Gå til innhold

Kan DPS etter kartleggingstimer, si at man ikke sliter nok til å få hjelp likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si man har vært på 2-3 kartleggingstimer, så får beskjed om at man har rett på helsehjelp. Man kommer inn på 1 eller 2 psykologtimer, og de mener at pasienten ikke har behov lenger, kan de da trekke tilbudet? 

Anonymkode: 11ce7...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: e6524...0d5

• Liker 4
Skrevet

Absolutt- se prioriteringsveilederen 

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring etter å ha jobbet på en stor DPS avd i flere år, er at det ikke er så ofte at det skjer slik du beskriver det. Rett og slett fordi nåløyet for å komme inn er så trangt, så hvis du har kommet så langt som til å få time så mener behandler at du både har rett til og trenger behandling. 

Anonymkode: 57311...4b3

• Liker 1
Skrevet

Ja. Det er jo en kartlegging.

Anonymkode: 1b902...ae4

Skrevet

Absolutt. Men om det er vanlig vet jeg ikke. 

Anonymkode: ca892...150

Skrevet

Ikke nødvendigvis at "man ikke sliter nok til å få hjelp", men at de må prioritere andre enn deg.

Anonymkode: 6e611...b4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring etter å ha jobbet på en stor DPS avd i flere år, er at det ikke er så ofte at det skjer slik du beskriver det. Rett og slett fordi nåløyet for å komme inn er så trangt, så hvis du har kommet så langt som til å få time så mener behandler at du både har rett til og trenger behandling. 

Nåløyet er jo ikke så trangt når 1/3 avvises. Om bare 9% av søkermassen fikk time kunne vi kalt det trangt? 

Anonymkode: 67927...314

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. Det er jo en kartlegging.

Anonymkode: 1b902...ae4

Jeg mener etter å ha fått tilbud om hjelp etter kartlegging. Etter å ha vært 1-2 ganger hos psykolog. 

Ts

Skrevet

Ja det skjedde med meg og årsaken var at de ikke hadde ressurser til å behandle min lidelse.

Anonymkode: ad2e3...e97

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det skjedde med meg og årsaken var at de ikke hadde ressurser til å behandle min lidelse.

Så tragisk system at det er til å gråte av. Helt forferdelig at vi i verdens beste land ikke får den hjelpen vi trenger. Men vi er så konforme. Burde vært mye mer protester, også i gatene. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det høres veldig merkelig ut. Når man har kommet inn til dps så er det jo allerede bestemt etter henvisning fra fastlege at man kvalifiserer til å få hjelp i spesialisthelsetjenesten. Jeg trodde at kartleggingen kun var samtale for å finne ut akkurat hva slags hjelp man trenger og har krav på. Dps holder jo på med dette pakkeforløpet sitt med x antall timer per lidelse omtrent, derrav kartlegging i forkant.

Anonymkode: a5e6f...412

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er jo hele poenget med kartlegging

Anonymkode: cb9e4...ed8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Si man har vært på 2-3 kartleggingstimer, så får beskjed om at man har rett på helsehjelp. Man kommer inn på 1 eller 2 psykologtimer, og de mener at pasienten ikke har behov lenger, kan de da trekke tilbudet? 

Pasienten må først og fremst være motivert selv. Behandler merker fort om pasienten ikke er motivert nok i utgangspunktet og da lar de han fort gå- hver så god neste! Kan det være noe sånn som har skjedd her?

Anonymkode: 25951...797

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så da måtte du bare klare deg selv?

Anonymkode: 0bc46...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så da måtte du bare klare deg selv?

Kan jeg spørre om hva slags lidelse du hadde? ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre om hva slags lidelse du hadde? ts

Du må spørre den jeg siterte. Jeg er er bare en som lurer. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må spørre den jeg siterte. Jeg er er bare en som lurer. 😊

Åja siterte feil. hehe

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan jeg spørre hva slags lidelse du hadde? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Flere DPS velger nå å ta inn de fleste som blir sendt til de, for nettopp en kartleggingssamtale for å bekrefte eller avkrefte om DPS er rett nivå, og om det er alvorlig nok i henhold til prioriteringsveilederen. Spesielt Helse Sør-Øst har begynt med dette, at man på forhånd gjerne må svare i på digitale kartlegginger + en kort samtale, og dette legges til grunn for om man kommer gjennom "nåløyet" eller om man blir avvist. På denne måten, så har også DPS mer å stille opp med når pasienten nesten garantert klager. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...