Gå til innhold

Innrømmet periodevis høyt alkoholkonsum, cannabisbruk og selvmordstanker for fastlegen da jeg var 25. Hvor ille ute er jeg mtp forsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var veldig ensom og deperimert i studietiden. Da jeg var hos legen som 25-åring innrømmet jeg høyt alkoholkonsum, cannabisbruk og selvmordstanker. Dette står nå, med alle detaljer, i min helsejournal. 

Nå er jeg 35 og har det mye bedre. Problemet er at vi planlegger barn. I den forbindelse har livsforsikring og uføreforsikring blitt et tema.

Er det noen vits for meg å prøve å få det mtp «rullebladet» hos legen?

Anonymkode: 74545...274

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs om du har vært sykemeldt for dette eller vært i behandling i løpet av de siste 5-10 årene. Andre grunner til sykemelding sjekker de også. Du må fylle ut en erklæring om egen helsetilstand, medisinbruk osv. 

Anonymkode: a2c4d...3fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det spørs om du har vært sykemeldt for dette eller vært i behandling i løpet av de siste 5-10 årene. Andre grunner til sykemelding sjekker de også. Du må fylle ut en erklæring om egen helsetilstand, medisinbruk osv. 

Anonymkode: a2c4d...3fb

For hele livet eller kun siste 10 år?

Skrevet

Kommer helt an på om du ble sykemeldt eller var i behandling for det. Forsikringsselskapet kan ikke uten videre få innsyn i hva som er skrevet i journalen din. Men du har ikke lov til å lyve på søknadsskjemaet om behandling, medisiner og sykemelding.

Om det kun var noe du nevnte for legen, og du verken har fått behandling eller medisiner for det, er det jo ikke noe stress. 

Anonymkode: 4cca8...6b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De spør vel bare om siste 10 år

Anonymkode: e5604...a96

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kommer helt an på om du ble sykemeldt eller var i behandling for det. Forsikringsselskapet kan ikke uten videre få innsyn i hva som er skrevet i journalen din. Men du har ikke lov til å lyve på søknadsskjemaet om behandling, medisiner og sykemelding.

Om det kun var noe du nevnte for legen, og du verken har fått behandling eller medisiner for det, er det jo ikke noe stress. 

Men vil de ikke be om utskrift dersom jeg faktisk trenger utbetaling på forsikrigen?

Hvis jeg har betalt på forsikringen i 10 år, og så dør av kreft, vil mannen og barnet mitt nektes utbetaling på livsforsikringen pga det som står skrevet i journalen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg var veldig ensom og deperimert i studietiden. Da jeg var hos legen som 25-åring innrømmet jeg høyt alkoholkonsum, cannabisbruk og selvmordstanker. Dette står nå, med alle detaljer, i min helsejournal. 

Nå er jeg 35 og har det mye bedre. Problemet er at vi planlegger barn. I den forbindelse har livsforsikring og uføreforsikring blitt et tema.

Er det noen vits for meg å prøve å få det mtp «rullebladet» hos legen?

Du er ikke pliktig å oppgi opplysninger mer enn 10 år tilbske 

Anonymkode: 11690...bf7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

For hele livet eller kun siste 10 år?

Forsikringsselskap sjekker NAV 10 år tilbake. Gitt at du havner på AAP/ufør. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men vil de ikke be om utskrift dersom jeg faktisk trenger utbetaling på forsikrigen?

Hvis jeg har betalt på forsikringen i 10 år, og så dør av kreft, vil mannen og barnet mitt nektes utbetaling på livsforsikringen pga det som står skrevet i journalen?

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei og nei.

Om du gikk i behandling, på medisiner eller var sykemeldt for mindre enn 10 år siden må du oppgi dette. Men om du kun har nevnt det for legen er det ikke noe du behøver å opplyse om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...