tussi84 Skrevet 9. februar 2024 #1 Skrevet 9. februar 2024 Har 3 katter. To på 15 år og en på 16 år. De er forsåvidt friske forsåvidt alle 3, bortsett fra at to av dem har tannsykdommen TR. Nå skal den ene katten min inn å trekke 10 tenner. Det bekymrer meg egentlig ikke fordi jeg vet at en katt kan spise uten så mange tenner i munnen/ikke tenner i det hele tatt. Det som derimot får meg til å tenke er at veterinæren sa at mest sannsynlig må katten gå på smertestillende/betennelse dempende hver dag resten av livet sitt etterpå. Det vil jo føre til at katten ikke kommer til å ha det vondt fysisk, men jeg tenker på om den daglige medisineringen kan være til så mye stress for katten at livskvaliteten blir nedsatt. Katten er jo allerede 15 år, og jeg skal selvfølgelig prøve å se ann hvordan katten blir/reagerer på behandlingen før jeg tar noen avgjørelse. Uansett så er jeg veldig tankefull rundt dette her, og lurer på hva dere mener? 3
Topsi Skrevet 9. februar 2024 #2 Skrevet 9. februar 2024 (endret) Jeg tenker at katten kanskje burde få slippe, han har hatt et langt liv, og hvis han er avhengig av smertestillende resten av livet så vet du kanskje ikke hvor vondt han egentlig har det... trist situasjon 🥰 Endret 9. februar 2024 av Topsi Skrivefeil 4
Tabris Skrevet 9. februar 2024 #3 Skrevet 9. februar 2024 Vår gamle katt gikk på smertestillende hver dag resten av livet. Hun hadde så store forkalkninger i ryggen at eneste alternativ uten var avlivning pga smerter. Smertestillende daglig var ikke noe stressmoment for henne. Jeg viste henne tabletten og hun svelget det som en godbit. Det gjorde at hun fikk noen gode og smertefrie (eller i hvertfall kraftig smerteredusert) år til. Men det er du som kjenner din katt og vet om det vil fungere for dere. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #4 Skrevet 9. februar 2024 Så leit å høre om katten din. Jeg ville nok latt den slippe siden den er så gammel. Da slipper den inngrepet for å fjerne alle de tennene også. Men vet at det ikke er lett! Vi er litt i samme situasjon. Vår hund som bare er 1 år gammel må gå på smertestillende for resten av livet. Så vi tenker veldig på når han skal få slippe 🥺Han fungerer bra på smertestillende, men det kan jo ikke være bra i lengden... Anonymkode: f5cb7...fca
Tvist Skrevet 9. februar 2024 #5 Skrevet 9. februar 2024 Katten min tar tabletter uten problemer. Hun setter seg på fanget når hun skjønner at hun skal få tablett, for da får hun snop. Det trenger ikke å være stress å gi tabletter. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #7 Skrevet 12. februar 2024 On 2/9/2024 at 11:51 PM, Tvist said: Katten min tar tabletter uten problemer. Hun setter seg på fanget når hun skjønner at hun skal få tablett, for da får hun snop. Det trenger ikke å være stress å gi tabletter. Det er ikke akkurat det å gi tabletter som er stress. De fleste er tilsatt smak, så dyrene liker som regel å få dem. Det som er saken, er at det kan være stressende for kroppen deres. Tablettene som hunden vår går på er NSAIDS, og det er jo ikke bra for andre organer i lengden. Anonymkode: f5cb7...fca 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Skrevet 12. februar 2024 tussi84 skrev (På 9.2.2024 den 12.36): Har 3 katter. To på 15 år og en på 16 år. De er forsåvidt friske forsåvidt alle 3, bortsett fra at to av dem har tannsykdommen TR. Nå skal den ene katten min inn å trekke 10 tenner. Det bekymrer meg egentlig ikke fordi jeg vet at en katt kan spise uten så mange tenner i munnen/ikke tenner i det hele tatt. Det som derimot får meg til å tenke er at veterinæren sa at mest sannsynlig må katten gå på smertestillende/betennelse dempende hver dag resten av livet sitt etterpå. Det vil jo føre til at katten ikke kommer til å ha det vondt fysisk, men jeg tenker på om den daglige medisineringen kan være til så mye stress for katten at livskvaliteten blir nedsatt. Katten er jo allerede 15 år, og jeg skal selvfølgelig prøve å se ann hvordan katten blir/reagerer på behandlingen før jeg tar noen avgjørelse. Uansett så er jeg veldig tankefull rundt dette her, og lurer på hva dere mener? Jeg ville latt katten slippe. Anonymkode: 9b221...443
Tvist Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke akkurat det å gi tabletter som er stress. De fleste er tilsatt smak, så dyrene liker som regel å få dem. Det som er saken, er at det kan være stressende for kroppen deres. Tablettene som hunden vår går på er NSAIDS, og det er jo ikke bra for andre organer i lengden. Anonymkode: f5cb7...fca Jeg ville gitt det en sjanse, har ingenting å tape på det. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #10 Skrevet 12. februar 2024 Nei jeg ville selvsagt aldri avlivet en katt som ikke var syk. Anonymkode: 2b938...789 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Nei jeg ville selvsagt aldri avlivet en katt som ikke var syk. Anonymkode: 2b938...789 Den er jo syk om den må gå på smertestillende/betennelsesdempende?? Anonymkode: f5cb7...fca 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #12 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den er jo syk om den må gå på smertestillende/betennelsesdempende?? Anonymkode: f5cb7...fca Jeg må også ta smertestillende og ja jeg har en diagnose så jeg per definisjon ikke er frisk, men så lenge jeg tar de smertestillende så lever jeg et helt fint liv uten at det hindrer meg i hverdagen. Og det er det jeg mener med at katten er frisk. Anonymkode: 2b938...789
M.H85 Skrevet 13. februar 2024 #13 Skrevet 13. februar 2024 tussi84 skrev (På 9.2.2024 den 12.36): Har 3 katter. To på 15 år og en på 16 år. De er forsåvidt friske forsåvidt alle 3, bortsett fra at to av dem har tannsykdommen TR. Nå skal den ene katten min inn å trekke 10 tenner. Det bekymrer meg egentlig ikke fordi jeg vet at en katt kan spise uten så mange tenner i munnen/ikke tenner i det hele tatt. Det som derimot får meg til å tenke er at veterinæren sa at mest sannsynlig må katten gå på smertestillende/betennelse dempende hver dag resten av livet sitt etterpå. Det vil jo føre til at katten ikke kommer til å ha det vondt fysisk, men jeg tenker på om den daglige medisineringen kan være til så mye stress for katten at livskvaliteten blir nedsatt. Katten er jo allerede 15 år, og jeg skal selvfølgelig prøve å se ann hvordan katten blir/reagerer på behandlingen før jeg tar noen avgjørelse. Uansett så er jeg veldig tankefull rundt dette her, og lurer på hva dere mener? Jeg tenker få slippe❤💔💔💔😭 Høy alder,og katter stresser mye når de må få medisiner.
AnonymBruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april Hvorfor må katten gå på medisin resten av livet? Er det ikke nok at den går på medisin en periode etter tanntrekkingen, til alt er grodd og i orden i munnen? Jeg har en seniorpus som har TR, så nå ble jeg nesten litt nervøs... Hvordan gikk det @tussi84? Anonymkode: e9cb6...235 1
NatNat Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april (endret) tussi84 skrev (På 9.2.2024 den 12.36): Nå skal den ene katten min inn å trekke 10 tenner. Det bekymrer meg egentlig ikke fordi jeg vet at en katt kan spise uten så mange tenner i munnen/ikke tenner i det hele tatt. Det som derimot får meg til å tenke er at veterinæren sa at mest sannsynlig må katten gå på smertestillende/betennelse dempende hver dag resten av livet sitt etterpå En av mine katter, for lenge siden, måtte trekke nesten alle sine tenner. Han ble stort sett tannløs men klarte å spise som før, t.o.m tørr mat. Han fikk smertestillende etter operasjon i ei uke kansje, etterhvert ingenting. Han ble i full form igjen og levde mange år etter dette Endret 21. april av NatNat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå