Gå til innhold

Mulige leietakere jeg er i tvil om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to potensielle leietakere. Begge sliter med å betale depositum og jeg er usikker på om de har fast inntekt. Jeg er så usikker på om jeg bør si nei og vente på et leietaker som virker mer solid økonomisk? Kan se for meg at når et relativt lavt depositum er vanskelig vil også husleia bli vanskelig. Men mulig jeg er fordomsfull. Hvordan velger man leieboer? 

Anonymkode: f194a...540

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste måte for en utleier å kunne få inntrykk av at leietakere har ting på stell er om de har råd til å betale depositum.

Har de ikke det får de ikke leie hos meg.

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde vært ett nei fra meg ja, all den tid jeg vet det jeg vet. Hilsen namsfogden.

Anonymkode: 1b7f3...e23

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ikke leid til noen som ikke kan betale depositum. Og som heller ikke skjønner hvor dårlig inntrykk det gir å fortelle det. 

Anonymkode: 6318e...28e

• Liker 6
Skrevet

Du har ingen potensielle leietakere heter det. De to kan du sende videre i livet uten at de bor hos deg. Nok av folk som vil leie om dagen, så du finner noen andre. 

Anonymkode: d1291...c0e

• Liker 10
Skrevet

Hvis du ellers synes de virker trivelige kan du møte dem ansikt til ansikt og spørre om de kan vise deg i nettbanken at tidligere husleie har blitt betalt som den skulle hver måned. Da får de i det minste en sjanse til å bevise at de har ting på stell, og du får litt mer trygghet.

Jeg har selv vært for fattig til å ha råd til depositum en gang i tiden, men jeg har alltid betalt husleie i god tid før forfall. I tillegg var jeg en rolig og høflig leieboer som gjerne tok i et tak ved behov, enten det var måking, plenklipping, eller handling og vasking for huseier som dessverre fikk kreft.

Jeg er den samme personen i dag, bare med mer penger på konto. 

Anonymkode: 643e5...752

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Det blir fort dyrere for deg å ta sjansen enn å vente på en leietaker som kan innfri «normale» forventninger. 

Anonymkode: 185f2...40a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville ikke leid til noen som ikke kan betale depositum. Og som heller ikke skjønner hvor dårlig inntrykk det gir å fortelle det. 

Anonymkode: 6318e...28e

Dårlig inntrykk? Man må jo gjerne fortelle det, hvis man ikke klarer å skaffe depositum. Mange som må be om NAV-garanti pga ulike livssituasjoner, og det kan være ganske nedverdigende.
Og det finnes vel referanser?
Jeg har heldigvis møtt huseiere (2 forskjellige på 10 år) som tok sjansen på meg, en alenemor som ikke fikk lån i banken. Har aldri på de 10 årene misligholdt en eneste husleie eller annen regning, og har gjort mer enn hva som var forventet av meg for å ta vare på hus og hage. 
Men det er klart, de fleste leier ikke ut for å hjelpe folk, det er vel kun for å tjene penger. 

Anonymkode: 93fbb...94f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mangel på både depositum og fast inntekt er ikke nok for deg til å ta en beslutning om de blir trygge leietagere eller ikke....

Det er jo to megastore knallrøde flagg.

Anonymkode: 69ec4...79e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

I dag har jeg nok penger på konto til å klare et høyt depositum på kort varsel dersom noe skulle skje og jeg må flytte. Slik var det ikke alltid. Men, da ordnet jeg meg depositumlån i banken slik at depositum kom inn på depositumskonto til rett tid.

Anonymkode: 06096...830

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det blir fort dyrere for deg å ta sjansen enn å vente på en leietaker som kan innfri «normale» forventninger. 

Anonymkode: 185f2...40a

Det er ingen grunn til å sette ordet normale i hermetegn

Anonymkode: edc0a...b70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dårlig inntrykk? Man må jo gjerne fortelle det, hvis man ikke klarer å skaffe depositum. Mange som må be om NAV-garanti pga ulike livssituasjoner, og det kan være ganske nedverdigende.
Og det finnes vel referanser?
Jeg har heldigvis møtt huseiere (2 forskjellige på 10 år) som tok sjansen på meg, en alenemor som ikke fikk lån i banken. Har aldri på de 10 årene misligholdt en eneste husleie eller annen regning, og har gjort mer enn hva som var forventet av meg for å ta vare på hus og hage. 
Men det er klart, de fleste leier ikke ut for å hjelpe folk, det er vel kun for å tjene penger. 

Så klart det er for å tjene penger. Tror du folk leier ut for å hjelpe folk? 😂

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde en leietaker en gang som ikke kunne betale depositum, men hun virket veldig trivelig ellers, og hadde to jobber.

Viste seg å være leietakeren fra helvete. Alltid sen om å betale leie, måtte låne penger av moren, og hun hadde ville fester i leiligheten midt i uka. Ødela parketten og stjal alkohol gjorde de også. 

Anonymkode: cbaa5...26d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du høres ansvarlig ut. Men hva har du gjort for å hjelpe huseier (utover det å betale leie)? Når man forventer hjelp tenker jeg det også er viktig å gi en håndstrekning der man kan, og der det ikke koster noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
omnitron skrev (4 timer siden):

Eneste måte for en utleier å kunne få inntrykk av at leietakere har ting på stell er om de har råd til å betale depositum.

Har de ikke det får de ikke leie hos meg.

Bedre med kredittsjekk og telefon til arbeidsgiver.

Anonymkode: 29469...7c4

Skrevet

Jeg driver med utleie, og har ved et par anledninger hatt noen som ikke har klart stille med depositum. Og Nav garanti er jeg ikke interessert i. Tok allikevel en sjans og lot de leie, de betalte en sum hver måned i tillegg til husleie som gikk inn på depositumskonto, til de klarte ønsket beløp. Fin sparing også om de ønsker å flytte og trenger depositum til videre leie eller lignende.

Hun ene har leid hos meg i 6+ år, alenemor med 2 barn. Den andre flyttet etter ca 4 år for å bli samboer. Fantastiske og pålitelige begge to. Hadde veldig solid kontrakt angående betalinger og depositum

Anonymkode: b03eb...b93

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva mener du med at du er usikker på om de har fast jobb? Kan du ikke be om referanse hos nåværende arbeidsgiver? Eller be om å få se arbeidsavtalen? De siste tre lønnsslippene? 

Anonymkode: ffdce...bfa

• Nyttig 1
Skrevet

Så lenge de har fast og ordentlig inntekt så hadde jeg latt de betale inn litt og litt på depositum. Som den over. Litt ekstra hver måned. 

Jeg fikk den hjelpen av min huseier for 11 år siden. Har betalt leie i tid i alle år og jeg tar vedlikehold av leiligheten fortløpende. 

Anonymkode: 1d57a...f55

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 15.12):

Jeg har to potensielle leietakere. Begge sliter med å betale depositum og jeg er usikker på om de har fast inntekt. Jeg er så usikker på om jeg bør si nei og vente på et leietaker som virker mer solid økonomisk? Kan se for meg at når et relativt lavt depositum er vanskelig vil også husleia bli vanskelig. Men mulig jeg er fordomsfull. Hvordan velger man leieboer? 

Jeg hadde ikke 7000 til depositum så gjorde en avtale om noe oppussing i stedet. 

Leide en stund og huseier var trist da jeg sa opp, for jeg var en av få som betalte før fristen og alltid holdt avtaler  

Anonymkode: 97c43...d1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei, kan komme med to vidt forskjellige historier hvor den ene familien ikke hadde penger til depositum mens den andre bladde opp mye. Dette gjaldt korttidsleie vel og merke men jeg brant meg like hardt begge gangene. 

Den første familien virka veldig hyggelige og jeg syns vel også litt synd på dem fordi de hadde barn og trengte en midlertidlig plass grunnet mugg i hjemmet. 
Det var uheldigvis en sabla KAOS familie og meldinger fra naboer startet allerede dagen etter de flytta inn. Kort historie - de flyttet frivillig etter fem dager og da hadde de allerede klart å ødelegge persienne, noe interiør, en nedpisset seng og dyne, blå flekker i tak? Stearin opp etter vegg, kaffe opp en hel vegg og i halve senga. De klarte også å bruker mer strøm på de dagene enn jeg noen gang hadde toppa totalt på fem dager selv på vinteren. 

Den andre familien virka veldig hyggelige, hadde godt med penger og betalte godt med depositum som var noe jeg krevde siden jeg hadde brent meg på første familie. Her endte det med et sabla kaos igjen med festing døgnet rundt, røyking, kasting av ting fra veranda og vrange motbydelige folk. Klagene rant inn og her gjorde jeg feilen med å ikke ha alt skriftlig og ikke ha en tett kontrakt. Her truet de med advokat og det ble en veldig lite hyggelig situasjon å stå i. 

Tips er - Ha en vanntett kontrakt UANSETT hvor hyggelige de fremstår og legg til alt du kan tenke på. Selv idiotiske ting som man skulle tru at folk skjønte. 

Anonymkode: adaa5...390

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...