Gå til innhold

Arbeidsgiver vil ikke betale ut feriepengene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. 

Noen som har tips til hva man kan gjøre når jobben ikke betaler ut feriepengene? Har sagt opp jobben og siste lønning er kommet på konto men de mener at de må gå gjennom ting før feriepengene blir utbetalt. Dette gjelder fjorårets opptjente feriepenger Nå er det to uker siden og de vil ikke svare. Har sendt et lønnskrav og forstått at neste skritt er eventuelt forliksrådet. Noen som har vært borti det samme? 

Endret av Zionnas
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du medlem i fagforening? Ville tatt kontakt med dem og fått advokat der til å hjelpe deg.

Anonymkode: d2d1f...a59

Skrevet

Feriepenger for fjoråret og i år kommer gjerne måneden etter at du sluttet. Da kjører man gjennom og korrigerer for pluss/minustid, ferie, overtid osv. 

Anonymkode: bcbbc...e71

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du medlem i fagforening? Ville tatt kontakt med dem og fått advokat der til å hjelpe deg.

Anonymkode: d2d1f...a59

Nei, det er jeg dessverre ikke. 

Skrevet

Feriepenger kommer med siste utbetaling, eventuelt i mai/juni når de ellers ville blitt utbetalt. 

Dersom du vet at jobben ikke vil betale uansett, ta kontakt med fagforeningen din.

Anonymkode: be27d...9a7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feriepenger for fjoråret og i år kommer gjerne måneden etter at du sluttet. Da kjører man gjennom og korrigerer for pluss/minustid, ferie, overtid osv. 

Anonymkode: bcbbc...e71

Alltid vært vant med at alt blir utbetalt med siste lønn hos tidligere arbeidsgivere. Bare syns det er rart de ikke lenger vil svare meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Feriepenger kommer med siste utbetaling, eventuelt i mai/juni når de ellers ville blitt utbetalt. 

Dersom du vet at jobben ikke vil betale uansett, ta kontakt med fagforeningen din.

Dette gjelder fjorårets opptjente feriepenger. Skulle ha presisert det i innlegget ser jeg nå. Er ikke fagorganisert. 

Skrevet
Zionnas skrev (Akkurat nå):

Dette gjelder fjorårets opptjente feriepenger. Skulle ha presisert det i innlegget ser jeg nå. Er ikke fagorganisert. 

Jeg skjønte det. De kommer ofte i mai/juni om de ikke blir utbetalt ved siste lønning. Men arbeidsgiver burde uansett svare deg.

Jeg vil anbefale å melde deg inn i en fagforening. Med mindre du er veldig gira på å betale for advokat. Det er for sent for denne saken, men kan være greit for framtiden.

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske vanlig at sluttoppgjøret kommer senere enn den siste ordinære lønnen. Noen kjører en ekstrakjøring etter 14 dager, men andre venter til neste lønnskjøring. 

Anonymkode: 4a202...c0e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ganske vanlig at sluttoppgjøret kommer senere enn den siste ordinære lønnen. Noen kjører en ekstrakjøring etter 14 dager, men andre venter til neste lønnskjøring. 

Men min kollega som sluttet samtidig som meg har jo fått feriepengene sine? Derfor jeg syns det er merkelig. 

Skrevet

Du kan jo spørre arbeidstilsynet om råd.

• Liker 1
Skrevet

Når var siste arbeidsdag og når var siste lønnskjøring? 

Fikk du fastlønn eller timelønn? Evt kan du ha overtidstimer eller andre utbetalinger  tilgode ennå??  

Anonymkode: 6195d...ffe

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når var siste arbeidsdag og når var siste lønnskjøring? 

Fikk du fastlønn eller timelønn? Evt kan du ha overtidstimer eller andre utbetalinger  tilgode ennå??  

Siste arbeidsdag var 31 Jan. Nei, er ingenting utestående. Alt kom på med siste lønnskjøring men mangler kun feriepengene og nå vil de ikke svare. 

Skrevet

Når var siste lønnskjøring da? Jeg hadde ikke kjørt sluttoppgjør på deg før mnd etter du hadde sluttet. Du skal jo ha både årets og fjorårets feriepenger utbetalt. 

Skrevet
Zionnas skrev (8 minutter siden):

Siste arbeidsdag var 31 Jan. Nei, er ingenting utestående. Alt kom på med siste lønnskjøring men mangler kun feriepengene og nå vil de ikke svare. 

Det er rart de ikke svarer, men synes du etterlyser feriepengene veldig tidlig. Ingen steder jeg har jobbet har hatt sluttoppgjøret klart en uke etter siste arbeidsdag.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er rart de ikke svarer, men synes du etterlyser feriepengene veldig tidlig. Ingen steder jeg har jobbet har hatt sluttoppgjøret klart en uke etter siste arbeidsdag.

Det er siden jeg alltid har vært vant med at de blir utbetalt med siste lønning og kollegaen min som sluttet samtidig har allerede mottatt de etter 1 uke. 

• Nyttig 1
Skrevet
Zionnas skrev (1 time siden):

Herlighet, det har ikke en gang gått en uke etter du sluttet og du forlanger å ha fått sluttutbetalingen. Arbeidsgiver har jo knapt rukket å sende sluttmelding på det. Ta det med ro og slapp av, ingen grunn til å kontakte fagforening og gå til forliksrådet en uke etter du har sluttet. 

Dersom du ikke har fått det innen neste lønningsdato kan du begynne å mase selv. 

Jeg hadde selv sist arbeidsdag 31.12 og fikk feriepengene ved lønningsdato 12.januar. Hadde jeg sluttet 31.januar hadde jeg ikke forventet å få feriepenger før 12.februar.

Anonymkode: b3ff2...e06

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Herlighet, det har ikke en gang gått en uke etter du sluttet og du forlanger å ha fått sluttutbetalingen. Arbeidsgiver har jo knapt rukket å sende sluttmelding på det. Ta det med ro og slapp av, ingen grunn til å kontakte fagforening og gå til forliksrådet en uke etter du har sluttet. 

Dersom du ikke har fått det innen neste lønningsdato kan du begynne å mase selv. 

Jeg hadde selv sist arbeidsdag 31.12 og fikk feriepengene ved lønningsdato 12.januar. Hadde jeg sluttet 31.januar hadde jeg ikke forventet å få feriepenger før 12.februar.

Det er jo en grunn til at jeg stusser siden min kollega som sluttet samtidig som meg har mottatt all sluttbetaling. Mens jeg har ikke det? Og de unngår å svare meg når jeg spør om når jeg kan forvente å motta det. Er ikke dette forumet ment for å spørre om tips og råd? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Den klare hovedregel er at arbeidstaker skal motta sluttoppgjør den dagen hun/han slutter, eller senest ved neste ordinære lønningsdag etter at man fratrer stillingen.

Og lønningsdagen vår er den 5 hver mnd som vil si at da skulle alt vært på konto den 5 feb. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...