Gå til innhold

Hvem oppfører seg teit i denne situasjonen, min mor eller jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mormor fyller 80 år og skal feire dette meget snart. Min mormor er en dame som har alt hun trenger og mere til. Min mor hadde spurt hva hun ønsket seg og hadde fått ett svar om nytt nettbrett som eneste ønske evt. Min mor og bror gikk da å kjøpte dette. MERK- dette skjedde før hun hadde snakket med oss andre rundt i det hele tatt, og vi visste ingenting om dette. 

I går ringte min mor og spurte om jeg hadde kjøpt gave. Jeg sa nei ikke enda. Da forklarte min mor at de hadde kjøpt dette nettbrettet og sa at alle som ville være med kunne spleise på gaven. Jeg sa så flott. Hun spurte hvor mye jeg hadde tenkt å bruke på gave. Jeg sa da 500 kr, da jeg har tre barn og tjener ikke såå godt for tiden. 

Min mor spurte da om ikke min samboer skulle være med på gaven. Jeg sa nei, for vi har en avtale om at vi kjøper til egne familier og bare skriver partner på gaven. Dette synes min mor var helt uhørt fordi min samboer har mye mer penger enn meg. 

Hun sier at siden vi er en familie på 5 så burde vi betale mer. Men tre av familiemedlemmene er jo barn. To barn er mine særkullsbarn og det tredje barnet er meg og samboer sitt fellesbarn som er baby. 

Min søster skulle også betale 500 kr sa mamma, men at dette var ok fordi hun bare var en. Hun er barnløs og singel. Men jeg er jo også bare en person som skal betale, da som sagt bare jeg står for gaven og barna er barn uten inntekt såklart. Min søster tjener mer enn meg, har mindre utgifter og som sagt ingen utgifter på barn. 

Jeg føler meg ikke bra nok nå, og sa at jeg respekterte at hun synes det var lite og at jeg evt kunne kjøpe noe annet. Fikk svar tilbake at jeg bare kunne betale de 500 kronene, med en sur tone. 

Altså, greia er jo det at min mor og bror har valgt og kjøpe en gave til mange tusen før de i det hele tatt spør om folk vil være med på det. Først etter kjøpet så spør de. Synes at jeg skal få gi evt det jeg hadde tenkt å gi uten at det skal være press om mer. Min ene sønn har bursdag også denne måneden, jeg har mange utgifter og synes 500 kr er bra da. At samboer ikke er med på gaven er jo ok  da jeg ikke er det til hans familie heller. 

Min mor slang også fra seg en kommentar om at "jaja da fikk bare samboeren min komme å spise gratis uten å gi gave" 

Er det jeg eller min mor som er problemet her i denne situasjonen?  

Jeg lager også en fin minnegave til mormor og har skrevet et dikt. Jeg vet hun setter pris på sånt. Det er også en slags gave.  

Min bror har jeg snakket med og han sier at det ikke er noe å tenke på og at 500 kr er fint. 

Men jeg synes oppførselen til mamma er dårlig og hun er ganske hard mot min samboer nå synes jeg. Ja, han har mye penger, men vi har en avtale oss i mellom om sånne ting som dette. 

Anonymkode: 1ccff...e29

• Liker 4
  • Hjerte 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, den var stygg av henne.

500,- er bra sum, du trenger ikke betale mer. 

Anonymkode: 1f240...161

• Liker 41
  • Nyttig 7
Skrevet

Tenker at om dere skal dele på en gave bør det være likt for alle..som 500 kroner ..uansett hvor mye din samboer tjener.

Her kjøpte svigers en 4000 klokke til en u familie som fylte 50, alle betalte 500 kroner vær . Du har riktig her

• Liker 8
Skrevet

Si nei takk til å være med på gaven. Problem løst.

Anonymkode: 135d9...2b4

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Så lenge det ikke var forhåndsavtalt at dere skulle spleise, og at du nå bare har fått tilbud om å være med, så er 500 helt greit.Du kunne jo også bare si nei, og kjøpe egen gave.

Men hadde det vært avtalt at dere skulle spleise, så kan ikke dere som faktisk er 5 stykker betale det samme som en enslig person. Det ville vært ekstremt urettferdig for den som betaler sin andel alene.

Anonymkode: 03146...2b2

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge det ikke var forhåndsavtalt at dere skulle spleise, og at du nå bare har fått tilbud om å være med, så er 500 helt greit.Du kunne jo også bare si nei, og kjøpe egen gave.

Men hadde det vært avtalt at dere skulle spleise, så kan ikke dere som faktisk er 5 stykker betale det samme som en enslig person. Det ville vært ekstremt urettferdig for den som betaler sin andel alene.

Det skjønner jeg, men dette var ikke forhåndsavtalt i det hele tatt. Hun ringte meg og fortalte meg og spurte om spleiselag ETTER gaven var kjøpt. Jeg hadde ikke hørt noe som helst om dette før hun ringte.

Jeg sa også det at hvis det var for lite med 500 kr så kunne jeg kjøpe en egen gave. Og som sagt så lager jeg noe fint i tillegg, som kanskje ikke koster så mye- men som er laget av tid og kjærlighet. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
Skrevet

Nå ble denne gaven kjøpt uten ditt samtykke først, så stiller seg litt annerledes. Men ellers burde du og samboeren din betalt mer enn singel søster ja. Hadde aldri godtatt å skrive hans navn på en spleiset gave om han ikke bidrar (men med i bursdagen skal han tydeligvis være, så akkurat det poenget ser jeg).

Personlig hadde jeg bidratt med 1000 kr til denne gaven om det skulle vært fra samboer og meg. Hadde aldri klart å mene min familie på 5 skal ut med like lite som singel søsken, men i bursdag og få oppvartning skulle vi…

Anonymkode: ae903...cf8

• Liker 15
Skrevet

Om kloden går under grunnet dette,så er det vel TS som har et syndrom...

Anonymkode: ca769...1fc

• Liker 1
Skrevet

Synes det er din mor som er vanskelig her, man takserer jo ikke prisen på gaven etter hvor mange man er i familien 🙈 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå ble denne gaven kjøpt uten ditt samtykke først, så stiller seg litt annerledes. Men ellers burde du og samboeren din betalt mer enn singel søster ja. Hadde aldri godtatt å skrive hans navn på en spleiset gave om han ikke bidrar (men med i bursdagen skal han tydeligvis være, så akkurat det poenget ser jeg).

Personlig hadde jeg bidratt med 1000 kr til denne gaven om det skulle vært fra samboer og meg. Hadde aldri klart å mene min familie på 5 skal ut med like lite som singel søsken, men i bursdag og få oppvartning skulle vi…

I bursdag å få oppvartning skulle vi? Skulle jeg bare si at nei siden jeg har dårlig råd nå, og ikke har råd til mer enn 500 kr i gave så kan ikke jeg komme på den store dagen din mormor? Hun hadde blitt så lei seg isåfall da jeg og hun hver veldig nære. I utgangspunktet så kjøper jeg alltid gaver for meg selv, er første spleiselag i en gave med familien evt- den er jo som sagt ikke planlagt heller. Jeg synes det blir feil også å si at vi er 5 selvom vi er 5. Fordi vi er bare to voksne med inntekt. Hvis jeg skulle betalt 500 kr for hvert familiemedlem så måtte jeg betalt 2500 kr da? Det hadde blitt en veldig dyr gave altså. Hvis jeg og min samboer ikke hadde hatt den avtalen vi har hatt så hadde det vært en annen ting, men jeg betaler jo ikke noe for gavene til han sine familie heller. Min samboer vil ha det sånn, og det er helt greit for meg. Da kan ikke jeg plutselig betale dobbelt for å betale hans del, mens han ikke betaler noe mer til sine for meg. Vi har ikke felles økonomi. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De er jo ikke fem stk som kjøper gave. Barna har jo ikke penger. De tells jo ikke...

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er vant til at spleisegaver deles på antall voksne så par skal selvsagt betale mer enn enslige. Din søster har ikke færre utgifter enn deg, hun må betale boligen sin alene og strøm, bil, TV, internett, forsikring og mye annet koster det samme enten man er én eller to voksne i familien. Dere har ellers selv valgt å få tre barn med de utgifter det medfører, men uansett er det direkte latterlig å si at hun har bedre råd enn deg. Jeg synes din mor ikke skulle kjøpt gave uten å diskutere prisen med dere andre og at hun må ta konsekvensen av dette selv, hun kan ikke komme etterpå og bestemme hvor mye andre skal betale hvis dere ikke har fått være med å avgjøre gave eller pris. Likevel vil jeg si at både du og din mor framstår som vanskelige. 

Anonymkode: f1949...da8

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Din mor er jo hinsides. Hos oss betaler alle fast sum hvis vi spleiser på gave. Jeg sniker gjerne noe ekstra opp i felles gaven, men det er fordi jeg tjener godt i forhold til min pensjonerte far og uføretrygdede søsken. Det er aldri forventet at jeg gjør det. Jeg har jo flere barn, de trenger også sitt.

Din mann slipper jo lett unna denne her. Han trenger jo ikke gå når han ikke er ønsket fordi han ikke betaler for gaven. Så kanskje du kan spørre din mor i samme slengen om dere kan bytte på å ha ansvar for å hjelpe barna mens dere spiser. Og så går du tidlig hjem, rekker ikke hjelpe med å rydde fordi du må få barna i seng.

Anonymkode: 89877...a7c

• Liker 5
Skrevet

Nei, det er din mor som oppfører seg teit. Man deler ikke prisen på gaven på antall i familien.

Ja, din søster har samme utgifter til husholdning, men dere har jo dobbelt opp med familie som skal ha gaver i forhold til henne (din familie og din manns familie).

Å si at din samboer skal komme i bursdag som gratispassasjer er frekt og ugjestmildt. 

Anonymkode: 7d9b0...90f

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei TS, det her er veldig enkelt; ditt budsjett er 500kr til gave til bestemor. Det er så mye din familie har å legge inn i en evt felles gave - uavhengig av hvor mange barn og samboere du og din single søster har. Din mor burde forhørt seg om spleising før hun kjøpte, og så valgt et nettbrett som passet til den summen alle bidragene ble - ikke kjøpe et dyrt nettbrett for så å stille krav til at andre skal bidra med en viss sum ut fra antall mennesker de deler postkasse med, uavhengig av relasjon, inntekt og andre forpliktelser. 

Anonymkode: 65367...a0f

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor skal par betale dobbelt av den single? Hvis man utelukkende ser på utgifter til gaver så vil jo paret måtte kjøpe dobbelt opp av gaver pga to familier, hvis de samtidig skal betale dobbelt av den single så vil de jo ha 4 ganger større utgifter på gaver enn den single har.
Generelt bør bidrag speile økonomien, og ser heller ikke noe i veien for at man ser på en hustand som en enkelt enhet når man spleiser. 

• Liker 13
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg hadde ikke vært med på den spleisegaven der, måte på oppførsel fra din mor. Jeg hadde kjøpt noe fint til mormor for fem hundre kroner, fra meg og samboeren. Søren for ei megge. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Burde? Kommer jo an på økonomien det vel? Jeg gir 500,- til mine besteforeldre + kanskje 200,- som symbol fra barna, det er vel sånn ca vi gjør i vår familie helt uavhengig av antall barn og om man har partner. Og hva er problemet med å skrive hans navn?? De gjør jo det samme andre veien. Bursdagsbarnet har da ingenting med om giverne har felleskonto, blitt enige om standardbeløp de har råd til å gi, eller andre løsninger de avtaler seg innad som par! 

Anonymkode: 22ec8...ee5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
drohatha skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal par betale dobbelt av den single? Hvis man utelukkende ser på utgifter til gaver så vil jo paret måtte kjøpe dobbelt opp av gaver pga to familier, hvis de samtidig skal betale dobbelt av den single så vil de jo ha 4 ganger større utgifter på gaver enn den single har.
Generelt bør bidrag speile økonomien, og ser heller ikke noe i veien for at man ser på en hustand som en enkelt enhet når man spleiser. 

Helt enig!! 

Anonymkode: 22ec8...ee5

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...