Gå til innhold

Spørsmål om kraft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg lenge irritert meg på noe. Og jeg pleier å være flink til å google, men jeg vil gjerne høre fra dere. Finner stadig oppskrifter der det står "bruk en god, brun kraft" eller "bruk kyllingkraft" og lignende. Jeg skjønner at mat blir bedre med ordentlig kraft. Men det eneste jeg tenker på når jeg tenker lettvint er buljongterninger og fond. Og jeg prøvde å lage hjemmelaget kraft en gang, men den syns jeg bare ble smakløs.

Så det jeg lurer på er; Finnes det ingen enkle løsninger? Altså, god og ferdiglaget kraft på kartong eller noe? Og om dette eksisterer, kan man fryse ned den også?

Og om noen har noen gode oppskrifter eller fremgangsmåter på å lage kraft, del i vei 😃

Anonymkode: 5b1fe...6e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei!

Nå har jeg lenge irritert meg på noe. Og jeg pleier å være flink til å google, men jeg vil gjerne høre fra dere. Finner stadig oppskrifter der det står "bruk en god, brun kraft" eller "bruk kyllingkraft" og lignende. Jeg skjønner at mat blir bedre med ordentlig kraft. Men det eneste jeg tenker på når jeg tenker lettvint er buljongterninger og fond. Og jeg prøvde å lage hjemmelaget kraft en gang, men den syns jeg bare ble smakløs.

Så det jeg lurer på er; Finnes det ingen enkle løsninger? Altså, god og ferdiglaget kraft på kartong eller noe? Og om dette eksisterer, kan man fryse ned den også?

Og om noen har noen gode oppskrifter eller fremgangsmåter på å lage kraft, del i vei 😃

Svaret er ja - jeg kan anbefale kraft fra Jacobs utvalgte. Særlig kyllingkraften er god og veldig anvendelig.

Mht kraftkoking vil jeg anbefale å prøve nettopp kyllingkraft eller kraft på rekeskall - det er enklest å få gode resultater av, og tar kortest tid. Men for å få rik smak må kraften kokes inn, og man ender med lite igjen tilslutt i forhold til kjempegryten man startet med.

Samtidig: Ingenting slår smaken av innkokt rekekraft (eller annen skalldyrkraft) i en hjemmelaget saus eller fiskegryte, så om du har noen rekeskall til overs nå i rekesesongen er det virkelig bryet verdt å teste. https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/skalldyrkraft/

Jamie Oliver skriver ellers mye bra om kraftkoking i de første bøkene sine. Her er et eksempel på kyllingkraft: https://www.jamieoliver.com/recipes/chicken-recipes/easy-chicken-stock/

Anonymkode: d23eb...799

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg koker på kylling (lager gjerne flatbird, og fryser ryggraden og avklipp), samt rekeskall. Koker godt ned. Ellers jukser jeg gjerne med Jacobs, som jeg synes er god.

Bare for å bekrefte innlegget over 😅

Anonymkode: fc625...13a

Skrevet

Støtter Jacobs. God holdbarhet og grei størrelse☺️

• 2 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 13.20):

Hei!

Å lage hjemmelaget kraft er ikke vanskelig.

Valgfri bein av okse, svin eller vilt.

Til Brun kraft brunes beina med smør

Løk, gulrøtter, sellerirot og purre brunes også. Legges i en stor gryte og dekkes med kaldt vann. Tilsett ca 1 ss salt per kg bein ca...smak når det er kokt en stund.

Salt trekker ut smak fra beina. 

Kraften kokes så lenge du har tid. Gjerne fra en dag til neste, men minimum 5-6 timer.

Underveis kommer det litt skum på toppen.

Dette tar man bort ellers blir kraften grumsete. Skummet er proteiner fra beina. 

Sil kraften gjennom en sil med et klede i. 

Når kraften er kald kan du helle den over på rengjorte brusflaske feks.

Det er veldig bra å drikke også.

Mye næring i hjemmelaget kraft. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...