Gå til innhold

16 mnd baby spiser for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 16 mnd har alltid vært glupsk av seg. Hjemme gir hun tydelige signaler om å være mett ved måltider så da stopper vi etter hennes signaler. 

Har fått beskjed flere ganger fra barnehagen at hun spiser veldig mye, og at de ofte må stoppe henne da hun ikke viser signaler til metthet der. F.eks kan hun spise 2,5 pølser eller 4 brødskiver.

Men er dette spesielt mye for ei på 16 mnd? Størrelsesmessig er hun ganske stor av seg, større enn f.eks mange av 2-åringene i barnehagen. Men helt innafor normalen på vekt ifølge helsestasjonen. 

Anonymkode: d685e...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed å ikke begrense for mye, for kunne bli en vond sirkel seinere med spiseforstyrrelser.  Nå som 19 åring er barne normalvektig.  

Anonymkode: 49fe7...650

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi fikk beskjed å ikke begrense for mye, for kunne bli en vond sirkel seinere med spiseforstyrrelser.  Nå som 19 åring er barne normalvektig.  

Anonymkode: 49fe7...650

Det hadde vært kjopt hvis hun fikk spiseforstyrrelser av det. 

Skrevet

Så lenge barnet spiser sunt! Min eldste var veldig matglad og der passet vi nøye på at han kun spiste veldig sunt, det gikk stort sett i makrell tomat, leverpostei og mye grønnsaker. Han smakte f eks ikke yoghurt før han begynte i barnehagen 19 mnd gammel. Pass på at hun ikke tørstedrikker melk, kutt ut smør og velg konsekvent det groveste brødet. Mitt barn gikk aldri ned i vekt, men vokste seg inn i vekten sin. Nå er han 13 år og topptrent med vaskebrett (går på idrettslinje).

Anonymkode: ee1fb...01d

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så lenge barnet spiser sunt! Min eldste var veldig matglad og der passet vi nøye på at han kun spiste veldig sunt, det gikk stort sett i makrell tomat, leverpostei og mye grønnsaker. Han smakte f eks ikke yoghurt før han begynte i barnehagen 19 mnd gammel. Pass på at hun ikke tørstedrikker melk, kutt ut smør og velg konsekvent det groveste brødet. Mitt barn gikk aldri ned i vekt, men vokste seg inn i vekten sin. Nå er han 13 år og topptrent med vaskebrett (går på idrettslinje).

Takk for svar. 

Hun spiser kun sunn mat. Eneste "problemet" ifølge bhg er at hun ikke sier ifra når hun er mett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. 

Hun spiser kun sunn mat. Eneste "problemet" ifølge bhg er at hun ikke sier ifra når hun er mett.

Akkurat pølser er virkelig ikke sunt, så der kan du jo ha en grense på f eks 2 stk, så kan hun få grov brødskive med leverpostei dersom hun fremdeles er sulten. Og igjen, vann som tørstedrikk! Men mistolker de metthetstegnene hennes i bhg da, i og med at hun viser tydelig tegn hjemme?

Jeg har aldri nektet barna mine mat så lenge det er snakke om grove skiver med sunt pålegg. Men jeg har som sagt vært veldig bevisst mtp å unngå unødvendige kalorier som å tørstedrikk melk/juice, smør på skiva, unngå kjedespising osv. 

• Liker 1
Skrevet

Overvekt i barne- og ungdomsårene fører til at det dannes et høyere antall fettceller enn hos normalvektige, og et høyt antall fettceller er en viktig disponerende faktor for overvekt. Forskere ved Karolinska Institutet i Sverige har nå funnet at det stadig skjer nedbrytning av fettceller og oppbygging av nye fettceller i kroppen, men at antallet fettceller forblir konstant etter at vi har nådd voksen alder.

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kan-ikke-redusere-antall-fettceller

Anonymkode: e0a6d...3ab

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. 

Mi på samme alder viser også sjelden tegn til metthet. Hun er liten av vekst da, og har relativt nylig begynt å spise mye. Vi stopper henne gjerne etter 3 brødskiver per måltid. Hun viser tydelig dersom hun er mer sulten, ved å bli sint når vi tar bort maten. Men har hun spist godt aksepterer hun stort sett fint at vi avslutter måltidet. Så får hun selvfølgelig spise når hun gir uttrykk for at hun er sulten igjen :) nå er det gjerne hver 2.-3. time. Og hun er tydelig der også :)

Anonymkode: a4842...37a

Skrevet

La ungen spise, men tilby f.eks max tre brødskiver og så grønnsaker eller frukt etterpå. Agurk, paprika, tomat, gulrot, kålrot…

Skrevet

Trenger magesekken til et 16mnd gammelt barn 4 brødskiver på en gang? 
Hva sier helsestasjon om matmengde?

Anonymkode: 02b41...a40

Skrevet

Har lurt litt på det samme med vårt barn. Tenkte å spørre HS på 2årskontrollen som er nå snart men de pleier alltid å gi veldig vage svar så forventer ikke så mye rettledning. Skal jo veie og måle da også så får se om hun følger kurven sin :)

Det vi gjør er at vi begrenser mengde når det er litt usunne ting og så får hun styre selv med vanlig mat. Spiser hun brød så får hun som regel maks 2 eller 2,5 skiver så pleier jeg få henne til å drikke litt vann så sier jeg at vi er ferdig. Blir hun veldig lei seg da og tydlig sier hun vil ha mer så får hun litt mer men da noe annet gjerne, men ofte så er det ok. Merker godt forskjell når hun faktisk er ordentlig mer sulten og ikke når vi forsøker å avslutte måltidet. Vi gir kun vann som drikke.

Her merker vi det mer hjemme, virker som at i barnhagen varer ikke måltidene evig lenge så der rekker hun ikke spise like mye, men de har kommentert at hun spiser godt. Men bare på en positiv måte.

Serverer de pølser til barn under 2 år i barnehagen din? Det ville jeg ikke likt så godt det er jo ikke så sunt + kvelningsfare om de ikke deler dem på langs..

Anonymkode: 7328f...a1b

Skrevet

Jeg synes man skal være svært forsiktig med å begrense barns matinntak. Foreldre skal ikke overstyre barns naturlige følelse av sult og metthet. Barn skal ikke spise for å være flinke, for å gjøre mamma fornøyd eller fordi mamma sa det og barnet vet bedre enn mamma når det er mett eller ikke. Det er selvsagt helt greit å begrense inntak av godteri, kaker, brus og lignende, men mengden normal mat til dagens måltider synes jeg de skal få styre selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat pølser er virkelig ikke sunt, så der kan du jo ha en grense på f eks 2 stk, så kan hun få grov brødskive med leverpostei dersom hun fremdeles er sulten. Og igjen, vann som tørstedrikk! Men mistolker de metthetstegnene hennes i bhg da, i og med at hun viser tydelig tegn hjemme?

Jeg har aldri nektet barna mine mat så lenge det er snakke om grove skiver med sunt pålegg. Men jeg har som sagt vært veldig bevisst mtp å unngå unødvendige kalorier som å tørstedrikk melk/juice, smør på skiva, unngå kjedespising osv. 

Vi har aldri gitt henne pølser eller annet usunt før. Pølsene fikk hun i barnehagen. Dem sier som sagt at hun spiser gjerne 4 brødskiver eller 2,5 pølser uten å vise tegn på metthet.

Tror ikke de mistolker heller, de mener at hun ikke viser tegn på metthet.

Skrevet

Overvekt i barne- og ungdomsårene fører til at det dannes et høyere antall fettceller enn hos normalvektige, og et høyt antall fettceller er en viktig disponerende faktor for overvekt. Forskere ved Karolinska Institutet i Sverige har nå funnet at det stadig skjer nedbrytning av fettceller og oppbygging av nye fettceller i kroppen, men at antallet fettceller forblir konstant etter at vi har nådd voksen alder.

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kan-ikke-redusere-antall-fettceller

Anonymkode: e0a6d...3ab

Som jeg skrev er barnet normalvektig. 

Trenger magesekken til et 16mnd gammelt barn 4 brødskiver på en gang? 
Hva sier helsestasjon om matmengde?

Anonymkode: 02b41...a40

Det samme lurer jeg på, derfor jeg oppretter tråden.

De har bare sagt at hun skal spise seg mett.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lurt litt på det samme med vårt barn. Tenkte å spørre HS på 2årskontrollen som er nå snart men de pleier alltid å gi veldig vage svar så forventer ikke så mye rettledning. Skal jo veie og måle da også så får se om hun følger kurven sin :)

Det vi gjør er at vi begrenser mengde når det er litt usunne ting og så får hun styre selv med vanlig mat. Spiser hun brød så får hun som regel maks 2 eller 2,5 skiver så pleier jeg få henne til å drikke litt vann så sier jeg at vi er ferdig. Blir hun veldig lei seg da og tydlig sier hun vil ha mer så får hun litt mer men da noe annet gjerne, men ofte så er det ok. Merker godt forskjell når hun faktisk er ordentlig mer sulten og ikke når vi forsøker å avslutte måltidet. Vi gir kun vann som drikke.

Her merker vi det mer hjemme, virker som at i barnhagen varer ikke måltidene evig lenge så der rekker hun ikke spise like mye, men de har kommentert at hun spiser godt. Men bare på en positiv måte.

Serverer de pølser til barn under 2 år i barnehagen din? Det ville jeg ikke likt så godt det er jo ikke så sunt + kvelningsfare om de ikke deler dem på langs..

Anonymkode: 7328f...a1b

De har bare servert det 1 gang såvidt der er meg bekjent. Jeg gidder ikke være den mora som lager et nummer ut av noe som skjer såpass sjeldent.

Men er kun der hun tydeligvis ikke viser metthetstegn, hun sier tydelig ifra hjemme

Arkana skrev (1 time siden):

Jeg synes man skal være svært forsiktig med å begrense barns matinntak. Foreldre skal ikke overstyre barns naturlige følelse av sult og metthet. Barn skal ikke spise for å være flinke, for å gjøre mamma fornøyd eller fordi mamma sa det og barnet vet bedre enn mamma når det er mett eller ikke. Det er selvsagt helt greit å begrense inntak av godteri, kaker, brus og lignende, men mengden normal mat til dagens måltider synes jeg de skal få styre selv. 

Vi har aldri begrenset matinntaket hennes før.

Skrevet

Spørsmålet er jo når hun viser metthet, og hvor raskt hun da blir sulten igjen. Hva hadde problemet vært om hun viste metthet etter tre pølser, og så ikke orket mer enn et par brødskivebiter til kvelds? (Problemet er jo at kostholdet blir ensidig - men der er jo problemet hva som tilbys til et måltid, og ikke selve måltidsstørrelsen og metthetssignaler). Gi noen eplebiter på slutten av måltidet? 

Anonymkode: 7531a...d70

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er det mulig å gå på idrettslinje når man er bare 13 år? Var han 3 år da han begynte på skolen han da? Man begynner jo på vgs det året man fyller 16. 

Anonymkode: 9a959...665

Skrevet

Ultraprossesert mat er laget for å overspises. 

Anonymkode: 4ee97...dc2

Skrevet

dette er ganske vanelig du er nokk ganske glupsk selv og har hatt høyt kalorinivå på brystmelken kansje du og dattra burde roe ned på pølsene 

Anonymkode: 27a4f...70a

Så slem du er. Og kalorier i brystmelk går ikke på hva mor spiser, opplyser deg selv.

Anonymkode: 5b53d...c77

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ultraprossesert mat er laget for å overspises. 

Anonymkode: 4ee97...dc2

For noe tull! Det er bare en dårlig unnskyldning overvektige kommer med. Jeg spiser ikke mer av ultraprossesert mat enn av hjemmelaget mat, snarere tvert imot. Spiser mer av hjemmelaget pizza enn av frossenpizza fordi den hjemmelagede smaker bedre. Og den er ikke ultraprossesert. 

Anonymkode: 9a959...665

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har aldri begrenset matinntaket hennes før.

Nei, det mener jeg heller ikke at det har gjort, tvert i mot støtter jeg deg i at matinntaket hennes er innenfor normalen og at jeg ikke ville endret måten dere gjør det på nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...