AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Som dere ser på bilde så er denne planten veldig tørst. I det siste har det vært slik at jeg gir den ca 5SS med vann. Den kommer seg opp. Men etter 2-3 dager faller den ned igjen. Og slik fortsetter det. Nå skulle jeg gi den vann igjen og da ser jeg at den har fått 3 gule blader. Og gule blader betyr jo overvanning? Burde jeg gi den mer vann eller ikke?? Jorden virker også litt tør Anonymkode: fb149...969
Hoppetaujenta Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Stikk pekefingeren ned i jorden og se om det er vann nedover. Noen ganger kan overflaten bli tørr, men det finnes vann og da drukner en planten med omsorg. Altså hvis den er den tørr tvers igjennom så sett den i en bøtte med fem cm lunkent vann og la den drikke til den er utørst. Vent nå litt; er den hvite potta en med hull under, eller tett pyntepotte? Viktig opplysning før jeg gir råd egentlig.
Hoppetaujenta Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 Hvis den er tett uten hull, da må du finne en innerpotte med hull som passer i den hvite og plante den om i den nye med hull og så kan den stå i pyntepotta som er tett, hvis det er slik?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 Den planten skal vel ikke ha helt tørr jord for lenge, så hvis jorda er tørr (lett å løfte), kan den vannes. Selv har jeg slike planter for å minne meg på når det er på tide å vanne. Når de begynner å henge, vanner jeg alle, og disse får en god slump. Ca. en gang i uka eller litt sjeldnere. De skifter ut bladene sine av og til, så jeg tror ikke du trenger å bli lei deg for at den feller et par. Det er helt sikkert mulig å drukne den og, men så lenge potta ikke er for tung, er det bare å vanne når jorda kjennes tørr ut. (Det er sikkert sunnere for den å få vann litt før den begynner å henge) Anonymkode: 51038...d0a 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 Vann den fra bunnen til toppen av jorda er våt. Gule blader betyr også undervanning, og det er nok tilfellet ditt. Anonymkode: 0e913...ab4 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Bladene er gule ja, men de er mest tørre. Jeg setter innsatsen min på at du gir den for lite vann. Anonymkode: 7cf91...ddb 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 For lite vann eller for lite næring. Ville gitt den en liten dose plantenæring. Anonymkode: 402c8...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 Ser du har plantet rett i pyntepotte uten drenering. Så da kan det hende røttene råtner rett og slett. Anonymkode: 402c8...f7e 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #9 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser du har plantet rett i pyntepotte uten drenering. Så da kan det hende røttene råtner rett og slett. Anonymkode: 402c8...f7e AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den planten skal vel ikke ha helt tørr jord for lenge, så hvis jorda er tørr (lett å løfte), kan den vannes. Selv har jeg slike planter for å minne meg på når det er på tide å vanne. Når de begynner å henge, vanner jeg alle, og disse får en god slump. Ca. en gang i uka eller litt sjeldnere. De skifter ut bladene sine av og til, så jeg tror ikke du trenger å bli lei deg for at den feller et par. Det er helt sikkert mulig å drukne den og, men så lenge potta ikke er for tung, er det bare å vanne når jorda kjennes tørr ut. (Det er sikkert sunnere for den å få vann litt før den begynner å henge) Anonymkode: 51038...d0a Hoppetaujenta skrev (4 timer siden): Stikk pekefingeren ned i jorden og se om det er vann nedover. Noen ganger kan overflaten bli tørr, men det finnes vann og da drukner en planten med omsorg. Altså hvis den er den tørr tvers igjennom så sett den i en bøtte med fem cm lunkent vann og la den drikke til den er utørst. Vent nå litt; er den hvite potta en med hull under, eller tett pyntepotte? Viktig opplysning før jeg gir råd egentlig. He ts her Den er plantet rett i en pynte potte. Dette var en gave fra tanta mi. Og hun har alle sine planter plantet i pynte potter. Og hennes planter dør aldri. Jeg skjønner ikke åssen hun klarer å vannet de nok Anonymkode: fb149...969
RC Skrevet 8. februar 2024 #10 Skrevet 8. februar 2024 Dersom du vanner for lite over tid slik at planten ofte henger, vil enkelte blader til slutt bli gule og slappe/falle av. Dette er plantens måte å redusere sin egen størrelse og dermed sitt vanningsbehov. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #11 Skrevet 8. februar 2024 Det ser ut som en fredslilje og de skal ha mye vann. 5 spiseskjeer er alt for lite. Anonymkode: fd590...7f9 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #12 Skrevet 8. februar 2024 RC skrev (1 time siden): Dersom du vanner for lite over tid slik at planten ofte henger, vil enkelte blader til slutt bli gule og slappe/falle av. Dette er plantens måte å redusere sin egen størrelse og dermed sitt vanningsbehov. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ser ut som en fredslilje og de skal ha mye vann. 5 spiseskjeer er alt for lite. Anonymkode: fd590...7f9 Ja dette er en fredslilje hvor mye vann trenger en plante på denne størrelsen? Anonymkode: fb149...969
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #13 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja dette er en fredslilje hvor mye vann trenger en plante på denne størrelsen? Anonymkode: fb149...969 Min er litt større, har aldri målt opp mengden vann, men vil tro jeg heller på 2-3 desiliter. Anonymkode: fd590...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #14 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min er litt større, har aldri målt opp mengden vann, men vil tro jeg heller på 2-3 desiliter. Anonymkode: fd590...7f9 Enig, 5 spiseskjeer trekker ikke gjennom det øverste laget med jord knapt, altså røttene dypere får ingenting av det de skal ha. Utrolig at den har klart seg så lenge Anonymkode: 52f17...40f 4
RC Skrevet 8. februar 2024 #15 Skrevet 8. februar 2024 Når potta blir tørr ville jeg satt hele plastpotta i en bøtte eller balje med vann og holdt den der en liten stund til det slutter boble. Da har den fått drukket rikelig. La det renne av potta før du setter den tilbake i pyntepotta så den slipper bli stående i vann. Dette kan du gjøre hver gang den blir ordentlig tørr, noe som gjerne blir mye sjeldnere enn du vanner den nå. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #16 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Min er litt større, har aldri målt opp mengden vann, men vil tro jeg heller på 2-3 desiliter. Anonymkode: fd590...7f9 Enig. Min er veldig stor, og får ca 1/2 liter ved hver vanning. Står på badet der det er forholdsvis varmt. Anonymkode: c5ff8...90f
Hoppetaujenta Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): He ts her Den er plantet rett i en pynte potte. Dette var en gave fra tanta mi. Og hun har alle sine planter plantet i pynte potter. Og hennes planter dør aldri. Jeg skjønner ikke åssen hun klarer å vannet de nok Anonymkode: fb149...969 ...men din tante kjenner tydeligvis sine planter og vet hva hun gjør. Du gjør det ikke og jeg anbefaler sterkt å få en plastpotte med huller i og plante den om i den og så ha ei pyntepotte på utsiden. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja dette er en fredslilje hvor mye vann trenger en plante på denne størrelsen? Anonymkode: fb149...969 Det blir omtrent som å spørre; "hvor langt er et tau". Det kommer an på. Hvor stor er din plante? Høyde/omkrets? Nå på vinteren så er det hviletid for de fleste planter og når lyset kommer tilbake om en håndfull uker vil den drikke mer. Hvordan står planten hos deg? Lyst ved vindu eller mørkt? Planter liker lys og noen vil ha mye og liker full sol, men ikke alle vil ha det. Jeg gjennomvanner mine planter når de drikker mye vann i sommersesongen, men ikke om vinteren. Når de hviler, så drikker de ikke så mye. Har du det veldig varmt i rommet hvor den står, så fordamper vann og den kan bli tørr av den grunnen. Å ha planter er en læringskurve. En feiler litt i starten, men det går seg til etter hvert. Hvis jeg har, så strør jeg lecakuler i bunnen hos mine nyomplantinger, så det garantert ikke blir å ta svømmeknappen for røttene. Når jeg har vannet mine, så må potta få renne av seg og overskuddsvannet må ut, før den settes tilbake igjen i ytterpotte.
Maskinfører Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 Hoppetaujenta skrev (15 minutter siden): ...men din tante kjenner tydeligvis sine planter og vet hva hun gjør. Du gjør det ikke og jeg anbefaler sterkt å få en plastpotte med huller i og plante den om i den og så ha ei pyntepotte på utsiden. Det blir omtrent som å spørre; "hvor langt er et tau". Det kommer an på. Hvor stor er din plante? Høyde/omkrets? Nå på vinteren så er det hviletid for de fleste planter og når lyset kommer tilbake om en håndfull uker vil den drikke mer. Hvordan står planten hos deg? Lyst ved vindu eller mørkt? Planter liker lys og noen vil ha mye og liker full sol, men ikke alle vil ha det. Jeg gjennomvanner mine planter når de drikker mye vann i sommersesongen, men ikke om vinteren. Når de hviler, så drikker de ikke så mye. Har du det veldig varmt i rommet hvor den står, så fordamper vann og den kan bli tørr av den grunnen. Å ha planter er en læringskurve. En feiler litt i starten, men det går seg til etter hvert. Hvis jeg har, så strør jeg lecakuler i bunnen hos mine nyomplantinger, så det garantert ikke blir å ta svømmeknappen for røttene. Når jeg har vannet mine, så må potta få renne av seg og overskuddsvannet må ut, før den settes tilbake igjen i ytterpotte. Hoppe har god greie på Blomster 🌹😊 1
Hoppetaujenta Skrevet 9. februar 2024 #20 Skrevet 9. februar 2024 Maskinfører skrev (44 minutter siden): Hoppe har god greie på Blomster 🌹😊 Jo takk, litt har jeg da peiling på. Planteliv er et eget studie. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå