AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Hei, Jeg har siden ca. sommeren 2023 hatt diaré/løs mage en til to dager i uken. Jeg har tenkt at det sikkert ikke er noe, men nå begynner jeg å bli litt bekymret. Har bestilt legetime, men har ikke fått time før i slutten av mars. Det skjer plutselig at jeg må løpe på do, noen ganger er det med magesmerter, andre ganger ikke. Det kan være at det blir med den ene gangen den dagen, eller det kan bli 2-3 ganger. Denne uken hadde jeg feks. diaré på tirsdag, sprang da to ganger på do. Så ingenting på onsdag, men i dag har jeg hatt diaré igjen, en gang til nå. Jeg har prøvd å finne ut om det er noen mat jeg reagerer på, men har ikke sett noe mønster der. Spiser ikke noe annerledes nå enn før. Formen er fin ellers, har ikke sykdomsfølelse. Matlysten er der også. Har ikke gått noe ned i vekt. Det plager meg en del, aner jo ikke når jeg må springe på do. Har en jobb der jeg er litt rundt omkring og er ikke inne på kontoret hele dagen i nærheten av toalett. Er det noen som har opplevd noen lignende, eller som vet hva dette kan være? Hilsen kvinne, 41. Anonymkode: 22c42...6f5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Du bør kartlegge hva du spiser og drikker. En kan bli intolerant og/utvikle allergier på ting som har vært greit før, i voksen alder. Anonymkode: c4bd6...0a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): IBS? Anonymkode: 3286d...898 Sikkert IBS, men andre sykdommer bør utelukkes. Prøv FOODMAP, se om det hjelper mens du venter på utredning. Anonymkode: aa6e6...966 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 Kan jo prøve å kutte ut melk en periode, og så gluten/ mel en periode. Spiser du mye fiber? Trenger ikke være noe alvorlig galt🥰 Anonymkode: 92336...280 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Jeg fikk plutselig laktoseintoleranse, og får nå diare av små mengder laktose. Det er lett og teste ut ved å kutte mat med melk en uke, og så spise normalt igjen. Jeg kan ikke leve normalt, kan ikke spise ute og må planlegge alt jeg skal. Jeg regner med dette ordner seg, men akkurat nå er det nokså slitsomt. Anonymkode: 65706...557
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 Takk for svar! Ja, er sikkert lurt å teste ut det å kutte ulike matvarer, og føre en liste over hva jeg spiser, et par uker nå før jeg skal til legen. Du over her som plutselig fikk laktoseintoleranse, ble du dårlig i magen hver gang du fikk i deg noe med laktose? Jeg finner ikke noen klar sammenheng her. Blir ikke dårlig hver gang jeg spiser noe med laktose, i såfall. Tirsdag når det skjedde var det tidlig om morgenen og jeg hadde ikke spist noe, kun drukket litt kaffe. I dag skjedde det på morgenen etter en porsjon havregrynsgrøt laget på litt melk, og en kopp kaffe. Tror ikke det er kaffen, da måtte det skjedd hver gang jeg drakk kaffe om morgenen og det gjør det ikke. Diareen har også inntruffet på ettermiddag/kveld og da drikker jeg ikke kaffe. TS Anonymkode: 22c42...6f5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert IBS, men andre sykdommer bør utelukkes. Prøv FOODMAP, se om det hjelper mens du venter på utredning. Anonymkode: aa6e6...966 Fodmap. Anonymkode: ab5c9...94a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #9 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Ja, er sikkert lurt å teste ut det å kutte ulike matvarer, og føre en liste over hva jeg spiser, et par uker nå før jeg skal til legen. Du over her som plutselig fikk laktoseintoleranse, ble du dårlig i magen hver gang du fikk i deg noe med laktose? Jeg finner ikke noen klar sammenheng her. Blir ikke dårlig hver gang jeg spiser noe med laktose, i såfall. Tirsdag når det skjedde var det tidlig om morgenen og jeg hadde ikke spist noe, kun drukket litt kaffe. I dag skjedde det på morgenen etter en porsjon havregrynsgrøt laget på litt melk, og en kopp kaffe. Tror ikke det er kaffen, da måtte det skjedd hver gang jeg drakk kaffe om morgenen og det gjør det ikke. Diareen har også inntruffet på ettermiddag/kveld og da drikker jeg ikke kaffe. TS Anonymkode: 22c42...6f5 Ts, ikke kutt ut matvarer før legebesøket ditt. Da kan det hende det som plager deg forsvinner, og legen kan ikke vite med sikkerhet hva som feiler deg. Jeg ville levd som vanlig fram til legebsøket, og hørt med legen hva som er beste vei å gå framover. Dersom du kutter ut masse matvarer kan dette også slå ut på eventuell testing, og man vet ikke hva som feiler deg. Jeg har selv IBS. Jeg går 4 dager med kjempeforstoppelse, også har jeg diare i en dag. Ikke farlig, men ubehagelig. Anonymkode: 1686d...525 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #10 Skrevet 8. februar 2024 Hei igjen Nei, det kom liksom ikke fra den ene dagen til den andre. Det gikk ganske lenge før sammenhengen mellom laktose og diare var helt tydelig. Jeg skulle virkelig ønske at jeg skjønte det tidligere, det hadde spart meg mye uro. Anonymkode: 65706...557
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #11 Skrevet 8. februar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Hei, Jeg har siden ca. sommeren 2023 hatt diaré/løs mage en til to dager i uken. Jeg har tenkt at det sikkert ikke er noe, men nå begynner jeg å bli litt bekymret. Har bestilt legetime, men har ikke fått time før i slutten av mars. Det skjer plutselig at jeg må løpe på do, noen ganger er det med magesmerter, andre ganger ikke. Det kan være at det blir med den ene gangen den dagen, eller det kan bli 2-3 ganger. Denne uken hadde jeg feks. diaré på tirsdag, sprang da to ganger på do. Så ingenting på onsdag, men i dag har jeg hatt diaré igjen, en gang til nå. Jeg har prøvd å finne ut om det er noen mat jeg reagerer på, men har ikke sett noe mønster der. Spiser ikke noe annerledes nå enn før. Formen er fin ellers, har ikke sykdomsfølelse. Matlysten er der også. Har ikke gått noe ned i vekt. Det plager meg en del, aner jo ikke når jeg må springe på do. Har en jobb der jeg er litt rundt omkring og er ikke inne på kontoret hele dagen i nærheten av toalett. Er det noen som har opplevd noen lignende, eller som vet hva dette kan være? Hilsen kvinne, 41. Anonymkode: 22c42...6f5 Jeg hadde det, viste seg å være medfødt skade i en tann som ble spist opp innenfra. Anonymkode: db693...2f4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #12 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts, ikke kutt ut matvarer før legebesøket ditt. Da kan det hende det som plager deg forsvinner, og legen kan ikke vite med sikkerhet hva som feiler deg. Jeg ville levd som vanlig fram til legebsøket, og hørt med legen hva som er beste vei å gå framover. Dersom du kutter ut masse matvarer kan dette også slå ut på eventuell testing, og man vet ikke hva som feiler deg. Jeg har selv IBS. Jeg går 4 dager med kjempeforstoppelse, også har jeg diare i en dag. Ikke farlig, men ubehagelig. Anonymkode: 1686d...525 Dette stemmer ved cøliaki, men ikke ved laktoseintoleranse. Eneste måten å avklare laktoseintoleranse på, er å utelate laktose en stund, og så gjenninføre det. Helt OK å teste ut i forkant av legebesøket. Anonymkode: 65706...557
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #13 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette stemmer ved cøliaki, men ikke ved laktoseintoleranse. Eneste måten å avklare laktoseintoleranse på, er å utelate laktose en stund, og så gjenninføre det. Helt OK å teste ut i forkant av legebesøket. Anonymkode: 65706...557 Det kan godt hende, og det bør Ts gjøre i samråd med legen sin. Anonymkode: 1686d...525
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #14 Skrevet 8. februar 2024 Jeg har diaré hver dag og har hatt det i åresvis. Aner ikke hvorfor. Anonymkode: 8a4a0...a2d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #15 Skrevet 8. februar 2024 Helt likt her.. begynte ifjor sommer, jeg mistenker en skade i tarmfloraen da jeg fastet litt for mye/lenge. Jeg har begynt med imodium fast, flere dager i uken/dagen ved behov. Lav fodmap💕 og begynt med mer plantebasert kost. Mye belgfrukter og minimalt med kjøtt. Det har hjulpet meg masse i hverdagen! lindret mye symptomer, men det er likevel en intoleranse/allergi hos meg jeg må eliminere meg fram til... Det tar tid. Synd å kutte kaffe. Men heller det enn å drite seg ut. Har gått 1-2mnd uten laktose nå, og smått reintrodusert det uten å reagere. Så det tyder på at det ikke er laktoseintoleranse. Jeg skal nå teste gluten, for jeg har eliminert ned symptomer til at dette kan være årsaken hos meg. Har helt klart reagert på makaroni og spaghetti, for har tålt alt det andre på tallerken. Men er det hvete eller gluten eller cøliaki hos meg? Du må liksom ha en fridag du kan teste og feile. Lurt å notere. Ellers så tyder det på en akutt ibs hos meg, som jeg mistenker egentlig ikke var så akutt. For jeg har alltid vært veldig opplåst og mye luft i magen, men med denne nye kosten er det som natt og dag. Ikke mer luft, og disse dagene med melk i kosten har gitt meg tilbake dette. Heldigvis ikke diare da, det er kjempeskummelt å ha det så akutt plutselig. Krysser fingrene for at vi finner ut av det begge to. Beklager rotete innlegg, har ikke et svar. Men du er ikke alene. Anonymkode: 7672b...34f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for svar! Ja, er sikkert lurt å teste ut det å kutte ulike matvarer, og føre en liste over hva jeg spiser, et par uker nå før jeg skal til legen. Du over her som plutselig fikk laktoseintoleranse, ble du dårlig i magen hver gang du fikk i deg noe med laktose? Jeg finner ikke noen klar sammenheng her. Blir ikke dårlig hver gang jeg spiser noe med laktose, i såfall. Tirsdag når det skjedde var det tidlig om morgenen og jeg hadde ikke spist noe, kun drukket litt kaffe. I dag skjedde det på morgenen etter en porsjon havregrynsgrøt laget på litt melk, og en kopp kaffe. Tror ikke det er kaffen, da måtte det skjedd hver gang jeg drakk kaffe om morgenen og det gjør det ikke. Diareen har også inntruffet på ettermiddag/kveld og da drikker jeg ikke kaffe. TS Anonymkode: 22c42...6f5 Ved IBS kan reaksjon på maten komme lenge etter inntak. Noen kan også reagere på ulike kombinasjoner av mat. Det er umulig å vite før man har testet. Men dersom det ikke er lenge til legetimen din kan du vente til da, og be om råd for hvordan du skal gå frem. Ønsker du å prøve lav fodmap kan du melde deg inn i gruppen «kos fodmap-norsk gruppe» på Facebook. Streng fase med lav fodmap går man bare på i 2-4 uker, før man reintroduserer ulike matvarer. Anonymkode: 32e69...f42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå