Gå til innhold

Bare jeg som reagerer på tidspunktet for foreldremøte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen har innkalt til foreldremøte om to uker. Tidspunktet er klokka 14 (!) til 16. Svært mange av foreldrene jobber mellom 8 og 16. Det er allerede planleggingsdager, masse forskjellige aktiviteter som storsamling, solidaritetskafe, juleavslutning osv i arbeidstiden. Så kommer to utviklingssamtaler per år, også i arbeidstiden. Er det bare jeg som synes det er helt høl i hauet å ha foreldremøte midt i arbeidstid for de fleste foreldrene?

Anonymkode: aae13...f05

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det blir for dumt. Men blir ikke overrasket om det kommer masse kommentarer om at lærere har også et privatliv osv..

Anonymkode: 671ae...5e1

• Liker 25
Skrevet

Dette er ikke midt i arbeidstiden, men på slutten av dagen for de fleste. Jeg tror de fleste klarer å få fri fra jobb for utviklingssamtaler og foreldremøter. 

Alternativet er at lærer skal bruke av din fritid/familietid.

Anonymkode: b5f88...472

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Ikke kom hvis det ikke passer for deg.

Ellers har du valgt å få barn, ta avspasering, ferie eller fri uten lønn.

Anonymkode: 364b8...9e3

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Klokka seks hadde vært mer naturlig. Da rekker man en svingom hjem.

Endret av Hoia
Skrevet

Jeg hadde foretrukket om det var slik. Kan flekse en del med jobb, og dette ville gjort at vanlige kveldstrutiner og andre forpliktelser ikke ble påvirket. 

Men ser jo problemet det skaper for mange. 

Anonymkode: de7d7...f95

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke kom hvis det ikke passer for deg.

Ellers har du valgt å få barn, ta avspasering, ferie eller fri uten lønn.

Anonymkode: 364b8...9e3

Skal jeg ta ut ferie eller fri prioriterer jeg den tiden med barnet, ikke å dra på foreldremøter😂😂😂

Anonymkode: 07573...459

• Liker 35
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klokka 14 er midt i arbeidsdagen for mange, jo. Og at 30 mann må ta seg fri fra jobb, fremfor at 1 lærer kan jobbe overtid noen  dager i året er åpenbart best løsning for flertallet.

Anonymkode: 9a89b...a41

80% av de jeg kjenner har fleksitid og ville foretrukket kl 14. Det er ikke fri, men timer som er jobbet eller tas igjen. Er nok derfor de gjør det slik. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal jeg ta ut ferie eller fri prioriterer jeg den tiden med barnet, ikke å dra på foreldremøter😂😂😂

Anonymkode: 07573...459

Men foreldremøtet er jo for barnet ditt da.

Anonymkode: f3dd0...ed4

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjernetid på jobb er som regel  til 14.30+ reisetid. Så 15.00 hadde kanskje vært bedre for massene. 

Anonymkode: 8406e...aeb

• Liker 9
Skrevet

Problemet oppstår når du har tre barn, og ulike foreldremøter, du har syke barn, og du har pendlervei...og en irritert arbeidsgiver som føler at du alltid må noe. Du skal følge til lege, til tannlege osv osv. 

Det er ikke rart at folk bare får ett barn. Det går jo ikke. DVS, nå går det i alle fall bedre enn for noen år siden, da ingen hadde hjemmekontor. Men det er jo fremdeles folk som må være på jobb i arbeidstiden. Det er de med ressurser og kontorjobber som kan sjonglere tiden, og ikke resten. 

Anonymkode: 0f27f...b66

• Liker 30
  • Nyttig 8
Skrevet

Sikkert mange som er alene med småbarn som liker at det er når SFO og barnehage er åpent. Men jeg hadde ikke likt det. Går bort mye ferie til sånne ting. Planleggingsdager, ting å være med på i barnehage osv. Men skjønner jo at lærere vil ta sånne møter i arbeidstiden.

Anonymkode: 43a50...7a1

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke falt meg inn å ta fri fra jobb for å bli med på det møtet nei. Dårlig gjennomtenkt det tidspunktet der. 

• Liker 12
Annonse
Gjest diddums
Skrevet

Skoletannlege, helsesøster og alt det andre er innen vanlig arbeidstid, akkurat som skole, og oppfølging av dette er for meg en helt naturlig del av å få barn.  Barnehage/skole har lagt møter i sin arbeidstid, og det har jeg ikke stusset på.  Bra at det administrative er så enkelt som mulig for lærer/skole da de allerede er veldig presset. Mange foreldre jobber ikke vanlig kontortid og på ettermiddagen må man kanskje passe småsøsken og kjøre til fritidsaktiviteter så det blir mer komplisert.

Skrevet

Det var rart.

Anonymkode: b26ba...320

• Liker 5
Skrevet
diddums skrev (Akkurat nå):

Skoletannlege, helsesøster og alt det andre er innen vanlig arbeidstid, akkurat som skole, og oppfølging av dette er for meg en helt naturlig del av å få barn.  Barnehage/skole har lagt møter i sin arbeidstid, og det har jeg ikke stusset på.  Bra at det administrative er så enkelt som mulig for lærer/skole da de allerede er veldig presset. Mange foreldre jobber ikke vanlig kontortid og på ettermiddagen må man kanskje passe småsøsken og kjøre til fritidsaktiviteter så det blir mer komplisert.

Lærere har svært mange uker ferie i løpet av året, i motsetning til tannlege og helsesøster. Disse timene skal brukes på nødvendig kveldsarbeid, blant annet foreldremøter.

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste av foreldrene her har ikke fleksitid. Jeg har kjernetid til klokka 15. Flere foreldre jobber ved helsestasjon, resepsjon på helsesenter, snekkerbedrift og lignende. De kan ikke flekse, og de må være på jobb. 

Lærerne derimot har fleksitid OG mange uker med sommerferie nettopp for å ta unna nødvendig kveldsarbeid - foreldremøter, retting av prøver og forberedelse til undervisning. Skal dere ha åtte uker sommerferie, jule-, vinter-, påske- og høstferie OG slippe å jobbe på kveldene?

Mannen er i helsesektoren (lege) og har ikke fleks, ikke kjernetid en gang, men selv han rydder to timer til dette, tannlege, lege, elektrikere hjemme, og alt mulig annet, det er nok av dager der han må bli over eller gå ekstra vakt. Vi foretrekker som sagt at kveldene ikke fylles opp av slikt. 

Vil tro at minst en av partene har fleks på en måte. 

Sier ikke annet enn at jeg forstår det er krevende for enkelte. Men at det nok har blitt slik fordi de aller fleste foretrekker å få unna alt praktisk på dagtid, for å prioritere andre ting kveld. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...