Gå til innhold

Audi A3 erfaringer`? 2010-2011-2012 modeller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dårlige biler som nå også er blitt gamle. Kjøp japansk eller koreansk. 

Anonymkode: 5dc3d...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dårlige biler som nå også er blitt gamle. Kjøp japansk eller koreansk. 

Kan du utdype dårlige? Er Sønn som skal kjøpe. Har uansett ikke råd til noe særlig nyere, uansett merke. Han ønsker også selvfølgelig at det skal se litt bra ut :ler: 

Anonymkode: 9f408...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt unna.

Audi (VAG/Møller) er utfordrende når de blir såpass gamle. Mange slitedeler som koster mye å fikse, med en verkstedkjede som vet å ta seg betalt og helst ikke vil at du skal levere så gamle biler til de.

Selv om det garantert ikke er det han vil høre ville jeg anbefalt Volvo av et slag. V70/V70XC er en relativt sikker vinner på både fremkommelighet, sikkerhet, driftsøkonomi, plass og levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Jeg hadde styrt unna.

Audi (VAG/Møller) er utfordrende når de blir såpass gamle. Mange slitedeler som koster mye å fikse, med en verkstedkjede som vet å ta seg betalt og helst ikke vil at du skal levere så gamle biler til de.

Selv om det garantert ikke er det han vil høre ville jeg anbefalt Volvo av et slag. V70/V70XC er en relativt sikker vinner på både fremkommelighet, sikkerhet, driftsøkonomi, plass og levetid.

trenger forsåvidt ikke bruke merkeverksted for å fikse en såpass gammel bil da, så det er null stress. Men vet at audi også har noe høye priser på deler. Er forøvrig byttet regreim, vannpumpe og svinghjul på den aktuelle og alle servicer fulgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjøpte mercedes. Ikke så gammel som de dere ser på selvfølgelig. Ikke hatt noen problemer 

Anonymkode: 39ac3...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

trenger forsåvidt ikke bruke merkeverksted for å fikse en såpass gammel bil da, så det er null stress. Men vet at audi også har noe høye priser på deler. Er forøvrig byttet regreim, vannpumpe og svinghjul på den aktuelle og alle servicer fulgt

Nei du trenger ikke benytte merkeverksted, men spesielt på eldre biler av VAG konsernet opplever jeg at man før eller siden ender opp med en eller flere feil som ikke-merkeverksted sliter med å diagnosere. På min VW Passat var det en automatkasse kun merkeverkstedet klarte å diagnosere. En kamerat av meg hadde problemer med EGR-ventiler i mange år. Og flere eksempler.

Godt mulig hvem som helst kunne klart å diagnosere det men min erfaring er at det blir vanskelig på eldre biler med mange slitte deler og eldre diagnosesystemer.

De får jeg kjenner til som er fornøyd med Audi har enten nyere bil (noen år gammel) eller skrur selv. Da endrer det seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Nei du trenger ikke benytte merkeverksted, men spesielt på eldre biler av VAG konsernet opplever jeg at man før eller siden ender opp med en eller flere feil som ikke-merkeverksted sliter med å diagnosere. På min VW Passat var det en automatkasse kun merkeverkstedet klarte å diagnosere. En kamerat av meg hadde problemer med EGR-ventiler i mange år. Og flere eksempler.

Godt mulig hvem som helst kunne klart å diagnosere det men min erfaring er at det blir vanskelig på eldre biler med mange slitte deler og eldre diagnosesystemer.

De får jeg kjenner til som er fornøyd med Audi har enten nyere bil (noen år gammel) eller skrur selv. Da endrer det seg noe.

Mannen her kan skru en god del. Han har byttet mye bremser, skiver ,klosser, olje ,filter etc. Mulig mer også. Føler det er en risiko uansett med såpass gamle biler. Kan være heldig eller drit uheldig. Jeg kjøpte en mazda en gang, aldri hatt så mye trøbbel. Etter det ble det kun biler med garanti på meg :ler: Har foreslått bla. Toyota, de er jo veldig driftssikre, men han ønsker å synes bilen er fin og da :ler: Ford mondeo synes han er grei, men blir litt for stor. Sedan utgavene er det få av til salgs her nå, hvertfall til prisklassen. Var en men den ble solgt med en gang,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå påstå Audi A3 av den generasjonen er et trygt kjøp (Audi A4/A6 derimot er noe helt annet), ikke noe dårligere enn det meste annet tilsvarende. Finnes nok noen japser som er billigere å ha, men kjøp for all del ikke koreansk.

Anonymkode: 9e211...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med A3, men har hatt A4 for noen år siden. Det var vel en 2002 modell. Veldig god å kjøre, god komfort og god trygg vinterbil. Hadde den stadig på verksted og det var noe feil hele tiden. Ble etterhvert så dyrt at jeg byttet bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flere Audi, men ikke så nye som 2010-2012 modell. Alle har vært kjempegode biler med lite feil.  Nå har vi en 2002 modell A3 som nr.2 bil, som vi snart har hatt i 12 år og den har snart har gått 250 000 km. Det er en av de mest pålitelige bilene vi har hatt. Kun byttet olje og slitedeler som bremser og dekk, og batteri en gang. 

Når denne skal byttes ut, så skal vi ha nye(ere) A3 igjen. Det er solide, driftsikre og gode biler å kjøre. Vår er forhjulstrekk, men den kommer seg veldig godt frem på snøfylte vinterveier. Den er også veldig romslig til å være såpass liten. 

Kan absolutt anbefale Audi A3. 

Anonymkode: 76c03...7aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en A3 fra 2009 og det er en helt kurrant liten bil. Når man skal kjøpe noe som er så gammelt så må man sjekke godt opp om servicer osv er fulgt og det gjorde jeg på min. Har vært veldig fornøyd med kjøpet. 

Jeg har skiftet noe slitedeler osv, men det må man jo uansett om bilen er 15 år eller 6 år. Audi har langt fra de billigste delene, men jeg syntes kvaliteten og kjørekomforten veier opp for en noe høyere verkstedregning. Men det er nå min mening.

Det er derimot langt fra den beste vinterbilen jeg har hatt, men tidligere har jeg kjørt mest Mercedes og store SUV med 4x4. Men den er overhodet ikke dårlig på glatta, men den krabber ikke på samme måte som de tidligere nevnte bilene. Det kan man jo heller ikke forvente av en såpass liten og lett bil. Langs veien er den helt kurrant, men jeg har slitt litt opp bakkene til hytta. Det var altså som forventet og kom ikke overraskende på meg.

Jeg kan godt anbefale en såpass gammel A3, så lenge dere finner riktig bil som er godt passet på.

Anonymkode: 1313c...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 2011 A3 4x4 for to år siden med kun 22000 km. Som ny utvendig og innvendig. Dekkene var originale og ble byttet ut. Ikke mye som kan gå gæli' med så lite km. EGR-ventilen er litt kranglete, men venter med å bytte til den er helt gåen. God svingradius, rask, men litt tørst. Diesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2024 at 9:14 AM, AnonymBruker said:

Kan du utdype dårlige? Er Sønn som skal kjøpe. Har uansett ikke råd til noe særlig nyere, uansett merke. Han ønsker også selvfølgelig at det skal se litt bra ut :ler: 

Spørsmålet er vel heller om han har råd til å kjøpe så gammel....🤔??

Biler som er 12-14 gamle vil det generelt dukke opp en god del løpende vedlikehold på.

Man kan selvsagt være heldig, og det kommer nok komentarer her fra folk som har gjort gode kjøpe på gamle feilfrie biler. Vel og bra det, men ha i bakhodet at dette er nok unntakene. 

Anonymkode: 729d3...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en Audi A3 hvor det ble fryktelig dyrt å bytte slitedeler.

Anonymkode: 16f22...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså stor enighet om at dette er et dårlig kjøp her inne. Flaks for dem som har hatt flaks, da! Audi A2 derimot...det er en rimelig, og - for VAG å være - nesten litt pålitelig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine meninger om VAG og Møller, men liker man VAG så vil jeg tro A3 noe av det mest fornuftige. Er det Bensin eller diesel som vurderes, noen motorer er mye dårligere en andre... Om bilen er god på vinterføre avhenger mye (mest?) av dekkene. 

Jeg vet ikke hva budsjettet deres er, men jeg ville og vurdert C-klasse (type 204). Min erfaring er at disse er relativt rimelige å vedlikeholde og lite feil utover det som er normalt for en 10+ år gammel bil. 

Endret av Tiuren
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har audi A3 bensin som er snart 18 år og kan da kjøre selv. Siden jeg har hatt den så lenge så sier det seg selv at den har vært for god til bytte inn, men siste årene har det vært for mye bytte av bremseskiver, caliptere, klosser... har ellers ingenting å utsette på den, litt dårlig på vinterføre, blir som å drifte på snø og isdekke med dårlige dekk. 

Har vurdert nyere A3, men de er mindre og mer kompakte, virker litt enklere så har ikke blitt fornøyd ennå med de jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...