Gå til innhold

Vet alle ungdommer hva de skal bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 15 åring har ikke peiling på hva han vil jobbe med når han blir voksen. Så dette gjør det vanskelig når han neste år skal søke vidergående skole 

Anonymkode: 8c434...d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De færreste vet vel det. Man må nesten bare velge ut fra hva man syns virker spennende og så kan man heldigvis ombestemme seg seinere vist det skulle bli helt bom. 

Jeg ville bli advokat når jeg var 15. Er ped leder i bhg i dag.

Anonymkode: 870dd...376

Skrevet

Dette er ikke en tid å bestemme seg for hva man skal bli, siden AI kommer til å forandre verden fullstendig innen din sønn skal starte sitt arbeidsliv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min 15 åring har ikke peiling på hva han vil jobbe med når han blir voksen. Så dette gjør det vanskelig når han neste år skal søke vidergående skole 

Anonymkode: 8c434...d02

Nei jeg visste ikke det. Men jeg var skoleflink, så jeg valgte almenn studiespesialiserende. 

Er poden skolelei, da bør han velge et yrkesfag han synes ser interessant ut. Man kan alltid ta påbygg 3 året for å få studiekompetanse.

Anonymkode: 94d72...a54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: bfb97...eb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei jeg visste ikke det. Men jeg var skoleflink, så jeg valgte almenn studiespesialiserende. 

Er poden skolelei, da bør han velge et yrkesfag han synes ser interessant ut. Man kan alltid ta påbygg 3 året for å få studiekompetanse.

Anonymkode: 94d72...a54

Da bør man ta læretid først og påbygg etterpå

Anonymkode: bfb97...eb4

• Nyttig 1
Skrevet

Noen vet hva de vil fra de er 4 år, mens andre finner det ut etterhvert. Ville ikke stresset med dette 😊 Gjerne velg noe som gir studiekompetanse, slik at dere unngår å ta opp fag. 

Anonymkode: 71791...bf0

• Liker 1
Skrevet

Det er få som vet. Og selv om du vet da du er 15 er det ikke sagt at det er det du vil jobbe med hele livet… hadde sett på de ulike linjene sammen med han og oppfordret han til å velge noe han tror han vil syns er interessant basert på det. Se på fagene, ikke bare yrkene. Han skal jo holde ut også. 

Anonymkode: d5a04...6f5

• Liker 1
Skrevet

De fleste gjør nok ikke det, nei. Min på 16 er vel en av de få som vet hva han vil bli.

Anonymkode: 81552...4fc

Skrevet

Selvsagt ikke.

Anonymkode: 80dd4...12e

Skrevet

Hvorfor skal man vite hva man skal bli når man er 15 år. livet er langt. Det holder at han velger et år av gangen. Hva ønsker han å gjøre neste skoleår. Er styrkene hans teoretiske eller praktiske. 

Anonymkode: 4c12a...fab

• Liker 2
Skrevet

Nei og jo mer det nærmet seg vdg valg jo høyere ble stresset. Husk at mange må omskolere seg ila livet.

Anonymkode: 52447...3dc

Skrevet

De færreste vet det. Om man er heldig så bommer ikke barnet på om de har lyst til å gå studiespesialiserende eller yrkesfag. Er en del som bytter både på VGS, universitet og omskolert seg som voksen. 

• Liker 1
Skrevet

De færreste vet og enda færre blir vel de de tror når de er 15 år.

Det viktige for gutten din er å få en ok tid på videregående. Derfor bør han velge noe som interesserer ham såpass mye at han kommer seg greit gjennom.

Liker han teoretisk fag kan studiespes være rett. Er han glad i å bruke hendene kan kanskje et yrkesfag være rett. Er han glad i idrett, er idrettslinja kanskje en mulighet. Samme med musikk eller andre fagretninger.

Velg etter interesse her og nå tenker jeg er et godt råd.

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Nei. Eldste var egentlig bestemt på å bli lastebil sjafør, men etter litt erfaring i bedrift på vg1 så endte han som industrimaskiner. 

Yngste har altid ønsket å bli kokk eller slakter, eller mekaniker.  Så ho har gått kokk og resturant, fortsatt usikker så har nå valgt vg tip for å se, for så velge vg2 neste år om det blir slakter/kokk eller mekaniker 

Egentlig skulle jeg ønske det kunne vært nor som hett jobb utprøving år. Noe lignende jeg vet de har på Hønefoss.  Hvor en går på skole og tar fellesfag. Men løpet av skoleåret ska de være innom minst 6 forskjellige yrker, hvor de så velger hvem vri en går

Skrevet

Jeg har også en som begynner på vgs til høsten. Jeg har inntrykk av at de fleste vet om de vil studere videre etter vgs eller om de vil velge yrkesfag, men at det er kanskje bare halvparten som har sett seg ut en slags yrkesvei (noen vet helt spesifikt hva de vil bli, mens andre mer omtrentlig). Har han ikke hatt mulighet til å delta på utdanningsmesse o.l.? Her har de blitt sterkt oppfordret til å være med på dette for å se på hvilke muligheter de har når det gjelder valg av vgs og de får også teste ut en valgt linje på vgs noen dager og alle vgs har åpne dager hvor man kan besøke og få omvisning og lære mer om hvilke fag de tilbyr. Det er sannsynligvis noen på skolen han kan snakke med for rådgivning og ellers anbefaler jeg dere å bruke vilbli.no og lese om de ulike fagene og snakke sammen om hvilken vei han ser for seg at han har lyst til å gå. Han kan jo også søke flere ulike fag og trenger ikke bestemme seg før han får svar. 

Skrevet

Nei, de fleste vet ikke hva de vil. Selv begynte jeg på helsefag, begynte på noe nytt på andreåret innen IT. Likte ikke IT og hoppet inn igjen på helsefaglinja og så tok jeg påbygg på tredje året. Starta på en bachelor etter det som var totalt skivebom, så der gikk jeg bare i 1 år før jeg bytta og starta på en ny bachelor som endte opp med å være riktige valget ( fikk mye bedre karakterer, trivdes mye bedre, osv.)

De aller færreste vet. Noen er såklart heldige og har funnet ut av det og holder seg til det de søkte på, fordi de fant ut når de starta på den linja at de trivdes. 

Anonymkode: b34db...cb4

Skrevet

Naturligvis ikke. Jeg fant ikke ut av det før jeg var 25 ca. 

Anonymkode: c20dc...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...