AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Dere som har barn i 2-3 års alderen - klarer noen av dem å sove videre selv hvis de våkner på kvelden eller natta? Min våkner mellom 0-2 ganger på kvelden, og jeg sitter da og holder henne i hånda til hun sovner igjen, det går som regel ganske fort. Når hun våkner på natta kommer hun over i min seng og sover videre. Det er ikke et stort problem, men vil de lære seg å sove videre på egenhånd av seg selv? Eller er dette noe som må trenes på? Hva med de som har eget rom, kommer de inn på foreldrerommet om natta? Barnets seng står rett ved siden av min, så det er veldig enkelt når hun våkner på kvelden. Men når hun blir større kunne jeg tenke meg at vi fikk hvert vårt rom (har bare 1 soverom nå). Jeg har selvsagt forsøkt å vente litt med å gå inn når hun våkner på kvelden. Da kommer hun ut på stua. Gråter ikke eller noe. Men sjansen er stor for at hun blir mer våken og bruker lengre tid på å sovne igjen, enn når jeg går inn til henne og bare holder henne i hånda med en gang. Anonymkode: 448c0...eb6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Det er veldig mange barn som kommer inn til foreldrene om natta, også til de er 10-11 år. Det stopper av seg selv. Anonymkode: 3c074...c63 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dere som har barn i 2-3 års alderen - klarer noen av dem å sove videre selv hvis de våkner på kvelden eller natta? Min våkner mellom 0-2 ganger på kvelden, og jeg sitter da og holder henne i hånda til hun sovner igjen, det går som regel ganske fort. Når hun våkner på natta kommer hun over i min seng og sover videre. Det er ikke et stort problem, men vil de lære seg å sove videre på egenhånd av seg selv? Eller er dette noe som må trenes på? Hva med de som har eget rom, kommer de inn på foreldrerommet om natta? Barnets seng står rett ved siden av min, så det er veldig enkelt når hun våkner på kvelden. Men når hun blir større kunne jeg tenke meg at vi fikk hvert vårt rom (har bare 1 soverom nå). Jeg har selvsagt forsøkt å vente litt med å gå inn når hun våkner på kvelden. Da kommer hun ut på stua. Gråter ikke eller noe. Men sjansen er stor for at hun blir mer våken og bruker lengre tid på å sovne igjen, enn når jeg går inn til henne og bare holder henne i hånda med en gang. Anonymkode: 448c0...eb6 Mange barn søker trygghet om natten. Når barnet mitt våkner om natten så legger jeg bare hånden min over henne så hun kjenner at jeg er der, eller så kryper hun inntil meg. Vi samsover enda , å kommer til å gjøre det en stund til😅 Noen barn våkner og kommer inn til foreldrene til de er 10 år, andre sovner av seg selv igjen fra de er babyer. Det er så forskjellig… Viktigste er å trygge de, så endrer det seg etterhvert 😊 Anonymkode: df5c1...38d 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #4 Skrevet 9. februar 2024 Tror min sluttet helt å våkne på kvelden da hun var litt over 2. Hun er 4 nå og kommer av og til inn til meg og far fortsatt, men da relativt «sent», altså i 4-5 tiden, så selv om hun fortsatt våkner av og til, så ser vi at de strekkene der hun sover gjennom stadig blir lengre. Har en på 11 måneder som er et helt annet kapittel med 2-3 oppvåkninger på kveldstid og 1-2 på natt der hun trenger mye nærhet for å sovne igjen, men vet heldigvis at det går over, selv om det er slitsomt noen ganger. Av en eller annen grunn så synes jeg det er mer slitsomt at hun våkner på kveldene, føler at jeg aldri finner roen til å gjøre noe da jeg kun venter på neste oppvåkning. Anonymkode: e369a...438 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #5 Skrevet 9. februar 2024 Jeg har en av hver. Yngste snur seg og sover videre(2,5) og har gjort det siden hun slutta med mat om natta, med mindre hun er syk. Eldste kommer fremdeles og henter oss når han våkner og trenger tryggheten med å ha noen der. Ikke gjort noen ting for at yngste skal klare det, jobba masse for å prøve å få eldste til å klare det, uten hell. Eldste har trengt mye støtte for å sovne siden fødsel, yngste har vært selvregulerende der siden fødsel. Anonymkode: f8c5a...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #6 Skrevet 9. februar 2024 Vår trenger å sove med oss etter oppvåkning på natt. Er bare koselig Anonymkode: 755cc...35b 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #7 Skrevet 9. februar 2024 Min er nesten 2 og har alltid trengt oss til å sovne igjen. Noen ganger når hun våkner så sitter hun bare i senga og er nesten ikke våken i det hele tatt, ikke alltid åpne øyne en gang (men gråter helt til hun enser at vi er der), putter inn smokken og legger hun ned igjen så sover hun videre med en gang. Nå siste måneden har det hendt at jeg hører at hun lager litt lyd på kvelden (bruker babycall ennå) men så blir det stille igjen. Så kanskje hun har begynt å klare å sovne igjen en sjelden gang eller så er det bare at hun iblant lager litt lyd/gråter noen sekunder i søvne.. Vet jo ikke sikkert om hun våkner om natta og sover videre men fra midnatt pleier hun å sove i vår seng så da tror jeg hun bare ser/kjenner at vi er der og så sover videre. Hender jeg våkner av at hun stryker på meg eller griper etter hånda/håret.. Anonymkode: af893...9e1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #8 Skrevet 9. februar 2024 Min fireåring sovner på eget rom men kommer stort sett alltid inn i foreldresenga i løpet av natta. Hun bare klatrer inn selv og legger seg til rette, er ikke alltid vi våkner engang. Helt vanlig, og jeg går utfra hun vil slutte av seg selv. Hun har ofte livlige drømmer eller mareritt, og trenger tryggheten. Anonymkode: 35b8e...dad 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #9 Skrevet 9. februar 2024 Mange barn må læres å sove i egen seng/ rom ja. Men om dere ønsker barnet i sengen deres i 10(?) år og det funker så er det jo fint det også. Anonymkode: 38c36...899
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå