Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 I hvilken rekkefølge skal jeg signere et kort fra meg og kjæresten? Det er jo mange regler for navnerekkefølge, som at damens navn skal stå først, at det skal stå i alfabetisk rekkefølge osv. Men når jeg skriver kortet er det vel mest høflig å signere med mannens navn først? Er det ikke slik at en alltid skal nevne andres navn før sitt eget? Selv om det strider mot damen-først regelen? :klø: Noen som vet?
Arkana Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 (endret) Det skal vel egentlig være kvinnens navn først, men det følger ikke jeg. Den som har nærmest forhold til den vi sender kortet til er den som får navnet sitt først. Synes det blir litt merkelig f.eks. å skulle sende julekort til sambos tante i Alta som jeg aldri har truffet og mitt navn står først, samme hvor korrekt det er. Endret 31. januar 2006 av Arkana
Gjest Bodillen Skrevet 31. januar 2006 #4 Skrevet 31. januar 2006 Det "riktige" er vel at damens navn skal stå først, men det synes jeg er en skikkelig teit regel... Selv skriver jeg alltid mitt eget navn sist, det samme gjør mannen min.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #5 Skrevet 31. januar 2006 Det rette i dagens samfunn er vel den personen som er nærmest den det gis gave til.
Gjest Bellatrix Skrevet 31. januar 2006 #6 Skrevet 31. januar 2006 Det skal vel egentlig være kvinnens navn først, men det følger ikke jeg. Den den som har nærmest forhold til den vi sender kortet til er den som får navnet sitt først. Synes det blir litt merkelig f.eks. å skulle sende julekort til sambos tante i Alta som jeg aldri har truffet og mitt navn står først, samme hvor korrekt det er. ← Enig. Selv om regelen er at damens navn skal stå først så er det ikke alltid like naturlig.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #7 Skrevet 31. januar 2006 Enig. Selv om regelen er at damens navn skal stå først så er det ikke alltid like naturlig. ← Disse reglene er vel fra dannelsesbøker fra det glade 50-tallet!
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #8 Skrevet 31. januar 2006 Den som skriver kortet her i huset (det er vel stort sett meg! ) skriver navnet sist. Er opplært til å nevne andre før meg selv.
Gjest gjesta Skrevet 31. januar 2006 #9 Skrevet 31. januar 2006 Jeg skriver alltid mitt navn sist, fordi jeg synes det klinger mye bedre.. Dessuten er jeg lillesøster og vant til at navnet mitt står sist alltid Men mamma skriver navnet sitt først konsekvent..
Gjest Catwoman Skrevet 31. januar 2006 #10 Skrevet 31. januar 2006 Jeg skriver alltid mitt navn sist, fordi jeg synes det klinger mye bedre.. Dessuten er jeg lillesøster og vant til at navnet mitt står sist alltid Men mamma skriver navnet sitt først konsekvent.. ← Samme her, på alt faktisk. Men ikke bare for at jeg er lillesøster at jeg skriver navnet mitt sist.... synes det tar seg best ut å skrive sitt eget navn til sist, uansett. På samme måte som jeg alltid sier navnet mitt sist i en slik setting: "Bjarne og jeg var på kino i går" og ikke "jeg og bjarne"
Chiquita Skrevet 31. januar 2006 #12 Skrevet 31. januar 2006 Damene først - selv om det er jeg som skriver kortet Og når det er barn med, så setter jeg barna opp etter alder - yngste først
Marililja Skrevet 31. januar 2006 #13 Skrevet 31. januar 2006 Skriver alltid meg selv sist. Det er vel slik det skal være etter regler i norsk grammatikk, eller er det bare vranglære?
La Luna Skrevet 31. januar 2006 #14 Skrevet 31. januar 2006 Og når det er barn med, så setter jeg barna opp etter alder - yngste først ← Har alltid sett at eldste barnet blir satt først jeg da, og yngste sist....
Gjest Gjest_anneliane_* Skrevet 1. februar 2006 #15 Skrevet 1. februar 2006 først meg, så mannen så barna, eldste først..... Hadde litt problemer med å sette navnet mitt først, men så tenkte jeg at , jammen kortet er jo mest fra meg... Hadde det ikke vært for meg hadde ingen fått noen kort! Dermed meg selv først. På samme måte som jeg alltid sier navnet mitt sist i en slik setting: "Bjarne og jeg var på kino i går" og ikke "jeg og bjarne" Det gjør jeg og.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #16 Skrevet 1. februar 2006 Jeg skriver som regel mitt navn først om jeg f.eks skriver kort til mine familiemedlemmer eller andre hvor det er mest naturlig at mitt navn nevnes først. Ellers har nå jeg lært og ellers tidligere praktisert at den som skriver skal ha navnet sist.
Trampe Skrevet 1. februar 2006 #17 Skrevet 1. februar 2006 Når jeg skriver kort, skriver jeg mitt navn sist. Men vi har nettopp begynt å lage invitasjoner til bryllupet vårt, og da gjorde vi det litt annerledes. på en av dem, som var en felles invitasjon til voksne og barn, brukte vi denne rekkefølgen: Til tante, onkel, eldste barn, mellomste barn og yngste barn Fra meg og mannen Altså damen først, og det eldste barnet først. Samme på avsender. Jeg først og mannen etter
Shagya Skrevet 1. februar 2006 #18 Skrevet 1. februar 2006 På f.eks kort til min familie, skriver jeg mitt navn først. På andre ting har jeg alltid skrevet mitt navn sist.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #19 Skrevet 1. februar 2006 For meg er det mest naturlig å skrive mitt eget navn til slutt. Uansett hvem jeg skriver til. Men når jeg prater kommer "jeg" og "meg" som regel før de andre i følget...
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #20 Skrevet 1. februar 2006 Nå er vi bare to, men jeg skriver han først. Meg selv alltif til slutt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå