærere later til å tro det. Anonymkode: 648fb...888 18
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #28 Skrevet 9. februar 2024 Jeg ville gitt tilbakemelding til skolen, gjerne via foreldrerepresentant, for å samle opp tilbakemeldig fra flere, om at dette foreldremøtet er lagt på et tidspunkt som på ingen måte fremmer hjem-skole samarbeidet, ettersom flere foreldre ikke kan komme på møter midt i arbeidstiden. Hos oss har av og til foreldremøter for småtrinnene hatt en løsning med at AKS holder åpent til møtet er ferdig, slik at foreldre med små barn kan ha barnet, og evt. småsøsken, på AKS mens de er på foreldremøte. (Møtet var da fra 17.00-18.00) Anonymkode: 69d03...f0d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #29 Skrevet 9. februar 2024 Hadde ikke fått det til. Anonymkode: ccf3f...92e 1
Fireflies Skrevet 9. februar 2024 #30 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er da problemet med å planlegge mellom 14 og 16 og ta møtet på kvelden? Og nei, de fleste får ikke betalt fri til sånt, selvom en del lærere later til å tro det. Anonymkode: 648fb...888 Jeg sa ikke de fleste, men at flere jeg kjenner får det. Flere har det i tariffavtalen sin. Jeg forstår godt om lærere synes det er bedre å kunne planlegge i ro og fred hjemme enn å komme tilbake på jobb 1800 for å sitte to timer med foreldre.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #31 Skrevet 9. februar 2024 Fireflies skrev (2 minutter siden): Lærere planlegger allerede mye utenfor arbeidstid. Hvis man ikke kan delta, så ikke delta. De jeg kjenner får betalt fri, eller kan legge opp dagen sin rundt slike møter. Offentlige ansatte får hvertfall ikke fri med lønn for å dra på er ordinært foreldremøte, noe det faktisk er ganske mange av. Jeg har tre barn. Hadde tatt seg ut om jeg tre dager samme uke skulle gått kl 13, fordi foreldremøtene var lagt til kl 14. Hatt barn i barnehage/skole i 15 år. Alltid har møtet blitt lagt til kl 18, da det er størst sannsynlighet at de fleste kan - og slipper å ta seg fei fra jobb. Anonymkode: a1f18...8da 18 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #32 Skrevet 9. februar 2024 Fireflies skrev (1 minutt siden): Jeg sa ikke de fleste, men at flere jeg kjenner får det. Flere har det i tariffavtalen sin. Jeg forstår godt om lærere synes det er bedre å kunne planlegge i ro og fred hjemme enn å komme tilbake på jobb 1800 for å sitte to timer med foreldre. Men dette er en del av det å være lærer. Derfor har dere så gode arbeidsvilkår. Ingen av oss andre har så mye ferie og fritid som dere. Og nei, det er ingen tariff i kommunene eller staten generelt som gir betalt fri ved foreldremøter. Anonymkode: aae13...f05 19 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #33 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Offentlige ansatte får hvertfall ikke fri med lønn for å dra på er ordinært foreldremøte, noe det faktisk er ganske mange av. Jeg har tre barn. Hadde tatt seg ut om jeg tre dager samme uke skulle gått kl 13, fordi foreldremøtene var lagt til kl 14. Hatt barn i barnehage/skole i 15 år. Alltid har møtet blitt lagt til kl 18, da det er størst sannsynlighet at de fleste kan - og slipper å ta seg fei fra jobb. Anonymkode: a1f18...8da Samme her. Alltid foreldremøte klokka 18. Masse foreldre på møtet, så tyder på at det ikke er særlig problematisk. Anonymkode: aae13...f05 7
Sententia Skrevet 9. februar 2024 #34 Skrevet 9. februar 2024 Jeg hadde strevd om dette var på barnas skole. Jeg er ikke ferdig med egen undervisning på det tidspunktet (lærer på annen skole) Jeg har riktignok «mye fri» (som nevnt her i tråden), men jeg har faktisk ikke fleksitid i undervisningstiden. Får jo aldri tatt igjen det på noe vis. Da blir det perm uten lønn, da.. 6
Gjest diddums Skrevet 9. februar 2024 #35 Skrevet 9. februar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Lærere har svært mange uker ferie i løpet av året, i motsetning til tannlege og helsesøster. Disse timene skal brukes på nødvendig kveldsarbeid, blant annet foreldremøter. Anonymkode: aae13...f05 Leste du hele innlegget? For mange er det langt enklere å dra på et møte innen arbeidstid og ta igjen jobb før/etter. Etter arbeidstid må man ofte finne en alternativ for middagslaging, å få ungen på fritidsaktiviteter, og i tillegg må man ordne pass av småsøsken fordi barnehagen er stengt.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #36 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og jeg sier at vel så mange vil reagere om det er kl 18. Uten å si at noe er feil eller rett. Bare påpeke at samfunnet har endret seg en del når det gjelder hvor fleksibel arbeidstiden er. Og at MANGE derfor foretrekker kl 14. Anonymkode: de7d7...f95 Men det vanligste er jo at slike møter er på ettermiddag og kveld. Så nei, jeg tror ikke mange reagerer på at det er kl 18. Anonymkode: 00158...40f 14
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #37 Skrevet 9. februar 2024 diddums skrev (1 minutt siden): Leste du hele innlegget? For mange er det langt enklere å dra på et møte innen arbeidstid og ta igjen jobb før/etter. Etter arbeidstid må man ofte finne en alternativ for middagslaging, å få ungen på fritidsaktiviteter, og i tillegg må man ordne pass av småsøsken fordi barnehagen er stengt. Hvis man er alene, ja. Ellers er det jo vanlig at en av foreldrene drar på møtet. Anonymkode: 00158...40f 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #38 Skrevet 9. februar 2024 Må nesten ta møtet i arbeidstida vet du, ellers må lærer avspasere en ekstra måned i sommer... Anonymkode: 4e4f6...ab8 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #39 Skrevet 9. februar 2024 diddums skrev (4 minutter siden): Leste du hele innlegget? For mange er det langt enklere å dra på et møte innen arbeidstid og ta igjen jobb før/etter. Etter arbeidstid må man ofte finne en alternativ for middagslaging, å få ungen på fritidsaktiviteter, og i tillegg må man ordne pass av småsøsken fordi barnehagen er stengt. Ja, men fordelen er jo gjerne at man er flere i samme situasjon. Det er mange som går sammen om å hjelpe hverandre med barnepass, slik at flere kan gå på møtet. (Om en forelder i et par er hjemme med eget/egne barn, er det sjelden et problem å ha besøk av et av barnas venner med søsken samtidig. Oftest er det mindre jobb med venner på besøk enn bare eget barn.) Det er snakk om 1-2 timer, og i nærområdet. Jeg har sjelden hørt foreldre som virkelig vil møte på foreldremøte, som ikke har fått det til fordi de er alene og ikke har barnepass. De som vil møte, klarer å ordne seg barnepass. Anonymkode: 69d03...f0d 1
Fireflies Skrevet 9. februar 2024 #40 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men dette er en del av det å være lærer. Derfor har dere så gode arbeidsvilkår. Ingen av oss andre har så mye ferie og fritid som dere. Og nei, det er ingen tariff i kommunene eller staten generelt som gir betalt fri ved foreldremøter. Anonymkode: aae13...f05 Jeg er ikke lærer, så du trenger ikke si dere til meg. Dessuten er det ikke bare foreldre i kommue eller stat. Mange private har tariff og får fri. Det er mange som jobber deltid eller har mye kveldsvakter. Sikkert mange som ikke kan møte på kveldstid heller. Ikke alle blir fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå