Gå til innhold

Avslag på omsorgspenger (sykt barn)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde noen måneder ulønnet permisjon etter fødsel. Før jeg gikk tilbake til jobb benyttet jeg de siste 5 resterende ukene med lønnet permisjon. Etter 3 uker tilbake i jobb ble barnet sykt, så jeg måtte benytte meg av 2 sykt barn dager. Har nå fått avslag på søknad om omsorgspenger for disse to dagene, men skjønner ikke helt hvorfor. Prøvde å chatte med nav, men fikk ikke noe svar.

På nav sine sider står det tydelig at det gjøres unntak hvis man har hatt foreldrepenger og at det kan gjøres unntak hvis man har hatt ulønnet permisjon inntil 12 mnd i forlengelse av foreldrepermisjon.

Er det noe jeg misforstår, eller noen som kan dette bedre enn meg og kanskje kan forklare meg?

Trodde jeg hadde alt på "det rene".. kommer selvfølgelig til å klage på vedtaket, men er flere mnd behandlingstid.

Anonymkode: 8bf75...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet betaler arbeidsgiver omsorgsdager og ikke nav. Hvordan begynner de vedtaket?

Anonymkode: 0cd71...b94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du er i kontakt med NAV. Er arbeidsgiver som betaler sykt barn-dager. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde noen måneder ulønnet permisjon etter fødsel. Før jeg gikk tilbake til jobb benyttet jeg de siste 5 resterende ukene med lønnet permisjon. Etter 3 uker tilbake i jobb ble barnet sykt, så jeg måtte benytte meg av 2 sykt barn dager. Har nå fått avslag på søknad om omsorgspenger for disse to dagene, men skjønner ikke helt hvorfor. Prøvde å chatte med nav, men fikk ikke noe svar.

På nav sine sider står det tydelig at det gjøres unntak hvis man har hatt foreldrepenger og at det kan gjøres unntak hvis man har hatt ulønnet permisjon inntil 12 mnd i forlengelse av foreldrepermisjon.

Er det noe jeg misforstår, eller noen som kan dette bedre enn meg og kanskje kan forklare meg?

Trodde jeg hadde alt på "det rene".. kommer selvfølgelig til å klage på vedtaket, men er flere mnd behandlingstid.

Anonymkode: 8bf75...216

Arbeidsgiver som skal betale når du bruker egenmelding (om det er egen sykdom eller barnets sykdom spiller ingen rolle).

Skjønner ikke helt hva du har søkt på?🤔

Anonymkode: 7827a...dbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du søkt til NAV om omsorgspenger? Hvorfor det?

Som flere sier, sykt barn dag er det arbeidsgiver som betaler. Du melder vel bare inn til arbeidsgiver og så er det ok.

Hvis ulønnet permisjon hadde vært det siste du brukte før du gikk tilbake til jobb derimot, da hadde du ikke hatt rett på fri med lønn før etter 4 uker.

Anonymkode: cdc9c...29b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ansatt i NAV? Eller hvorfor har du søkt NAV om sykt barn-dager?

Anonymkode: 2c1c0...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Arbeidsgiver.. ikke nav

Sykt barn dager er vel ikke samme som omsorg dager?

Omsorgspenger er det ordentlige navnet på "hjemme med sykt barn dager".

https://www.nav.no/omsorgspenger

Anonymkode: 444e0...b9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Omsorgspenger er det ordentlige navnet på "hjemme med sykt barn dager".

Anonymkode: 444e0...b9a

Men det er vel arbeidsgiver som fikser..aldri ringt nav eller søkt når vi har vært hjemme med barna 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har ikke rett på omsorgspenger fordi hun har vært i ulønnet permisjon og ikke jobbet lenge nok for å få det innvilget. Arbeidsgiver betaler derfor ikke omsorgspenger, så TS har søkt nav. Hun har likevel ikke rett på omsorgspenger fordi hun har vært i ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 49305...835

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg rett til «sykt-barn-dager» fra arbeidsgiver etter jeg har hatt ulønnet permisjon? -Svaret på dette er nei. Du må ha jobbet i minst fire uker for å ha rett til å bruke «sykt-barn-dager» (omsorgsdager) og for å få penger for disse dagene (omsorgspenger).

O..du jobber bare 3 uker har du ikke brett på syke barn penger 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Har jeg rett til «sykt-barn-dager» fra arbeidsgiver etter jeg har hatt ulønnet permisjon? -Svaret på dette er nei. Du må ha jobbet i minst fire uker for å ha rett til å bruke «sykt-barn-dager» (omsorgsdager) og for å få penger for disse dagene (omsorgspenger).

Siden hun har hatt lønnet permisjon de 5 ukene rett før har hun vel krav på det.

Hadde hun kommet rett fra ulønnet permisjon hadde hun ikke hatt det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS har ikke rett på omsorgspenger fordi hun har vært i ulønnet permisjon og ikke jobbet lenge nok for å få det innvilget. Arbeidsgiver betaler derfor ikke omsorgspenger, så TS har søkt nav. Hun har likevel ikke rett på omsorgspenger fordi hun har vært i ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 49305...835

Er hun ansatt så har ikke det noe å si. Her er det arbeidsgiver som skal dekke. Hun har vært på jobb i tre uker og er da dekket uansett.

Anonymkode: be3d9...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (39 minutter siden):

Nei. Hun er i et fast arbeidsforhold og det hilder med tre uker.

Anonymkode: be3d9...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldre- og svangerskapspenger sidestilles med vanlig, lønnet arbeid, så TS hadde vært i jobb i åtte uker da barna ble syke. Det er arbeidsgiver som skal betale for disse to sykt barn-dagene. Har du fått avslag fra arbeidsgiver, TS? Arbeidsgiver har plikt til å betale deg: https://www.nav.no/omsorgspenger#informasjon-til-arbeidsgiver

Anonymkode: 2c1c0...32e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...