Gå til innhold

Helsesøster fra helvete, bytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått veldig dårlig erfaring med helsesøster på helsestasjonen, jeg var kjempe fornøyd med hun som fulgte meg opp da jeg var gravid men hun jeg har hatt nå de siste 3 månedene etter baby ble født har vært helt forferdelig.... Hun er så ubehagelig og sitter å gransker meg med blikket sitt mens hun spør om helt absurde ting mens hun ser på meg for å prøve å få en reaksjon? Jeg forstår meg ikke på dama, men jeg syns hun virker skummel og en som ser etter feil. Jeg tør faktisk ikke snakke med henne om ting jeg lurer på og gruer meg hver gang til jeg skal snakke med henne. Er det mulighet for å ringe inn dit og si at jeg ønsker å bytte? Hun er sånn som smiler stort mens hun stiller frekke og rare spørsmål, skikkelig falsk.. Og hun har shamet meg så mye for at jeg ikke klarte å amme, for babyen skulle jo absolutt ikke ha morsmelkerstatning da det var "sur, vond melk" :)  Jeg kan ikke fordra dama... Noen her som har byttet? 

Anonymkode: 7137f...89c

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt bare.

Anonymkode: 4f4d5...fb7

• Liker 6
Skrevet

Du ringer helsestasjonen og ber om å få bytte helsesykepleier. Dersom det ikke er mulig, informerer du om at du heretter velger å takke nei til oppfølging der. Vaksiner og andre helsemessige ting med barnet kan gjøres hos fastlegen. Helsestasjonen er et tilbud, det er ikke obligatorisk selv om mange tror det.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Lorieen skrev (5 minutter siden):

Du ringer helsestasjonen og ber om å få bytte helsesykepleier. Dersom det ikke er mulig, informerer du om at du heretter velger å takke nei til oppfølging der. Vaksiner og andre helsemessige ting med barnet kan gjøres hos fastlegen. Helsestasjonen er et tilbud, det er ikke obligatorisk selv om mange tror det.

Kan det ikke bli knyttet noen bekymring opp mot dette? At man velger å ikke benytte seg av "tilbudet" hos helsestasjonen? Er så fælt at det kan jobbe noen sånne hekser i helsevesen 

Skrevet

Vi bytter fordi hun vi hadde først virket så lite kompetent, det gikk helt fint. Går også an å si man heller vil ha oppfølging hos legen. Ikke noe bekymringsverdig med det. Anbefaler å bytte så snart som mulig, blir bare vanskeligere av å utsette. Har en venninne som ikke turte si fra, hun har vært misfornøyd i fem år...

Anonymkode: b9868...dc4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Lorieen skrev (12 minutter siden):

Stemmer i teorien. Men vær obs på at det er ikke alle fastleger som vil ta på seg dette. Jeg bestilte time hos vikar for fastlege, og han ringte meg og avlyste fordi han ikke ville ta det. Han ville ikke ha det ansvaret, for det var ikke hans bord. Vi gikk så på helsestasjonen for noen kontroller til. Så kom fastlegen tilbake fra permisjon og vi fikk gjennomført en kontroll under tvil. Jeg sendte da liste med ting som skulle sjekkes, i forkant, for legen visste ikke hva hun skulle se etter. Det viste seg dessverre at synstesten var ufullstendig så det ble ikke oppdaget at gutten så dårlig på den ene øyet. Legen hadde ikke tavle for barn på kontoret (til tross for at jeg hadde sagt at vi ønsket synstest) og improviserte ved å holde opp noen fingre. 

Jeg synes det er trist at det i praksis ofte ikke finnes et alternativ til helsestasjonen. Her er det ikke flere helssykepleiere å velge mellom og reiseveien til private barneleger er så lang at det i praksis ikke lar seg gjennomføre. 

Har man en fastlege som er villig, og som har erfaring med helsekontroll av barn eller man bor slik til at det er mulig å gå til barnelege, så går det så klart fint. Jeg ville bare nevne at det ikke alltid går å gå til fastlege for slike rutinemessige helsekontroller, for man kan ikke kreve at legen tar dette. Dessverre. 

Anonymkode: 6a650...feb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts, du kan spørre om du kan få bytte. Kommentaren om morsmelkerstatningen burde være god nok grunn, men du kan ikke bevise at hun sa dette. Så jeg tror jeg ville holdt meg til å si at du føler dere ikke har kjemi eller noe sånt, hvis de vil ha grunn. Ikke si noe negativt i hvert fall, de støtter sine egne, og det vil bli brukt mot deg hvis du klager. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan det ikke bli knyttet noen bekymring opp mot dette? At man velger å ikke benytte seg av "tilbudet" hos helsestasjonen? Er så fælt at det kan jobbe noen sånne hekser i helsevesen 

Min erfaring er at man blir mistenkeliggjort ja. Det var det første legen spurte om, da han ringte og avlyste fordi han ikke ville ta det, hvorfor jeg ikke ville gå på helsesjonenen. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke behøver å oppgi noen grunn og argumenterte med at det ikke er obligatorisk men det er jo ingen som ikke vil gå dit, så man skiller seg litt ut for å si det mildt. 

Skrevet

Du spør om et bytte. Det er lov, ikke alltid kjemien stemmer. Tipper de har fått flere bytter av samme grunn på den nevnte helsesykepleieren så det går nok fint. Og du, mme er helt fint. Ingen grunn til å ta det til deg. Er så lei av den shamingen angående amming. Det er ikke for alle, mye viktigere å få være mamma uten alt det ekstra presset om alt mulig man må og skal. Jeg byttet jordmor i svangerskapet en gang fordi kjemien var dårlig, ingen som sa noe på det. 

Anonymkode: b522e...32d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...