AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #1 Skrevet 9. februar 2024 Vi har to små på 12 og 15. Vi følger ikke med på barna på Snapchat, men har forstått at dette er vanlig i noen miljøer. Kjenner jo på trangen noen ganger, men vi ønsker å vise barna at vi stoler på dem. Følger du med på dine? Anonymkode: f2a0d...873 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #2 Skrevet 9. februar 2024 Våre barn på 13 og 16 har ikke snap chat, etter eget ønske. Anonymkode: 10bbf...183 2
Sol79 Skrevet 9. februar 2024 #3 Skrevet 9. februar 2024 Akkurat det er det eneste positive med at mitt barn fikk snap. 1 1
Gjest Sprite Skrevet 9. februar 2024 #4 Skrevet 9. februar 2024 Nei,følger telefonen hans på find my iPhone. Med hans samtykke. Husker jeg leste saken om han ungdommen som forsvant,hvor de aldri fant noe annet enn klærne hans på kaia. Jeg følger min sønn med haukeblikk.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #5 Skrevet 9. februar 2024 Nei. Jeg syns det er overvåkning. Har barn på akkurat samme alder selv, og det hadde ikke hjulpet meg det spøtt. Ser for meg: 15-åringen på overnatting borte med tre venninner, de er alene hjemme, jeg tenker jeg må passe litt på. Så er de plutselig et annet sted? Og et annet? Parken? Jeg ringer, sur datter: De har stukket innom en annen venninne fra klassen og gikk tur med hennes hund. Kjøpte godteri på joker. Dagen etter kunne hun bare fortalte det, uten å føle seg mistenkeliggjort. Med slik kontroll må hun jo fortelle meg slike detaljer, det er unødvendig. Jeg har ikke noe med det i sanntid og jeg MÅ stole på henne. Anonymkode: fb3d8...3af 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #6 Skrevet 9. februar 2024 Jeg trenger ikke følge de på snapkart, de er stort sett hjemme.😅😉 Om de hadde vært en annen type, stadig vekk ute og ikke kom hjem, så kanskje. Jeg vet ikke helt, på en måte synest jeg en del foreldre driver med for mye overvåkning. Men samtidig vil det kanskje også være en trygghet. Anonymkode: 90dbb...449 1
Gjest Sprite Skrevet 9. februar 2024 #7 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Jeg syns det er overvåkning. Har barn på akkurat samme alder selv, og det hadde ikke hjulpet meg det spøtt. Ser for meg: 15-åringen på overnatting borte med tre venninner, de er alene hjemme, jeg tenker jeg må passe litt på. Så er de plutselig et annet sted? Og et annet? Parken? Jeg ringer, sur datter: De har stukket innom en annen venninne fra klassen og gikk tur med hennes hund. Kjøpte godteri på joker. Dagen etter kunne hun bare fortalte det, uten å føle seg mistenkeliggjort. Med slik kontroll må hun jo fortelle meg slike detaljer, det er unødvendig. Jeg har ikke noe med det i sanntid og jeg MÅ stole på henne. Anonymkode: fb3d8...3af Hva mener du med «jeg har ikke noe med det»? Mener du at du ikke har noe med hvor din datter på 15 befinner seg?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #8 Skrevet 9. februar 2024 Nei. Å overvåke noen betyr at man ikke stoler på dem eller respekterer deres privatliv. Barna mine skal aldri føle seg overvåket. De er 12 og 15. Har de heller ikke snapchat siden de ikke ønsker det. Anonymkode: 8e334...1a4 5
Gekko Skrevet 9. februar 2024 #9 Skrevet 9. februar 2024 Har en på 16 som bor på internat på vgs. Der fulgte jeg mye med i starten, etterhvert er det mest hvis h*n er på skolen i helgene. Den ene gangen jeg hadde grunn til bekymring forsvant h*n fra Snap-kartet en lørdag kveld og dukket opp igjen neste formiddag. Heldigvis har jeg andre kilder til informasjon, så oppholdsstedet ble avslørt uansett. 😂
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #10 Skrevet 9. februar 2024 Ja, sønnen min er 17, går vg 2 bor på hybel. Vi syns det er greit begge to. Anonymkode: 222ed...0de 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #11 Skrevet 9. februar 2024 Jeg overvåker heller ikke min tenåring. Tvert imot prøver jeg å lære henne at hun ikke skal la andre få kontroll over hennes privatliv på den måten. Men vi har et godt forhold og snakker om alt mulig og jeg er i og for seg litt streng på noen måter. Håper det fører til at hun tar gode avgjørelser på egen hånd, både nå og som voksen. Foreløpig har det fungert veldig bra! Anonymkode: 0b78e...f38
hjärterdam Skrevet 9. februar 2024 #12 Skrevet 9. februar 2024 Sekstenåringen har valgt å ha det åpent for oss. Det er ikke noe krav fra vår side og vi har snakket om at han vet at vi kan se når han han har valgt å ha det åpent. Jeg sjekker sjelden, kan finne på å sjekke om jeg vet han skal være på vei et sted og ikke har dukket opp til avtalt tid for å se om han er underveis rett og slett. Altså istedet for å ringe og "mase"
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #13 Skrevet 9. februar 2024 Her bruker jeg kun snapmap hvis hun er på reise med skolen,og på veg hjem. Så hvis jeg skal hente henne,så vet jeg da når hun kommer. Men jeg bruker det ikke i hverdagen,vi har snapchat begge to. Min datter er ung voksen. Anonymkode: c52a0...1e0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #14 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har to små på 12 og 15. Vi følger ikke med på barna på Snapchat, men har forstått at dette er vanlig i noen miljøer. Kjenner jo på trangen noen ganger, men vi ønsker å vise barna at vi stoler på dem. Følger du med på dine? Anonymkode: f2a0d...873 Lar ikke barna ha snapmap . Det er ikke greit at andre kan overvåke barnet mitt, være seg deres venner eller andre randoms som legger dem til. Anonymkode: 47c38...b9d 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 Den dagen ungen min får Snapchat, skal snapmap være avslått for alle. Har ‘find my phone’ og i sekken har hun AirTag, men jeg sjekker aldri dette. Det er der kun for bruk i en evt nødstilfelle. Anonymkode: 160ac...b6a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 Gekko skrev (15 minutter siden): Har en på 16 som bor på internat på vgs. Der fulgte jeg mye med i starten, etterhvert er det mest hvis h*n er på skolen i helgene. Den ene gangen jeg hadde grunn til bekymring forsvant h*n fra Snap-kartet en lørdag kveld og dukket opp igjen neste formiddag. Heldigvis har jeg andre kilder til informasjon, så oppholdsstedet ble avslørt uansett. 😂 Det der er brudd på barnets personvern, du vet det? Når barnet har flyttet hjemmefra er det ingen grunn til at du skal overvåke det. Anonymkode: 47c38...b9d 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 Sprite skrev (37 minutter siden): Nei,følger telefonen hans på find my iPhone. Med hans samtykke. Husker jeg leste saken om han ungdommen som forsvant,hvor de aldri fant noe annet enn klærne hans på kaia. Jeg følger min sønn med haukeblikk. Herregud da. Barn har også rett på privatliv. Anonymkode: fefe7...7e0 5 1
Gjest Sprite Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud da. Barn har også rett på privatliv. Anonymkode: fefe7...7e0 Ja,og som jeg skrev. Hans samtykke.
Vera Vinge Skrevet 9. februar 2024 #19 Skrevet 9. februar 2024 Barna mine har ikke Snapchat ennå, men jeg syns det er en uting å overvåke barna sine på den måten. Som hovedregel. Tenker barna må lære seg å si fra hvor de skal, det handlet om tillit og la barna få ansvar. Det hele kan også bli en falsk trygghet. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #20 Skrevet 9. februar 2024 Jeg fikk lov å følge yngstedattera på Snapchat i russetiden. Utrolig betryggende og greit for oss begge. Nå er begge barna flyttet hjemmefra for å studere og jeg har begge på snapmap. Kontrollerer de ikke, men syns det er koselig å «se de» på kartet, hender jeg ser etter de når jeg savner de. Aller koseligst å se når vi befinner oss på samme sted ❤️ Er ellers i mot at foreldre konstant overvåker barna, tenker vi fratar de noe når vi kontrollerer hvert skritt og til enhver tid har full kontroll på lokasjon. Er det ikke litt av det å vokse opp at man i blant snek seg på ting foreldrene ikke visste/godkjente? Anonymkode: d29ee...1e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå