Gå til innhold

Valpekull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket valpekull går du får? Hva gjør det for at du akkurat velger den valpen som du kjøper?

Anonymkode: 0a6cd...62f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøs og flink oppdretter var det første jeg så etter. Så kontaktet jeg vedkommende for å høre om han hadde planer om noen kull. Så fortalte jeg om hva jeg tenker å bruke valpen til og min livsstil, og at jeg kunne tenkt meg en hannhund. Så lot jeg det være opp til oppdretter å velge den valpen han tenkte ville passe best. Noe som hittil har vist seg til å være en god match. 

Anonymkode: e3caf...7b7

• Liker 2
Skrevet

Jeg velger en oppdretter som fokuserer på gemytt og helse, ikke hvor godt de gjør det i ringen. De bør kunne forklare hvorfor de har valgt den kombinasjonen de har valgt, og hvilke egenskaper de håper det vil føre til i valpene. 

Jeg sendte en mail til flere oppdrettere som var interessante, hvor jeg introduserte meg selv, ga info om erfaring med hund (eventuelt den rasen), hvorfor jeg ønsket den rasen og hvorfor jeg tok kontakt med akkurat den oppdretteren. Jeg ga en beskrivelse av hva jeg ønsket hunden for, planer for valpens sosialisering/miljøtrening, hvordan hverdagen til hunden ville se ut og generelt interesse for trening (belønningsbasert, nosework, sykling etc). 

Jeg avsluttet mailen med mobilnummer og et ønske om en samtale. Alle svarte og ønsket en avtale om en telefonsamtale. Jeg tok en "vi intervjuer hverandre" mentalitet til det. De ønsker å vite om jeg er en god, potensial valpekjøper, og jeg må vite om de er seriøse oppdrettere som vet hva de driver med og som vil produsere trygge, selvsikre valper med de ønskede egenskapene.

Ut i fra telefonsamtalen, velger jeg hvem jeg ønsker å møte. Ikke minst ønsker jeg å møte foreldredyrene

Anonymkode: 3d061...7ee

Skrevet

Tok kontakt med seriøs oppdretter som sto på NKK sine sider. De testet valpene og slik skulle rett hjem få rett valp. Sitter nå her med en hund som er stresset og nervøs, og det viser seg at den seriøse oppdretteren unnlot å fortelle om hvordan moren til valpene egentlig var. Eller at de ikke hadde latt valpene spise av egen matskål, slik at de «kjempet» for maten og dels utviklet ressursforsvar. Nei, folk er flinke til å lyve når det er snakk om fortjeneste…. Alle fine ord om hvor nøye de var på oppdrettet sitt var bare tullball. Valpetesting og mentaltesting var bare et skalkeskjul, de burde jo aldri ha solgt en valp med et slikt resultat. Ser at mange oppdrettere skriver ordet «mentaltestet», men de skriver ingenting om resultat.

Anonymkode: de3a6...a87

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ser på hvilke hunder som blir parret. Oppdretter blir for vidt, selv om jeg kan like en oppdretter kan jeg også ikke like akkurat disse hundene eller denne kombinasjonen.

Skrevet

Dette er ikke lett syntes jeg. Men det som er viktig for meg er en oppdretter som er seriøs, som forteller om de negative sidene like mye som de positive. Og at han følger raseklubbens krav, at de blir sosialisert som valper og at man ikke har valpefabrikk.

Nå må det sies at vi adopterte en hund hvor jeg ikke visste den gangen at oppdretter er strake motsetningen, og med det har jeg en tispe som er livredd for alt, vært sånn siden hun var valp. Vi fikk henne via privat omplassering for en stund tilbake men  hadde aldri kjøpt valp fra den oppdretteren

• Hjerte 1
Skrevet

Oppdrettere burde egentlig ha vært på trustpilot (da tenker jeg ikke på tilbakemelding fra folk som ikke visste at søte valper blir krevende unghunder… )

Anonymkode: de3a6...a87

• Liker 2
Skrevet

Når jeg har kjøpt valper, så har jeg begynt med å se på de voksne. Er de typer jeg liker, hvis jeg får møtt dem, så får jeg sett hvordan de er og snakket med eier/oppdretter om hverdagslige ting. 

Ene hunden min kjøpte jeg etter at jeg møtte et avkom av en utrolig flott tispe og han var "klin gæren" sånn som jeg liker de. Møtte oppdretter på en utstilling og kom i snakk med henne. Hun hadde et planlagt kull med en hannhund jeg også likte veldig godt. Tispene i kullet var tinget, men jeg skulle ha hannhund, så jeg fikk valget etter oppdretter. Etter utstillingen, så sendte jeg oppdretter en lengre mail hvor jeg fortalte om meg om mitt hundehold og hva valpen skulle brukes til. Oppdretter var litt skeptisk da jeg hadde en hannhund fra før, men etter mailen, så skjønte hun at dette var gjennomtenkt. 

Når valpene var litt over 4 uker, så dro jeg på besøk til oppdretter som bor i utlandet. Fikk 2 favoritter i kullet og tilslutt ble det han oppdretter ikke skulle beholde. Bra for meg, for han ble akkurat slik jeg ville ha. Ganske vill de første årene, men altså for en hund han har blitt. 

Neste hund, der kjenner jeg oppdretter og fikk øyne opp for en tispe hun hadde beholdt som var 6 mnd. Allerede da, sa jeg at skulle ha valp fra den tispa. Passet tispa flere ganger, hun også var vill som jeg liker de og har en fantastisk mentalitet. Valpen jeg kjøpte, er akkurat lik. 

Dette ble litt langt, men det var fremgangsmåten min på de to siste hundene mine. De første var jeg mer uerfaren og tok bare kontakt med oppdretter uten noe spesielt bakgrunnsinfo om hundene. 

Anonymkode: b37e4...b12

• Liker 1
Skrevet

Hva skriver man i en sånn Mail? Som f.eks?

Anonymkode: 0a6cd...62f

Skrevet

Jeg skrev en Mail til flere aktuelle oppdrettere, med hvem jeg var, familien, hvor vi bodde, om vi hadde hatt hund fra før, hva vi skulle bruke hunden til osv. 

jeg spurte om hvordan foreldrene var i gemytt, hva de ble brukt til og ba gjerne om å få tilsendt filmer av foreldrene, og valpene om de var store nok til å ha personlighet (fra 5-6 ukes alder). Deretter reiste jeg til en potensiell oppdretter for å se om jeg fikk kjemi med noen valper. Fikk kjemi og heldigvis fikk jeg akkurat den. Mye jobb, siden jeg bor langt fra alle oppdrettere, men verdt jobben. Vi skal jo bo sammen i mange år, hunden min og jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...