Gå til innhold

Bare jeg som reagerer på tidspunktet for foreldremøte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 15.09):

Skolen har innkalt til foreldremøte om to uker. Tidspunktet er klokka 14 (!) til 16. Svært mange av foreldrene jobber mellom 8 og 16. Det er allerede planleggingsdager, masse forskjellige aktiviteter som storsamling, solidaritetskafe, juleavslutning osv i arbeidstiden. Så kommer to utviklingssamtaler per år, også i arbeidstiden. Er det bare jeg som synes det er helt høl i hauet å ha foreldremøte midt i arbeidstid for de fleste foreldrene?

Du burde ikke fått barn.

Anonymkode: 63a66...f2a

Skrevet

Dette er egentlig ikke en diskusjon om læreres arbeidstid, men om hvilke rettigheter man har til å følge opp egne barn. Og kanskje litt om hvordan man rangerer yrker. Dersom arbeidstiden til lærere ble like verdsatt (av politikere) som andre yrker ville man som forelder hatt rettigheter til å følge dem opp her også. Slik det er i dag kommer lærerne dårligere ut, både med lønn og med tanke på anseelse. Det er synd.

Selv jobber jeg som lærer og kan ikke bestemme når foreldremøter legges. Det bestemmer ledelsen. Foreldremøtene blir på min skole alltid lagt til kvelden og dette får vi betalt for. Utviklingssamtaler har ledelsen bestemt at skal legges i ordinær arbeidstid som er før klokken 17. Har aldri møtt på problemet med dette i foreldregruppen. De få som har vanskelig for å møte da kontakter meg og vi finner alltid en tid som passer oss begge. Jeg er fleksibel og det opplever jeg at de aller fleste foreldre er også. Det handlet om god kommunikasjon og samarbeid. 

Jeg synes det er leit at mange ser ned på meg som lærer og antar at jeg er vrang bare fordi jeg er lærer. Jeg er også et menneske med familie og tre barn som skal følges opp. Jeg forventer det samme av skolen til barna som jeg kan tilby selv. Og jeg er takknemlig for den jobben lærerne gjør.

Anonymkode: 51b19...dec

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er egentlig ikke en diskusjon om læreres arbeidstid, men om hvilke rettigheter man har til å følge opp egne barn. Og kanskje litt om hvordan man rangerer yrker. Dersom arbeidstiden til lærere ble like verdsatt (av politikere) som andre yrker ville man som forelder hatt rettigheter til å følge dem opp her også. Slik det er i dag kommer lærerne dårligere ut, både med lønn og med tanke på anseelse. Det er synd.

Selv jobber jeg som lærer og kan ikke bestemme når foreldremøter legges. Det bestemmer ledelsen. Foreldremøtene blir på min skole alltid lagt til kvelden og dette får vi betalt for. Utviklingssamtaler har ledelsen bestemt at skal legges i ordinær arbeidstid som er før klokken 17. Har aldri møtt på problemet med dette i foreldregruppen. De få som har vanskelig for å møte da kontakter meg og vi finner alltid en tid som passer oss begge. Jeg er fleksibel og det opplever jeg at de aller fleste foreldre er også. Det handlet om god kommunikasjon og samarbeid. 

Jeg synes det er leit at mange ser ned på meg som lærer og antar at jeg er vrang bare fordi jeg er lærer. Jeg er også et menneske med familie og tre barn som skal følges opp. Jeg forventer det samme av skolen til barna som jeg kan tilby selv. Og jeg er takknemlig for den jobben lærerne gjør.

Syns det er trist du føler du blir sett ned på, som mor er jeg sykt takknemlig for gode lærere og at dere står i jobben som ikke er bare bare i dagens samfunn. Har oppdratt min sønn til å ha samme syn på lærere. Bare en liten digresjon fra tema. 

Anonymkode: 1fb2d...17a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utrolig hvordan man kan klage på det. Første året hadde vi juleavslutning kl 16, jeg ble kjempeglad. Andre og tredje året kl 10, da fikk jeg avslag om perm uten lønn og kunne ikke se forestillingene. Er lagt opp til at bare foreldre med flexitid og hjemmekontor kan delta på ting som møter og forestillinger 

Bare for ordens skyld, de fleste med fleksitid har en kjernetid (ofte 9 - 15) når de uansett må være tilstede på kontoret, så selv med fleksitid passer ikke skolearrangement klokken 10 eller 14. Det samme med hjemmekontor, får man ha det, er man pålagt å faktisk bruke arbeidsdagen til å jobbe. Arbeidsgiveren kan som regel se om du er logget inn eller ikke, man kan ikke bare stikke av og gjøre noe annet i timesvis.

(Mener ikke å kritisere deg spesielt, det er mange som ikke skjønner hvordan dette fungerer og tror det er mye friere enn det faktisk er.)

Anonymkode: 09c91...acb

• Nyttig 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare for ordens skyld, de fleste med fleksitid har en kjernetid (ofte 9 - 15) når de uansett må være tilstede på kontoret, så selv med fleksitid passer ikke skolearrangement klokken 10 eller 14. Det samme med hjemmekontor, får man ha det, er man pålagt å faktisk bruke arbeidsdagen til å jobbe. Arbeidsgiveren kan som regel se om du er logget inn eller ikke, man kan ikke bare stikke av og gjøre noe annet i timesvis.

(Mener ikke å kritisere deg spesielt, det er mange som ikke skjønner hvordan dette fungerer og tror det er mye friere enn det faktisk er.)

Anonymkode: 09c91...acb

Jeg har spurt de andre foreldrene i klassen  hvordan de har fått det til og samtlige har sagt de har tatt det som fleks eller hjemmekontor. Jeg og en annen sykepleier i klassen er de eneste som går glipp av alt som skjer mellom 08-15.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 11.42):

Jeg har aldri noensinne hørt om det før, og jeg ville reagert ja. Og jeg har fleksitid, og ville overhodet ikke foretrukket kl.14, nei. Det passer da virkelig ikke for noen? Foreldremøter er kl17. Eller 18., aldri hørt om noe annet. Jeg ville klagd og ikke kommet. 

Anonymkode: a75aa...787

Selvsagt passer det for noen 

Anonymkode: d030a...2e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Våre er 8 og 4 og foreldremøtene både på skolen, SFO og i barnehagen har alltid vært enten 17-19 eller 18-20.

Hvis de hadde invitert til kl. 14 her hadde nok svært få møtt opp. For de få som kan møte opp kl. 14 er gjerne de som aldri møter opp på noe uansett ...

Anonymkode: 024a6...e83

Hvordan vet du det? Folk som jobber skift, folk som jobber nattevakt  møter altså ikke opp på noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis jeg skal på foreldremøte kl 14, må jeg gå fra jobb kl 1130…. De fleste i min bransje klarer «ikke fint» å bare gå fra jobb… 

Lærere har innarbeidet overtid til slike ting, derav all avspasering utenom de 5 ukene med ferie alle har…. Det er så klart mye lettere for de fleste å ha foreldremøte på fritiden enn i arbeidstiden…. 

Anonymkode: 6390a...8fc

Su har 2,5 fra jobb til skole??

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men klager folk på det? Foreldremøter på skolen har da alltid til all tid vært på kveldstid, jeg har på 50 år aldri hørt om annet (og heller ikke klaging på tidspunktet? 

For de som ikke får bv så er det vanskelig med møte kl 18 feks 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har tatt med barna jeg da, sånn er livet i blant. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvfølgelig, og slik har det alltid vært. Men det er flere som er to voksne hjemme slik at én kan gå på møte, eller har en barnevaktordning (enslige må jo ha det for nettopp slike tilfeller) enn de som det er uproblematisk å stille opp kl. 14. 
I første klasse var det så ønskelig at alle skulle stille at sfolokalene med ansatte hadde barnevaktordning for yngre søsken mens møtet pågikk på ettermiddagen. Det var veldig fint. Ingen klager på at ikke skolen tilrettela i hvert fall. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 15.28):

80% av de jeg kjenner har fleksitid og ville foretrukket kl 14. Det er ikke fri, men timer som er jobbet eller tas igjen. Er nok derfor de gjør det slik. 

Anonymkode: de7d7...f95

Jeg tror ikke det er representativt? Jeg kjenner veldig få med fleskstid. Det er er veldig mye de med barn må ha fri for, men og skaffe vikar foreldremøte har jeg ennå ikke vært bort i. Håper virkelig ikke dette sprer seg. 

Anonymkode: 2044f...ce4

• Liker 1
Skrevet
Sententia skrev (På 9.2.2024 den 15.48):

Jeg hadde strevd om dette var på barnas skole. Jeg er ikke ferdig med egen undervisning på det tidspunktet (lærer på annen skole) 

Jeg har riktignok «mye fri» (som nevnt her i tråden), men jeg har faktisk ikke fleksitid i undervisningstiden. Får jo aldri tatt igjen det på noe vis. Da blir det perm uten lønn, da..

Ja, det er jo litt artig i forhold til argumentet fleksitid. Hvis alle har fleksitid og bare kan gå fra jobb, så kan jo lærere også bare gå fra jobb for og gå på foreldremøte på en skole midt i undervisningen da. Veldig rart at lærerne på denne skolen ikke ser noe problemer med det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 17.07):

Men av nysgjerrighet;

Man kan logge seg på et kvinneforum kl 15 og skrive et innlegg om dette. 

Men å møte til et foreldremøte en liten time tidligere er fullstendig umulig? 

Hva med å heller stå på med jobb 15-16 fredag ettermiddag, så vil nok arbeidsgiver bli en del mer velvillig når du trenger å dra til 14 neste uke. 

Anonymkode: de7d7...f95

Kanskje ts jobber et sted med åpningstid? Kanskje ts har kaffepause fra 15-15.05. 
jeg har små pauser om dagen, og kan se ned på telefonen på jobb, men det er ikke det samme som at jeg kan låse og gå 3 timer tidligere. 
aner ikke hva ts jobber med, men ble litt paff av din nysgjerrighet til hvorfor ikke alle som kan skrive på tlf kl 15 ikke kan gå kl 13, dette gjelder nok ganske mange yrker. 
det også mulig ts er ferdig på jobb 15 på fredager, har jobbet noen steder vi sluttet tidligere på fredager. Samlet avspasering selvsagt. Hadde en stukket av kl 13 en tirsdag hadde vi jo hatt et problem med et manglende ledd. 

• Liker 2
Skrevet
Forvirret23 skrev (34 minutter siden):

Jeg har tatt med barna jeg da, sånn er livet i blant. 

Det hadde heldigvis ikke blitt godtatt dee minr gåt

Skrevet

Lærere flekser jo i alle skolens ferier? Dette er vel pga jobbing utover ordinær arbeidstid? Eller skal du ha i pose og sekk??

Anonymkode: f3031...fdb

Det er ikke fleks, men avspasering til gitte tidspunkter du ikke rår over. Btuk i det minste riktig terminologi....

Dere er så sykt bitre på lærere,  vi fortjener ikke bitterheten du føler for at gamle lektor Galle var slem med da du gikk på skolen. 

Anonymkode: b30d1...e63

• Liker 1
Skrevet

Det var lurt! Skulle ønske vi fikk lov til det på vår jobb, vi har innkalt til foreldremøte fra 17-19. Utviklingssamtaler får vi heldigvis lov til å ta i arbeidstiden vår, som er mellom 8 og 15.

Anonymkode: c7961...4db

Skrevet

Foreldremøter er ikke med i årsplanen hverken til skolen eller barnehagen her. 

Anonymkode: 00158...40f

Høres ut som dere bør etterspørre dette.....skjønt barnehagen tror jeg ikke varsler om foreldremøter før et par måneder i forveien. 

Anonymkode: b30d1...e63

Skrevet
On 2/9/2024 at 3:14 PM, AnonymBruker said:

Dette er ikke midt i arbeidstiden, men på slutten av dagen for de fleste. Jeg tror de fleste klarer å få fri fra jobb for utviklingssamtaler og foreldremøter. 

Alternativet er at lærer skal bruke av din fritid/familietid.

Anonymkode: b5f88...472

De får 3 måneder fri på sommeren, da kan de møte opp noen ekstra timer på en allerede kort arbeidsdag gitt. 

Anonymkode: 571cb...851

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 18.43):

Klager du på samme måte når du får legetime? 

« får» legetime? Jeg bestiller legetime og velger da ikke et tidspunkt som ikke passer… 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...