Gjest Bodillen Skrevet 31. januar 2006 #1 Del Skrevet 31. januar 2006 Er det noen der ute som har vannbåren gulvvarme som varmekilde i oppholdsrom, og som kan si noe om: * Komforten * Inneklimaet * Energikostnadene Vi skal bygge nytt hus, har allergiske barn og lurer på å legge inn vannbåren gulvvarme fordi vi har hørt så mye bra om effekten på inneklimaet. Når det gjelder den økonomiske delen har vi funnet endel som taler både for og imot på nettet. Hva er din erfaring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 31. januar 2006 #2 Del Skrevet 31. januar 2006 Vi har vannbåren varme, er veldig fornøyd pga. komforten med dette. Det blir en behagelig og ikke elektrisk varme. Når det gjelder økonomien i dette, så er det helt klart veldig dyrt å investere i, og ikke lett å "tjene inn" igjen. Du betaler ganske enkelt en del for denne komforten, for å si det sånn. Vi har varmepumpe (jord-vann), altså henter vi varme fra i overkant av 100 meter nede i jorda via energiborehull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #3 Del Skrevet 31. januar 2006 Leste i en annen tråd at mannen din er snekker Bodillen, så da får han kanskje utstyret til grossistpris. Vi har lagt vannbåren varme på 120 m2 av vårt hus - rør, festekramper og bøyler til å føre rørene opp gjennom dekket betalte vi ca. kr. 6.500,- for ved direkte kjøp hos grossist. Hvordan vi varmegjennvinner har vi ikke bestemt oss for ennå, men utgiftene til det utstyret kommer selvfølgelig i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 31. januar 2006 #4 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg har vannbåren gulvvarme, utrolig behagelig og deilig å gå barbeint på gulvet. Varmen blir jevnt fordelt og det går fort å varme opp. Ulempen er kanskje at jeg synes gulvet blir for varmt, spesielt hvis det er kaldt ute og termostaten må opp. I tillegg er det jo greit å være klar over at alt som står på gulvet vil bli varmet opp også. Vi har ikke gulvvarme på soverommet! Inneklimat er helt ok, blir selvfølgelig like tørr luft som å fyre med vanlig strøm, men mindre støv enn f.eks. å fyre med ved. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #5 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg bor i en leilighet på bakkeplan og har vannbåren varme. Det er så utrolig deilig. Har det i alle rom unntatt badet. Der er det varmekabler. Bruker ikke varmen på soverommene for der må det være kaldt. Deilig å slippe varmovner og radiatorer. Har lavere strømutgifter enn før også. Absolutt noe å anbefale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 31. januar 2006 #6 Del Skrevet 31. januar 2006 Broren min har vannbåren varme i sin leilighet. Der har de lagt en lang slynge ut i sjøen for å hente vann. Jeg aner ikke noe om pris, men det var iallfall utrolig behagelig der inne nå i vinter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 31. januar 2006 #7 Del Skrevet 31. januar 2006 Elektrikermannen svarer: Det er veldig fint under tregulv, men i støpte gulv blir det veldig treghet i systemet. Det tar lang tid før det blir varmt, og så lang tid igjen før det blir kaldt. For å varme opp vannet må man jo han enten fyrkjele, bruke olje, ved, fjernvarme eller varme det elektrisk, så her er det mange ting som spiller inn på prisen. Mannen er vist veldig begeistret for vannbåren varme sier han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #8 Del Skrevet 31. januar 2006 Har vannbåren varme med fjernvarme. Går over fellesutgiftene. Har veldig lave strømregninger nå. Så det er absolutt en bra investering for de som skal bygge hus. Jeg bor i leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 1. februar 2006 #9 Del Skrevet 1. februar 2006 sambos foreldre har vannbåren varme i gulvet, de fyrer/varmer opp pannen med ved (har egen skog). kjempedeilig å gå på! vi har vannbåren varme (dessverre ikke i gulvet), fulgte med huset, så jeg vet ikke hva det kostet, men jammen sparer vi strøm! på to år har vi brukt 30 000kwh, har ikke vedovn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 2. februar 2006 #10 Del Skrevet 2. februar 2006 Vi har vannbåren varme, er veldig fornøyd pga. komforten med dette. Det blir en behagelig og ikke elektrisk varme. Når det gjelder økonomien i dette, så er det helt klart veldig dyrt å investere i, og ikke lett å "tjene inn" igjen. Du betaler ganske enkelt en del for denne komforten, for å si det sånn. Vi har varmepumpe (jord-vann), altså henter vi varme fra i overkant av 100 meter nede i jorda via energiborehull. ← Jeg har lest at vannbåren varme blir dyrere enn annen oppvarming hvis systemet varmes elektrisk (ca 10%). Og, som du også sier, at inntjeningen er dårlig hvis man investerer i varmepumpe-stystem. Leste et sted at når man har tjent inn det anlegget kostet er det på tide å investere i nytt, for da er levetiden likevel over... Dette var skrevet av et foretak som leverte vanlige elektriske varmekabler, da, så man bør vel ta det med en klype salt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 2. februar 2006 #11 Del Skrevet 2. februar 2006 Leste i en annen tråd at mannen din er snekker Bodillen, så da får han kanskje utstyret til grossistpris. Vi har lagt vannbåren varme på 120 m2 av vårt hus - rør, festekramper og bøyler til å føre rørene opp gjennom dekket betalte vi ca. kr. 6.500,- for ved direkte kjøp hos grossist. Hvordan vi varmegjennvinner har vi ikke bestemt oss for ennå, men utgiftene til det utstyret kommer selvfølgelig i tillegg. ← Ja, han er snekker av utdannelse, men det er flere år siden han jobbet som det.. Blir nok ingen grossistpris på oss, gitt. Vi lurte på å legge vannbåren varme, gjøre klar for tilkobling til jordvarme senere, når økonomien tillater det, og kjøre anlegget på strøm inntil videre. Innvestering i jordvarme, med boring og alt, kommer vel opp i over 100.000 tror jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 2. februar 2006 #12 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg har vannbåren gulvvarme, utrolig behagelig og deilig å gå barbeint på gulvet. Varmen blir jevnt fordelt og det går fort å varme opp. Ulempen er kanskje at jeg synes gulvet blir for varmt, spesielt hvis det er kaldt ute og termostaten må opp. I tillegg er det jo greit å være klar over at alt som står på gulvet vil bli varmet opp også. Vi har ikke gulvvarme på soverommet! Inneklimat er helt ok, blir selvfølgelig like tørr luft som å fyre med vanlig strøm, men mindre støv enn f.eks. å fyre med ved. ← Jeg trodde problemet med oppvarming av det som står på gulvet kun gjaldt ved vanlige kabler? Det er nemlig noe av det som trekkes frem som en fordel ved vannbårent system - at man slipper at varmen samler seg og varmer opp tepper og møbler...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #13 Del Skrevet 2. februar 2006 Det ligger andre tråder om emnet her fra før Bodillen. Forsøk å søke opp dem - dette med kostnad har også vært oppe før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #14 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg trodde problemet med oppvarming av det som står på gulvet kun gjaldt ved vanlige kabler? Det er nemlig noe av det som trekkes frem som en fordel ved vannbårent system - at man slipper at varmen samler seg og varmer opp tepper og møbler...? ← Det er forskjell på hvordan system man har. Invester i et med skikkelig termostat, så regulerer den tempraturen i forhold til hva som ligger på gulvet. Og husk at Kg nødvendigvis ikke er den beste eller mest etterrettelige infokilden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 2. februar 2006 #15 Del Skrevet 2. februar 2006 Elektrikermannen svarer: Det er veldig fint under tregulv, men i støpte gulv blir det veldig treghet i systemet. Det tar lang tid før det blir varmt, og så lang tid igjen før det blir kaldt. For å varme opp vannet må man jo han enten fyrkjele, bruke olje, ved, fjernvarme eller varme det elektrisk, så her er det mange ting som spiller inn på prisen. Mannen er vist veldig begeistret for vannbåren varme sier han ← Ja, jeg er også veldig begeistret over det jeg har lest, i hvert fall. Vi har ikke råd til å bore etter jordvarme med det første, så det blir i tilfelle å kjøre anlegget på strøm inntil videre. Har denne elektrikkermannen din noen formening om det mange nevner som negativt ved vanlige kabler - at det er en helserisiko forbundet med det? Tenker på elektromagnetisk stråling osv. For noen år siden var det i hvert fall veldig mye snakk om dette i media. Husker at det var mye snakk om barnehager med varmekabler og helsefare (kreft?) for barna som oppholdt seg mye på gulvet i løpet av dagen.. De som reklamerer for varmekabler tilbakeviser jo dette og sier at det ikke er noen holdepunkter som peker i retning av helsefare. Men de er jo ikke akkurat nøytrale når de uttaler seg vil jeg tro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 2. februar 2006 #16 Del Skrevet 2. februar 2006 Det ligger andre tråder om emnet her fra før Bodillen. Forsøk å søke opp dem - dette med kostnad har også vært oppe før. ← Ups, det har jeg ikke gjort.. Skal gjøre det, jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 2. februar 2006 #17 Del Skrevet 2. februar 2006 Det er forskjell på hvordan system man har. Invester i et med skikkelig termostat, så regulerer den tempraturen i forhold til hva som ligger på gulvet. Og husk at Kg nødvendigvis ikke er den beste eller mest etterrettelige infokilden. ← Nei, det kan du sikkert ha rett i... Men jeg har lett på nettet, og de som har noe å si om systemene er jo stort sett de som leverer dem, da - og hvor nøytrale de er når de uttaler seg kan det jo være så som så med... Da synes jeg det er bedre å høre med forbrukere med erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 2. februar 2006 #18 Del Skrevet 2. februar 2006 Vi bygde med vannbåren varme i både støpt gulv og treverk og har ikke angret et sekund. Fantastisk komfort! Har et anlegg som har masse kretser, og bruker tidsstyring på disse, unntatt i murgulvet. Det er helt riktig at det ikke er noe vits i der. Eneste vi angrer på er at vi ikke la varmekabler i tillegg på badet, for da kunne vi slått anlegget helt av på sommeren og bare kjørt på varmekabler. Har dobbeltmantlet bereder, og kommer nok ikke til å bore. Det lønner seg ikke. Men venter spent på de nye luft-til-vann-pumpene. Det kan være et alternativ på sikt. Vi har snart kjørt anlegget et år nå, og kommer ikke til å bruke mer enn vanlig husholdningsforbruk, selv om vi på disse månedene har hatt innkjøring og dermed stort forbruk i et par måneder. Fagfolka på senteret er faktisk imponert over hvor lite vi har brukt, og vi har hatt det godt og varmt.... Hvis du finner fram til dagboka mi kan du lese mer om hva det kostet og slik der. Den er ikke aktiv lenger, men den ligger her ennå Fru Nitha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bodillen Skrevet 2. februar 2006 #19 Del Skrevet 2. februar 2006 Vi bygde med vannbåren varme i både støpt gulv og treverk og har ikke angret et sekund. Fantastisk komfort! Har et anlegg som har masse kretser, og bruker tidsstyring på disse, unntatt i murgulvet. Det er helt riktig at det ikke er noe vits i der. Eneste vi angrer på er at vi ikke la varmekabler i tillegg på badet, for da kunne vi slått anlegget helt av på sommeren og bare kjørt på varmekabler. Har dobbeltmantlet bereder, og kommer nok ikke til å bore. Det lønner seg ikke. Men venter spent på de nye luft-til-vann-pumpene. Det kan være et alternativ på sikt. Vi har snart kjørt anlegget et år nå, og kommer ikke til å bruke mer enn vanlig husholdningsforbruk, selv om vi på disse månedene har hatt innkjøring og dermed stort forbruk i et par måneder. Fagfolka på senteret er faktisk imponert over hvor lite vi har brukt, og vi har hatt det godt og varmt.... Hvis du finner fram til dagboka mi kan du lese mer om hva det kostet og slik der. Den er ikke aktiv lenger, men den ligger her ennå Fru Nitha ← Takk for bra info! Men luft-til-vann-pumpe, hva er det? Står det noe om det i dagboka di også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 2. februar 2006 #20 Del Skrevet 2. februar 2006 Nei, det tror jeg ikke. Det er noe disse VVS-konsulentene sitter og venter litt på nå. Samme prinsipp som de andre varmepumpene, men at energien går direkte fra utenomhusluft til varmtvannsbereder. Hvis jeg har forstått det riktig, da... Men det høres ut som det foreløpig er en stor investering, så vi vil vente litt og se hva som skjer. Det kommer helt sikkert til å komme billigere alternativer til jordvarme etter hvert. Når vi da har dobbeltmantlet bereder, kan vi bare koble på den løsningen vi kanskje velger etter hvert. Fru NItha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå