Gå til innhold

Karaktersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og det synes jeg er et helt oppskrudd snitt. Da må du jo ha noen seksere for de aller fleste har vel en firer eller flere på vitnemålet.

Anonymkode: 2c568...283

Litt for høyt krav synes jeg. Er det ikke nok press på ungdommen?

Anonymkode: fb34d...bb5

• Nyttig 1
Skrevet

Her i byen jeg bor er det svært stor forskjell på karaktersnittet for å komme inn på studspes på de ulike skolene. Den "beste" skolen, eller i alle fall den mest populære blant ungdommen krever at man har over 5 i snitt fra ungdomsskolen for å komme inn. 

Altså, skolen krever det ikke, men "alle" søker den som førstevalg, og da blir snittet for å komme inn høyt... 

Anonymkode: d671d...962

Gjest Gapatrosten
Skrevet

Trøndelag har nettopp gått bort fra nærskoleprinsippet, så det er faktisk helt umulig å vite hvordan det blir til høsten. Dette blir første gang med såkalt fritt skolevalg, dermed er tall fra i fjor ganske uinteressante. Jeg gjetter at f.eks. Thora Storm vil ha høyere krav enn 4,3 – noe av poenget med å gå bort fra nærskoleprinsippet er jo å gi skoleflinke ungdommer ute i bydelene sjansen til å konkurrere seg inn på de populære sentrumsskolene. (Jeg synes det er helt på trynet å skrote nærskoleprinsippet, forresten. En helt vanlig, men ikke så motivert sekstenåring med snitt rundt fire blir ikke mer motivert av å måtte ta buss byen rundt.)

Skrevet

Han har jo fortsatt mulighet for å forbedre karakterene litt, da. Og gjøre det bra på eksamen. Bare fortsett å motivere han til å være flittig. Det eneste han kan gjøre er sitt beste så skjer det som skjer. Alle vennene hans er da vel ikke så mye bedre enn han på skolen, eller? Det er jo sannsynlig at de blir spredd litt. 

Anonymkode: fdb9d...2f3

Skrevet

Tror det er bra nok

Anonymkode: b9058...a5e

Skrevet

I området vi bor holder ikke dette til å komme inn på alle skolene. På de mest populære/beste må man ha minst fem i snitt.

Anonymkode: 41926...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han har jo fortsatt mulighet for å forbedre karakterene litt, da. Og gjøre det bra på eksamen. Bare fortsett å motivere han til å være flittig. Det eneste han kan gjøre er sitt beste så skjer det som skjer. Alle vennene hans er da vel ikke så mye bedre enn han på skolen, eller? Det er jo sannsynlig at de blir spredd litt. 

Anonymkode: fdb9d...2f3

Det er sant. De 4'erne han har kan han få opp 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er vel sånn midt på  treet, men er vel blitt at en i utgangspunktet kommer inn på VGS som er nærmest der han bor. På mine barns VGS og studiespes var det 4,9 i snitt for å komme inn, dette var de klar over så var bare å jobbe på 

Anonymkode: e0956...5d5

Her i Akershus har de gått bort fra nærskoleprinsippet, så det har her ingen ting å si hvor man bor. 

Anonymkode: 8cdd1...f1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Er 4.3 i karaktersnitt i 10 trinn bra?. Min sønn har det og mener at det ikke er så bra. Han håper på å komme inn på 1 valget som er studiespesialiserende på en skole i Trondheim.

Synes snittet er bra jeg. Å måtte ha over 5 i snitt er jo helt horribelt! Stakkars ungdommer i dag. Mitt barn hadde til jul bare 4'ere og 5'ere, i 8. klasse. Jeg er kjempestolt av henne, og synes det er gode karakterer. 

Anonymkode: b7904...1e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes snittet er bra jeg. Å måtte ha over 5 i snitt er jo helt horribelt! Stakkars ungdommer i dag. Mitt barn hadde til jul bare 4'ere og 5'ere, i 8. klasse. Jeg er kjempestolt av henne, og synes det er gode karakterer. 

Selvsagt er det bra, men for mange skoler er det faktisk ikke godt nok.

Veldig synd, men slik er det jo bare.

Anonymkode: 8cdd1...f1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt horribelt at elever forventer og forventes å ha et snitt på fem og over. Helt sant.

Og det er og vanskelig for lærerne som får voldsomme forventninger til å gi elevene gode karakterer, vippe opp de som ligger mellom to karakterer osv Den og den fikk en sekser, hvorfor får ikke jeg osv..

Anonymkode: 2c568...283

Skrevet

Er glad for at jeg ikke er ung nå 

Skrevet

Det har blitt helt vilt. Pjokken her ville på Nadderud (Akershus) da de er gode på matte, men der var det 5,2 i snitt for å komme inn. 😫

Anonymkode: a1544...cc8

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har blitt helt vilt. Pjokken her ville på Nadderud (Akershus) da de er gode på matte, men der var det 5,2 i snitt for å komme inn. 😫

Anonymkode: a1544...cc8

Var noe sånt da jeg søkte videregående i Oslo for 20 år siden også.  Men fordelen ved å ikke komme inn på de beste skolene betydde også at jeg lettere fikk gode karakterer som hjalp meg da jeg skulle søke på universitetet. Er man interessert i å få best mulig karakterer på videregående bør man gå i en klasse hvor konkurransen er lavest mulig*.

*Nå kan det også være mer bråk og dårligere miljø på skolene med lavest inntakskrav. 

Anonymkode: 2febd...987

• Hjerte 1
Skrevet

4.3 er bra, over snittet 😊

Anonymkode: daf07...c06

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

4.3 er bra, over snittet 😊

Anonymkode: daf07...c06

Det hjelper ikke om du synes det er bra når kravet for å komme inn på de beste skolene ligger på fem pluss i snitt.

Anonymkode: 41926...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...