Gå til innhold

Boliglån og foreldre som kausjonister, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene er under gjeldsordning og står som eier av halvparten av huset.

Hvordan stiller banken seg til det?

Anonymkode: c32ee...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du selv?

Kausjonist betyr at en stiller med sitt egenkapital som sikkerhet. Så spørsmålet jeg sender tilbake til deg er følgende.

Hvor mye egenkapital kan dine foreldre kausjonere med, gitt at de har en gjeldsordning?

Schmuhu

• Liker 3
Skrevet

Hvis de ikke kan håndtere sin egen gjeld, så kan de selvfølgelig ikke påta seg ansvaret for din.

Anonymkode: 9259f...140

• Liker 8
Skrevet

De må ha verdi i huset å fristille for sikkerhet i det du vil kjøpe. 

Med gjeldsordning høres det ut som det er belånt opp til pipa 

Anonymkode: 18eec...fe4

• Liker 3
Skrevet

Var de kausjonister FØR de avnet under denne ordningen? I så fall får det ikke noen betydning for deg TS så lenge du kan betjene din gjeld selv. 

Anonymkode: ecc24...1c7

Skrevet
Schmuhu skrev (39 minutter siden):

Hva tror du selv?

Kausjonist betyr at en stiller med sitt egenkapital som sikkerhet. Så spørsmålet jeg sender tilbake til deg er følgende.

Hvor mye egenkapital kan dine foreldre kausjonere med, gitt at de har en gjeldsordning?

Schmuhu

Jeg vet ikke, derfor jeg spør. De begge eier hver sin halvdel av huset, bare at den ene er under gjeldsordning, den andre er ikke innvikla i gjelda. Huset er verdt 3,5 mill.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke, derfor jeg spør. De begge eier hver sin halvdel av huset, bare at den ene er under gjeldsordning, den andre er ikke innvikla i gjelda. Huset er verdt 3,5 mill.

Du kan for eksempel logge deg inn på kartverket og sjekke hvor mye gjeld som er pantsatt i boligen. Hvis den ene er såpass på kjøret at vi snakker gjeldsordning så er det svært sannsynlig at det er lite til ingen fri kapital i boligen. 

Videre så vil det sannsynligvis ikke være aktuelt å la en person under gjeldsordning være kausjonist ettersom de åpenbare grunnene som egen økonomi styring. 

Alternativt må den foreldren som ikke er full av gjeld typisk gi det et forskudd på arv eller lignende. 

Anonymkode: 3d945...c7b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg anbefaler at du vurderer å spare opp egenkapital selv. Det er trolig det enkleste. 

Schmuvu

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye av boliglånet er betalt ned, da? De kan ikke kausjonere om det er 100% belånt. Hvordan banken stiller seg til gjeldsordning vet jeg ikke noe om, men tenker jo umiddelbart at det blir vanskelig.

Anonymkode: 79ceb...3d2

• Liker 1
Skrevet

Den som har gjeldsordning kan ikke kausjonere for noen andre.

Så da vil det være den andre som er kausjonist alene, med sin halvdel av boligen. Hvis den har nok inntekt og sikkerhet i boligen.

Anonymkode: 76beb...480

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres merkelig ut om de godtar det. Man kan ikke ta pant i en halv bolig (eller kausjonere med en halv bolig), da man ikke kan selve en halv bolig. 

Men dette kan nok banken svare ut veldig raskt, i stedet for synsing her inne. 

Anonymkode: 0cd19...827

Skrevet

Det hadde ikke vært aktuelt å ha de som kausjonister i banken hvor jeg jobber.

Anonymkode: 9010a...b8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...