AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Er de fleste arbeidsgivere skeptisk til å ansette damer med småbarn? Tenker da i forhold til mye fravær Anonymkode: bbea5...8b0
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Nei, heldigvis ikke. Anonymkode: 710f6...199
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 Hvorfor skulle det bare gjelde damer? Min samboer må også ta sin runde med legebesøk, sykt barn etc, det faller da ikke bare på meg som mor. Anonymkode: dd961...df3 9 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 Nei, arbeidsgivere ser etter kunnskap og erfaring og om man passer til jobben og miljøet. Det å ha små barn og dertil hørende fravær pga syke barn er dessuten en veldig midlertidig problemstilling. Plutselig er barna større, mer selvstendige (kan være alene hjemme på planleggingsdager og slikt) og mindre syke. De fleste har også en mann eller kone som deler på byrden med å være hjemme med syke barn. Du vil alltids finne en og annen gammeldags mannlig arbeidsgiver som ser på det å være kvinne med små barn som noe negativt, men de er heldigvis i sterkt mindretall. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skulle det bare gjelde damer? Min samboer må også ta sin runde med legebesøk, sykt barn etc, det faller da ikke bare på meg som mor. Anonymkode: dd961...df3 Kvinner er de som oftest er hjemme med sykt barn så ja, dette er noe eget for kvinner som ikke er like gyldig for menn. Det burde være likestilt, men er det dessverre ikke ennå. Anonymkode: 2de4d...c6a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, arbeidsgivere ser etter kunnskap og erfaring og om man passer til jobben og miljøet. Det å ha små barn og dertil hørende fravær pga syke barn er dessuten en veldig midlertidig problemstilling. Plutselig er barna større, mer selvstendige (kan være alene hjemme på planleggingsdager og slikt) og mindre syke. De fleste har også en mann eller kone som deler på byrden med å være hjemme med syke barn. Du vil alltids finne en og annen gammeldags mannlig arbeidsgiver som ser på det å være kvinne med små barn som noe negativt, men de er heldigvis i sterkt mindretall. Kvinner er de som oftest er hjemme med sykt barn så ja, dette er noe eget for kvinner som ikke er like gyldig for menn. Det burde være likestilt, men er det dessverre ikke ennå. Anonymkode: 2de4d...c6a Det er ikke et midlertidig problem, får du feks tre barn, strekker denne perioden seg over kanskje 10 år. Det er ikke lov til å diskriminere med bakgrunn i dette, men noen gjør det nok til en viss grad likevel. Helt ærlig er det ganske slitsomt å ha kolleger med småbarn. Jeg har selv barn, men valgte å jobbe redusert da de var små. Nå har jeg større barn, og ingen greie med sykdom ell lenger. Har kolleger som er hjemme med sykt barn hele tiden, og som alltid kommer sent og går tidlig pga henting. Jeg er helt ærlig litt lei av å dekke opp for deres jobb hver uke. Det bør ikke være arbeidsgivers ansvar at de tar på seg mer jobb enn det som er overkommelig i en hverdag med små barn. Anonymkode: 2c67d...8fa
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Aldri hørt om eller vurdert som sjef. Er det et problem så vil jeg si at du dodged a bullet, er ikke et sted eller sjef du vil jobbe. Anonymkode: 684a1...d1c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 Jeg tenker man ikke trenger å snakke så mye om barn og familie på et intervju. Man kan jo også være barnløs, men ha kronisk sykdom som medfører fravær. I jobben jeg har nå spurte ingen om jeg hadde barn, det var jeg glad for da jeg var 34 år og ufrivillig barnløs (langtidsprøver). Var kjemperedd det ville være svært negativt å ansette meg uten barn i den alderen. Hadde en kollega med tre tette barn, og hun var ikke mye borte. Mannen og hun delte det nok 50-50, også var barna kanskje mindre syke enn gjennomsnittet også. Anonymkode: cc15a...1d1
Maleficenta Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er de fleste arbeidsgivere skeptisk til å ansette damer med småbarn? Tenker da i forhold til mye fravær Anonymkode: bbea5...8b0 Mulig men er ikke lov å diskriminere pga det
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #9 Skrevet 8. februar 2024 Jeg fikk tilbud om 2 stillinger samtidig, i begge tilfellene var jeg kun intervjuet av menn (totalt 5 forskjellige), fortalte samtlige at jeg hadde barn på 1 og 3 år da jeg presenterte meg. Ingen leet på et øyelokk over det. Så jeg har ikke opplevd småbarn som noe problem. Her deler vi sykt barn dager 50/50, og jobber det vi må/får til selv om vi er hjemme. Og det ser jeg jo er normalen hos mine kollegaer både på ny og gammel jobb. Anonymkode: 33736...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #10 Skrevet 8. februar 2024 Tenker at hvis en arbeidsgiver er negativ til det så vil jeg ikke jobbe for dem uansett. Har heldigvis til gode å oppleve noe negativt relatert til graviditet og småbarnslivet. Anonymkode: 0bf18...2c8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #11 Skrevet 8. februar 2024 Ikke på min arbeidsplass i hvert fall. Flere nyansatte med småbarn her, og to med barnehagebarn rykket nettopp opp til lederstillinger. Anonymkode: b5140...212
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå