AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #1 Skrevet 9. februar 2024 Hei dere! Jeg har et spørsmål, inspirert av en tråd som kom for noen dager siden. Jeg har i mange år slitt med overspisingslidelse. Dersom jeg begynner å spise, stopper jeg ikke. Jeg har forsøkt absolutt alle dietter/livsstiler, og har hatt flere innleggelser for dette bak meg. Jeg har likevel klart å opprettholde en normal BMI (22), da jeg faster i mange dager. Jeg lever på Fun saft og Zero is, fram til en ny overspisingsdag. Det er utrolig slitsomt, og ikke minst ensomt. Jeg har som sagt forsøkt alle dietter, periodisk faste, spise lite og ofte, spise nok, ALT. Men jeg har dessverre forsinket metthetsfølelse (som mange med fedme har), i tillegg til overspisingslidelsen. Om jeg begynner å spise, stopper jeg ikke. Jeg unner alle overvektige og fete å få Wegovy dersom de ønsker det. Det er helt forferdelig å aldri bli mett, og overspisingslidelse er ulevelig. Jeg synes samtidig det er utrolig trist at jeg ikke kan få samme tilbud. Fortjener ikke også jeg å kjenne på metthetsfølelse en gang i livet? Jeg mener ikke at alle normalvektige som vil gå ned et par kilo skal få, ikke i det hele tatt. Men jeg har jo akkurat de samme plagene som folk med overvekt/fedme, minus overvekten. Livet mitt er helt ulevelig, og jeg har virkelig forsøkt alt. Hva tenker dere? Anonymkode: 82d1d...a8a 2 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #2 Skrevet 9. februar 2024 Tror du wegovy vil endre din mentale lidelse som overspising? Den gjør jo ikke det, du er normalvektig med en sykdom som du må få hjelp til, men medisiner er ikke løsningen, det er ikke dietter heller. Det som kanskje er løsningen er å fokusere på hvorfor du overspiser og så ta tak i DET problemet. Evt kan du sjekke ut "spis deg fri" 👍 Anonymkode: 2e4ac...18f 19 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #3 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du wegovy vil endre din mentale lidelse som overspising? Den gjør jo ikke det, du er normalvektig med en sykdom som du må få hjelp til, men medisiner er ikke løsningen, det er ikke dietter heller. Det som kanskje er løsningen er å fokusere på hvorfor du overspiser og så ta tak i DET problemet. Evt kan du sjekke ut "spis deg fri" 👍 Anonymkode: 2e4ac...18f Alt dette er prøvd. Boka er lest. Innleggelser og timer på DPS er gjennomført. Det jeg tenker er at om det kan ha effekt, hvorfor får jeg ikke prøve? Om det er veien til bedre helse, kan ikke jeg også få prøve? Det eneste som gjør meg til en uaktuell kandidat er BMIen. Skader det virkelig så mye å prøve? Kanskje det løser alt, kanskje det løser ingenting. Men jeg vil så gjerne få muligheten til å prøve. Alt annet er forsøkt. Dessuten har jeg, som mange andre med overvekt, forsinket metthetsfølelse. Dette vet vi at Wegovy hjelper mot. Anonymkode: 82d1d...a8a 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #4 Skrevet 9. februar 2024 Fordi wergowy kun funker om man aktivt tar valg om å spise mindre og sunnere. Det er fullt mulig å spise for mye og feil på wegowy, det er ikke en mirakelmedisin. Dessuten viser vel all forskning at psykiske lidelser knyttet til mat ikke kureres ved feks slankeoperasjon, så da hjelper det neppe med sprøyte heller. Flere har overspist og tatt slankeoperasjon har endt opp med andre typer misbruk (som alkohol) i stedet. Man må fikse hodet først. Så kan du kanskje si at det gjelder for mange av dem som er overvektige og får medisinen også, men et sted må man jo sette grensen. Anonymkode: db93a...c58 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #5 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi wergowy kun funker om man aktivt tar valg om å spise mindre og sunnere. Det er fullt mulig å spise for mye og feil på wegowy, det er ikke en mirakelmedisin. Dessuten viser vel all forskning at psykiske lidelser knyttet til mat ikke kureres ved feks slankeoperasjon, så da hjelper det neppe med sprøyte heller. Flere har overspist og tatt slankeoperasjon har endt opp med andre typer misbruk (som alkohol) i stedet. Man må fikse hodet først. Så kan du kanskje si at det gjelder for mange av dem som er overvektige og får medisinen også, men et sted må man jo sette grensen. Anonymkode: db93a...c58 Helt enig. Men jeg har forsøkt alt, og jeg vet at Wegovy hjelper på metthetsfølelsen. Legen min har selv sagt at jeg er en god kandidat for Wegovy, men at det ikke kan skrives ut fordi jeg er normalvektig. Han vil ikke sette legelisensen sin i spill ved å skrive ut medisinen, og det forstår jeg godt. Poenget med Wegovy er jo at den regulerer sult-og metthetsfølelse, noe jeg sliter med. Så det er ikke kun overspisingen, som jeg også har presisert i HI. Om den kan hjelpe, hvorfor får man ikke prøve? Anonymkode: 82d1d...a8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #6 Skrevet 9. februar 2024 Men metthetsfølelsen kommer jo? Hva er problemet? Problemet er at det å vente er så vanskelig, ja, det er det, hvis vi ikke har lært det. Tren på å vente. Og planlegg måltider. Beregn hvor mye som er passe. Vei det opp, og spis det, og vent. Anonymkode: cb189...136 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #7 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men metthetsfølelsen kommer jo? Hva er problemet? Problemet er at det å vente er så vanskelig, ja, det er det, hvis vi ikke har lært det. Tren på å vente. Og planlegg måltider. Beregn hvor mye som er passe. Vei det opp, og spis det, og vent. Anonymkode: cb189...136 Metthetsfølelsen kan godt komme en til to timer etter matinntak, og jeg er kjempesulten. Da overspiser jeg. Det er hovedproblemet, og det er også det som gjør at jeg tror Wegovy kunne hjulpet. Jeg har forsøkt å veie, planlegge og beregne. Jeg har hatt innleggelser, psykologtimer og sykehusinnleggelser. Dersom det kan hjelpe, hvorfor er man så i mot at man kan prøve? Jeg betaler jo for det selv. Anonymkode: 82d1d...a8a 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #8 Skrevet 9. februar 2024 Jeg forstår hva du mener. Er selv en overspiser, men det har vært en daglig greie, så jeg ble ganske stor. Det er så klart en slags befrielse å ikke kjenne sulten, men medisinen har ikke løst problemet mitt, bare symptomene av den (vekten). Sånn det fungerer for meg så har jeg mistet gleden for mat, jeg kjenner aldri sult, og klarer ikke å få i meg særlig mye mat. Det jeg klarer å spise gir meg et ganske stort kaloriunderskudd, og derfor raser vekten nedover. Siden jeg startet med fedme så er jo det bra. For deg, som er normalvektig, så ville det ikke vært positivt å ligge i et så stort kaloriunderskudd. Veien til undervekt hadde jo vært kort, og det er nok derfor du ikke får det. Det kan godt hende det er mulig å finne en balansegang mellom å begrense sultfølelsen til akkurat ditt kaloribehov, men man vet ikke så mye om disse sprøytene enda. Anonymkode: e4337...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #9 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår hva du mener. Er selv en overspiser, men det har vært en daglig greie, så jeg ble ganske stor. Det er så klart en slags befrielse å ikke kjenne sulten, men medisinen har ikke løst problemet mitt, bare symptomene av den (vekten). Sånn det fungerer for meg så har jeg mistet gleden for mat, jeg kjenner aldri sult, og klarer ikke å få i meg særlig mye mat. Det jeg klarer å spise gir meg et ganske stort kaloriunderskudd, og derfor raser vekten nedover. Siden jeg startet med fedme så er jo det bra. For deg, som er normalvektig, så ville det ikke vært positivt å ligge i et så stort kaloriunderskudd. Veien til undervekt hadde jo vært kort, og det er nok derfor du ikke får det. Det kan godt hende det er mulig å finne en balansegang mellom å begrense sultfølelsen til akkurat ditt kaloribehov, men man vet ikke så mye om disse sprøytene enda. Anonymkode: e4337...4e0 Takk for et godt svar! Ja, jeg har tenkt på det. Men jeg har så utrolig lyst til å kjenne meg mett etter et måltid. Legen min sier selv at jeg er en god kandidat, men han vil ikke risikere noe ved å skrive ut dette til en normalvektig person. Og det forstår jeg godt. Jeg kan jo gi inn til overspisingen hver dag, og få Wegovy når BMIen bikker 28. Men jeg har jo ikke lyst til det Jeg ønsker ikke å ligge i et kaloriunderskudd, og behøver ikke å gå ned i vekt. Men helsa mi nå er utrolig dårlig grunnet fasting og overspising, og det hadde vært så fint å kunne hvertfall gitt det et forsøk, for å se om det demper noen av symptomene. Anonymkode: 82d1d...a8a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #10 Skrevet 9. februar 2024 Spiseforstyrrelsen er ikke fysisk, men psykisk. Sprøyten vil ikke fikse det. Anonymkode: dc5e3...30f 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #11 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiseforstyrrelsen er ikke fysisk, men psykisk. Sprøyten vil ikke fikse det. Anonymkode: dc5e3...30f Nei, det skjønner jeg. Men den vil øke metthetsfølelsen, slik at spiseforstyrrelsen ikke trigges. Anonymkode: 82d1d...a8a 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #12 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for et godt svar! Ja, jeg har tenkt på det. Men jeg har så utrolig lyst til å kjenne meg mett etter et måltid. Legen min sier selv at jeg er en god kandidat, men han vil ikke risikere noe ved å skrive ut dette til en normalvektig person. Og det forstår jeg godt. Jeg kan jo gi inn til overspisingen hver dag, og få Wegovy når BMIen bikker 28. Men jeg har jo ikke lyst til det Jeg ønsker ikke å ligge i et kaloriunderskudd, og behøver ikke å gå ned i vekt. Men helsa mi nå er utrolig dårlig grunnet fasting og overspising, og det hadde vært så fint å kunne hvertfall gitt det et forsøk, for å se om det demper noen av symptomene. Anonymkode: 82d1d...a8a Jeg kan jo legge til at jeg ble forespeilet at man kanskje må gå på en vedlikeholdsdose resten av livet, at man ikke vet enda, men at noen klarer å snu om i mellomtiden. Hvis jeg når målet mitt, og trapper ned til en vedlikeholdsdose som gjør at jeg kan spise "normalt" uten at det blir for mye, så er jeg jo i praksis i samme situasjon som deg. Normalvektig, men går på lav dose. Det var en interessant problemstilling, for jeg har vært normalvektig store deler av livet, helt til jeg mistet kontrollen over overspisingen og la på meg. Problemet ligger nok i denne balansegangen, for selv på den minste dosen mistet jeg sultfølelsen helt, og begynte å gå ned. Så bygger man opp en toleranse og øker. Det er utrolig vondt å leve sånn, og med skammen som følger med. Jeg har fått høre at "det er bare å spise mindre" eller "det må gå an å ha litt selvkontroll", men det er noe som tar over og gjør det umulig når man har en umettelig ulvehunger i magen hele tiden. Kanskje det en dag kommer en type medisin for akkurat denne problemstillingen, eller at det forskes på om wegovy kan brukes i situasjoner som din. Jeg håper virkelig det. Anonymkode: e4337...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #13 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Metthetsfølelsen kan godt komme en til to timer etter matinntak, og jeg er kjempesulten. Da overspiser jeg. Det er hovedproblemet, og det er også det som gjør at jeg tror Wegovy kunne hjulpet. Jeg har forsøkt å veie, planlegge Jeg har og beregne. Jeg har hatt innleggelser, psykologtimer og sykehusinnleggelser. Dersom det kan hjelpe, hvorfor er man så i mot at man kan prøve? Jeg betaler jo for det selv. Anonymkode: 82d1d...a8a Jeg har også en forsinkelse av metthetsfølelsen, jeg har alltid lyst til å fortsette å spise etter et måltid. (Noen ganger bare gjør jeg det. Og det har jeg gjort ofte etter jul, så nå er jeg på vei opp i vekt, så dette må stoppe, nå.) To-tre timer etter at jeg har spist, er jeg aller mettest. Da kan jeg fint gå flere timer til neste måltid. Jeg har ikke lyst på mer mat etter at jeg har nådd denne toppen. Tre måltider per dag har vist seg å være optimalt for meg. Kjempesulten er jeg dog ikke. Ikke nå lenger. Men jeg syntes lenge at jeg var mer sulten etter at jeg hadde spist! Og det tok lang, lang tid å komme dit at jeg kjenner nyansene. Jeg var i hele ungdommen og som ung voksen, faktisk på vei mot middelaldrende, preget av - det jeg nå vil kalle hysterisk - frykt for å være sulten. Mye av dette er en forventning skapt av media og slankeindustrien selv (mange opplegg reklamerer med "uten å sulte", som om det å sulte trenger å være en del av det å gå ned i vekt, og utledet av det, å holde en sunn vekt). Jeg har jobbet mye med å kjenne etter, og brukt "metthetsskalaen" (du vet, 1 er ravende sulten, 6 er stappmett). Tilbakemeldingssystemet er ikke perfekt, men det trenger det heller ikke å være. Jeg kan sette sunne grenser for meg selv på andre måter, som feks å planlegge måltider, og ikke kjøpe inn store mengder godteri om gangen. Jeg tenker at Wegovy er å vise fingern til matvareindustrien og en regjering som ikke setter grenser for den, men også at det kommer med en pris: Det er mange kjente og vanlige bivirkninger, og sannsynligvis mange ukjente også. Det er en ekstra kostnad, det er å stikke seg, det er ekstra forholdsregler, det er ubehag og helserisiko. Anonymkode: cb189...136
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #14 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Helt enig. Men jeg har forsøkt alt, og jeg vet at Wegovy hjelper på metthetsfølelsen. Legen min har selv sagt at jeg er en god kandidat for Wegovy, men at det ikke kan skrives ut fordi jeg er normalvektig. Han vil ikke sette legelisensen sin i spill ved å skrive ut medisinen, og det forstår jeg godt. Poenget med Wegovy er jo at den regulerer sult-og metthetsfølelse, noe jeg sliter med. Så det er ikke kun overspisingen, som jeg også har presisert i HI. Om den kan hjelpe, hvorfor får man ikke prøve? Anonymkode: 82d1d...a8a Jeg forstår jo hva du mener altså og forsøker ikke å bagatellisere problemet ditt. Men iom at du ER normalvektig så klarer du jo å regulere dette, Selv om det er krevende og vanskelig. For meg virker medisinen på en måte som overhode ikke var tiltenkt, og jeg har faktisk meldt det inn som en positiv bivirkning i håp om at noen kan forske mer på det. Jeg har egentlig liten og ingen effekt mht vektnedgang (fordi metthetsfølse ikke er alltid er god nok grunn til å spise mindre/sunnere). Men jeg har effekt mht betennelsesdemping. Og er «heldig» som er overvektig i tillegg, slik at jeg får medisinen. full forståelse for at du skulle ønske du fikk medisinen. Anonymkode: db93a...c58
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt enig. Men jeg har forsøkt alt, og jeg vet at Wegovy hjelper på metthetsfølelsen. Legen min har selv sagt at jeg er en god kandidat for Wegovy, men at det ikke kan skrives ut fordi jeg er normalvektig. Han vil ikke sette legelisensen sin i spill ved å skrive ut medisinen, og det forstår jeg godt. Poenget med Wegovy er jo at den regulerer sult-og metthetsfølelse, noe jeg sliter med. Så det er ikke kun overspisingen, som jeg også har presisert i HI. Om den kan hjelpe, hvorfor får man ikke prøve? Anonymkode: 82d1d...a8a Min erfaring er at de som sier de har forsøkt "alt" ikke har det - beklager TS, jeg hadde også "forsøkt alt" for å slutte kaste opp maten når jeg var syk, men jeg hadde jo ikke det siden jeg ikke hadde tatt tak i grunnen til at jeg hadde behov for å kaste opp ikke var knyttet til mat men til hodet. Du overspiser ikke fordi du er sulten og ikke kjenner på at du er mett - du overspiser fordi det ligger noe annet bak som tar alt fokus. Selv om du får medisinen vil det ikke hjelpe deg med årsaken. Du kan ende opp undervektig fordi det demper sultfølelsen på normale dager OG likevel ha et problem med overspising siden det behovet kommer fra et annet sted.. Anonymkode: 2e4ac...18f 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det skjønner jeg. Men den vil øke metthetsfølelsen, slik at spiseforstyrrelsen ikke trigges. Anonymkode: 82d1d...a8a En spiseforstyrrelse som overspisingslidelse trigges ikke av manglende metthetsfølelse. Om det er kun der problemet ditt ligger, da har du ikke en overspisingslidelse eller en spiseforstyrrelse. Ved bulimi og overspisingslidelse så undertrykker og overkjører man metthets- og sultfølelsen over lang, lang tid. Slik at man til slutt ikke lærer seg å lytte til kroppen sin og man blir totalt tonedøv til alle signaler. Samme ved anoreksi og underspising. Men både metthets- og sultfølelsen er der, og den stabiliseres når man får et normalt sunt matinntak over lengre tid. Og, man må så klart jobbe med den mentale dele av spiseforstyrrelsen. For problemet ligger ikke fysisk, men psykisk. Ja, man ødelegger kroppen fysisk og det får konsekvenser som kan reverseres og konsekvenser som er livslang. metthets- og sultfølelse kan og vil reverseres. En slik sprøyte vil ikke fikse en spiseforstyrrelse. Verken overspising eller underspising. Anonymkode: dc5e3...30f 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har også en forsinkelse av metthetsfølelsen, jeg har alltid lyst til å fortsette å spise etter et måltid. (Noen ganger bare gjør jeg det. Og det har jeg gjort ofte etter jul, så nå er jeg på vei opp i vekt, så dette må stoppe, nå.) To-tre timer etter at jeg har spist, er jeg aller mettest. Da kan jeg fint gå flere timer til neste måltid. Jeg har ikke lyst på mer mat etter at jeg har nådd denne toppen. Tre måltider per dag har vist seg å være optimalt for meg. Kjempesulten er jeg dog ikke. Ikke nå lenger. Men jeg syntes lenge at jeg var mer sulten etter at jeg hadde spist! Og det tok lang, lang tid å komme dit at jeg kjenner nyansene. Jeg var i hele ungdommen og som ung voksen, faktisk på vei mot middelaldrende, preget av - det jeg nå vil kalle hysterisk - frykt for å være sulten. Mye av dette er en forventning skapt av media og slankeindustrien selv (mange opplegg reklamerer med "uten å sulte", som om det å sulte trenger å være en del av det å gå ned i vekt, og utledet av det, å holde en sunn vekt). Jeg har jobbet mye med å kjenne etter, og brukt "metthetsskalaen" (du vet, 1 er ravende sulten, 6 er stappmett). Tilbakemeldingssystemet er ikke perfekt, men det trenger det heller ikke å være. Jeg kan sette sunne grenser for meg selv på andre måter, som feks å planlegge måltider, og ikke kjøpe inn store mengder godteri om gangen. Jeg tenker at Wegovy er å vise fingern til matvareindustrien og en regjering som ikke setter grenser for den, men også at det kommer med en pris: Det er mange kjente og vanlige bivirkninger, og sannsynligvis mange ukjente også. Det er en ekstra kostnad, det er å stikke seg, det er ekstra forholdsregler, det er ubehag og helserisiko. Anonymkode: cb189...136 Helt enig. Men i den situasjonen jeg er i, så er det eneste som "diskvalifiserer" meg BMIen. Om jeg går opp i BMI, vil jeg få Wegovy. Men jeg ønsker jo i utgangspunktet ikke det. Helserisikoen med hvordan jeg holder på nå er nok ikke noe større enn med Wegovy, så akkurat det er jeg bekymret for. Anonymkode: 82d1d...a8a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 Det er forskjell på å overspise, og å ha diagnosen overspisingslidelse. På samme måte som at det er forskjell på anoreksi og å faste. Anonymkode: dc5e3...30f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #19 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min erfaring er at de som sier de har forsøkt "alt" ikke har det - beklager TS, jeg hadde også "forsøkt alt" for å slutte kaste opp maten når jeg var syk, men jeg hadde jo ikke det siden jeg ikke hadde tatt tak i grunnen til at jeg hadde behov for å kaste opp ikke var knyttet til mat men til hodet. Du overspiser ikke fordi du er sulten og ikke kjenner på at du er mett - du overspiser fordi det ligger noe annet bak som tar alt fokus. Selv om du får medisinen vil det ikke hjelpe deg med årsaken. Du kan ende opp undervektig fordi det demper sultfølelsen på normale dager OG likevel ha et problem med overspising siden det behovet kommer fra et annet sted.. Anonymkode: 2e4ac...18f Din erfaring gjelder nok ikke i dette tilfellet. Alt er forsøkt, og jeg fortsetter å prøve. Jeg har på ingen måte gitt opp, men synes det er synd at noe som potensielt kan hjelpe, er utenfor rekkevidde. Legen sier selv at om BMIen hadde vært 28, hadde han skrevet ut resepten med en gang. Hos meg er det ikke noe annet som ligger bak. Jeg har så klart vært gjennom mine ting, men det er ikke hovedproblemet. Problemet mitt er maten i seg selv. Anonymkode: 82d1d...a8a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #20 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er forskjell på å overspise, og å ha diagnosen overspisingslidelse. På samme måte som at det er forskjell på anoreksi og å faste. Anonymkode: dc5e3...30f Helt riktig. Jeg har diagnosen overspisingslidelse. Anonymkode: 82d1d...a8a
Anbefalte innlegg