Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygget bolig i 2017 og skal nå selge. Takstmannen slo fast at helling til sluk er under 25 mm. Jeg ble overrasket over dette da vi har vært opptatt av at alt av elektrisk, rør osv skal være i tipp topp stand.. avviket gjelder både vaskerom og bad. Arbeidet par preg av å ha tatt snarveier.

Jeg ønsker å ta dette opp med firmaet som har hatt ansvar for arbeidet. Uavhengig kontroll viser at alt skal ha vært i orden før flisleggeren kom. Vi snakket med megler og dette var et veldig utbredt problem i området der svært mange bygg har dette avviket (som ble klassifisert som vesentlig og bør utbedres).

Takstmannen mente at dette aldri ville bli et problem og i praksis var en ikke-feil. Men han måtte følge regelverket.
 

Noen med innspill eller erfaring? 

Anonymkode: ee6a5...bfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sikkert ta det opp men fristen på fem år er jo over? 

Anonymkode: d399c...af4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan sikkert ta det opp men fristen på fem år er jo over? 

Anonymkode: d399c...af4

Så det er en 5 års frist ja… 

Anonymkode: ee6a5...bfa

Skrevet

Jeg hisser meg raskt opp og får lyst til å ringe til dem straks, eventuelt snakke med avisen og avsløre dem (de har et veldig godt rykte og brukes «blindt» pga dette)

Men forstår at jeg må sette meg inn i dette og avvente litt altså 🙈 er ganske konfliktsky. Det må være veldig uvanlig og oppdage en sånn feil innen 5 år? I og med at takstmann sa det ikke ville bli noe problem med en lekkasje og at vannet nå sluken.. 

Anonymkode: ee6a5...bfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi bygget bolig i 2017 og skal nå selge. Takstmannen slo fast at helling til sluk er under 25 mm. Jeg ble overrasket over dette da vi har vært opptatt av at alt av elektrisk, rør osv skal være i tipp topp stand.. avviket gjelder både vaskerom og bad. Arbeidet par preg av å ha tatt snarveier.

Jeg ønsker å ta dette opp med firmaet som har hatt ansvar for arbeidet. Uavhengig kontroll viser at alt skal ha vært i orden før flisleggeren kom. Vi snakket med megler og dette var et veldig utbredt problem i området der svært mange bygg har dette avviket (som ble klassifisert som vesentlig og bør utbedres).

Takstmannen mente at dette aldri ville bli et problem og i praksis var en ikke-feil. Men han måtte følge regelverket.
 

Noen med innspill eller erfaring? 

Anonymkode: ee6a5...bfa

Jeg er på boligjakt og leser flere takstrapporter om dagen, og dette går igjen hos veldig mange. Det er to ting som ofte blir tatt opp, fall til sluk og bomlyd ved flis.

Det er så vanlig at jeg tror ikke det avskrekker noen fra å kjøpe.

Anonymkode: 70bb5...d9b

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er på boligjakt og leser flere takstrapporter om dagen, og dette går igjen hos veldig mange. Det er to ting som ofte blir tatt opp, fall til sluk og bomlyd ved flis.

Det er så vanlig at jeg tror ikke det avskrekker noen fra å kjøpe.

Anonymkode: 70bb5...d9b

Så godt å høre (det at ikke avskrekker voldsomt altså) 🙈 lykke til med boligkjøp!

Anonymkode: ee6a5...bfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hisser meg raskt opp og får lyst til å ringe til dem straks, eventuelt snakke med avisen og avsløre dem (de har et veldig godt rykte og brukes «blindt» pga dette)

Men forstår at jeg må sette meg inn i dette og avvente litt altså 🙈 er ganske konfliktsky. Det må være veldig uvanlig og oppdage en sånn feil innen 5 år? I og med at takstmann sa det ikke ville bli noe problem med en lekkasje og at vannet nå sluken.. 

Anonymkode: ee6a5...bfa

Du høres ikke særlig konfliktsky ut... 

Men ja, selvsagt er det en tidsfrist for å oppdage og klage på feil på bad, som på alle andre varer og tjenester. 

https://www.aftenposten.no/bolig/i/opKXkR/ny-undersoekelse-seks-av-ti-nyere-bad-har-feil-eller-mangler-som-boer-utbedres-overraskende-og-skuffende

Feil på nye bad er veldig vanlig, selv om man benytter fagfolk og betaler flere hundre tusen for det. 

Like greit å gjøre det sjøl! 

Anonymkode: e4273...9d8

  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du høres ikke særlig konfliktsky ut... 

Men ja, selvsagt er det en tidsfrist for å oppdage og klage på feil på bad, som på alle andre varer og tjenester. 

https://www.aftenposten.no/bolig/i/opKXkR/ny-undersoekelse-seks-av-ti-nyere-bad-har-feil-eller-mangler-som-boer-utbedres-overraskende-og-skuffende

Feil på nye bad er veldig vanlig, selv om man benytter fagfolk og betaler flere hundre tusen for det. 

Like greit å gjøre det sjøl! 

Anonymkode: e4273...9d8

Hehe, det blir som regel med tanken 😅 jeg tar til tårene når jeg blir sint og frustrert og det passer seg dårlig.

Badet vi gjorde nærmest alt selv i med godkjenning av fagfolk var helt uten feil. Så det er skuffende at det ikke blir gjort ordentlig når man betaler såpass. Man stoler jo på at alt er gjort etter forskriftene. Jeg tok det som en selvfølge.

Men etter å ha snakket med megler og takstmann igjen så kommer vi ikke til å følge det opp. Det var så vanlig at det egentlig ikke hadde betydning.

Anonymkode: ee6a5...bfa

  • 2 uker senere...
Skrevet

Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering hvis noen havner oppi det samme, det ble ikke feil på badet i rapporten. Bare en kommentar om ett lite avvik uten betydning ☺️

Anonymkode: ee6a5...bfa

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenkte jeg kunne komme med en oppdatering hvis noen havner oppi det samme, det ble ikke feil på badet i rapporten. Bare en kommentar om ett lite avvik uten betydning ☺️

Anonymkode: ee6a5...bfa

Og da ble det ikke TG2 men TG0?

Anonymkode: 8ccb2...7b8

Skrevet

Det samme skjedde med oss, entreprenøren hadde prosjektert feil i tekniske føringer. Ettersom det var gått 5,5 år ville de ikke ordne opp, og vi måtte betale selv for å unngå TG2. 
 

Skjønner at det må være en tidsfrist på garanti, men når det med vilje er prosjektert eller utført feil for at utbygger skal spare penger synes jeg den grensen burde vart lengre! En kan jo ikke forvente at «vanlige folk» klarer å fange opp slike ting. Jeg jobber selv i bygg- og anleggsbransjen, og klarte likevel ikke fange opp feilen i ventilasjonssystemet. 

Anonymkode: 70012...255

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det samme skjedde med oss, entreprenøren hadde prosjektert feil i tekniske føringer. Ettersom det var gått 5,5 år ville de ikke ordne opp, og vi måtte betale selv for å unngå TG2. 
 

Skjønner at det må være en tidsfrist på garanti, men når det med vilje er prosjektert eller utført feil for at utbygger skal spare penger synes jeg den grensen burde vart lengre! En kan jo ikke forvente at «vanlige folk» klarer å fange opp slike ting. Jeg jobber selv i bygg- og anleggsbransjen, og klarte likevel ikke fange opp feilen i ventilasjonssystemet. 

Anonymkode: 70012...255

Ja, vi oppdaget at det var gjort slett rørleggerarbeid = lekkasje inni veggen da vi renoverte badet. Umulig å se før man river badet, og man tror jo ting skal være gjort etter forskriftene når huset er bygget av utbygger.

Anonymkode: 56d53...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og da ble det ikke TG2 men TG0?

Anonymkode: 8ccb2...7b8

Det ble TG1, men det ble på nærmest alle rom 🤷🏼‍♀️ han hadde en forklaring på det men kan ikke huske hvorfor. 


Er helt enig med at dette er umulig og oppdage… og så er det mystisk at dette skjedde på begge våtrommene der vi ikke gjorde noe arbeid selv. Mens det det badet vi gjorde nærmest alt selv var uten feil.

Anonymkode: ee6a5...bfa

Skrevet

Ble nødt til å Google TG1 feil:

«Teknisk er alt i orden, men noe slitasje/bruksslitasje er sett. Ingen tiltak er nødvendige.»

Anonymkode: ee6a5...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...