AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #21 Skrevet 10. februar 2024 Hunden min måtte nylig operere ut 2 tenner. Betalte rundt 6300kr, fikk tilbake 2500 på forsikringen. Etter egenandelen var trukket. Agria Anonymkode: 7f029...dd6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #22 Skrevet 10. februar 2024 Er det or eller far som er blanding? Anonymkode: beae4...d37
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #23 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke blitt opplyst om det. Men hva mener du med "en sånn blanding"? Er det noe galt med blandingen puddel og cocker spaniel? Bortsett fra at hun er ganske viljesterk så framstår hun så langt som en ganske bra hund. Anonymkode: ec1d8...784 At de som avler frem blandingshund gjerne ikke er så opptatt av avlsforsikring, arvelige tilstander og lignende som en seriøs NKK-oppdretter gjerne er. Anonymkode: e58e0...aa6 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #24 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det or eller far som er blanding? Anonymkode: beae4...d37 Mor er 50/50 og far er puddel. Hvordan det? AnonymBruker skrev (11 timer siden): At de som avler frem blandingshund gjerne ikke er så opptatt av avlsforsikring, arvelige tilstander og lignende som en seriøs NKK-oppdretter gjerne er. Anonymkode: e58e0...aa6 Nei det kan kanskje hende, men ifølge oppretter var begge foreldre friske og faren hadde vært brukt i vellykket avl tidligere. Anonymkode: ec1d8...784
Arx Skrevet 11. februar 2024 #25 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mor er 50/50 og far er puddel. Hvordan det? Nei det kan kanskje hende, men ifølge oppretter var begge foreldre friske og faren hadde vært brukt i vellykket avl tidligere. Anonymkode: ec1d8...784 Fikk du se noe papirer på helseundersøkelser på foreldre? Mange blandings"oppdrettere" sier at foreldredyrene er friske fordi de fremstår klinisk friske, men ikke har utført noen helsetester. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #26 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mor er 50/50 og far er puddel. Hvordan det? Anonymkode: ec1d8...784 Da har ikke mor avlsforsikring, for å få det må tispa være stambokført og registrert i NKK. Anonymkode: beae4...d37 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #27 Skrevet 11. februar 2024 Arx skrev (53 minutter siden): Fikk du se noe papirer på helseundersøkelser på foreldre? Mange blandings"oppdrettere" sier at foreldredyrene er friske fordi de fremstår klinisk friske, men ikke har utført noen helsetester. Nei har bare sett helseundersøkelser på valpen. Den var i orden. Anonymkode: ec1d8...784
Arx Skrevet 11. februar 2024 #28 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei har bare sett helseundersøkelser på valpen. Den var i orden. Anonymkode: ec1d8...784 Helseundersøkelse på valpen tar 5 min, dyrlegen sjekker en del ting raskt bare. Sier ingenting om arvelige sykdommer osv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #29 Skrevet 11. februar 2024 Arx skrev (3 timer siden): Fikk du se noe papirer på helseundersøkelser på foreldre? Mange blandings"oppdrettere" sier at foreldredyrene er friske fordi de fremstår klinisk friske, men ikke har utført noen helsetester. Det er nok for seint å komme med pekefingeren nå når hun allerede har kjøpt en blandingshund. Veldig synd at kjøpere av blandingshunder ikke setter seg inn i avlsrådene til rasehundklubbene og NKK, for da ville de ha vært mer skeptisk til å kjøpe valper av foreldre som ikke er øyelyst, HD-røntgen med mer. (Puddler og cocker spaniel skal ha HD-røntgen og øyelysing før de kan brukes i avl. Muligens må CS også sjekkes for katarakt og feilstilte øyehår, samt arvelig nyreproblemer.) Tidligere puddeleier 💙 Anonymkode: de5e2...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #30 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er nok for seint å komme med pekefingeren nå når hun allerede har kjøpt en blandingshund. Veldig synd at kjøpere av blandingshunder ikke setter seg inn i avlsrådene til rasehundklubbene og NKK, for da ville de ha vært mer skeptisk til å kjøpe valper av foreldre som ikke er øyelyst, HD-røntgen med mer. (Puddler og cocker spaniel skal ha HD-røntgen og øyelysing før de kan brukes i avl. Muligens må CS også sjekkes for katarakt og feilstilte øyehår, samt arvelig nyreproblemer.) Tidligere puddeleier 💙 Anonymkode: de5e2...4ed Jo moren er patella fri hvis det var det du mente. Uansett så har jeg hunden nå. Valpekjøpet var impulsivt da jeg har bipolar lidelse og var i en noe manisk fase. Men hunden har det fint og er glad og trygg. Anonymkode: ec1d8...784
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #31 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo moren er patella fri hvis det var det du mente. Uansett så har jeg hunden nå. Valpekjøpet var impulsivt da jeg har bipolar lidelse og var i en noe manisk fase. Men hunden har det fint og er glad og trygg. Anonymkode: ec1d8...784 Patella er kneskålene, HD-røntgen gjøres av hoftene. Patella-problemer sees oftest i de minste rasene, men jeg regner med og håper at det ikke er brukt dverg- eller toy-puddel i miksene. Anonymkode: de5e2...4ed
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #32 Skrevet 11. februar 2024 Men må dem trekkes da? Faller dem ikke ut når nye tenner kommer? Min datters hund hadde en «hjørnetann» som ikke falt ut. For ny tanna kom foran den. Så den ble ikke skyvet ut. Vi satt og rykket på den hver gang hunden var i fanget. Og vipps så datt den ut i leiken vi hadde. Siden vi gjorde den løs. Jeg har plukket flere tenner i munnen for dem detter ikke ut. Men heller plater hunden. Hørtes ut som han sutta på dem. Veldig fine tenner no. Og er neste ferdig med felling av tenner. Anonymkode: a8f18...bde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå