Ayesh Skrevet 9. februar 2024 #1 Skrevet 9. februar 2024 Hei Min datter er 2.5 år gammel og i går fikk hun neseblod. Det skjedde da vi satt å spiste middag. Hun begynte å blø plutselig og det kom mye blod. Hun blødde i ca 5 min. I dag begynte hun å blød i gjen. Det var på morgenen rett etter at hun hadde stått opp. Både hun og jeg ble redd. Vi skjønner ikke hva det er. Jeg har aldri opplevd eller sett noen andre med neseblod. Er litt skremmende for meg også. Mannen er på jobbreise så jeg måtte håndtere det aleine. 2-3 mnd tilbake så jeg litt blod på sengetøyet hennes. Men det var i små mengder. Ringte legekontoret i dag for å få time. Når hun på tlf spurte om hva det gjelder og jeg sa at det gjelder neseblod så hun bare man kommer ikke på sjekk for neseblod. Dette er normalt. Trenger ikke time for det 😵💫 jeg bare okey... Så vet ikke helt hvem jeg skal snakke med. Er dette farlig? Hva er årsaken?? Er det noe matvarer hun burde holde unna? Hun er ellers helt frisk. Var forkjølet for 3-4 dager siden...men ikke nå lenger. Er det vanlig at 2 åringer får neseblod? Kommer hun til å ha resten av livet? Jeg vil gjerne høre erfaringer fra foreldre som har barn med neseblod...hvordan håndterer dere dette? Finnes det noe medisin eller kur mot dette?
Maleficenta Skrevet 9. februar 2024 #2 Skrevet 9. februar 2024 Ayesh skrev (2 minutter siden): Hei Min datter er 2.5 år gammel og i går fikk hun neseblod. Det skjedde da vi satt å spiste middag. Hun begynte å blø plutselig og det kom mye blod. Hun blødde i ca 5 min. I dag begynte hun å blød i gjen. Det var på morgenen rett etter at hun hadde stått opp. Både hun og jeg ble redd. Vi skjønner ikke hva det er. Jeg har aldri opplevd eller sett noen andre med neseblod. Er litt skremmende for meg også. Mannen er på jobbreise så jeg måtte håndtere det aleine. 2-3 mnd tilbake så jeg litt blod på sengetøyet hennes. Men det var i små mengder. Ringte legekontoret i dag for å få time. Når hun på tlf spurte om hva det gjelder og jeg sa at det gjelder neseblod så hun bare man kommer ikke på sjekk for neseblod. Dette er normalt. Trenger ikke time for det 😵💫 jeg bare okey... Så vet ikke helt hvem jeg skal snakke med. Er dette farlig? Hva er årsaken?? Er det noe matvarer hun burde holde unna? Hun er ellers helt frisk. Var forkjølet for 3-4 dager siden...men ikke nå lenger. Er det vanlig at 2 åringer får neseblod? Kommer hun til å ha resten av livet? Jeg vil gjerne høre erfaringer fra foreldre som har barn med neseblod...hvordan håndterer dere dette? Finnes det noe medisin eller kur mot dette? Har hun vært forkjølet? Er skjøre blodkar i nesen så om man snyter seg mye er det jo fort at det blir neseblod. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #3 Skrevet 9. februar 2024 https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/barnesykdommer_symptomer/neseblod-hos-barn-2542944 Anonymkode: 57908...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #4 Skrevet 9. februar 2024 Trenger ikke å stresse nå for det har nettopp skjedd men fortsetter det sammen med andre symptomer så er EDS noe å være obs på. Anonymkode: 0bdbb...8d3 2
Ayesh Skrevet 9. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trenger ikke å stresse nå for det har nettopp skjedd men fortsetter det sammen med andre symptomer så er EDS noe å være obs på. Anonymkode: 0bdbb...8d3 Hvilken andre symptomer mener du? Ts
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #6 Skrevet 9. februar 2024 Skjønner at du syns det er ekkelt og ubehagelig! Jeg har opplevd det samme som deg med mitt barn på 3. Plutselig en dag begynte han å blø neseblod uten forvarsel. Dette skjedde deretter en del par ganger på en måned. Ingen fall eller annet, og både dag og natt. Jeg ble engelstelig og tok han til legen, men fikk beskjed om at noen er mer utsatt for neseblødning. Selv har jeg aldri blødd neseblod, så for meg er dette ekkelt. Men da jeg snakket med mannen min, viser det seg at han også blødde lett neseblod som barn, og har vært inne og svidd (?) av noe i nesen for å unngå dette i stor grad. Nå har jeg slått meg med ro at det bare er sånn, og når dette skjer sørger jeg bare for å klemme litt på nesen til det stopper. Ingenting galt i å gå til legen hvis man er urolig tenker jeg. Om så bare for å roe seg selv. Anonymkode: 08933...a17 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #7 Skrevet 9. februar 2024 Ikke uvanlig med tynn hud i nesen hos noen. På ungen min så det ut som draps åsted på soveromet, når neseblodet kom. Det sprutet utover hele rommet. Ante ikke at det gikk an. Det var bareblodkar som sprakk pga tynn hud i nesa. Og har måtte svi nesa mange ganger ila årene. Nå er det nok på tide med en ny svirunde i alder 20 år. Da det er mye og ofte igjen Anonymkode: 26e4f...f2c 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #8 Skrevet 9. februar 2024 Jeg blødde mye neseblod som barn. Det gikk over av seg selv. Anonymkode: 6d578...eb1
Tarzani Skrevet 9. februar 2024 #9 Skrevet 9. februar 2024 Dette har jeg opplevd med mitt yngste barn siden han var ca 2 år gammel. Hver gang han ble sint eller gråt mye, så startet det å blø. Samme ved forkjølelse. Det er veldig vanlig. Han opplever det fortsatt, nå er han 10. huske min søster var lik i oppveksten. Hun vokste det av seg før ungdomstiden. Det er ikke vanlig å gjøre noe med det. Lag minst mulig styr rundt barnet når det skjer. Hjelper lite om mor eller barn får panikk. Snakk rolig med barnet og si at det er helt vanlig og ikke farlig. Det går raskt over. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #10 Skrevet 9. februar 2024 Begge mine har blød mye neseblod. Ble etterhvert henvist til øre,nese og hals. Begge ble brent i nesa da de var i 9års alder. Eldste har de gjort det 3 ganger på Anonymkode: 2c9dd...b00 1
Ayesh Skrevet 9. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner at du syns det er ekkelt og ubehagelig! Jeg har opplevd det samme som deg med mitt barn på 3. Plutselig en dag begynte han å blø neseblod uten forvarsel. Dette skjedde deretter en del par ganger på en måned. Ingen fall eller annet, og både dag og natt. Jeg ble engelstelig og tok han til legen, men fikk beskjed om at noen er mer utsatt for neseblødning. Selv har jeg aldri blødd neseblod, så for meg er dette ekkelt. Men da jeg snakket med mannen min, viser det seg at han også blødde lett neseblod som barn, og har vært inne og svidd (?) av noe i nesen for å unngå dette i stor grad. Nå har jeg slått meg med ro at det bare er sånn, og når dette skjer sørger jeg bare for å klemme litt på nesen til det stopper. Ingenting galt i å gå til legen hvis man er urolig tenker jeg. Om så bare for å roe seg selv. Anonymkode: 08933...a17 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke uvanlig med tynn hud i nesen hos noen. På ungen min så det ut som draps åsted på soveromet, når neseblodet kom. Det sprutet utover hele rommet. Ante ikke at det gikk an. Det var bareblodkar som sprakk pga tynn hud i nesa. Og har måtte svi nesa mange ganger ila årene. Nå er det nok på tide med en ny svirunde i alder 20 år. Da det er mye og ofte igjen Anonymkode: 26e4f...f2c AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge mine har blød mye neseblod. Ble etterhvert henvist til øre,nese og hals. Begge ble brent i nesa da de var i 9års alder. Eldste har de gjort det 3 ganger på Anonymkode: 2c9dd...b00 Er det noe aldergrense på å bli svidd i nesa? Kan 3 åringer også gjøre det? Hvilken lege er det som gjør dette?
Elle Melle Skrevet 9. februar 2024 #12 Skrevet 9. februar 2024 (endret) Ikke farlig i det hele tatt, jeg er oppvokst med å blø neseblod hele barndommen sånn innimellom. Bare len hodet framover og knip over nesen der nesebeinet slutter og sitt sånn en stund. Corny bilde, men sånn her: Endret 9. februar 2024 av Elle Melle
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #13 Skrevet 9. februar 2024 Helt ufarlig. Barnet har sikkert pillet seg i nesen. Anonymkode: e9a30...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #14 Skrevet 9. februar 2024 2 hours ago, Ayesh said: Hei Min datter er 2.5 år gammel og i går fikk hun neseblod. Det skjedde da vi satt å spiste middag. Hun begynte å blø plutselig og det kom mye blod. Hun blødde i ca 5 min. I dag begynte hun å blød i gjen. Det var på morgenen rett etter at hun hadde stått opp. Både hun og jeg ble redd. Vi skjønner ikke hva det er. Jeg har aldri opplevd eller sett noen andre med neseblod. Er litt skremmende for meg også. Mannen er på jobbreise så jeg måtte håndtere det aleine. 2-3 mnd tilbake så jeg litt blod på sengetøyet hennes. Men det var i små mengder. Ringte legekontoret i dag for å få time. Når hun på tlf spurte om hva det gjelder og jeg sa at det gjelder neseblod så hun bare man kommer ikke på sjekk for neseblod. Dette er normalt. Trenger ikke time for det 😵💫 jeg bare okey... Så vet ikke helt hvem jeg skal snakke med. Er dette farlig? Hva er årsaken?? Er det noe matvarer hun burde holde unna? Hun er ellers helt frisk. Var forkjølet for 3-4 dager siden...men ikke nå lenger. Er det vanlig at 2 åringer får neseblod? Kommer hun til å ha resten av livet? Jeg vil gjerne høre erfaringer fra foreldre som har barn med neseblod...hvordan håndterer dere dette? Finnes det noe medisin eller kur mot dette? Har hun utslett noen steder på kroppen? Jeg hadde insistert på å få tatt en blodprøve for å sjekke at hun har normale koagulasjonsparametre hvis det fortsetter. hilsen helsefaglig utdannet mamma til barn med ITP. du kan lese mer her om hvorfor du bør følge litt med: https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/immunologisk-trombocytopeni-itp-behandling/ Anonymkode: 6b599...146
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 Min bror var slik da han var liten. Blødde ofte neseblod, spesielt på vinterstid. Det kom av tynne blodkar og tørr luft. Han brukte fast nesespray på vinteren for å fukte slimhinnene (vanlig saltvannsspray for barn). Blir dette et problem som vedvarer og har stor hyppighet kan legene svi blodkarene i nesen. Anonymkode: 02817...9c1
Veggdyret Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 Jeg har 3 barn og 2 av dem blør neseblod jevnlig, det skyldes dessverre ofte at de har pillet seg i nesen med skarpe negler...
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 Jeg blødde daglig neseblod som barn. Enkelte dager "fosset" det og jeg gulpet opp store koagler. Måtte innimellom inn å få blod og jern. Var spesielt ille om vinteren. Ene datteren min blør også stadig neseblod. Spesielt om natten. Neseblod er stort sett ufarlig. Anonymkode: 97c30...058
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 Ayesh skrev (3 timer siden): Er det noe aldergrense på å bli svidd i nesa? Kan 3 åringer også gjøre det? Hvilken lege er det som gjør dette? Er øre, nese og hals som tar slike avgjørelser. Om når de mener det bør gjøres. De kikker inn i nese for å se om de kan se årsak. Hos mine var det utposing på en blodåre inne i nesa som da sprakk hele tiden. Er kun de på øre,nese hals som ordner slikt Anonymkode: 2c9dd...b00
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #19 Skrevet 9. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Har hun utslett noen steder på kroppen? Jeg hadde insistert på å få tatt en blodprøve for å sjekke at hun har normale koagulasjonsparametre hvis det fortsetter. hilsen helsefaglig utdannet mamma til barn med ITP. du kan lese mer her om hvorfor du bør følge litt med: https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/immunologisk-trombocytopeni-itp-behandling/ Anonymkode: 6b599...146 Mine barn får noen ganger petekkier, særlig ved høy feber eller store anstrengelser. Legen sier det er normalt, og ikke noe å bekymre seg for. (Etter noen turer fra legevakt til sykehus grunnet utslettet når samtidig feber..) Kan det være nyttig å spørre om ITP ved neste legetime? Anonymkode: 0fa74...065
Celaena Sardothien Skrevet 9. februar 2024 #20 Skrevet 9. februar 2024 Har ikke små barn lenger, men en voksen sønn som fortsatt er nesebløder. Det er ikke like ofte nå, men er voldsomt når det setter i gang. Han ble til slutt henvist til ønh og de forsøkte å svi. Det viser seg at blodåren hans ligger utenfor huden så den tåler jo ikke så mye før den ryker. Det er sjeldent farlig, men det ser jo helt forferdelig ut når det setter i gang. Hold øye med det og eventuelt skriv ned episoder som oppstår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå