Gå til innhold

Tidlige tegn på autisme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor tidlig kan man se tegn til autisme? Hvilke tegn? 
Jeg har en baby på 7 mnd som går på tærne, noe som stresser meg 

Anonymkode: 99337...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 mnd og går? Min med Asperger gikk ved 18 mnd. Har lest at mange med autisme er senere ute med å g enn normalen. Din er tidlig ute. Får du øyekontakt? Smil? Hermer hun/han etter deg? Det er ting som kan være verdt å merke seg. 

Anonymkode: d7acf...06e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har asperger syndrom, i den mildere enden av skalaen kan man si. Jeg gikk mye på tærne, var veldig var for lyd og lys og spesielt kresen i matveien når jeg var barn. I tillegg var jeg veldig veldig rolig.

Å gå på tærne er også noe som kan være typisk for pre-mature barn mener jeg å huske (er selv også pre-matur).

Anonymkode: 97fd2...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har asperger syndrom, i den mildere enden av skalaen kan man si. Jeg gikk mye på tærne, var veldig var for lyd og lys og spesielt kresen i matveien når jeg var barn. I tillegg var jeg veldig veldig rolig.

Å gå på tærne er også noe som kan være typisk for pre-mature barn mener jeg å huske (er selv også pre-matur).

Anonymkode: 97fd2...80e

Broren min gikk mye på tærne. Han er verken prematur eller autist.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤦‍♀️🤦‍♀️

Nå LETER du bare etter tegn... Det er nok heller arvelig, farfar, pappa, meg og søsken har alle gått på tærne. Måtte venne oss til å gå vanlig, alt er ikke diagnose.

Anonymkode: 150a8...16b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på tærne er et tegn på at barnet ikke er sterkt nok til å reise seg, men klarer det likevel. Gi det litt tid, så står det på flat for når styrken er der

Anonymkode: 24d9f...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved barneautisme kan man se tegn tidlig, mens ved høytfungerende autisme (asperger) kan barnet nærme seg skolealder eller ha begynt på skolen før man ser ordentlig avvik. Å gå på tærne KAN være et tegn på autisme, men det alene gir ikke grunn til å mistenke det, og i hvert fall ikke hos et barn som er så ungt! De fleste barn går overhodet ikke den alderen. Regner med at det er med støtte, men allikevel. Helt normalt at de går på tærne før de kan gå. Min er 4 og går fortsatt av og til på tærne for gøy.

Anonymkode: b6977...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 mnd er veldig tidlig å gå. Kanskje er ikke baby sterk nok til å gå ennå. Ville heller snakket med fysio på HS om det for å være sikker på at baby ikke belaster hofter og slikt for mye for tidlig.

Min unge gikk også litt på tærne en stund men hun gikk vanlig først da..

Anonymkode: d433e...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What??? Babyen min har nylig blitt 9 måneder og han går også på tærne sine men ikke tenkt noe over? Tenker han bare ikke er helt der 😅 hvor spiller autisme inn? Autisme er det ikke når barnet ikke reagerer på deg eller far eller når dere prater til barnet? 

Anonymkode: bc096...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 0.52):

Det er vanskelig så tidlig. Etter erfaring med arbeid i barnehage med de minste har jeg erfart at man kan se små hint ca fra ett års alder. Det første vi ofte legger merke til er manglende øyekontakt(vanskelig å få/holde kontakt) og at barnet ikke reagerer når man snakker til det selv med navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 0.52):

Slutt å let etter feil hos barnet ditt.. Slutt å Google, Slutt.... 

7mnd gammel som GÅR på tær er ikke noe diagnosetegn. 

7mmd som går er imponerende i seg selv. Og heeeeeelt normalt at barn går på tær.. 

Anonymkode: 7d619...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...