Gå til innhold

Karaktersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 4.3 i karaktersnitt i 10 trinn bra?. Min sønn har det og mener at det ikke er så bra. Han håper på å komme inn på 1 valget som er studiespesialiserende på en skole i Trondheim.

Anonymkode: fb34d...bb5

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilken skole han ønsker å gå på, om det er bra eller ikke. Det kommer også an på hvem man sammenligner seg med. Det beste er jo å sammenligne med seg selv. Gjør han det han skal på skolen og er forberedt? Eller gamer han i timene og ikke følger helt med? Om det er det siste kunne sikkert snittet vært bedre. 

Jeg tenker at over 4 er et bra snitt. For å få en 4, så har man ganske god oversikt over det meste i faget. Da mangler gjerne noen sammenhenger, litt dybdekunnskap og slike ting for å løfte til 5. Ta gjerne en prat med lærer i de aktuelle fagene for å høre hva som skal til for å forberede karakterene dersom det er ønskelig 

Anonymkode: 69fcd...1ba

Skrevet

3 og 4 er jo middels karakterer mens 5 og 6 er gode karakterer, så 4,3 er over middels, men det er ikke et snitt som utmerker seg likevel. De beste skolene krever over 5 i snitt for å komme inn (uten at jeg kan si noe om akkurat Trondheim), men 4,3 er bra nok til de aller fleste vgs. Du kan ofte finne karakterkravet til den aktuelle skolen (fra sist år) på nett. Håper sønnen din kommer inn der han ønsker. :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo helt an på hvilken skole han ønsker å gå på, om det er bra eller ikke. Det kommer også an på hvem man sammenligner seg med. Det beste er jo å sammenligne med seg selv. Gjør han det han skal på skolen og er forberedt? Eller gamer han i timene og ikke følger helt med? Om det er det siste kunne sikkert snittet vært bedre. 

Jeg tenker at over 4 er et bra snitt. For å få en 4, så har man ganske god oversikt over det meste i faget. Da mangler gjerne noen sammenhenger, litt dybdekunnskap og slike ting for å løfte til 5. Ta gjerne en prat med lærer i de aktuelle fagene for å høre hva som skal til for å forberede karakterene dersom det er ønskelig 

Anonymkode: 69fcd...1ba

Han er veldig pliktoppfyllende på skolen. Jobber godt sier læreren. Kan bli litt mere aktiv i timene. Men kanskje ikke lett når han er en stille og forsiktig gutt. Skal på samtale imorges og skal spørre da 

Skrevet

Alt har med hvem linje en ska på. Og det kan være opp og ned fra år til år hvor høyt snitt til linja blir. Årsak er hvor mange søkere og antall skoleplasser

Er det wks 50 søkere på linje med 15 plasser blir snittet høyt. Er der eks 16 som søker på 15 plasser blir ofte snitt karakter for å komme inn lavere. Men så må en og tenke hvis en søker nærskolen som vi har her får en tilleggspoeng som ikke de som søker nærskolen får

Anonymkode: 9e7e4...5bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men så må en og tenke hvis en søker nærskolen som vi har her får en tilleggspoeng som ikke de som søker nærskolen får

Litt på siden av spørsmålet, og jeg vet ikke hvor du bor så det er ikke sikkert det er relevamt, men Akershus (som tidligere har hatt nærskoleprinsipp) har fjernet det nå. Så de som skal inn på vgs til høsten får ikke tilleggspoeng og det blir rent karakterbasert opptak. Bare greit å vite i tilfelle det er aktuelt for noen av dine barn for med den nye ordningen kan man forvente høyere karakterkrav på de mest populære skolene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt har med hvem linje en ska på. Og det kan være opp og ned fra år til år hvor høyt snitt til linja blir. Årsak er hvor mange søkere og antall skoleplasser

Er det wks 50 søkere på linje med 15 plasser blir snittet høyt. Er der eks 16 som søker på 15 plasser blir ofte snitt karakter for å komme inn lavere. Men så må en og tenke hvis en søker nærskolen som vi har her får en tilleggspoeng som ikke de som søker nærskolen får

Ikke i Trondheim 

Skrevet

Det ganske gjennomsnittlig, litt avhengig av kull og skole om han er over eller under snittet. 

Skrevet

Vet den aktuelle skolen hva snittet er på i år. Er det noen vits å spørre de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet den aktuelle skolen hva snittet er på i år. Er det noen vits å spørre de?

Det har de ingen mulighet til å svare på fordi de ikke vet. De har dog sannsynligvis tallene fra i fjor, men dette varierer ganske fra år til år.

Her i distriktet ville et snitt på 4,3 vært nok til å komme inn på studiespesialisering de fleste årene. Det kan være verre med andre linjer som idrettslinja, IB eller musikk, dans og drama.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da ikke et dårlig snitt i hvert fall. Godt over middels.

Det har forresten gått inflasjon i gode karakterer de siste årene. Jeg tror ikke at elevene kan så mye mer, men når jeg selv gikk ut av ungdomskolen var det ikke vanlig å ha toppkarakterer på vitnemålet, det var kun enerne som hadde det. Nå har de "gode" elevene et vitnemål med 5 i snitt og enerne enda høyere..

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 4.3 i karaktersnitt i 10 trinn bra?. Min sønn har det og mener at det ikke er så bra. Han håper på å komme inn på 1 valget som er studiespesialiserende på en skole i Trondheim.

Om han ikke kommer inn på førstevalget så kommer han vel inn på en annen skole i Trondheim med studiespesialiserende? 

Anonymkode: 2febd...987

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om han ikke kommer inn på førstevalget så kommer han vel inn på en annen skole i Trondheim med studiespesialiserende? 

Jo, det gjør han. Men de fleste kompiser skal søke på den skolen. Og i den alderen er venner viktig. Jeg har sagt at han evt får nye venner 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det gjør han. Men de fleste kompiser skal søke på den skolen. Og i den alderen er venner viktig. Jeg har sagt at han evt får nye venner 

Skjønner.  Det er jo leit dette med kompisene. Men i tillegg til at man får nye venner når man begynner på videregående og at man kan beholde de gamle selv om man går på en annen skole. Så er det kanskje også mulig å bli overført til skolen han ønsker å gå på om det skjærer seg helt sosialt på den skolen ingen av kompisene hans begynner på.  Da jeg gikk på videregående var det i hvert fall mulig å komme seg inn på en skole man i utgangspunktet ikke hadde karakterene til å komme inn på om man hadde en god begrunnelse for hvorfor man ville på den skolen. 

Nå er det 20 år siden jeg gikk på videregående så er selvsagt mulig at ting har endret seg.  Men du kan kanskje sende en mail til rektoren på skolen sønnen din ønsker å gå på og spørre om det er mulig å få en plass om det viser seg at han ikke trives sosialt på skolen han faktisk kom inn på. 

Skrevet
27 minutter siden, Example said:

Det har de ingen mulighet til å svare på fordi de ikke vet. De har dog sannsynligvis tallene fra i fjor, men dette varierer ganske fra år til år.

Her i distriktet ville et snitt på 4,3 vært nok til å komme inn på studiespesialisering de fleste årene. Det kan være verre med andre linjer som idrettslinja, IB eller musikk, dans og drama.

Man kan jo også sjekke tallene fra flere år tilbake for å se om det er mye endringer og det er trender. Har man karaktersnitt som er veldig nært tidligere karakterkrav så er det selvsagt vanskelig å vite om man kommer inn. Men om man er langt fra karakterkravet så kan man være mer sikker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan jo også sjekke tallene fra flere år tilbake for å se om det er mye endringer og det er trender. Har man karaktersnitt som er veldig nært tidligere karakterkrav så er det selvsagt vanskelig å vite om man kommer inn. Men om man er langt fra karakterkravet så kan man være mer sikker. 

Hvor sjekke det?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor sjekke det?

Jeg prøvde å google, men det ser ikke ut til å være noe karakterstatistikk:

Laveste poengsum ved inntak

Trøndelag fylkeskommune lager ikke oversikt over laveste poengsum / snittkarakterer ved siste års inntak, verken på utdanningsprogram, programområder eller skole. 

https://www.vilbli.no/nb/trondelag/a/inntaksregler-og-poengberegning-6?#fylkeskommentar_037063

Synes det virker veldig rart. Er det jeg som har misforstått det jeg leser? Men ville sendt en mail til den aktuelle skolen sønnen din ønsker å gå på og spurt om karakterkravene de siste årene. De må jo vite hvordan systemet fungerer.  Jeg er også hun samme som sa du bør spørre rektoren om sønnen din kan få plass om om han ikke kommer inn på den skolen og han ikke trives sosialt på skolen han faktisk kommer inn på. 

Skrevet

Det som er problemet med å fortelle om forrige års snitt er at folk da har en forventning om at slik skal det bli også i år, og det er ikke likt snitt to år på rad. Det er og litt trender og retninger, noen år skal alle søke dit og dit, så endrer det seg.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel sånn midt på  treet, men er vel blitt at en i utgangspunktet kommer inn på VGS som er nærmest der han bor. På mine barns VGS og studiespes var det 4,9 i snitt for å komme inn, dette var de klar over så var bare å jobbe på 

Anonymkode: e0956...5d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel sånn midt på  treet, men er vel blitt at en i utgangspunktet kommer inn på VGS som er nærmest der han bor. På mine barns VGS og studiespes var det 4,9 i snitt for å komme inn, dette var de klar over så var bare å jobbe på 

Anonymkode: e0956...5d5

Og det synes jeg er et helt oppskrudd snitt. Da må du jo ha noen seksere for de aller fleste har vel en firer eller flere på vitnemålet.

Anonymkode: 2c568...283

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...