Gå til innhold

Hvorfor betaler noen bedrifter ut lønn på forskudd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er voldsomt irriterende så hvorfor gjør dem det?

Kan ta ett eksempel, jeg jobbet i ett firma som hadde det sånn og når jeg skulle slutte så jobbet jeg ut måneden og begynte i ny jobb første kalender dag måneden etter, men når datoen for lønn fra forrige jobb ankom så fikk jeg ingenting så i mitt hode har jeg jobbet gratis en hel måned, du kan si hva du vil men dette er det teiteste opplegget noen gang oppfunnet. Man får lønn av det som blir jobbet for, ikke av det som blir jobbet for senere. Det er jo helt tullete.

Så jeg gikk en hel måned uten lønn pga det for lønningsdato til ny arbeidsplass var ikke det samme, den var helt i slutten av måneden. Faen til apehjerner som sitter å kommer på dette her.

Anonymkode: 541fb...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fikk vel sannsynligvis lønn første mnd du jobbet i den gamle jobben, og slapp å vente over en mnd der, så da er det jo rett. 

De fleste med fastlønn har denne løsningen. Det utbetales for inneværende måned.  Vi har lønn 15. og da får vi 15 dager på etterskudd og 15 dager på forskudd

Anonymkode: 67518...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste, om ikke alle, med fast lønn, får denne utbetalt en gang midt i måneden, så noe på forskudd og noe etterbetalt. Overtidstillegg kommer da måneden etter.

De med turnus og mye tillegg hvor lønn må beregnes etterskuddsvis, får lønn på etterskudd.

Nå hender det at selv de som får forskuddsbetaling ikke får lønn første måneden fordi de ikke kommer med når lønn kjøres. Det gjelder mest der lønnsutbetaling er tidlig i måneden. Da får man lønn for to måneder måneden etter.  

Anonymkode: 5e59c...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha dette handler jo bare om at du har glemt at du fikk lønn da du startet å jobbe 😂 Summen totalt sett er jo den samme, men du har altså bare brukt opp de pengene. The joke's on you. Apropos apehjerne.

Anonymkode: 12fa0...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2024 at 10:04 AM, AnonymBruker said:

men når datoen for lønn fra forrige jobb ankom så fikk jeg ingenting så i mitt hode

Dette tror jeg veldig er i ditt hode ja.. Du jobber ikke gratis.

Anonymkode: b670e...ec4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter seg inn i sånt når man jobber. Om man ikke har satt seg inn i det når man begynner å jobbe, så må man iallfall sette seg inn i det når man skal skifte jobb. Dette bør stå i arbeidsavtalen. Gjør det ikke det, så spør man.

Det er helt klart en fordel for oss ansatte å få lønn på forskudd. Da er det vi som har pengene på konto og kan få avkastning på de, og ikke arbeidsgiver.

Neste gang du skifter jobb skifter du kanskje til en jobb med forskuddsbetaling igjen, og da vil du få "dobbel" lønn en måned fordi du får etterskuddsvis fra jobben du sluttet i og forskuddsvis fra jobben du begynner i.

Anonymkode: 7fd67...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så når man lever fra hand til munn, månedslønn til månedslønn. Så er det tidligere arbeidsgiver sin skyld at de har gitt deg en god ordning, og nå dennes skyld at du står ute penger en måned fordi ny arbeidsgiver har andre prinsipper.

Dette nådde et nytt nivå av snowflakes 😂

Anonymkode: 4d1f1...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...