AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #241 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): På min skole får man kveldstillegg for foreldremøte på kveldstid. Hos oss ligger foreldremøter på kveldstid inne som et punkt i den lokale arbeidstidsavtalen. Tidligere hadde vi også kveldsundervisning for voksne (vgs.). Dette var ikke noe man kunne reservere seg mot. Skoleavslutning på kveldstid for Vg3 ligger ikke inne i arbeidstidsavtalen, men det et likevel en forventning om at kontaktlærer skal møte opp og delta. Anonymkode: e7bd5...f54 Det er det hos oss også(tror jeg, har ikke vært aktuelt for meg), så når ting skjer innenfor «kontortid» tror jeg det heller er ledelsen som vil spare penger framfor lærere som er sære. Siden jeg kun har erfaring fra skolen(og mannens jobb) blir jeg veldig nysgjerrig på hva folk i andre yrker med sammenlignbare ordninger gjør. Og ser jo at det varierer. Anonymkode: 82d8c...c55
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #242 Skrevet 12. februar 2024 Jeg vil heller prøve å møte opp på en eller annen måte enn å ikke være der eller at læreren tar seg fri dagen/avspasering etter siden hun jobbet seint for å holde foreldremøte. Både jeg og mannen jobber turnus så vil tro at det ville løse seg. Om det var eneste måte å vite hvordan det går med barnet så ville vi ha gjort det enn å plage læreren unødig på annen tid. Anonymkode: 71130...545
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #243 Skrevet 12. februar 2024 Hvis det stemmer at det er skoleledelsen og skolens økonomi som bestemmer at foreldremøter legges til dagtid er det noe riv ruskende galt med kommunens forståelse av samfunnsøkonomi. Det er selvfølgelig samfunnsøkonomisk mye rimeligere at 1-2 lærere får overtidsbetaling enn at brorparten av en klasse/trinns foreldre skal måtte dra i arbeidstiden. Her må foreldrene protestere til skoleledelsen som må ta det videre med kommunen. Ellers anser jeg det som rart at disse to årlige foreldremøtene ikke allerede er innbakt i lærenes pålagte avspasering. Her har arbeidsgiver gjort en dårlig jobb med å forhandle forventet arbeidstid. Det er ikke urimelig å forvente at lærere må jobbe to, i langt tid i forveien planlagte, kvelder. Hvert fall ikke sammenlignet med hvordan det fungerer andre steder i arbeidslivet. Anonymkode: 217ed...857 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #244 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det stemmer at det er skoleledelsen og skolens økonomi som bestemmer at foreldremøter legges til dagtid er det noe riv ruskende galt med kommunens forståelse av samfunnsøkonomi. Det er selvfølgelig samfunnsøkonomisk mye rimeligere at 1-2 lærere får overtidsbetaling enn at brorparten av en klasse/trinns foreldre skal måtte dra i arbeidstiden. Her må foreldrene protestere til skoleledelsen som må ta det videre med kommunen. Ellers anser jeg det som rart at disse to årlige foreldremøtene ikke allerede er innbakt i lærenes pålagte avspasering. Her har arbeidsgiver gjort en dårlig jobb med å forhandle forventet arbeidstid. Det er ikke urimelig å forvente at lærere må jobbe to, i langt tid i forveien planlagte, kvelder. Hvert fall ikke sammenlignet med hvordan det fungerer andre steder i arbeidslivet. Anonymkode: 217ed...857 Problemet er at arbeidsdagen totalt blir for lang hvis den ansatte må være på jobb 8-20(overtid for det som er utover 9 timer), evt 8-15 og 17.30-20(da slår det inn noen regler for oppdelt arbeidsdag). Tida som brukes kan enkelt planlegges inn i de timene ledelsen disponeres. Hvis møtet legges 15-17 slipper ledelsen unna å måtte forholde seg til dette. Planlegges det inn og varsles i god nok tid tror jeg også arbeidsgiver slipper unna med å betale bare overtidstillegget, men her kjenner jeg ikke regelverket godt nok. F.eks ville de ikke utløst overtid for meg med møte til kl 21 fredag kveld, for da hadde jeg ikke hatt tilstedeværelse i mer enn 9 timer( selv om jeg stort sett er på plass kl 8 uansett), mens på torsdag der jeg har undervisning fra kl 8 ville det utløst overtid. Anonymkode: 82d8c...c55
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #245 Skrevet 12. februar 2024 Vi har det i arbeidstidsavtalen ved vår skole at vi har foreldremøter på kveld (18-20). Dette får vi delt dagsverk for og ikke overtid, siden vi har ubunden tid mellom 16-18. Sjelden jeg rekker å dra hjem de to timene, så jeg blir som regel på kontoret likevel. Utviklingssamtaler skal legges mellom 08-17. Da utløser det ikke overtidsbetaling for ledelsen. Anonymkode: 51b19...dec 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #246 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 16.18): Vil tro at de har valgt det tidspunktet pga. at skolen sikkert slutter i 14 tiden slik at lærere skal slippe å måtte dra hjem en kort tur og så komme tilbake på kvelden på møte. Og også i forhold til elever som skal hentes, da er jo noen foreldre allerede der i den tiden. Jeg vet jo ikke for sikkert, men bare gjetter det kanskje har noe med det å gjøre. Men absolutt enig i at det er et veldig dumt tidspunkt. Min mor er lærer og på hennes skole har de som regel slikt senere på kvelden i 18-19 tiden. Anonymkode: 35240...ad3 Men hvorfor skal læreren måtte dra en kort tur hjem? Lærere har ganske mange uker med avspasering å jobbe inn, det gjør de ikke ved å dra hjem kl. 14.00. Anonymkode: 503ad...766 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #247 Skrevet 12. februar 2024 Er det ikke best at foreldremøter og konferansetomer er mellom 17 og 20? Sånn var det på 90- tallet☺️ Anonymkode: 6d6bd...96f 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #248 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): På samme måter som alle planlagte møter for en lærer skal foregå i den avtalefesta tida på dagtid(planlegges 29 t i uka mellom 8 og 16 på min skole). Så jeg spør igjen. Hva skjer hvis det likevel blir satt opp et ekstraordinært møte på kveldstid? (Det er ikke læreren, men ledelsen på skolen som bestemmer når foreldremøter avholdes) Anonymkode: 82d8c...c55 Jobber i IT- bransjen både jeg og mannen og vi har ofte møter på kvelden pga internasjonalt sammarbeid. Vi får vanlig timebetalt for det, jobber stort sett bare et par timer mindre på dagen istedet. Anonymkode: e5441...114 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #249 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vil heller prøve å møte opp på en eller annen måte enn å ikke være der eller at læreren tar seg fri dagen/avspasering etter siden hun jobbet seint for å holde foreldremøte. Både jeg og mannen jobber turnus så vil tro at det ville løse seg. Om det var eneste måte å vite hvordan det går med barnet så ville vi ha gjort det enn å plage læreren unødig på annen tid. Anonymkode: 71130...545 Man får ikke vite noe konkret om barnet på et felles foreldremøte. Agenda for møtet er skjermbruk og kosthold. Vår unge sliter ikke med noen av delene. Informasjon om ham får vi i utviklingssamtaler. Anonymkode: aae13...f05
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #250 Skrevet 12. februar 2024 Thalis skrev (På 11.2.2024 den 7.32): Nei, lærere har ikke innarbeidet overtid til slike ting. Lærere har ikke avspassering for foreldremøter og utviklingssamtaler. Lærere har et kortere arbeidsår. Det som du kaller avspassering (helt nøyaktig 5 uker og 4 dager) er fordi de må planlegge (og rette) til egen undervisning på kveldstid. Foreldremøter og utviklingssamtaler skal egentlig ligge i den ordinære arbeidstiden. Men hvis ledelsen ønsker å flytte den til kveldstid, må de betale for at lærere skal møte opp 2 ganger på jobb. Når skolens budsjetter er dårlige og «velgere» ikke ønsker å betale mer skatt, velger noen skoler å spare disse pengene og legge foreldremøter på dagtid. Når man uansett må jobbe kveldstid som lærer for å jobbe inn avspasering, hvorfor kan de ikke snu om på det? Planlegge og rette arbeid til kl. 16.00, så foreldremøte på kveldstid? Neste dag avslutter man dagen kl. 14.00 for å avspasere det man jobbet over dagen før. Det er gjerne slik resten av oss gjør det. Om jeg må på foreldremøte kl. 14.00 onsdag, må jeg jobbe inn 2 timer en annen dag uten at jeg kan kreve overtid for det. Anonymkode: 503ad...766 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #251 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 14.02): Ikke jeg som skrev innlegget du svarer på, men jeg er lærer. Vi løser samtaler med barns barnehage og skole slik: dra når du har planleggingstid og ta det igjen senere. Jeg får ikke fri fra undervisning med mindre det er sykt barn eller undersøkelser vi ikke får flyttet. Er ikke dette vanlig? Anonymkode: b30d1...e63 Jeg ville jo tro det var vanlig, det er derfor jeg stusser over at en lærer i tråden synes det er lurt med foreldremøte kl 14. lærere er jo selv en gruppe som ikke har flexitid og bare kan gå når de vil. Anonymkode: 2044f...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #252 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Når man uansett må jobbe kveldstid som lærer for å jobbe inn avspasering, hvorfor kan de ikke snu om på det? Planlegge og rette arbeid til kl. 16.00, så foreldremøte på kveldstid? Neste dag avslutter man dagen kl. 14.00 for å avspasere det man jobbet over dagen før. Det er gjerne slik resten av oss gjør det. Om jeg må på foreldremøte kl. 14.00 onsdag, må jeg jobbe inn 2 timer en annen dag uten at jeg kan kreve overtid for det. Anonymkode: 503ad...766 Lærere har utrolig lite makt over egen arbeidstid. Uka er tredelt, med undervisningstid, planfestet tid og ikke planfestet tid. Har man for mange timer planfestet tid kan man ikke avspasere undervisningstimer, og omvendt. De gangene ledelsen ser at det blir for mange planfestede timer blir det forhåndsbestemt når de tas ut. For eksempel kan lærerne ha jobbet 2,5 t ekstra fordelt på et par-tre onsdager. Disse timene tas ut siste onsdag før jul, slik at man har tiden fri til egen disp rett etter undervisning, i stedet for den vanlige fellestiden. Det er også en oppfatning blant skoleeiere og -ledere at lærere ikke evner å samarbeide om de ikke er fysisk tilstede i samme rom. Det så man under korona, samt senest nå ved snøkaoset i januar, hvor flere skoler opererte med felles planlegging framfor hjemmekontor. poenget mitt er at lærerne sannsynligvis har hatt null å si om tidspunktet for foreldremøte. Det sitter noen høyere opp som bestemmer. Anonymkode: 44611...421
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #253 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lærere har utrolig lite makt over egen arbeidstid. Uka er tredelt, med undervisningstid, planfestet tid og ikke planfestet tid. Har man for mange timer planfestet tid kan man ikke avspasere undervisningstimer, og omvendt. De gangene ledelsen ser at det blir for mange planfestede timer blir det forhåndsbestemt når de tas ut. For eksempel kan lærerne ha jobbet 2,5 t ekstra fordelt på et par-tre onsdager. Disse timene tas ut siste onsdag før jul, slik at man har tiden fri til egen disp rett etter undervisning, i stedet for den vanlige fellestiden. Det er også en oppfatning blant skoleeiere og -ledere at lærere ikke evner å samarbeide om de ikke er fysisk tilstede i samme rom. Det så man under korona, samt senest nå ved snøkaoset i januar, hvor flere skoler opererte med felles planlegging framfor hjemmekontor. poenget mitt er at lærerne sannsynligvis har hatt null å si om tidspunktet for foreldremøte. Det sitter noen høyere opp som bestemmer. Anonymkode: 44611...421 Litt avsporing, men gjorde de faktisk det? 🙈 vi hadde en dag med stengt skole i snøkaoset/glatt(jobber på vgs) og fikk beskjed om at vi kunne låse oss inn på skolen og sitte der, men burde bli hjemme. Mesteparten av dagen gikk jo til å følge opp elever digitalt uansett. Anonymkode: 82d8c...c55
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #254 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Litt avsporing, men gjorde de faktisk det? 🙈 vi hadde en dag med stengt skole i snøkaoset/glatt(jobber på vgs) og fikk beskjed om at vi kunne låse oss inn på skolen og sitte der, men burde bli hjemme. Mesteparten av dagen gikk jo til å følge opp elever digitalt uansett. Anonymkode: 82d8c...c55 Jeg husker ikke i farta hvilke skoler det var snakk om, men det kom fram i media at skolene stengte for elever mens lærere måtte møte for å samarbeide. Anonymkode: 44611...421
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #255 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 15.09): Skolen har innkalt til foreldremøte om to uker. Tidspunktet er klokka 14 (!) til 16. Svært mange av foreldrene jobber mellom 8 og 16. Det er allerede planleggingsdager, masse forskjellige aktiviteter som storsamling, solidaritetskafe, juleavslutning osv i arbeidstiden. Så kommer to utviklingssamtaler per år, også i arbeidstiden. Er det bare jeg som synes det er helt høl i hauet å ha foreldremøte midt i arbeidstid for de fleste foreldrene? Anonymkode: aae13...f05 Det var veldig tidlig. Men siden jeg måtte droppe yoga-kurset mitt i kveld pga foreldremøte gikk jeg og lurte på hvorfor de ikke bare kan ta foreldremøte rett etter skoletid, typ kl 15-17, eller 16-18 senest. Syns ikke noe om å bruke opp en kveld, og det gjør sikkert ikke lærere heller. Anonymkode: 32e39...9f5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #256 Skrevet 13. februar 2024 Utrolig at så mange av dere tror at "alle" har fleksitid og hjemmekontor bare fordi dere har det. Hadde tatt seg ut om sykepleieren som pleiet din syke mor bare dro fra vakt for å rekke et foreldremøte, at bussjåføren som kjører barna dine hjem fra skolen bare droppet dette for å gå på foreldremøte, at matbutikken stengte fordi de ansatte skulle på foreldremøte, at rørleggeren bare dro fra huset ditt uten å gjøre seg ferdig fordi han skulle på foreldremøte. Dere med hjemmekontor og fleksitid er så privilegiert og dere vet det ikke selv engang, når dere tar det som en selvfølge at et foreldremøte midt i arbeidstiden vil la seg gjøre for alle. Og hvorfor i alle dager skal 20-40 foreldre ta seg fri fra jobb for å delta på et foreldremøte, istedenfor at 3-4 barnehageansatte jobber overtid i to timer? Det sier seg selv hva som er mest samfunnsøkonomisk. Også må man ikke glemme at barnehagen faktisk er der fordi foreldre må jobbe. Anonymkode: c067c...f0d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå