Gå til innhold

Far som vil undersøke barn via alternative behandlingssteder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor har omsorgen for barnet 10 av 14 dager. Far har samvær annenhver helg.

Barnet har trolig ADHD, og er under utredning for dette. Far er blitt besatt av alternativ medisin.

Nå er det bekymring rundt hvor langt far er villig til å gå på egenhånd. En ting er at han har gitt barnet dobbel dose av alt av vitamintilskudd annenhver helg i lang tid frem til nå. Trolig er det også tilført ulike sopp-tilskudd fra butikk, men kanskje også egenplukket sopp. Nå fryktes det for at far akter å sette i gang en mengde undersøkelser via et alternativt behandlingssted, noe mor har uttrykt sterk uenighet til.

Urinprøver og avføringsprøver er en ting. Noe helt annet er å begynne med diverse blodprøver. Og med et barn som er panisk til sprøyter så har far nevnt mulighet for å bedøve barnet i forkant for å kunne gjennomføre blodprøver.

Hvor går grensen? Hva har far rettslig anledning til å gjøre uten enighet med mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet allerede er under utredning så bør vel egentlig far innfinne seg med å vente på at utredningen blir klar.

Høres merkelig ut å skulle sette et barn på et hav av kosttilskudd for å "kurere" ADHD. Noe sier meg at far bør få noen blekker av BUP han kan lese på under ventetiden.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
figa skrev (1 minutt siden):

Barnet har trolig ADHD, og er under utredning for dette. Far er blitt besatt av alternativ medisin.

Nå er det bekymring rundt hvor langt far er villig til å gå på egenhånd. En ting er at han har gitt barnet dobbel dose av alt av vitamintilskudd annenhver helg i lang tid frem til nå. Trolig er det også tilført ulike sopp-tilskudd fra butikk, men kanskje også egenplukket sopp. Nå fryktes det for at far akter å sette i gang en mengde undersøkelser via et alternativt behandlingssted, noe mor har uttrykt sterk uenighet til.

Urinprøver og avføringsprøver er en ting. Noe helt annet er å begynne med diverse blodprøver. Og med et barn som er panisk til sprøyter så har far nevnt mulighet for å bedøve barnet i forkant for å kunne gjennomføre blodprøver.

Hvor går grensen? Hva har far rettslig anledning til å gjøre uten enighet med mor?

Jeg ville kontaktet barnets lege, få ett samarbeidsmøte rundt barnets helse. Tror begge foreldre har rett til innsyn i helsejournal til hen er 16 år( Da er man helsemessig myndig)

Anonymkode: 9dd1a...b9f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville kontaktet barnets lege, få ett samarbeidsmøte rundt barnets helse. Tror begge foreldre har rett til innsyn i helsejournal til hen er 16 år( Da er man helsemessig myndig)

Anonymkode: 9dd1a...b9f

Barnets lege er involvert, og har selv gitt uttrykk for at fars besettelse på "feil ting" kan virke bekymringsfull.

Begge foreldre har innsyn i helsejournal. Men hverken fastlege eller helsejournal er relevant dersom far på eget initiativ benytter alternativ medisin og alternative "klinikker" for undersøkelser.

• Liker 1
Skrevet
imagineme skrev (8 minutter siden):

Hvis barnet allerede er under utredning så bør vel egentlig far innfinne seg med å vente på at utredningen blir klar.

Høres merkelig ut å skulle sette et barn på et hav av kosttilskudd for å "kurere" ADHD. Noe sier meg at far bør få noen blekker av BUP han kan lese på under ventetiden.

Det er jo det rasjonelle. Men far stoler ikke på tradisjonell medisin, helsemyndigheter eller autoriteter. Han stoler dessverre på alternative behandlere som cherrypicker småstudier til å passe hva de selv kan tilby. Og joda, det finnes de som hevder at (riktig) Omega-3 (altså den dyre du abonnerer på via nettverkssalg) kan kurere ADHD. Det finnes også de som hevder at jorda er flat.

Skrevet

Ja, ser den. Det er forsket så utrolig mye på ADHD så forskningen er ganske tungtveiende. Dessverre for de med "tinfoilhat" så er jo ingenting rasjonellt.

Skrevet
figa skrev (18 minutter siden):

Hvor mye samvær far har - spiller liten rolle.. Har foreldrene delt foreldreansvar har far like mye rett til å ta medisinske avgjørelser for barnet som mor. 

Forumet her ville 100% støttet innlegget dersom en far skrev det samme innlegget hvor mor ønsket å utforske alternative metoder. 

Far kan helt uten samtykke fra mor ta barnet til alternative behandlere.. Og det er i grunn veldig lite mor kan gjøre for å stoppe dette. 

Anonymkode: 29c95...255

• Liker 3
Skrevet
figa skrev (8 minutter siden):

Det er jo det rasjonelle. Men far stoler ikke på tradisjonell medisin, helsemyndigheter eller autoriteter. Han stoler dessverre på alternative behandlere som cherrypicker småstudier til å passe hva de selv kan tilby. Og joda, det finnes de som hevder at (riktig) Omega-3 (altså den dyre du abonnerer på via nettverkssalg) kan kurere ADHD. Det finnes også de som hevder at jorda er flat.

Han er hjernevasket.

Anonymkode: 70762...ca8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye samvær far har - spiller liten rolle.. Har foreldrene delt foreldreansvar har far like mye rett til å ta medisinske avgjørelser for barnet som mor. 

Forumet her ville 100% støttet innlegget dersom en far skrev det samme innlegget hvor mor ønsket å utforske alternative metoder. 

Far kan helt uten samtykke fra mor ta barnet til alternative behandlere.. Og det er i grunn veldig lite mor kan gjøre for å stoppe dette. 

Er situasjonen en annen dersom foreldrene ikke har delt foreldreansvar ?

Skrevet

Meld ham til barnevernet da! Det er jo omsorgssvikt slik han holder på!

Anonymkode: 0bc98...425

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger kanskje ikke samtykke fra mor for å ta barnet til alternative behandlere.

Men det øyeblikket det bikker over til unødig og/eller skadelig behandling, så har barnet egne rettigheter som skal ivaretas og som går foran fars rettigheter.

Å gi barnet diverse egenplukket naturmedisin med ukjent virkning eller å og ta blodprøver fra et barn som er redd sprøyter når det ikke er strengt nødvendig, tenker jeg er i kategori to.

Anonymkode: e2972...07b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Meld ham til barnevernet da! Det er jo omsorgssvikt slik han holder på!

Anonymkode: 0bc98...425

Barnevern vil sannsynligvis ikke foreta seg noe.

Snakker ikke av erfaring fra dette tilfellet, men fra et annet tilfelle, hvor barnevernet - fordi foreldrene bor i to ulike kommuner - mente at eneste løsning var for mor å nekte barnet å være hos far, dersom det ikke var bra. De kom ikke til å reise på hjemmebesøk til far, siden mor var hovedomsorgsperson.

Jeg synes det var et ganske utrolig råd, ettersom samvær med begge foreldre er særdeles viktig for barn, og det bør virkelig være alvorlige grunner for å nekte noe slikt.

Årsakene var ikke alvorlige nok til at mor ønsket å gå til et slikt drastisk skritt, men hun ønsket bistand fra barnevern til å få far til å innse at enkelte ting burde forandres. Eller i det minste en vurdering fra barnevern om tilstanden var god nok.

Man kan jo også se for seg hvilke skritt far kunne endt opp med å foreta seg dersom mor hadde valgt å aktivt saboterte samvær.

Så jeg ser det som lite produktivt å gå veien via barnevern. Det er virkelig ikke ønskelig å ødelegge for samvær med far.

Skrevet

Jeg tenker blodprøver kan være lurt å ta og sjekke for allergi/intoleranse og verdier da

Anonymkode: 2671c...e84

• Liker 2
Skrevet

Hvilke alternative "behandlere" kan ta blodprøver? Denne faren må lære seg kildekritikk.

Anonymkode: ecf35...b5b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt, HELT uenig.

Eksen til samboer er en dame som også har vært helt fanatisk opptatt av det alternative. Hun ville til og med ta med sitt barn på kurbad på Krimhalvøya. Hvilket min samboer heldigvis fikk stanset.

Men for å si det sånn, man kan faktisk sette stopper for det, men det krever drastiske tiltak. Her måtte det trusler om barnevern, rettslige tiltak m.m til. Alle instanser rundt ble helt rystet og hadde hun gjort enkelte av sine forslag kan det godt tenkes hun hadde mistet omsorgen for barnet sitt. Barnet har spesielle behov, så det er ikke "bare" å slutte med medisinsk behandling og erstatte den med alternativ behandling. Heldigvis gav hun seg, spesielt etter at inntaket av alternative remedier gikk utover barnets inntak av livsnødvendige medisiner. Legene reagerte veldig sterkt, og hun turte da ikke å gjøre noe mer.

Men, det er noe sterkt ironisk over å skulle være vitne på utsiden til en mor som hevder at far er en dårlig far, når hun selv har prøvd å vanskeliggjøre livsnødvendige medisiner til eget barn. Men, helsevesen og andre instanser har vel endelig begynt å forstå at det er en grunn til at far gikk, og det er ikke nødvendigvis far som er den dårlige forelderen.(..)

• Liker 2
Skrevet

Fremgår ikke hvor gammelt barnet er men finnes noe som heter medbestemmelsesrett om barnet er gammelt nok og sikkert en haug av andre paragrafer som kan tre inn. Merker jeg ble brått bekymret når jeg leser om alternativ behandling og blodprøver. Håper det i det minste er en lege/autorisert helsepersonell som utfører arbeid. Hadde personlig ringt ned fastlegen, sykehus, BUP og fandens oldemor for å få sørget for at far ikke fikk ødelegge utredningen pga han er irrasjonell tullekuk.

Anonymkode: 2bb8f...8ef

• Liker 2
Skrevet

Hvem skal ta ansvaret for å sedere barnet for å få tatt blodprøver? Det vil han iallfall ikke få igjennom i det offentlige helsevesenet, og hvilke alternative behandlere vil gjøre det og ta ansvar for det? 

Anonymkode: c29a0...92d

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ingen alternative behandlere tar blodprøver av bedøvede barn

Endret av minister-mio
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker blodprøver kan være lurt å ta og sjekke for allergi/intoleranse og verdier da

Anonymkode: 2671c...e84

Det gjer legekontoret. 

Anonymkode: 801cc...f6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvem skal ta ansvaret for å sedere barnet for å få tatt blodprøver? Det vil han iallfall ikke få igjennom i det offentlige helsevesenet, og hvilke alternative behandlere vil gjøre det og ta ansvar for det? 

Anonymkode: c29a0...92d

Uten at jeg vet sikkert, så virker det til å finne en mellomting her. Altså leger som driver private klinikker som opererer langt inn i det alternative universet.

Han har fått et oppheng på boken "Tim: en mors historie om autisme og ADHD". Han har riktignok ikke lest boken, men klamrer seg til den som "bevis" på at det han gjør er riktig. Uten å kjenne til hva som faktisk er gjort - fordi han ikke gidder/orker å lese selv. Han vurderer å laste opp boken til ChatGPT for å få et sammendrag. Noe som illustrerer godt hvor opptatt han faktisk er av kildekritikk og forskning.

Jeg har begynt å lese, og så langt virker det som en mor som er så besatt av å "fikse" at det nesten virker sykelig. Det er et virrvarr av leger og alternative behandlere om hverandre. Jeg kommer til å lese videre i boken fordi jeg synes det er interessant fra et skeptiker-perspektiv, men jeg kom ikke langt før det lyste opp red flags for min del.

Noen av "forskerene" hun baserer seg på i boken finnes det mye om på internett. Vi har blant annet "Dr Amy Yasko" som lyser opp. Hun er hverken medisinsk lege eller autismeforsker, men har naturligvis fasit på å kurere autisme. Man trenger bare å kjøpe 75 ulike kosttilskudd til en pris av 35.000 kroner fra nettbutikken som mannen hennes driver. Så det er klart at disse personene gjør det av godhet fra sitt hjerte, for å unngå at vi vanlige mennesker havner i klørne til den griske legemiddelindustrien. Så langt virker det som om mor i boken støtter seg en del på denne forskeren.

Merk: Jeg skal IKKE hevde at boken med innhold er tull og tøys. Jeg har bare lest 30+ sider nå, og mener selv det er flere større svakheter i materialet som så langt er lest. Hvorvidt det korrigeres senere i boken vet jeg ingenting om. Jeg har heller ingen medisinsk utdannelse, og kan ikke tillegges større faglig tyngde enn hverken forfatteren eller andre som ønsker å synse om boken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...