AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Jeg vokste opp på tidlig 2000 da var jeg ungdom, det var mye rus, vold osv. Nå synes jeg det er mye mer og voldsomt mye vold. Hvor er foreldrene til disse barna? Jeg hadde vært med mitt barn på skolen hver dag til normal oppførsel var på plass. Altså jeg hadde solgt huset for å kunne være hjemme for å følge opp dette barnet mitt og hadde ikke noe hjulpet måtte mitt barn byttet skole. For plage andre, true med vold, og skape et utrygt miljø er ikke akseptabelt. Likevel ser jeg lite handling fra både foreldre; skole, politikere, politiet. Jeg blir bekymret jeg. Jeg har en ungdom som blir truet med bank fordi lillesøstra hadde snakket til den ene gutten. Er det noen som vet hvorfor det er slik, hva kan man gjøre? Hva tror dere er problemet? Finnes det så mange dårlige foreldre der ute? Anonymkode: 41b5f...1e4 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Påvirket av andre kulturer dessverre… Her løser dem konflikter på samme måte som i dodgy deler av Afghanistan nå. Er det ikke fint? Anonymkode: 69594...56b 6 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 Her kommer nok den vanlige rasismen seilende. Forklaringen er ikke alltid "de", de fremmede, og ikke "oss". Les sakene. Her er det etnisk norske jenter som utfører vold: https://www.nrk.no/sorlandet/slar-alarm-om-brutal-ungdomsvold_-_-jentene-er-grenselose-1.16503508 Og mye av forklaringen ligger her- Alt filmes og deles på Snapchat og TikTok. Anonymkode: b2254...e58 4 1
Ebbeliten Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 Les om jevnalderorientering. Det er der vi er. (Mange) Ungdommer har ikke lenger voksne som rollemodeller, men jevnaldrende. Gjennom å være koblet på jevnaldrende døgnet rundt på alle sosiale media-plattformer, er det i den kulturen de formes. Du skal være veldig koblet på ungene dine i dag, for å være en tydelig motvekt. Og så koblet på er dessverre ikke alle foreldre. 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her kommer nok den vanlige rasismen seilende. Forklaringen er ikke alltid "de", de fremmede, og ikke "oss". Les sakene. Her er det etnisk norske jenter som utfører vold: https://www.nrk.no/sorlandet/slar-alarm-om-brutal-ungdomsvold_-_-jentene-er-grenselose-1.16503508 Og mye av forklaringen ligger her- Alt filmes og deles på Snapchat og TikTok. Anonymkode: b2254...e58 Jeg vil bare presisere at jeg aldri har tenkt de eller oss, her er det mange etniske nordmenn som er verst. Så at det er et innvandrerproblem tror jeg ikke, det er mye større enn det. Ts Anonymkode: 41b5f...1e4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Ebbeliten skrev (2 minutter siden): Les om jevnalderorientering. Det er der vi er. (Mange) Ungdommer har ikke lenger voksne som rollemodeller, men jevnaldrende. Gjennom å være koblet på jevnaldrende døgnet rundt på alle sosiale media-plattformer, er det i den kulturen de formes. Du skal være veldig koblet på ungene dine i dag, for å være en tydelig motvekt. Og så koblet på er dessverre ikke alle foreldre. Det skal jeg lese litt om, men det er nok noe i det du sier her. Alt skal være så ekstremt på sosialemedier også, det tar kanskje dette ut. Ts Anonymkode: 41b5f...1e4
Ebbeliten Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det skal jeg lese litt om, men det er nok noe i det du sier her. Alt skal være så ekstremt på sosialemedier også, det tar kanskje dette ut. Ts Anonymkode: 41b5f...1e4 Jevnalderorientering en er dessverre vår skyld. Det starter allerede i barnehagen. Vi overlater våre små mennesker til å i hovedsak være sammen med små mennesker. Under barnehagelærerstudiene handler svært mye om viktigheten av vennskap, lek med venner og relasjoner med andre barn,og egentlig ganske lite om de voksne som viktige rollemodeller som barna skal strekke seg etter, herme etter osv. Jeg fikk alltid inntrykk av at vi voksne var fasilitører for de viktige vennskapene som ville hjelpe barna til å utvikle seg og lære av andre barn i den proksimale utviklingssonen. Men sannheten er jo at små barn ikke trenger så mange barn rundt seg, og i alle fall ikke i så stor grad som de gjør i en barnehage. Så baller det jo bare på seg ved skolestart. Og så kommer ungdomskolen og sosiale medier. Og foreldrene mister enda mer oversikt og påvirkningskraft. 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 I Drammen og omegn er det definitivt et innvandrerproblem. Det er et lite, men aggresivt og kriminelt ungdomsmiljø med idioter som raner folk med kniv og reiser rundt for å lage bråk. De er IKKE etnisk norske et sted og er stort sett muslimer. Guttene har utrolig dårlig innflytelse på hverandre + at foreldrene er totalt ubrukelige. Anonymkode: ff81d...70e 2 10
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #9 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Påvirket av andre kulturer dessverre… Her løser dem konflikter på samme måte som i dodgy deler av Afghanistan nå. Er det ikke fint? Anonymkode: 69594...56b Svaret på alt som ikke er bra her i Norge er utlendinger. Du har iq lavere enn hva gradestokken i karasjok viser Anonymkode: cf546...27d 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #10 Skrevet 8. februar 2024 Ebbeliten skrev (42 minutter siden): Jevnalderorientering en er dessverre vår skyld. Det starter allerede i barnehagen. Vi overlater våre små mennesker til å i hovedsak være sammen med små mennesker. Under barnehagelærerstudiene handler svært mye om viktigheten av vennskap, lek med venner og relasjoner med andre barn,og egentlig ganske lite om de voksne som viktige rollemodeller som barna skal strekke seg etter, herme etter osv. Jeg fikk alltid inntrykk av at vi voksne var fasilitører for de viktige vennskapene som ville hjelpe barna til å utvikle seg og lære av andre barn i den proksimale utviklingssonen. Men sannheten er jo at små barn ikke trenger så mange barn rundt seg, og i alle fall ikke i så stor grad som de gjør i en barnehage. Så baller det jo bare på seg ved skolestart. Og så kommer ungdomskolen og sosiale medier. Og foreldrene mister enda mer oversikt og påvirkningskraft. Jeg tror du er inne på noe. Barnegruppene blir større og større, og noen steder strengt delt opp etter alder allerede fra barnehagen. Jeg tror at barn mister noe når de aldri må forholde seg til barn som er eldre eller yngre. De erfarer hverken eldre forbilder eller det å måtte ta hensyn og ansvar for noen som er yngre. Jeg er også utdannet førskolelærer, og måtte få egne barn før det gikk opp for meg hvor viktig det er med gode rollemodeller. Dette er også den første generasjonen som har vokst opp med sosiale medier. Foreldre kan selvsagt begrense hva som er lov i eget hjem, men ungdommene snakker jo sammen. Mange foreldre er fanget i hamsterhjulet og har i praksis bare et par timer med barna sine hver dag. Mange ser også kun barna annenhver uke. Da skal du være ganske dedikert for å ha et nært forhold til barna og oversikt over omgangskretsen. Flere jeg har snakket med nevner pandemien som en utløsende faktor. Noe skjedde etter at vi stengte ned samfunnet. Anonymkode: 2b2e6...fbf 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #11 Skrevet 8. februar 2024 Møter ikke du deg selv i døra nå? Det var rus,vold og kriminalitet da du var ung. Hvorfor var det ingen som stoppet det den gang? Var det ok fordi det var litt mindre av det? Dette er komplekse fenomen. Aldri før har barn og unge blitt jobbet med, satset på,og blitt møtt, så mye som fra år 2000. Til tross for alt dette,og denne økte satsingen, så har det likevel Aldri vært mer vold, mer uføretrygd blant unge, eller..drop out fra skolen, og psykisk dårlig helse. Opplegget som kjøres i dag, ser ut til å øke alle disse problemene. Prøv å si det til de som fronter utviklingen. De har samme svar som deg: Hvor er foreldrene? Hvorfor gjør ikke foreldrene noe? Anonymkode: aad38...47e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #12 Skrevet 8. februar 2024 Det er navt å si at dette ikke er et immigrasjonsproblem. Selv politiet er åpne om det. Anonymkode: 98134...df7 9 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #13 Skrevet 8. februar 2024 https://www.aftenposten.no/norge/i/O847jq/barneministeren-mister-nattesoevnen-av-barnekriminaliteten-forebygging-maa-starte-allerede-ved-unnfangelsen «Mange barn med minoritetsbakgrunn…» hadde ikke blitt sagt dersom det var noen få. Det kan heller tolkes som de fleste. At det også er etnisk norske barnekriminelle er selvsagt. Anonymkode: 98134...df7 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #14 Skrevet 9. februar 2024 Problemet med å automatisk kategorisere alt som et "innvandrerproblem" er at vi ikke dermed klarer å prøve å gå inn i hva som er utfordringer med selve volden her, uansett hvilken hudfarge eller etnisitet de som utøver vold har. Det er vårt problem, i rettsstaten Norge. Og vi må kollektivt ta tak i det. Er det vanskelig å forstå for folk her? Tydeligvis. Sett bort fra "ungdomsmiljøer" så har vi et voldsproblem i Norge. Så langt i år har vi hatt 13 drap. De fleste partnerdrap, eller drap innen familie. To av sakene var av andre enn etnisk norske. Alle de andre var etnisk norske. Uansett, som sagt, så skjer volden og mordene i dette landet så dermed er det et kollektivt problem. Hvorfor det er mer vold og drap i dag? Verden generelt virker å ha blitt mer voldelig. Anonymkode: b2254...e58 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Møter ikke du deg selv i døra nå? Det var rus,vold og kriminalitet da du var ung. Hvorfor var det ingen som stoppet det den gang? Var det ok fordi det var litt mindre av det? Dette er komplekse fenomen. Aldri før har barn og unge blitt jobbet med, satset på,og blitt møtt, så mye som fra år 2000. Til tross for alt dette,og denne økte satsingen, så har det likevel Aldri vært mer vold, mer uføretrygd blant unge, eller..drop out fra skolen, og psykisk dårlig helse. Opplegget som kjøres i dag, ser ut til å øke alle disse problemene. Prøv å si det til de som fronter utviklingen. De har samme svar som deg: Hvor er foreldrene? Hvorfor gjør ikke foreldrene noe? Anonymkode: aad38...47e Det ble gjort tiltak den gangen på vår skole, barna ble tatt ut av skolen og plassert på spesialskoler i 3-4 måneder. De kom tilbake å oppførte seg etter dette, for det var en konsekvens. Det har alltid vært noen i ungdomsmiljøet som oppfører seg dårlig, det er ikke noe nytt. Nå derimot er det ikke noen, de er mange. Jeg spør ikke kun etter foreldrene, jeg spør også etter politikerene, ledelsen på skolene, kuttene i skoleøkonomien. Det er mange årsaker, men ja hvor er foreldrene til de som oppfører seg sånn? Jeg hadde ikke tillatt at mitt barn ødela noen andres liv slik mange gjør. Ts Anonymkode: 41b5f...1e4
Mr.Anon Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 Som regel visst barn utagerer på den måten så har dem det ikke så greit hjemme. Enten i form for kulturkrasj eller ruspåvirkede foreldre. Her vil jeg tørre og påstå at det er barnevernet og skole som har sviktet barna like mye som foreldrene har.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 Her er det ikke et innvandrerproblem.. Det er en fast guttegjeng som lager så mye kvalme. De er norske alle mann, først i Norge av norske foreldre. Flere av de har såkalte ressurssterke foreldre. Min ungdom, som er året yngre enn disse er jo livredd for dem. De lager et helvete på ungdomsskolen, og de lager et helvete i nabolaget. Greie og høflige gutter hver for seg, men de har det siste tre måneder forsøkt å tenne på skolen her, sendt opp fyrverkeri både inne på skolen og etter biler, de sjeler fra medelever, og de gjør annet hærverk. Sist nå fikk gutta en belønning i form av en tur til en trampolinepark i nærheten. Dette for at de hadde vært så flinke å IKKE sendt opp fyrverkeri inne på skolen. Hva skjedde uken etter de var på trampolineparken? Jo de sendte opp fyrverkeri inne. Noe er galt når man belønner ungdommen for å IKKE begå kriminalitet. «guttestreker» sier foreldrene… Men dette året går de en etter inn i 15.årene og over den kriminelle lavalderen, så får håpe politiet når tar tak - siden ingen av foreldrene ser ut til å gjøre noe. Anonymkode: 4b98e...baf 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/EQ6mLA/hva-gjoer-vi-med-verstingene Anonymkode: 77388...599
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #19 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Her kommer nok den vanlige rasismen seilende. Forklaringen er ikke alltid "de", de fremmede, og ikke "oss". Les sakene. Her er det etnisk norske jenter som utfører vold: https://www.nrk.no/sorlandet/slar-alarm-om-brutal-ungdomsvold_-_-jentene-er-grenselose-1.16503508 Og mye av forklaringen ligger her- Alt filmes og deles på Snapchat og TikTok. Anonymkode: b2254...e58 Ja, også etnisk norske ungdommer gjør sånt. Men det endrer ikke faktumet at ungdom med ikke-vestlig bakgrunn er sterk overrepresentert. Du bare ikke liker det. Anonymkode: f8228...226 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #20 Skrevet 9. februar 2024 Foreldrene bryr seg ikke, desverre. Det er problemet. Anonymkode: c8fa0...0f2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå