Gå til innhold

Betale når barnet blir invitert med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søster med familie har leid en hytte noen dager i vinterferien. Min bror med familie er invitert med. De skal kjøre leiebil, da de ikke har egen bil.  Vår datter er invitert med av min søster (hun som har leid hytta). Datter skal sitte på med bror i leiebil. 

Jeg er oppvokst med at om vi fikk sitte på med noen, bet vi  for drivstoff.  

Tenker jeg burde bet søster litt for hytteleien og mat, og bet bror for drivstoff/litt av leiebil og mat. Om de skal gjøre akt som koster penger, bet vi selvsagt for det også. 

Høres dette rimelig ut, eller er det vanlig at de som invitere står for alt? Første gang vi sender datter alene med noen andre, så vet ikke hva som er praksis med slikt. 

Anonymkode: 6db6c...080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på barnets alder.

Anonymkode: a6af7...dea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer litt an på barnets alder.

Hun er snart 8

Skrevet

Så gjerrig familie du har der du føler du må betale egen familie for at et barn skal få være med sin egen familie.. Høres helt bakvendtland ut for meg. Jeg ville aldri forventet penger for å ta med nevøer eller nieser på hyttetur eller transport. Tror nesten jeg hadde blitt litt sur og oppgitt om jeg hadde blitt forespurt om jeg skulle hatt penger. 

Men litt lommepenger til godteri hadde jeg sendt med, I tilfelle de stopper innom en butikk eller skal handle sammen. Det er også gøy for ungen. 

Anonymkode: e7d8b...b33

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Dere som har innvitert med? Trodde først det var omvendt. Jeg hadde ikke bett om penger for min niese ihvertfall. Dere innvitere da må dere stå for utgiftene også uten og forvente noe. Jeg hadde vel sendt med barnet mitt lommepenger. Både jeg og min søster gjør det på den måten. At dere er vane med og betale før, så er det veldig smålig og forvente det når man innvitere noen selv. Spurte søstern din, da blir det none annet. 

Anonymkode: db720...6f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er snart 8

Jeg synes ikke du skulle/burde betale noe for henne. Annerledes med en storspist 16-åring, tenker jeg. Bensinpenger hadde jeg ikke tenkt på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som har innvitert med? Trodde først det var omvendt. Jeg hadde ikke bett om penger for min niese ihvertfall. Dere innvitere da må dere stå for utgiftene også uten og forvente noe. Jeg hadde vel sendt med barnet mitt lommepenger. Både jeg og min søster gjør det på den måten. At dere er vane med og betale før, så er det veldig smålig og forvente det når man innvitere noen selv. Spurte søstern din, da blir det none annet. 

Anonymkode: db720...6f4

Hun er invitert med av søster(som har leid hytta). Bror med fam er også invitert med av søster.  Vår datter skal kjære med bror og fam i en leiebil. 

Blir jo ekstra utgifter når de har med en person til, både til mat og evnt leie av alpintutstyr(om de lander på det. Ingen i familien som har utstyr. ) 

Skrevet

Du får sende med ungen noen lommepenger så hun kan kjøpe seg en tyggegummi, og gi beskjed til din søster eller bror om at du betaler tilbake alle utgifter for leie av alpinutstyr o.l. Det kan fort være noen tusenlapper for leie av alpinutstyr, heiskort etc. Hvis dine søsken står godt i det så er det opp til dem å avslå. 

Anonymkode: 5f771...038

• Liker 6
Skrevet

Når det er familie som har invitert med tenker jeg de holder henne med transport og mat på hytta. Send heller med nok penger til aktiviteter og evt. litt snacks.

Anonymkode: 50f72...a6e

Skrevet

Hadde betalt for aktiviteter og heiskort etc, men aldri for drivsgoff og hytteleie når det er kun barnet. Det er jo onkler og tanter til barnet!

• Liker 6
Skrevet

Her er det praktisk talt onker/tante forhold noe som regnes som familie så går vel på rundgang ? men  aktiviteter burde dere kanskje betale for ? ;) dere må gjøre som dere føler for 

• Liker 1
Skrevet

Du trenger da ikke betale for det når de har invitert henne med? 

vi har ofte med venner av barna på hytta. Da forventer vi selvsagt ikke at de skal betale for noe som helst. Vi bruker også å spandere heiskort på de vi har med oss. 
Når barna våre er med andre på hyttetur, så sender vi alltid med de penger til litt godis de kan kjøpe med når de stopper for å handle på vei opp, samt til heiskort etc. ALDRI tenkt tanken at de skal betale for bensin og mat og slik. 

Anonymkode: b5e1b...88f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri tatt betalt for mine tantebarn om jeg har hatt de med meg.. Men når min datter har vært med noen på tur, så har jeg gitt alle barna litt penger til å kjøpe lørdagsgodt. Mer som en gest fordi barnet mitt får lov til å være med.

Aktiviteter bør du jo dekke da..

Skrevet

Tenker at når søsken inviterer så betaler du ikke noe for å sitte på i bilen og få sove på hytta. Men du tilbyr deg selvfølgelig å dekke aktiviteter som f.eks skikort hvis de skal i bakken, og så hadde jeg sendt med godis som hun kan sette frem i fellesesn.

Anonymkode: c042a...9e9

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok sagt til mine søsken at de måtte si fra om jeg skulle vippse noe på forhånd eller om vi tok det etterpå når de så totalen med aktiviteter, også ville det vært opp til dem om de da ønsket å ha noe eller ikke. 

Kjenner dem godt nok til at jeg stoler på at de hadde bedt om pengene om de ønsket/trengte dem

Skrevet

Jeg hadde betalt for aktiviteter barnet mitt skulle være med på. I tillegg hadde jeg sendt med noe godteri/snacks (og eventuelt noe aktivitetsblad til hver e.l, kommer helt an på alder) til barna som er med og gjerne noe til voksne også. 

Anonymkode: 5a53b...4d1

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skriver du "bet" og ikke betale? Veldig forstyrrende,

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Søster med familie har leid en hytte noen dager i vinterferien. Min bror med familie er invitert med. De skal kjøre leiebil, da de ikke har egen bil.  Vår datter er invitert med av min søster (hun som har leid hytta). Datter skal sitte på med bror i leiebil. 

Jeg er oppvokst med at om vi fikk sitte på med noen, bet vi  for drivstoff.  

Tenker jeg burde bet søster litt for hytteleien og mat, og bet bror for drivstoff/litt av leiebil og mat. Om de skal gjøre akt som koster penger, bet vi selvsagt for det også. 

Høres dette rimelig ut, eller er det vanlig at de som invitere står for alt? Første gang vi sender datter alene med noen andre, så vet ikke hva som er praksis med slikt. 

Vippse litt for mat osv kanskje? Men ikke for hytteleie? Hør med din søster.

Anonymkode: 6ce79...c00

Skrevet

Her ville jeg bare stilt et åpent spørsmål/tilbud til søster og latt det være opp til de.

• Liker 1
Skrevet

Hadde sendt med litt snop og en flaske brus. Hadde ikke betalt for mat og leie av hytten når de selv har bedt henne med. 

Anonymkode: 0e039...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...