Gå til innhold

Bare jeg som reagerer på tidspunktet for foreldremøte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor «må» tannlege, lege og slikt legges på dag og oppfølging av barn legges på kveld?

Anonymkode: 51b19...dec

Greia er jo at foreldremøter gjerne kunne vært en mail, kombinert med kleine innslag av å samle seg på bord for å diskutere hva man synes om et vilkårlig tema hvorav èn på bordet må rekke opp hånda og si gruppas svar. (Her, lærere, dette bør dere kutte ut, så kommer alle med tendens til angst og nevroser til å dukke opp på møtene også.)

Det er stort sett læreren som leser opp fra en powerpoint. Det er svært sjeldent jeg har vært på et foreldremøte og fått med meg annen info enn den som har fått referatet etterpå. Et par innskudd fra foreldregruppa "hvorfor er det 2 timer mellom frokost og lunsj, da blir det for kort tid mellom lunsj og middag" ish, som har null betydning for oss andre. 

Poenget er at foreldremøte er en lett ting å stå over, nettopp av overnevnte grunner. Og til tross for hva jeg skriver her, så er det mye nyttig som skjer også, som ikke kommer frem i referatet. Smalltalken, du får hilst på foreldre til den nye vennen til barnet ditt, du får noen ansikt, man får dannet litt relasjoner. Kjempeviktig, og omtrent den eneste grunnen til at vi drar på disse møtene istedet for å lese referatet. 

Ved å legge til et slikt klokkeslett som 14:00 blir det enda enklere å droppe foreldremøtet, trenger ikke forklare engang, fordi det er så åpenbart. MEN- her forsvinner også alle som tidligere har presset seg til å dra dit, fordi referat har blitt greit nok, det vil si alle som synes det er vanskelig å gå ut døra. Det blir ingen hilsing på foreldrene til ny venn, smalltalken og danningen av relasjoner. 

Så hvem taper?

Elevene, fordi foreldregruppa blir lite sammensveiset.

Lærerne, fordi foreldrene ikke kjenner hverandre, og derfor går til læreren ved hvert minste problem.

Foreldrene, som ikke får med seg alt det som blir sagt, men som ikke blir sagt, på et foreldremøte.

Alle sitter med referatet sitt å føler seg oppdatert, men har mistet alt det som var viktig, som hverken står på agenda, referat eller noe annet sted. 

Alle taper, fordi det krever en landsby å oppdra et barn, og denne landsbyen til slutt foretrekker å lese et referat på en mail. Det er ikke rart det går til hel*, og lærerne blir overarbeidet. 

Av noe så enkelt, som å flytte et foreldremøte. 

Anonymkode: f076e...a6d

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 15.58):

Lærere maser om at de ikke har ferie, men avspasering!! Når tjener de om denne avspaseringen hvis de ikke kan ta to foreldremøter på kveldstid, to ganger i året?! De fleste har ikke mulighet til å ta to timer fri, uten lønn, å kun fordi en lærer ikke gidder å jobbe 2 kvelder i året! 

Anonymkode: 88e1d...a7c

Tror dere lærerne alltid bestemmer når det er foreldremøter? Slik er det hvertfall ikke på skolen der jeg jobber, der bestemmer ledelsen slikt. Tror de fleste lærerne også foretrekker å ha det litt senere for å være ferdig med egen undervisning og det viktigste av forberedelser til neste dag. Men det er litt ekstra styr å skulle holde skolene oppe på kveldstid. 

Og så må folk slutte å trekke inn lærernes fritid i alt her - det er ikke nødvendigvis lærere som forsvarer tidlig foreldremøte i tråden her eller argumenterer for læreres fritid. Tror faktisk de færreste lærere reagerer på å ha foreldremøte om kvelden, for vi jobber de fleste kvelder uansett, så ikke så farlig hva man gjør når. Men det er jo lett å tro at alt man er misfornøyd med i skolen skyldes at lærere er late, ikke jobber nok, og og likevel ønsker mer fri..

Anonymkode: 01d59...478

• Liker 1
Skrevet
jegerrinne skrev (7 timer siden):

Ingen av skolene mine har gått på er der stått noe i årsplan når foreldremøte er. Ofte fått beskjed 1 uke før

Viser liten respekt for andres tid med én ukes varsel. Det er rett og slett rart. 

Anonymkode: b30d1...e63

Skrevet

Har du en arbeidsgiver som ikke er helt idiot så er det normalt å få fri. Men husker at foreldremøter også kunne være Kl.20.

Så må da være mulig å bytte tidspunkt med noen andre. 

Anonymkode: 4d07c...1d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En rutinekontroll hos tannlege da? Da er deg ikke behov for spesialist. Hvordan ordnes det? Er tannlege viktigere enn barns generelle trivsel?

Det legger man til en turnusfridag eller en dag man har senvakt. 

Anonymkode: 36c8c...4e0

• Liker 2
Skrevet

Har ikke lest gjennom hele tråden, men tenker at det her kan være et grep som er gjort for å prøve å få opp oppmøte av foreldre. Om det er en klasse som har veldig dårlig oppmøte på slike møter, så er ikke det utenkelig at et slik grep blir gjort. På vår skole er også foreldrekontaktene med på å bestemme tidspunkt for foreldremøte, så det kan like gjerne være et ønske fra den leiren som fra skolen sin side. Når det er sagt, ville ledelsen på vår skole satt foten ned for et så tidlig møte med en hel foreldregruppe, så fremt det ikke var tungtveiende grunner til det.

Anonymkode: 7d324...1a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lærere har innarbeidet overtid til slike ting, derav all avspasering utenom de 5 ukene med ferie alle har…. Det er så klart mye lettere for de fleste å ha foreldremøte på fritiden enn i arbeidstiden…. 

Anonymkode: 6390a...8fc

Nei, lærere har ikke innarbeidet overtid til slike ting. 
Lærere har ikke avspassering for foreldremøter og utviklingssamtaler.

Lærere har et kortere arbeidsår. Det som du kaller avspassering (helt nøyaktig 5 uker og 4 dager) er fordi de må planlegge (og rette) til egen undervisning på kveldstid. 

Foreldremøter og utviklingssamtaler skal egentlig ligge i den ordinære arbeidstiden. Men hvis ledelsen ønsker å flytte den til kveldstid, må de betale for at lærere skal møte opp 2 ganger på jobb. 
Når skolens budsjetter er dårlige og «velgere» ikke ønsker å betale mer skatt, velger noen skoler å spare disse pengene og legge foreldremøter på dagtid.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri hørt om foreldremøter på dagtid. Utviklingssamtaler, ja. Men ikke foreldremøter. Hadde antagelig ikke fått det til og er lærer selv. Jeg underviser de fleste dager  kl 16.00. 

Vi får ikke ekstra lønn for å ha foreldremøte på kvelden. Det ligger i arbeidstidsavtalen vår. 

Anonymkode: b4d66...bb1

• Liker 2
Skrevet
Fjaselina skrev (7 timer siden):

Fordi lærarane har innarbeida ein god del kveldsarbeid som blir tatt ut som avspasering i skuleferien. Det er ikkje slik for tannlegen, derfor blir det rart å sammenligne.

Lærere har ikke innarbeidet kveldsarbeid. De har ubunden tid men kan fint fordele ukas 43,25t ved å velge å jobbe ca 7-16 hver dag. Mange lærere velger likevel å jobbe kveld/helg istedenfor, men får da ikke kveld/helgetillegg og kan således ikke pålegges til å jobbe kveld/helg uten at det kompenseres. Mange skoleledelser vil ikke bruke penger på dette (ikke akkurat som om skoler har så veldig romslige budsjetter), så da må lærerne legge slike møter i arbeidstid.

Anonymkode: 044dc...6ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har du en arbeidsgiver som ikke er helt idiot så er det normalt å få fri. Men husker at foreldremøter også kunne være Kl.20.

Så må da være mulig å bytte tidspunkt med noen andre. 

Anonymkode: 4d07c...1d4

Har du ikke lest tråden? Det er selvfølgelig IKKE normalt å få fri til dette. Og på språkbruken skjønner jeg at du ikke er helt oppdatert i hodet også...

Anonymkode: 33cfb...018

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En rutinekontroll hos tannlege da? Da er deg ikke behov for spesialist. Hvordan ordnes det? Er tannlege viktigere enn barns generelle trivsel?

Foreldremøte der overivrige hønemammaer sitter og skriker om nugatti på skiva og liggetider, er ikke oppfølging av barn. Utviklingssamtaler er det. 

Anonymkode: aae13...f05

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men likevel.. Du valgte å få tre barn og tanken om at du skulle følge dem opp slo deg ikke?

Gratulerer med det aller dummeste innlegget hittil i 2024 🌟

Anonymkode: 0d789...144

• Liker 6
Skrevet

Der jeg jobber er det vanlig å ha det på kvelden. Men folk klager jo på det og, så kanskje skolen har fått mye klager på at det. Og dermed valgt et tidligere tidspunkt. 

Anonymkode: 306e6...012

• Liker 1
Skrevet

Underviser innimellom til kl 18, så for min del hadde det ikke gått om det havnet på en slik dag. Jeg kan ikke la 120 studenter i stikken. 

Tannlegetimer, legetimer og annet kan jeg fint tilpasse til min egen timeplan. For da er det kun meg selv jeg trenger å ha i tankene, ikke 20 andre foreldre.

Anonymkode: fcd12...19a

• Nyttig 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør du når de skal til legen eller annen medisinsk behandling? Bup? Fysio? Du tenker at deres arbeidstid er viktigere enn læreres? Altså. Jeg elsker sykepleiere. Dere reddet både meg og yngste (har tre) da han måtte legges inn en uke md alvorlig sykdom. Som lærer selv har jeg stor forståelse for deres arbeidstid og jobber gjerne gratis for å ordne tid som passer blant foreldrene der de har jobber som ikke kan kombineres med vanlige tider. At du ikke kan følge til tannlege og skole i din egen arbeidstid skjønner jeg altså. Men denne tanken om at jeg er vrang fordi jeg vil bruke kveldene mine med egen familie når jeg ikke har arbeidstid. Det skjønner jeg ikke helt.

Jo, lege og tannlege søker jeg om fri for, som regel må jeg da bytte vakt eller legge det inn på kveldsvakt som er vanskelig da jeg er alene. Er alt det andre jeg nevnte som blir lagt inn i arbeidstiden jeg ikke får fri for, og går derfor glipp av mye. Har som nevnt angret på utdanningen mange ganger fordi den er uforenelig med barn, og for meg betyr barnet mer enn jobben. 

Anonymkode: 1fb2d...17a

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Der jeg jobber er det vanlig å ha det på kvelden. Men folk klager jo på det og, så kanskje skolen har fått mye klager på at det. Og dermed valgt et tidligere tidspunkt. 

Utrolig hvordan man kan klage på det. Første året hadde vi juleavslutning kl 16, jeg ble kjempeglad. Andre og tredje året kl 10, da fikk jeg avslag om perm uten lønn og kunne ikke se forestillingene. Er lagt opp til at bare foreldre med flexitid og hjemmekontor kan delta på ting som møter og forestillinger 

Anonymkode: 1fb2d...17a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du lenke til denne personalhåndboken så vi tror deg på at oppfølging av egne barn vektlegges lavere enn enn for eksempel tannlege?

Tuller du? Det er ikke akkurat utrolig. I vår står det spesifikt: får ikke betalt fri for planlagte møter med skolen annet enn akutte. Får fri til egen lege/tannlege som ikke er rutinesjekk. Får betalt fri til å følge barn til lege/tannlege Og vi har fleksitid og kan avspasere. 

Anonymkode: a75aa...787

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men klager folk på det? Foreldremøter på skolen har da alltid til all tid vært på kveldstid, jeg har på 50 år aldri hørt om annet (og heller ikke klaging på tidspunktet? 

Anonymkode: a75aa...787

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva gjør du når de skal til legen eller annen medisinsk behandling? Bup? Fysio? Du tenker at deres arbeidstid er viktigere enn læreres? Altså. Jeg elsker sykepleiere. Dere reddet både meg og yngste (har tre) da han måtte legges inn en uke md alvorlig sykdom. Som lærer selv har jeg stor forståelse for deres arbeidstid og jobber gjerne gratis for å ordne tid som passer blant foreldrene der de har jobber som ikke kan kombineres med vanlige tider. At du ikke kan følge til tannlege og skole i din egen arbeidstid skjønner jeg altså. Men denne tanken om at jeg er vrang fordi jeg vil bruke kveldene mine med egen familie når jeg ikke har arbeidstid. Det skjønner jeg ikke helt.

Lærere flekser jo i alle skolens ferier? Dette er vel pga jobbing utover ordinær arbeidstid? Eller skal du ha i pose og sekk??

Anonymkode: f3031...fdb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 8.58):

Å, gjesp. Det er mange her som er bitre på lærere av en eller annen grunn.... Så orginalt. 

Dette var jo et upassende tidspunkt, men det rareste med det var tidsfristen. Det er vanlig å ha det i skolens årsplan, så alle vet i august at de skal på møte i februar. Konferansetimer har gjerne litt kortere frister, men disse kan flyttes på. Skolen bør i alle fall gjøre mulig å delta digitalt når de setter opp tidspunkt midt i arbeidstida. 

Anonymkode: b30d1...e63

Foreldremøter er ikke med i årsplanen hverken til skolen eller barnehagen her. 

Anonymkode: 00158...40f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...