Gå til innhold

Kastrering av kanin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannkanin på snart et halvt år. Jeg lurer for tida på om jeg skal få han kastrert. Han er temmelig vilter, flyr oppetter vegger og biter i sofaen og puter osv... Min forrige hannkanin var ikke slik i det hele tatt. Han var av den rolige typen.

Jeg synes også denne lukter ganske kraftig. Jeg rengjør buret annenhver dag nå, og syns fremdeles jeg kjenner kaninpisslukt. Ikke noe jeg vil ha i stua mi... Og ikke si at jeg skal ha han ute, jeg har hatt kanin i mange år og har alltid hatt de inne. Synes ikke kaniner skal sitte ute i bur! Han er en hermelinkanin.

Har noen av dere kastrert kaninene deres? Hvorfor gjorde dere det? Hjalp det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.f-d.no/index.php?kanin

Her sto det litt om kastrering. Jeg har ikke erfaring med det selv, men de skal bli en del roligere. Men det anbefales fortsatt ikke å ha to kastrerte hanner sammen, så HELT rolige blir de nok ikke.

Du kommer til å få mye mindre problemer med pisslukt, i hvert fall, og den seksuelle atferden roer seg, selv om den ikke alltid blir helt borte. Ellers bruker jeg miljøstrø i dohjørnet til min kanin, og det demper lukta mer enn om man bare bruker flis. Det største problemet med min kanin er at han tisser i møbler og sånn når han er løs, ellers har han ingen plagsom handyratferd :-/

Skrevet

Takk for link.

Min tisser ingen andres steder enn i buret sitt, heldigvis. Men jeg synes jeg kjenner lukta overalt...

Miljøstrø? Sånne pellets?

Skrevet

Ja, pellets, ja :-) De selger det både i dyrebutikk og på Felleskjøpet - et tips er visst å kjøpe fyringspellets;samme produkt til lavere pris (bare pass på at de ikke er behandlet - bare presset flis).

Lukta blir ikke helt borte, kanskje, men mye svakere. Verdt et forsøk, selv om kastrering sikkert ikke er noe dumt alternativ.

Det er jo også mulig at kaninen markerer litt eller at den lukter selv - før vi kastrerte katten vår syntes jeg det lukta strammere av selve katta også.

Skrevet

Det lukter ingenting av selve kaninen. Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor godt et burdyr egentlig kan lukte... han har sin egen parfyme han. ;) Kanskje jeg skulle prøve pellets i de hjørnene han tisser. Verdt et forsøk ihvertfall, før jeg drar han med til dyrlegen

Skrevet
Det lukter ingenting av selve kaninen. Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor godt et burdyr egentlig kan lukte... han har sin egen parfyme han;) Kanskje jeg skulle prøve pellets i de hjørnene han tisser. Verdt et forsøk ihvertfall, før jeg drar han med til dyrlegen

Helt enig! Jeg elsker å stikke nesa mi nedi pelsen på hermelinen min når vi koser. Det lukter så godt! :)

Kaninen min har et eget "tissehjørne" laget av plast som er i buret. Der har vi sagflis/pellets/sagflis lagvis, og han tisser bare der, enda han får gå fritt i huset hele dagen. Lukter så godt som ingenting. (Men vi har aldri vært plaget av at han lukter noe særlig.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...