Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For en sykelig tråd. Stakkars samfunnet, som har blitt så fyllt opp til randen av angst. Hva skjedde med verden? 

Anonymkode: 7761b...e79

Helt enig med deg, hva slags snålinger er det som bor rundtomkring? Sist noen ringte på døra mi uten at jeg ventet noen, var det et bud som kom med blomster til meg. Veldig koselig å få.

Er det andre som vil selge meg noe etc gir jeg bare beskjed om at jeg ikke er interessert. Ikke noe vanskelig det.

Anonymkode: f548d...72c

• Nyttig 1
MariaIsabel skrev (22 timer siden):

Jeg åpner hverken døra eller tar tlf om jeg ikke vet hvem det er.

De få gangene jeg har gjort det, har det vært dørselgere/tlfselgere eller Jehovas vitner - nei takk.

Men er det viktigere for deg å unngå en dørselger enn å overleve en brann, unngå vannlekkasje eller noe?

Eller hva om det er naboen som flykter fra en voldelig, potensiell livsfarlig partner?

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er voksen, og jeg åpner aldri døren. Har ingenting med ukjente folk å gjøre og de har ingenting med meg å gjøre. Naboer vet navnet mitt (det står på dørskiltet) og de vet hvor postkassene står. Er det noe, legg igjen en beskjed der. 

Alle som kjenner meg, varsler på andre kanaler på rett før de kommer at de er på vei uanmeldt. Det er normal høflighet. Har du ikke nummeret mitt, snapchat eller facebook, ja da kjenner du meg ikke godt nok til å dukke opp uanmeldt og du har ingenting her å gjøre. 

Hva er problemet med det?

Anonymkode: d0632...d41

Problemet er vel at du framstår som en smule paranoid... 🤔 

Og som en annen påpekte, hva om det begynner å brenne i naboleiligheten eller du må evakueres for andre grunner? Åpner du ikke døren da heller? Da må folk varsle deg på forhånd, på f.eks Facebook? 😄

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min teori er at det skjedde i forbindelse med internett. 

Mennesker er laget til å kunne forholde seg til en gruppe på ca 200 mennesker maks.

Nå må de forholde deg til hele verden, og det er overveldende.

Anonymkode: d59c8...aab

Mennesker har bodd i svære byer hundrevis av år før internett dukket opp.

Annonse

Mardina skrev (37 minutter siden):

Problemet er vel at du framstår som en smule paranoid... 🤔 

Og som en annen påpekte, hva om det begynner å brenne i naboleiligheten eller du må evakueres for andre grunner? Åpner du ikke døren da heller? Da må folk varsle deg på forhånd, på f.eks Facebook? 😄

Brannalarm er påbudt i leilighetsbygg.

ti10 skrev (2 timer siden):

Men er det viktigere for deg å unngå en dørselger enn å overleve en brann, unngå vannlekkasje eller noe?

Eller hva om det er naboen som flykter fra en voldelig, potensiell livsfarlig partner?

Ja. 

Anonymkode: 12af0...827

ti10 skrev (9 timer siden):

Jeg bor i enebolig, så det er nok liten sjanse for at noen ringer på for slikt. Om det er noen form for krise, så går jeg igrunn uansett utifra at det kanskje er mer panisk banking, og også muligens annet bråk enn bare et par lette dunk. 

Om noen skulle banke panisk på, ville jeg forsåvidt sjekket i vinduene først, da jeg selv har opplevd å flykte fra livsfarlige ekser, og det potensielt også kan være en av dem på døra.

Jeg åpner ofte døren men jeg har vondt i magen hver gang. Har skjedd at menn har oppført seg creepy på meldinger/facebook osv så da i perioder tørr jeg nesten ikke gå ut. Snakker da i telefonen når jeg går ut 😅 du er ikke unormal å er ikke normalt å ikke gi en lyd fra seg når dette er gjentatte ganger. Jeg hadde ikke åpnet. Du kan ikke få sett ut ett vindu? Jeg vurderer kamera utenfor men litt usikker på hvor stor kamp mitt idiot nabo hadde satt igang 😅 er livredd naboen 🤣

Anonymkode: 07314...51d

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 14.00):

Hvis du har voldsom sosial angst er det en ide å skrive en forklaring på hvorfor du ikke åpner? Legg det i postkassen din. 10 prosent av Norges befolking lider av sosialangst, så det er ikke en sjelden lidelse. Skulle ikke forundre meg at i hennes omgangskrets lider av det samme. Ingenting pinlig ved det, vi har alle ting vi er litt nevrotisk på.  

Anonymkode: f3176...837

Hvem i alle dager skulle lese en lapp hun legger i postkassen sin mener du? Postmannen? 

Nei, vi har faktisk ikke alle ting vi er litt nevrotisk på.

Anonymkode: fe6c4...98e

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg åpner ofte døren men jeg har vondt i magen hver gang. Har skjedd at menn har oppført seg creepy på meldinger/facebook osv så da i perioder tørr jeg nesten ikke gå ut. Snakker da i telefonen når jeg går ut 😅 du er ikke unormal å er ikke normalt å ikke gi en lyd fra seg når dette er gjentatte ganger. Jeg hadde ikke åpnet. Du kan ikke få sett ut ett vindu? Jeg vurderer kamera utenfor men litt usikker på hvor stor kamp mitt idiot nabo hadde satt igang 😅 er livredd naboen 🤣

Anonymkode: 07314...51d

Hvordan kommer du i kontakt med disse mennene?

• Liker 1
Pringle skrev (18 timer siden):

Men hva om man står i dusjen, det dundrer på døra, man forter seg ut med såpe i håret, fordi man er redd det brenner, og så er det en unge som selger lodd? Jeg hadde blitt dritsur. 

Hva er det med KG og svart/hvitt-tenking?

Det er ingen som sier at man alltid skal åpne døren selv om det ikke passer.
Hvis man dusjer mens det ringer på og noen dundrer på døra, holder det at man skrur av vannet, kanskje åpner baderomsdøren slik at man hører bedre, og er litt oppmerksom på lydene utenfor.
Om jeg hørte masse roping og at noen brukte ringeklokka og dundret på døren min, så ville i allefall jeg sjekket hva som foregikk selv om jeg hadde såpe i håret.

Det er faktisk ikke mange dagene siden noen ble vekket midt på natten av forbipasserende fordi det brant på taket deres.  Jeg tipper at beboerne i det huset var glade for at de ikke lot være å åpne døren bare fordi det ikke passet, og fordi den som søkte kontakt ikke hadde meldt i fra på forhånd.

Dessuren, det er forskjell på å ikke ha lyst til å åpne døren fordi det ikke passer der og da, og å ikke tørre gjøre det, som ts beskriver. 

Helt på generelt grunnlag: Når man ikke tør gjøre helt vanlige ting som i utgangspunktet er ufarlig er det sykdomsmekanismer som spiller inn.  Frykten gjør at man blir fratatt et aktivt valg, noe som er svært begrensende i en vanlig hverdag, og det anbefales at man søker hjelp for at sykdomsmekanismene ikke skal ta overhånd.

Anonymkode: 54cdb...4a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Pringle skrev (19 timer siden):

Men hva om man står i dusjen, det dundrer på døra, man forter seg ut med såpe i håret, fordi man er redd det brenner, og så er det en unge som selger lodd? Jeg hadde blitt dritsur. 

Hva om du hadde blitt dritsur? 

Nei, da hadde nok verden gått under, du.

Anonymkode: d18d1...e02

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...