AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Det har vært mye hodelus i klassen til datteren min, vi har hatt 4 kurer siden skolestart i august. Hun leker mye med to andre som også hun besøker mye. Sist hun skulle på besøk møtte faren til den ene jenta på hun da hun skulle dit, og han sendte meg en hissig sms;" Kan ikke ..... bruke hårstrikk, jeg er så lei kamming og lusekurer....". Vi har vanligvis på hårstrikk men hadde glemt det da vi skulle på besøk denne dagen. ( Det var ikke dt hun skulle, men hans datter var også der) Han mente videre at hun må ha på hårstrikk nå hun skal på skolen og på besøk. Det var ikke hos dem hun skulle på besøk, men hans datter var også der. Vi føler at de nærmest mistenker hun for å være den som sprer lus. Hun hadde ikke lus sist da de andre jentene hadde det. Jeg konfronterte hans samboer om at jeg syns meldingen hans var litt ubehagelig, og hun svarer bare at jeg ikke skulle ta det som kritikk. Har han egentlig rett til å bestemme at min datter skal bruke hårstrikk? Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Ingen har selvfølgelig rett til det, men det begrenser jo spredning av lus noe. Det viktigste er å unngå hode mot hode. Det er jo dritkjedelig med kjemming og kuring i det evinnelige, så skjønner frustrasjonen hans. Lurt å bruke strikk/flette/topp. Sikkert ikke uten grunn at folk brukte skaut i gamledager Anonymkode: 28367...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg konfronterte hans samboer om at jeg syns meldingen hans var litt ubehagelig Hvorfor i alle dager gjorde du det? Anonymkode: e7ab3...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 Lus setter seg i rent hår. Ikke vask med såpe, så slipper dere det problemet. Anonymkode: d7c79...098
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 Nei, han har ikke rett til det. Anbefaler deg å sjekke datteren din, og gjøre det du kan for p forebygge hos dere . Dvs hårstrikk, fletter etc og sånn spray som lusene ikke liker 😊 du kan også si at de ikke skal byttelåne luer osvm. Anonymkode: 306ef...c46
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Du sjekker deg selv også? Jeg leste om en familie som stadig fikk lus, der det viste seg at mor var synderen. Hun tenkte vel ikke på at voksne også kan få lus. Egentlig er jeg mest skeptisk til de familiene som «aldri» har lus, og ikke eier lusekam. Det er de som smitter oss andre… Anonymkode: a195a...e2f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #7 Skrevet 9. februar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Nei, han har ikke rett til det. Anbefaler deg å sjekke datteren din, og gjøre det du kan for p forebygge hos dere . Dvs hårstrikk, fletter etc og sånn spray som lusene ikke liker 😊 du kan også si at de ikke skal byttelåne luer osvm. Anonymkode: 306ef...c46 Jeg sjekker daglig, og gjør alle forebyggende tiltak, noe jeg har fortalt hennes mor. Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #8 Skrevet 9. februar 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Du sjekker deg selv også? Jeg leste om en familie som stadig fikk lus, der det viste seg at mor var synderen. Hun tenkte vel ikke på at voksne også kan få lus. Egentlig er jeg mest skeptisk til de familiene som «aldri» har lus, og ikke eier lusekam. Det er de som smitter oss andre… Anonymkode: a195a...e2f Sjekker meg selv også, og kuret samtidig med datteren min. Vi har som sagt ikke hatt lus siden før jul. Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #9 Skrevet 9. februar 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Du sjekker deg selv også? Jeg leste om en familie som stadig fikk lus, der det viste seg at mor var synderen. Hun tenkte vel ikke på at voksne også kan få lus. Egentlig er jeg mest skeptisk til de familiene som «aldri» har lus, og ikke eier lusekam. Det er de som smitter oss andre… Anonymkode: a195a...e2f Sjekker selvsagt meg srlv og kuret samtidig. Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #10 Skrevet 9. februar 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager gjorde du det? Anonymkode: e7ab3...4c3 Fordi det er hun jeg faktisk kjenner. I ettertid ser jeg at jeg kanskje burde bare latt det ligge. Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #11 Skrevet 9. februar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Lus setter seg i rent hår. Ikke vask med såpe, så slipper dere det problemet. Anonymkode: d7c79...098 Bare vanskelig med floker uten shampo og masse balsam. Anonymkode: 87921...1b7
Arkana Skrevet 9. februar 2024 #12 Skrevet 9. februar 2024 Hårstrikk er et svært begrenset virkemiddel for forebygging av lus så dette hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om. Og man forhindrer selvsagt ikke lus ved å la være å bruke shampo eller ikke vaske håret så det er bare tull. Lus kan ikke hoppe, de må fysisk gå fra hårstrå til hårstrå så det viktigste er at datteren din passer på å ikke sitte hode mot hode med noen og heller ikke dele noe som har vært i kontakt med hår og hode, som luer og andre hodeplagg, hårstrikk/hårpynt e.l.). Med så mange utbrudd bør også skolen mer på banen og få foreldrene til å sjekke hele familien. Her får alle barneskoleelever med et skjema hjem et par ganger i året hvor foreldre må skrive under på at de har sjekket barnet for lus (og det står godt beskrevet hvordan det skal gjøres og hva man skal se etter). Det forhindrer selvsagt ikke at en og annen bare signerer uten å bry seg, men samtidig gjør det at mange som ellers ikke tenker så mye på det får en nyttig påminnelse. Vi får også melding hvis det er oppdaget lus i på trinnet slik at alle kan sjekke seg og man får bukt med problemet så tidlig som mulig. Hvis skolen deres ikke gjør noe av dette ville jeg sendt en epost og oppfordre dem til å ta i bruk slike enkle tiltak. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #13 Skrevet 9. februar 2024 2 hours ago, Arkana said: Hårstrikk er et svært begrenset virkemiddel for forebygging av lus så dette hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om. Og man forhindrer selvsagt ikke lus ved å la være å bruke shampo eller ikke vaske håret så det er bare tull. Lus kan ikke hoppe, de må fysisk gå fra hårstrå til hårstrå så det viktigste er at datteren din passer på å ikke sitte hode mot hode med noen og heller ikke dele noe som har vært i kontakt med hår og hode, som luer og andre hodeplagg, hårstrikk/hårpynt e.l.). Med så mange utbrudd bør også skolen mer på banen og få foreldrene til å sjekke hele familien. Her får alle barneskoleelever med et skjema hjem et par ganger i året hvor foreldre må skrive under på at de har sjekket barnet for lus (og det står godt beskrevet hvordan det skal gjøres og hva man skal se etter). Det forhindrer selvsagt ikke at en og annen bare signerer uten å bry seg, men samtidig gjør det at mange som ellers ikke tenker så mye på det får en nyttig påminnelse. Vi får også melding hvis det er oppdaget lus i på trinnet slik at alle kan sjekke seg og man får bukt med problemet så tidlig som mulig. Hvis skolen deres ikke gjør noe av dette ville jeg sendt en epost og oppfordre dem til å ta i bruk slike enkle tiltak. Jeg har også tenkt at hårstrikk ikke beskytter mye, da lus og egg sitter nærmere hodebunnen. Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #14 Skrevet 9. februar 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg har også tenkt at hårstrikk ikke beskytter mye, da lus og egg sitter nærmere hodebunnen. Anonymkode: 87921...1b7 Hørte også med en på apoteket som bekreftet dette. Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Egentlig er jeg mest skeptisk til de familiene som «aldri» har lus, og ikke eier lusekam. Det er de som smitter oss andre… Anonymkode: a195a...e2f Drøy påstand. Har to barn, eldste er 13 og har hatt langt hår siden hun var tre, og ingen av barna har hatt lus noen gang til tross for gjentatte "runder" både i barnehage og skole. Har lusekam, da, og grer alltid når det er hodelus på skolen samt ved hodeluskampanjene som arrangeres hvert år. Anonymkode: 1c4fd...661 1
Hedda-78 Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 Synes du overreagerer. Det er vanlig at f.eks. bhg oppfordrer til å bruke strikk, og du sier jo selv at dere/hun pleier å bruke det. Han hadde sikkert bare en dårlig dag og var møkklei av lus, og så kom det ut litt krast, og tilfeldigvis var du i skuddlinja. Han har selvsagt ikke rett til å bestemme, men han har da lov til å oppfordre til å bruke strikk. Du skulle bare latt det passere.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 26 minutter siden, Hedda-78 said: Synes du overreagerer. Det er vanlig at f.eks. bhg oppfordrer til å bruke strikk, og du sier jo selv at dere/hun pleier å bruke det. Han hadde sikkert bare en dårlig dag og var møkklei av lus, og så kom det ut litt krast, og tilfeldigvis var du i skuddlinja. Han har selvsagt ikke rett til å bestemme, men han har da lov til å oppfordre til å bruke strikk. Du skulle bare latt det passere. Det er mulig jeg overreagerer, men syns det var litt ubehagelig og nærmest blir beskyldt for å være de som sprer lus. Og hun sjekkes med kam daglig, så syns det er drøyt at han skal bestemme at barnet mitt skal bruke hårstrikk til enhver tid. Det som provoserte litt. Anonymkode: 87921...1b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Drøy påstand. Har to barn, eldste er 13 og har hatt langt hår siden hun var tre, og ingen av barna har hatt lus noen gang til tross for gjentatte "runder" både i barnehage og skole. Har lusekam, da, og grer alltid når det er hodelus på skolen samt ved hodeluskampanjene som arrangeres hvert år. Anonymkode: 1c4fd...661 Men du har lusekam, og sjekker deg selv og barna når det går lus? Da et det ikke deg jeg snakker om! Det finnes fortsatt noen som henger igjen i at lus er noe som bare rammer fattige, innvandrere og folk med et rufsete rykte. Sånne folk eier ikke lusekam, og ville dødd om noen så dem kjøpe sånt på et apotek. Dermed vil de heller ignorere kløen, og stadig smitte oss andre. Anonymkode: a195a...e2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå