AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Dere som var voksne på 90 tallet og starten av 2000 tallet, hvordan var egentlig folk mot hverandre den gang? Var miljøet og folk hyggeligere mot hverandre, eller var det samme kalde samfunnet som er nå? Jeg var barn på den tiden, så jeg opplevde ting såklart anderledes enn voksne. Jeg er svært nysgjerrig på dette. Anonymkode: 47a70...2af 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Jeg var ung voksen i perioden, men prøver likevel. På godt og vondt. For det første var det vanligere å slå av en prat med fremmede. Nå er det nesten umulig hvis det ikke er noe ytre omgiveklser som påvirker. Folk var stort sett mer interessert i hverandre. For det andre var kjøpepresset mye mindre. Man kjøpte mest ting man trengte og unnet seg noen luksusartikler av og til som CD DVD eller bøker (hvertfall for oss menn). Internett hadde en minimumsrolle i folks liv. Hvertfall her i huset. Skjermtiden gikk mest til TV og film. Så ja på godt og vondt var det ganske annerledes og noen av tingene savner jeg. Anonymkode: 00b80...b62 9 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 Det var dessuten mer aksept for å være litt eksentrisk. Terskelen for å kalle noen rar var mye høyere enn i dagens samfunn. Det savner jeg. Anonymkode: 00b80...b62 7 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det var dessuten mer aksept for å være litt eksentrisk. Terskelen for å kalle noen rar var mye høyere enn i dagens samfunn. Det savner jeg. Anonymkode: 00b80...b62 Jeg har blitt han rare men er såpass gammel blitt at jeg bryr meg ikke så veldig. Anonymkode: 7672c...e26 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har blitt han rare men er såpass gammel blitt at jeg bryr meg ikke så veldig. Anonymkode: 7672c...e26 Jeg merker at jeg driver mer selvsensur enn jeg egentlig liker. Anonymkode: 00b80...b62 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Jeg føler vel ikke ting har endret seg drastisk de siste 23 år. Det som har forandret verden er mobiltelefon med nettilgang. Internett kom på nittitallet og mobil ble utbredt, men komboen kom på 2000-tallet. For at ting utenom det skal føles veldig annerledes, må jeg tilbake til 80-tallet tror jeg. Da var vi fortsatt nøysomme og hadde ikke så mye i Norge. Jeg er født på 60-tallelt, Anonymkode: 17e3c...560 3
NatNat Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 Jeg liker ikke de siste 20 årene. Alt er blitt verre eller nesten. Jeg ville gi mye for å være tilbake i 1900tallet. 6 1 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var ung voksen i perioden, men prøver likevel. På godt og vondt. For det første var det vanligere å slå av en prat med fremmede. Nå er det nesten umulig hvis det ikke er noe ytre omgiveklser som påvirker. Folk var stort sett mer interessert i hverandre. For det andre var kjøpepresset mye mindre. Man kjøpte mest ting man trengte og unnet seg noen luksusartikler av og til som CD DVD eller bøker (hvertfall for oss menn). Internett hadde en minimumsrolle i folks liv. Hvertfall her i huset. Skjermtiden gikk mest til TV og film. Så ja på godt og vondt var det ganske annerledes og noen av tingene savner jeg. Anonymkode: 00b80...b62 Signerer på dette. Føler at tidspressetpgs alle skal rekke enten ungene i barnehagen, hjem til middag, kjøre ungene på fritidsaktiviteter, jobb, på hytta, hjemmekontor for å rekke noe jeg ikke rakk før 16.00 osv er helt enormt i dag så folk har jo ikke tid til å si mer enn hei. Min teori er inntreden av mobil og pc og at vi er tilgjengelige for alle hele tiden, før så slo vi av en prat og folk kontaktet oss på telefon eller sms om det faktisk var noe og det var kun det telefonen var fungerende til. Kjøpepress pga internett om det er å følge trendene, kidsa skal ha det influensere har, pene Instagram bilder og generelt mest striglet. Don't get me wrong det har alltid vært kjøpepress men det var mindre utbredt enn i dag. Ellers tror jeg ikke eller opplever at det er så store forskjeller helt ærlig. Kanskje man er noe mer tolerante for våre nye landsmenn som ser annerledes ut? Anonymkode: 2fcd8...651 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #9 Skrevet 9. februar 2024 Hadde ISDN med sånn flott oppringingslyd frem til år 2001 her, så var det ADSL. Føler likevel at internett ikke tok over før Iphone 1 ble lansert. Joda man var på nett hele tiden, men før smarttelefon så var det jo kun ringing/sms. MSN ble jo brukt daglig, men man hadde jo tid til å komme seg ut i sollyset. Anonymkode: 16db5...863 2
Boetica Skrevet 9. februar 2024 #10 Skrevet 9. februar 2024 Jeg merker ingen forskjell ut over den teknologiske utviklingen. 1
Serpica Skrevet 9. februar 2024 #11 Skrevet 9. februar 2024 Det er jo ikke så lenge siden. Er ikke enorme forandringer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #12 Skrevet 9. februar 2024 Sending av reklame på tv startet på slutten av 80-tallet. Det har nok påvirket folks forbruksvaner negativt. Etterhvert blitt laget et eget tv-program om det: "Luksusfellen". Jeg ønsker meg tilbake til tv-tiden uten reklame. Reklamen irriterer meg hver eneste gang😡. Anonymkode: 4730e...6bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #13 Skrevet 9. februar 2024 Ikke så veldig store endringer, men mobilbruk og alle konsekvenser av det ...det er helt sinnsykt. Nå kan jeg knapt ha en samtale med folk uten at de automatisk tar opp tlf...scroller og sjekker...MIDT I samtalen. Oppmerksomheten til folk, varigheten på hvor lenge vi kan holde fokus på en ting er dramatisk kortet ned. Vi må underholdes hele tiden på en måte.. alt må skje så kjapt. Vi får med øynene limt på skjermen "hele tiden". Kommunikasjon, Dating, jobb, skoleoppgaver i barneskolen..alt går vis skjermen, på bekostning av menneskelig kontakt, ..håndskriften til barn er mye dårligere, og å formulere en setning eller lese en vanlig bok er vanskelig(har barn på mellomtrinnet) husker vi skrev jo lange stiler, flere a4 sider.. Jeg er rimelig sikker på at når dette blir forsket enda mer på, så vil de se at den kjemiske sammensetningen i hjernene endres i fremtidige generasjoner. Anonymkode: 01895...f97 4 5
Bacteria Skrevet 9. februar 2024 #14 Skrevet 9. februar 2024 Synes ikke det er særlig forskjell på oppførselen til folk og slikt. Folk var kanskje ikke like politisk korrekte, og det var høyere under taket for diverse meninger. Folk ble ikke så krenka som i dag. På godt og på vondt. Sexistiske vitser og sex-trakassering er jeg glad for at det er mindre toleranse for. Slik sett føler jeg samfunnet er blitt tryggere for mine barn. Dette var ironi-humorens tiår, savner det. Farlig å ironisere for mye nå… Det var mer vanlig at særlig mødre jobbet deltid. Barnehage var dyrere enn nå, halvplass var en mulighet. Den største forskjellen er teknokolgien. Da satt jeg med en bok eller et blad, nå er det mobilen. Det er mye lettere å finne informasjon, både rett og gal… Det er også lettere å betale regninger, bestille varer, mat, billetter ol. For den som kan teknologien vel og merke. Enkelt å få kontakt med folk på melding, Mail. Enklere å sende beskjeder til skole, offentlige instanser mm På jobb er digitale verktøy blitt standard. Tidlig 90-tall gikk alt på papir. Har nylig tatt en kort videreutdanning, det verste var å levere eksamen digitalt. Ny verden for meg 😅 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 Vi måtte gå steder. Vi hang på ekte. Det var større frihet til å gjøre hva man ville. Jenter hadde sex med hvem de ville. Det var bare bedre. Alt. Anonymkode: d82d6...419 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 Alt var ikke perfekt den gang heller, men som slutten av tenårene på slutten av 1999/2000 tallet ,så syntes jeg generelt folk var litt hyggeligere mot hverandre. Mer optimisme i samfunnet, den kalde krigen var slutt og det var ikke så mange potensielle fremtidige konflikter som nå (Hva hvis krigen i ukraina sprer seg osv.). Det er fine ting nå også, men det har liksom ikke alltid samme sjarmen, men det handler nok også litt om at jeg selv har blitt litt eldre. Tror det er ganske vanlig å huske mest av de gode tingene og lettere å "glemme" det vonde man evt. opplevde. Anonymkode: bdae3...0c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi måtte gå steder. Vi hang på ekte. Det var større frihet til å gjøre hva man ville. Jenter hadde sex med hvem de ville. Det var bare bedre. Alt. Anonymkode: d82d6...419 Det kan de jo i aller høyeste grad fortsatt? Dessuten kan jo damer tjene fett på OF. Anonymkode: 16db5...863 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 Det var generelt morsommere. Vi kunne gjøre dumme ting uten å cansle hverandre. Vi lo det heller litt vekk. Folk kom på besøk stadig vekk. Leiligheten min var alltid en slags stasjon alle var innom , for å få litt trøst, mat, sove litt, bytte til arbeidstøy, ta en kaffe osv. På helg var det ikke noe poeng å planlegge, den planla seg selv. Joda endel baksnakking ol. Men det var oftest ikke vondt ment, mest bygget på ting folk trodde. Og vi kunne si fra og bli venner igjen. Det var vanskelig å få fast jobb, men lett å få jobb. Så gikk aldri arbeidsledig. Max en uke om gangen. Du kunne dra ut alene. For alle snakket medhverandre, om du kjente de eller ikke. Så definitivt mer sosialt og mer lykke enn unge i dag Anonymkode: 7181e...105 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #19 Skrevet 9. februar 2024 Alle disse ekstreme sutrerne som nå er veldig tydelig i kommentarfelter og forum, var mer usynlig, av og til noen oppgulp i avisa og resten skrev de i brev til offentlige innstanser. Det å slippe å vite hvor mange idioter det egentlig finnes var vel kanskje det beste Verden var litt mindre og man slapp å forholde seg til alt som skjedde. Internett kom jo i de tider - men ofte dårlige linjer og ikke så tilgjengelig som nå med smartelefonen. Voksne var mer voksne, barn fikk være barn. Det var vanlig å faktisk snakke med hverandre. Men om det var bedre eller værre, annerledes hvertfall. Som hvert tiår har vært i nyere tid. Endringene de siste 150-200 årene har vært ekstreme i tempo - så bare å henge med Anonymkode: b7286...a31 3 4
Wit Skrevet 9. februar 2024 #20 Skrevet 9. februar 2024 Du ble ikke filma og lagt ut på internett hvis du gjorde noe litt "dumt", og det var ikke snakk om at alle hele tiden ble krenka. Særlig gjelder dette 90-tallet. For utover 2000-tallet kom jo mobiltelefoner med internett og vi begynte å bruke SoMe. Men den gangen tror jeg ikke det var mange som kunne se for seg at Astrid Lindgren sine Pippi bøker måtte skrives om, eller at folk lot seg "krenke" av alle mulige små og store ting. Noen ting er jo riktig at vi gjør noe med, mens andre ting blir helt feil for meg. Ellers syns ikke jeg det er så stor forskjell i hvordan vi er mot hverandre. Det fantes mobbing og kjølige medmennesker den gangen også akkurat som nå. Det er bare måten det gjøres på i dag med nettroll og det stadige kroppfokuset som treffer unge gjennom diverse kanaler. 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå